مجوزهای لازم قبل از تنظیم شراکتنامه تالار و جزئیات نمونه قرارداد مشارکت تالار را بشناسید!

-
بروزرسانی:1401/06/31
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت تالار

قرارداد مشارکت تالار یک نوع قرارداد مشارکت یا قرارداد شراکت کاری است. بگذارید یک داستان را برای شما بازگو کنم.

ملاقات با خانم فرسایی

چندی پیش در مراسمی، با یکی از دوستان قدیمی (خانم فرسایی) ملاقات کردم. خانم فرسایی یکی از دوستان

خلاق وایده پرداز من است که در امور خیریه کار می‌کردند و ایشان را به خوبی می‌شناختم. در آن مجلس با شکوه ومجلل، خانم فرسایی گفتند که این مجلس می‌توانست با شکوه‌تر باشد. در ادامه، از ایده‌ای که در ذهنشان بود صحبت کردند. می‌گفتند به فکر تاسیس تالار مجللی هستند ولی سرمایه این کار را ندارند. درواقع مکانی که پس ازفوت همسرشان به ایشان، ارث رسیده بود را داشتند اما این، برای تاسیس تالار کافی نبود.

جالب بود که من هم شخصی را می‌شناختم که علاقه مند به سرمایه گذاری در کارهای پرسود بود. آقای رضاییان!

با خانم فرسایی موضوع را در میان گذاشتم و ایشان اعلام تمایل کردند که ملاقاتی در این خصوص با آقای رضاییان داشته باشند.

هنوز یک هفته نگذشته بود که خانم فرسایی با من تماس گرفتند و اطلاع دادند برای شروع شراکت با آقای رضاییان به توافق رسیده‌اند. بسیار خوشحال شدم که توانسته‌ام به یکی از دوستان قدیمی خود در راستای شروع شراکت، کمک کنم.

بعد از اینکه این خبر را به من اطلاع دادند، همان موقع درخواست کردند که در صورت امکان، در خصوص مشارکت تالار و نحوه شروع شراکت، توضیحاتی را با ایشان درمیان بگذارم.

به ایشان این اطمینان را دادم که حتماً به صورت کامل، توضیحات فرم قرارداد مشارکت تالار را بیان می‌کنم.

چه زمانی شراکت تالار اتفاق می‌افتد؟

شراکت کاری و سرمایه گذاری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخص، توانایی سرمایه گذاری وتجربه راه‌اندازی یک مجموعه تفریحی یا تالار را ندارد یا برعکس، این شخص، سرمایه، توانایی و تجربه دارد ولی مکانی برای تاسیس تالار ندارد. در این زمان مشارکت کاری بین دو یا چند شخص اتفاق می‌افتد.

مجوزهای رسمی و الزامی تاسیس تالار

در موضوع تاسیس تالار، نیازمند یکسری از مجوزها از سازمان‌های مربوطه هستیم:

1- سازمان بهداشت: ماموران سازمان بهداشت برای نظارت و همچنین صدور گواهی بهداشت، به محل مراجعه کرده و بعد از بررسی رعایت مقررات و نکات بهداشتی، مجوز مربوطه را صادر می‌کنند؛

2- اتحادیه تالارهای پذیرایی؛

3- اماکن و شهرداری: از جمله سازمان‌هایی هستند که باید برای اخذ مجوز به آن‌ها مراجعه کنیم و وظیفه صدور مجوز ساخت تالار را به‌عهده دارند؛

4- پروانه کسب.

مدارک لازم برای صدور پروانه کسب

  1. تابعیت جمهوری اسلامی؛
  2. ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی؛
  3. ارائه پایان کار تجاری، اداری یا کارگاهی محل صنفی یا قبض رسید پرداخت عوارض کسب و پیشه سالیانه شهرداری و یا پروانه ساختمان تجاری، اداری یا کارگاهی؛
  4. پارکینگ و انباری جهت انبار ظروف کرایه؛
  5. عکس از واحد صنفی به صورت چاپی و CD؛
  6. دوازده قطعه عکس 4*3؛
  7. کپی کارت ملی، کپی از کلیه صفحات شناسنامه و کارت پایان خدمت وظیفه؛
  8. کد پستی ده رقمی واحد کسبی استعلام شده از اداره پست؛
  9. استعلام عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد و ارائه جوابیه استعلام صلاحیت اداره اماکن؛
  10. ارائه آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده؛
  11. ارائه رضایت نامه محضری از شرکا؛
  12. مفاصا حساب شهرداری، بیمه و دارائی؛
  13. ارائه نتیجه استعلام بهداشت محیط؛
  14. در صورت وکالت، اصل و تصویر وکالتنامه و شناسنامه وکیل؛
  15. اصل و تصویر فیش عوارض نوسازی؛
  16. اصل و کپی فیش آب، برق و تلفن؛
  17. نقشه معماری مصوب شهرداری؛
  18. اصل و کپی جواز ساخت و گواهی عدم خلافی قبلی؛
  19. برگه 5 امضائی ناظر قدیم و جدید، برگه سبز ناظر و تاییدیه آسانسور و گزارش مرحله‌ای ناظر در طراحی تالار.

بعد آنکه در مورد مجوزهای رسمی و الزامی تالار، توضیحاتی را با خانم فرسایی درمیان گذاشتم، در خصوص مندرجات متن قرارداد شراکت تالار نیز توضیحاتی را مطرح کردم.

قرارداد مشارکت تالار

نمونه قرارداد مشارکت تالار به عنوان یکی از انواع قرارداد مشارکت، بین 2 شخص حقیقی یا حقوقی یا بیشتر تنظیم می‌شود. مشارکت به معنای در هم آمیختن سرمایه‌های نقدی (وجه نقد) یا غیرنقدی (وسایل و ابزار یا تخصص و تجربیات) می‌باشد. این سرمایه‌ها، آورده طرفین شراکت می‌باشد.

مطابق ماده 573 قانون مدنی ، شراکت اختیاری با توافق طرفین و معمولاً پس از تنظیم قرارداد، آغاز می‌شود.

در ادامه، مهم‌ترین بخش‌های یک قرارداد مشارکت تالار را بررسی می‌کنیم.

عنوان شراکتنامه تالار

اولین موردی که در هر قرارداد مشارکت دیده می‌شود، عنوان است. عنوان یک عبارت کلی است که موضوع کلی قرارداد را بیان می‌کند. به خانم فرسایی گفتم که عنوان قرارداد را اینگونه بنویسید: قرارداد شراکت تالار

طرفین در متن قرارداد مشارکت تالار

بخش اول هر قرارداد، به مشخصات طرفین مربوط می‌شود. مشخصات طرفین قرارداد دربردارنده اطلاعات شناسایی آن‌ها است. اگر یک یا چند شخص از طرفین قرارداد، شخص حقیقی هستند، مشخصات زیر در متن قرارداد، نوشته می‌شود:

  1. نام و نام خانوادگی
  2. نام پدر
  3. سِمَت
  4. شماره شناسنامه
  5. شماره ملی
  6. نشانی
  7. تلفن

اما اگر یک یا چند شخص از طرفین شراکت، اشخاص حقوقی باشند، باید مشخصات زیر در متن قرارداد نوشته شود:

  1. نام شرکت
  2. کد اقتصادی
  3. شماره ثبت
  4. نشانی شرکت
  5. تلفن
  6. نام و نام خانوادگی نماینده شرکت
  7. سِمَت نماینده

به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، توجه کنید:

قرارداد مشارکت تالار

موضوع نمونه قرارداد شراکت تالار

در بخش موضوع قرارداد، اصلی‌ترین دلایلی که شراکت برای تحقق آن، شکل گرفته است نوشته می‌شود. به خانم فرسایی گفتم که در مورد قرارداد شما، موضوع قرارداد می‌تواند اینگونه نوشته شود:

«موضوع قرارداد عبارت است مشارکت طرفین به منظور راه اندازی کسب و کار موسوم به (در اینجا، اسم کسب و کار یا تالار را می‌نویسید) با موضوع محوری تالار مجالس»

مدت و مکان اجرای قرارداد مشارکت تالار

پس از موضوع قرارداد، نوبت به مدت قرارداد و مکان اجرای آن می‌رسد. در این قسمت، مدتی را که قصد شراکت دارید می‌نویسید. اگر می‌خواهید امکان تمدید قرارداد وجود داشته باشد، می‌توانید بنویسید:

این قرارداد با توافق مکتوب طرفین، قابل تمدید است.

از طرف دیگر، لازم است مکان انجام تعهدات قراردادی نیز نوشته شود. نشانی تالار به عنوان محل اجرای تعهدات قرارداد شراکت تالار می‌باشد.

آورده شرکا و میزان سهم الشرکه

به خانم فرسایی گفتم که در بخش بعدی قرارداد، در مورد نوع و میزان آورده هرشریک، توضیحات کاملی داده می‌شود. برای مثال، ممکن است آورده یکی از شرکا، زمین یا یک فضای مسقف باشد و طرف مقابل نیز، مقدار مشخصی سرمایه آورده باشد.

از طرف دیگر، باید مشخص شود که سهم هرشریک از مجموع سهم الشرکه چقدر می‌باشد. بهتر است مجموع سهم الشرکه را 100 عدد تعیین کنید و بین خودتان و شریک تقسیم شود.

قرارداد مشارکت تالار

سود و زیان شرکا در قرارداد مشارکت تالار

مطابق با ماده 575 قانون مدنی، هرشریک به نسبت سهم الشرکه خود، در سود و زیان سهیم می‌باشد. بنابراین، میزان سهمی که هرشریک از 100 سهم دارد، ملاک محاسبه سود و زیان خواهد بود.

وظایف و تعهدات طرفین قرارداد

حقوق و تعهدات طرفین قرارداد مشارکت تالار در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود. مواردی که باید در این قسمت مشخص شود عبارت است از:

  1. تعهد طرفین به افتتاح حساب جاری مشترک و تعیین دارنده حق امضاء
  2. تعهد طرفین به پرداخت هزینه‌های شراکت از قبیل مالیات، حقوق کارگران، بیمه و…
  3. تعهد طرفین در مورد نحوه تصفیه حساب با یکدیگر و ذکر مقدماتی که برای انجام این کار ضروری است.
  4. و…

شما این امکان را خواهید داشت که با توجه به موضوع قرارداد و تمام توافقات میان خود و طرف دیگر، وظایف و تعهداتی را برای قرارداد، معین کنید. هر کدام از طرفین به واسطه امضای این قرارداد، متعهد می‌شوند که به مسئولیت‌هایی که به عهده آن‌ها قرار گرفته است، عمل کنند. هر کدام از طرفین می‌توانند ضمانت اجرایی را برای عدم عمل به تعهدات در نظر بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم که در جلسات ابتدایی و در مذاکرات اولیه، به تمام تعهدات و شروطی که در نظر دارید اشاره کنید و در صورت توافق طرفین، تمام آن شروط را به صورت مکتوب در قرارداد ثبت کنید.

ضمانت اجرای نمونه قرارداد مشارکت تالار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هرقرارداد مشارکت، ضمانت اجرای آن است. ضمانت اجرای هرقرارداد، تضمینی برای انجام تعهدات است. به خانم فرسایی گفتم که می‌توانند دو ضمانت اجرا در قرارداد مشارکت تالار تعیین کنند. یک ضمانت اجرا در مورد محرمانگی اطلاعات مالی و مشتریان شراکت و یک ضمانت اجرا در مورد سایر تعهدات قراردادی.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است که در بانک قرارداد نیز، موجود می‌باشد.

شراکت نامه تالار

مرجع حل اختلافات طرفین

به نظر من، مهم‌ترین قسمت هر نمونه قرارداد مشارکت تالار ، مرجع حل اختلاف آن است. شما می‌توانید از بین دادگاه و داوری، یکی را به عنوان مرجع حل اختلافات قرارداد تعیین کنید.

نکته‌ای که در این مورد باید بدانید این است که اگر مرجع حل اختلاف قرارداد را تعیین نکنید، در صورت بروز اختلاف، باید به دادگاه مراجعه شود مگرآنکه بعداً در مورد داوری یک یا چند شخص به توافق برسید.

پس از پایان توضیحاتم، خانم فرسایی تشکر کردند و از من خواستند که مجموعه ما تنظیم قرارداد ایشان را به‌عهده بگیرد. از انتخاب ایشان ابراز خشنودی کردم. قرارداد را ظرف سه روز تنظیم کردیم و نسخه اولیه آن برای ایشان ایمیل شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما محول کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک‌های قبل بزنید.

قرارداد مشارکت تالار

برای دسترسی به این قرارداد کامل، باید روی تصویر زیر بزنید. همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کامل شوید.

نمونه قرارداد مشارکت تالار
دریافت نمونه قرارداد مشارکت تالار
فاطمه لرزاده
«فاطمه لرزاده» کارشناس حقوقی است و به تالیف مباحث حقوقی علاقه زیادی دارد. نظر به همکاری ایشان با تیم تحریریه رکلا، فاطمه مباحث مهمی از مجله حقوقی رکلا را تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات