قرارداد وام قرض الحسنه یا نمونه قرارداد وام قرض الحسنه خانوادگي را از کجا بگیریم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/24
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد وام قرض الحسنه

وام نوعی قرارداد قرض دادن است که برای آن شرط پرداخت سود در نظر گرفته می‌شود. در توضیحی ساده‌تر، وام را قرض پول سوددار تعریف می‌کنند. موسسات مالی زیادی به شیوه‌های مختلف و برای دلایلی مانند راه اندازی کسب و کار، گسترش یک واحد تجاری، انجام معاملات، تهیه خانه و موارد مهم دیگر، به مراجعان خود وام می‌دهند. وام‌ها محرکه‌ای هستند که می‌توانند باعث رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی اعضای یک جامعه شوند. نمونه قرارداد وام قرض الحسنه یکی از انواع وام‌هایی است که محبوبیت زیادی دارد.

دلیل محبوبیت قرارداد وام قرض الحسنه ، شرایطی است که آن را از سایر انواع وام متمایز می‌کند. همانطور که از عنوان این نوع وام نیز مشخص است، ارائه وام به صورت قرض الحسنه، بدون در نظر گرفتن منفعت و سودجویی انجام می‌شود. هدف اصلی اشخاصی که به ارائه وام قرض الحسنه می‌پردازند، صرفا کمک‌های خیر خواهانه است و برای برگرداندن اصل مبلغ وام، سود یا بهره در نظر نمی‌گیرند. به همین دلیل موسسه‌های مالی و صندوق‌های قرض الحسنه اغلب توسط اشخاص حقیقی و با مشارکت مردمی اداره می‌شوند.

علاوه بر قرارداد اعطای وام قرض الحسنه با موسسات؛ ارائه و دریافت وام قرض الحسنه میان خویشاوندان، دوستان، اعضای یک شرکت یا کارخانه و همچنین اعضای یک خانواده نیز بسیار متداول است. در ادامه این مقاله تصمیم داریم که درباره نمونه قرارداد دریافت وام قرض الحسنه توضیح دهیم و مطالب مرتبط با آن را بیان کنیم.

منظور از نمونه قرارداد وام قرض الحسنه دقیقا چه چیزی است؟

قرارداد اعطای وام قرض الحسنه در واقع یک قرارداد پول قرض دادن است. زیرا به طور معمول هدف ما از دریافت وام، دریافت مبلغ قابل توجهی است که می‌تواند در برهه‌ای از زمان، نیاز مالی ما را تامین کند. این قرارداد با تبعیت از قانون مدنی تنظیم می‌شود. قانون مدنی در عقد قرض، به تعریف این قرارداد می‌پردازد و درباره شرایط و قواعد مربوط به آن توضیح می‌دهد.

ماده 648 قانون مدنی اینطور توضیح می‌دهد که قرض توافقی است که به موجب آن، یک طرف مقدار معین از مال و سرمایه خود را به شخص دیگری تملیک می‌کند. یعنی اینکه آن مقدار مال یا سرمایه را به مالکیت او در می‌آورد. در مقابل شخصی که قرض گرفته است نیز، متعهد می‌شود که در تاریخ مشخصی آن مقدار از مال یا سرمایه را به قرض دهنده برگرداند. در این تعریف چند نکته مهم مطرح می‌شود:

  1. زمانی که مالی را قرض می‌کنید، می‌توانید به هر شیوه‌ای که تمایل دارید از آن مال بهره ببرید و از آن استفاده کنید زیرا عقد قرض، یک عقد تملیکی است و عملا شما مالک آن مال یا سرمایه می‌شوید.
  2. نکته بعدی این است که ملزم خواهید بود که آن مال را به قرض دهنده برگردانید. در زمان رد مال (برگرداندن مال) نیز باید به این مساله توجه داشته باشید که مالی که برمی‌گردانید، باید از نظر مقدار، جنس و وصف کاملا مشابه مالی باشد که در ابتدا دریافت کرده‌اید.
  3. در نمونه قرارداد دریافت وام قرض الحسنه رسیدگی به این موارد ساده است زیرا مقدار، جنس و وصف پول مشخص است و موضوع این قرارداد نیز صرفا مبلغی معین پول خواهد بود.

با توجه به توضیحاتی که بیان کردیم، لازم است به این مساله اشاره کنیم که متن قرارداد وام قرض الحسنه باید مطابق با قواعد و ضوابط عقد قرض نوشته شود.

از کجا وام بدون بهره بگیریم؟

حال که با این شیوه از نمونه قرارداد وام قرض الحسنه آشنا شدیم، سوال این است که برای دریافت وام قرض الحسنه‌ای که چنین مزایایی دارد و با نیت خیرخواهانه ارائه می‌شود، باید به چه مراکزی مراجعه کنیم و لازم است که ردگیری برای دریافت وام به چه شیوه‌ای انجام شود؟

در حال حاضر آنطور که در عرف رایج است، وام قرض الحسنه توسط صندوق‌های قرض الحسنه ارائه می‌شوند. برای دریافت این نوع از وام، شما نیاز دارید که عضو یک صندوق قرض الحسنه باشید. صندوق قرض الحسنه واحد صنفی شما؛ شرکت یا کارگاهی که در آنجا فعالیت می‌کنید؛ موسسات معتبر قرض الحسنه‌ای که دایر هستند؛ صندوق قرض الحسنه محله‌ها، مساجد و حتی انواع صندوق قرض الحسنه خانوادگی و دوستانه نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند امکان دریافت نمونه قرارداد وام قرض الحسنه را برای شما فراهم کنند.

آن چیز که مسلم است این مساله خواهد بود که حضور و عضویت در این صندوق‌ها با خواست و رضایت اعضا همراه است و تمام اشخاصی که در صندوق حضور دارند، از این قضیه مطلع هستند که پس انداز آن‌ها با نیت خیرخواهانه، به اشخاص دیگر وام داده می‌شود. علاوه براین، مسئول صندوق و هیئت مدیره اصلی آن نیز قوانین و شرایطی را برای حضور در صندوق قرض الحسنه در نظر می‌گیرند که برای عضویت در این صندوق‌ها باید به آن توجه داشته باشید.

نمونه قرارداد وام قرض الحسنه خانوادگي چیست؟

توضیح دادیم که یک نمونه از صندوق‌های قرض الحسنه که در عرف طرفداران زیادی دارند، صندوق‌های قرض الحسنه خانوادگی هستند. این نوع از صندوق‌ها با رضایت چندین نفر از اعضای یک خانواده، فامیل، دوستان و بستگان و آشنایان تشکیل می‌شوند و تمام اعضا با امضای نمونه قرارداد وام قرض الحسنه خانوادگي در این صندوق حضور خواهند داشت. به طور معمول مدیریت و رسیدگی به این صندوق توسط یک شخص قابل اعتماد انجام می‌شود. مسئول صندوق، به این مساله رسیدگی می‌کند که تمام اعضا در بازه‌های زمانی که معین شده است، مبلغی را به صندوق واریز کنند تا به نوبت بتوانند از صندوق وام بگیرند.

البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که نمونه قرارداد وام قرض الحسنه خانوادگي ، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باید درباره آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. آنچه که در عرف متداول است، این است که سرمایه اصلی صندوق‌های قرض الحسنه از مبالغی تشکیل خواهد شد که توسط اعضا به صندوق واریز می‌شود. برای مدیریت بهتر و رعایت شرایط منصفانه بودن امکان دریافت وام، تمام اعضا مبلغ یکسانی را به صندوق وارد می‌کنند. مبلغ وام نیز، مجموع تمام مبالغی است که در هر قسط به صندوق وارد می‌شود. یعنی اینکه مبلغ وام، در واقع به تعداد نفرات حاضر در صندوق بستگی دارد.

قرعه کشی در نمونه قرارداد وام قرض الحسنه خانوادگي

از دیگر موارد مهمی که در خصوص قرارداد قرض الحسنه خانوادگی باید در نظر داشته باشیم این است که برای رعایت شرایط منصفانه بودن امکان دریافت وام قرض الحسنه خانوادگی؛ اعطای وام به اعضا به واسطه قرعه کشی انجام می‌شود. تمام اشخاصی که برای حضور در این صندوق توافق کرده‌اند، باید یک مرتبه وام قرض الحسنه را دریافت کنند و در اقساط مشخص، آن مبلغ را بازگردانند. به همین منظور برای اینکه مشخص شود که هر ماه، نوبت چه شخصی است که از خدمات وام صندوق استفاده کند، مسئول صندوق عملیات قرعه کشی را انجام می‌دهد.

شما می‌توانید مراسم قرعه کشی را، هر ماه برگزار کنید یا این امکان وجود دارد که در ماه اول شروع به کار صندوق خانوادگی، به تعداد نفرات حاضر در صندوق قرض الحسنه، قرعه کشی انجام دهید تا مشخص شود که هر کدام از اعضا در چه زمانی می‌تواند وام قرض الحسنه را دریافت کند. رسیدگی و مدیریت به این موارد به عهده مسئول صندوق خواهد بود که در واقع تمام اعضا با اطمینان به او، در این قرارداد حضور دارند.

پیشنهاد ما

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، اشخاص حاضر در این قرارداد می‌توانند برای راه اندازی یک صندوق قرض الحسنه، قواعد و قوانین خاصی را در نظر بگیرند. نکته مهم در این زمینه این است که تمام قواعد و شروطی که در نظر گرفته می‌شوند، باید به صورت مکتوب و مانند یک سند قانونی در دسترس باشند. به همین دلیل، تنظیم این قرارداد اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. علاوه براین، برای تنظیم آن نیز لازم است که حتما نسبت به مسائل حقوقی و قانونی، اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشید. بهترین شیوه برای دستیابی به این اطلاعات، گفتگو و مشاوره با یک مشاور حقوقی متخصص است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، با اطلاعات بیشتری برای انجام این قرارداد اقدام کنید و تنظیم قرارداد مورد نیازتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد صندوق قرض الحسنه وام خانگی (به همراه اساسنامه صندوق)

برای تهیه سریع این قرارداد به همراه اساسنامه، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد صندوق قرض الحسنه خانگی
دانلود نمونه قرارداد صندوق قرض الحسنه خانگی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات