چند نکته طلایی برای یک گرافیست موفق و شرح تعهدات و مسئولیت‌های این حرفه

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/04
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
گرافیست

گرافیست، از جمله حرفه‌های هنری است که آن را با عبارت «بیان خلاقانه کلمات در قالب تصویر» تعریف می‌کنند. این حرفه به جهت برخوردار بودن از جاذبه‌های بصری منحصر به فرد، برای تبلیغ و نمایش بهتر محصولات و خدمات بیشتر کسب و کارها، مورد استفاده قرار می‌گیرد مخصوصا امروزه که به عنوان یکی از بخش‌های ضروری و مهم هر سازمان و شرکت شناخته می‌شود. بر این اساس، افرادی که به این حرفه جذاب و هنرمندانه، علاقمند هستند می‌توانند با کسب دانش و مهارت‌های آن، از فرصت‌های شغلی مطلوبی برخوردار شوند. به عبارت دیگر، از آنجا که حرفه گرافیست ، به گونه‌ای است که می‌تواند نقش قابل توجهی در نتایج فروش و ارائه محصولات یک شرکت داشته باشد؛ از این رو برای صاحبان اکثر کسب و کارها اهمیت زیادی دارد.

بنابراین، اگر شاغلین این حرفه بتوانند طرح‌های خود را به شیوه‌ای کاملا خلاقانه و گیرا ارائه دهند، موجب رونق و گسترش فروش محصولات شرکت می‌شوند. به همین منظور، تحریر مقاله حاضر، به شرح حرفه گرافیک، اهمیت، وظایف گرافیست کار، ویژگی‌ها و به طور کلی، کلیاتی اجمالی و در عین حال مفید از این حوزه کاری می‌پردازد. از این رو در صورتی که به شناخت این حرفه جذاب تمایل دارید، می‌توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. لازم به ذکر است در همین ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که طراحان گرافیک، بر اساس قوانین و مقررات اداره کار استخدام می‌شوند. مطابق با این قانون، تمام کارفرمایان موظف هستند با انعقاد یک قرارداد کار ، از تخصص و مهارت افراد مذکور بهره ببرند.

برای این منظور به طور معمول از قرارداد استخدام گرافیست استفاده می‌شود که در واقع یک نوع قرارداد استخدام است.

شرح کار طراحان گرافیک

هدف از استخدام یک نفر به عنوان گرافیست در یک شرکت، این است که شخص مورد نظر محصولات و خدمات شرکت را به گونه‌ای نمایش دهد که در نهایت موجب فروش بیشتر محصولات آن شرکت شود. از این رو شیوه کار طراحان گرافیک، به این صورت است که ایده و هدف شرکت مربوطه را با استفاده از دانش گرافیکی خود و همچنین با بهره بردن از المان‌های این حرفه مانند نوع فونت، لوگو، شکل، اندازه، متن، تصاویر، انیمیشن، عکاسی، چاپ و موارد دیگر، خلق و جهت تبلیغ منتشر می‌کند.

از این رو وظایف گرافیست کار ، به تصویر کشیدن و برجسته کردن اهداف مورد نظر یک سازمان است که در واقع، موجب رونق و شناخته شدن خدمات آن سازمان می‌شود. با توجه به نوع کار و فعالیت طراحان گرافیک، آن‌ها اغلب با سایر افراد متخصص شرکت نظیر برنامه نویسان، انیماتورها، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، کپی رایتینگ‌ها، طراحان وب و همکاران دیگر خود در حوزه گرافیک، در تعامل و مشورت هستند تا در نتیجه، یک طرح منحصر به فرد و موثر را خلق کنند.

باید یادآوری کنیم که همکاری با این متخصصان از طریق امضای قرارداد پیمانکاری انفرادی نیز امکان پذیر خواهد بود. البته لازم است که روابط کاری میان طرفین، واقعا به صورت پیمانی باشد.

وظایف گرافیست چیست ؟

با توضیحاتی که پیش از این ارائه‌ کردیم، قطعا به یک شناخت کلی از این حرفه رسیده‌اید چرا که با توجه به کلیاتی که پیش‌تر بیان شد، می‌دانیم که یک گرافیست کار در واقع، طراح و هنرمندی است که وظیفه دارد، هر نوع کالا یا محصولی را به شیوه‌ای جذاب و گیرا، طراحی کند. به‌ گونه‌ای که جلوه‌های ظاهری محصول، موجب فروش قابل توجه و در نتیجه، شناخته شدن آن شود. البته لازم به ذکر است که وظایف گرافیست در چاپخانه نیز تا چندان تفاوتی با مسئولیت‌های گرافیست‌های دیگر ندارد و در واقع، فردی که در رشته گرافیک تحصیل می‌کند قطعا به تمامی شاخه‌های دیگر آن نیز هر چند اندک تسلط دارد.

ویژگی‌هایی برای موفقیت در این حرفه

تمامی گرافیست کاران با هر نوع گرایشی، برای موفقیت در حرفه خود باید به مهارت و توانایی همچون تسلط کامل به همه نرم‌ افزارهای مربوطه، آشنایی کامل به فضای انیمیشن و چگونگی کاربرد رنگ‌ها، خلاقیت و سرعت العمل لازم برخوردار باشند. به عنوان مثال، از مهمترین وظایف گرافیست در چاپخانه ، این است که بتواند با استفاده از قوه درک بصری خود، در کمترین زمان، ایده‌ای را طراحی و به مرحله چاپ برساند.

شرح وظایف کارشناس گرافیست

افراد فعال در حوزه گرافیک، با توجه به حوزه فعالیت شرکت مورد نظر و همینطور با توجه به نوع کسب و کاری و خدماتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، وظایف و مسئولیت‌های متعددی دارند که لازم است تمامی آن‌ها را متناسب با ضوابط و شاخص‌های شرکت مربوطه، اجرا و عملیاتی کنند. با این حال، اگر بخواهیم، شرح وظایف کارشناس گرافیست را به صورت دقیق‌تر برای شما ارائه دهیم، لازم است به مواردی اشاره کنیم که در ادامه شرح خواهیم داد:

  1. مشورت و مذاکره با مشتری درباره طرح و ایده پیشنهادی؛
  2. بهره بردن از بهترین طرح و روش؛
  3. تدوین و ارائه طرح‌های اولیه به مشتری؛
  4. مورد استفاده قرار دادن نرم‌ افزارهای مربوطه؛
  5. انجام کار مطابق با میزان بودجه و زمان اختصاص یافته؛
  6. ارائه یک پیش نویس اولیه به کارفرما؛
  7. مشورت و همفکری با مدیران مربوطه؛
  8. بررسی و ارزیابی نهایی اثر و همچنین قرار دادن لوگوی شرکت در آن؛
  9. پرسیدن نظرات مشتری در تمام مراحل خلق و اجرای طرح؛
  10. انتخاب و به کار بردن رنگ، فونت، قالب مناسب برای خلق اثر؛
  11. بررسی دقیق و جزئی کار در پایان، قبل از انتشار و چاپ.

موشن گرافیست چیست؟

موشن گرافی یا طراحی متحرک، یکی از شاخه‌های جذاب حرفه گرافیک محسوب می‌شود که امروزه متناسب با رشد و پیشرفت تکنولوژی، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌ است. به عبارت دیگر، موشن گرافی، یعنی متحرک کردن طراحی‌های گرافیکی ثابت از طریق انیمیشن و جلوه‌های بصری که در واقع، باعث می‌شود مخاطب تصاویر را به شیوه متحرک و به صورت ویدیو ببیند. بر این اساس، می‌توان گفت از جمله مهمترین وظایف موشن گرافیست ، این است که به حرفه گرافیک تسلط و شناختی کامل داشته باشد چرا که پایه و اساس موفقیت در حرفه موشن گرافی، درک و شناخت دقیق هنر گرافیک و جزئیات این حرفه است. در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما، مسئولیت‌های فرد فعال در این حیطه را به صورت دقیق‌تر شرح خواهیم داد.

وظایف موشن گرافیست

اگرچه میزان مسئولیت‌ها و وظایف هر شخصی که به عنوان موشن گرفیک شناخته می‌شود در وهله اول تا حدود زیادی به پروژه و شرکتی که در آن فعال است بستگی دارد اما با این اوصاف، اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر مسئولیت‌های یک موشن گرافیست را بیان کنیم، می‌توان به مواردی نظیر برقراری جلسه با مشتری و شنیدن درخواست و نیازهای او برای چگونگی طراحی اثر، تحلیل و ارزیابی نیازهای مشتریان و در نتیجه ارائه طرحی متناسب، درج کردن شاخص‌ها و موارد مورد نظر شرکت مربوطه در بدنه اثر اشاره کرد. لازم به ذکر است که یک موشن گرافیک حرفه‌ای می‌تواند در حوزه‌های مختلفی نظیر طراحی تیتراژ فیلم، انیمیشن و لوگو، تایپو گرافی، موشن گرافی تبلیغی، مدل‌های سه بعدی و دو بعدی، فعالیتی موفقیت‌آمیز داشته باشد.

نکات مهم پیش از اقدام

فعالیت یک گرافیست، اگرچه به دانش آکادمیک نیازمند است اما با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، یادگیری این حرفه برای هر شخصی با هر نوع پایه تحصیلی، به راحتی امکان پذیر خواهد بود. بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید از طریق سایت‌های آموزشی معتبر، دانش و مهارت‌های لازم این حرفه را یاد بگیرید و در نتیجه، به درآمد قابل توجه ناشی از فعالیت در این حوزه برسید.

البته توجه داشته باشید از آنجا که ممکن است فعالیت در این شغل بنابر محیطی که در آن تصمیم به فعالیت دارید، به شیوه پیمانکاری یا دائمی باشد، از این رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کار خود، ابتدا درباره نکات حقوقی این حرفه اطلاعاتی کسب کنید. در این مورد توصیه می‌کنیم از خدمات وب سایت رکلا بهره‌ ببرید. شایان توجه است که رکلا خدماتی مانند مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را ارائه می‌دهد.

قرارداد استخدام گرافیست

با امضای این قرارداد، می‌توانید با یک گرافیست مطابق قانون کار همکاری کنید.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست
دانلود نمونه قرارداد استخدام گرافیست
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات