قرارداد قرض الحسنه + یک تعریف دقیق از متن نمونه قرارداد قرض الحسنه بین اشخاص

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد قرض الحسنه

قرارداد قرض الحسنه ، یکی از انواع قرارداد قرض است. این نوع از قرض که قرض بدون بهره نیز نامیده می‌شود، روشی است که با استفاده از آن، اشخاص بدون منفعت و سودجویی و صرفا به منظور کمک و با نیتی خیرخواهانه، گرد هم جمع می‌شوند و با رعایت مقررات و قواعدی که در عرف رایج است، با یکدیگر توافق می‌کنند. برای تعریف قرارداد قرض الحسنه ، لازم است که بیشتر درباره شرایط و ویژگی‌های قرض صحبت کنیم. زیرا این شیوه از توافق، شیوه‌ای نو از همان قرارداد قرض پول است که اینبار، نه حتی میان دو شخص که میان چندین شخص تنظیم و اجرا می‌شود.

بدون شک تا به حال مطالب زیادی درباره قرارداد صندوق قرض الحسنه شنیده‌اید. اگر هم به تازگی با این شیوه از همکاری و تعاون آشنا شده‌اید، با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب، تلاش می‌کنیم که توضیح دهیم، قرارداد قرض الحسنه چیست و ماهیت این سند حقوقی از چه عقودی ریشه می‌گیرد. علاوه براین، تلاش می‌کنیم که به صورت اختصاصی درباره شرایط این قرارداد در روابط خانوادگی توضیح دهیم.

عقد قرض الحسنه چیست ؟

قرارداد قرض الحسنه چیست ؟ این سوال احتمالا سوال شما باشد که دارید این مطلب را می‌خوانید. زمانی که عنوان قرارداد صندوق قرض الحسنه را می‌شنوید، احتمالا موسسه‌هایی را به خاطر می‌آورید که با شرایط خاص، مبالغی را به عنوان قرض الحسنه در اختیار شما می‌گذارند و شما نیز متعهد می‌شوید که در فواصل زمانی مشخص و به صورت اقساط، این قرض را که در قالب یک شرایط تامین مالی خواهد بود، به موسسه برگردانید.

شرایط خاص این موسسات و بدون بهره بودن آن‌ها، امکانی ایجاد می‌کند که بسیاری از اشخاص، علاقه‌مند باشند که از شرایط صندوق‌های قرض الحسنه استفاده کنند. همانطور که می‌دانید، دریافت چنین خدماتی از طریق مراکز مختلف دیگر، شرایط آسانی ندارد و به سادگی انجام نمی‌شود. به همین دلیل استفاده از این صندوق‌ها بسیار متداول شده است. سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین قرض الحسنه‌ها در مساجد برگزار می‌شدند و اهالی محل می‌توانستند به صورت دوره‌ای از صندوق قرض بگیرند و مجدد در اقساط معین به صندوق برگرداند.

علاوه بر مساجد، فرهنگ راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه، میان کسبه و اهالی یک بازار، اعضای یک صنف و به ویژه در میان خویشاوندان و اعضای یک خانواده نیز رونق گرفته است.

قرارداد قرض الحسنه خانوادگی چیست؟

توضیح دادیم که یک نوع از فرم قرارداد قرض الحسنه ، یک قرارداد است که به منظور راه اندازی یک صندوق قرض الحسنه خانوادگی و فامیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در گذشته در اکثر مواقع، چنین توافقاتی به صورت شفاهی و با حضور شاهدین انجام می‌شد اما بروز اختلافات و مشکلات خانوادگی و به خصوص اضافه شدن اشخاص دیگری به صندوق، که ممکن بود آشنایی زیادی با سایر اعضا نداشته باشند، دلیلی است که اعضای صندوق‌های خانوادگی هم تمایل داشته باشند برای حضور در این صندوق قرض الحسنه، از نمونه قرارداد استفاده کنند.

نمونه قرارداد صندوق قرض الحسنه خانگی ، در حقیقت توافق‌نامه‌ای است که میان اعضای یک صندوق تهیه و تنظیم می‌شود. اما شرایط این صندوق‌ها با سایر صندوق‌های قرض الحسنه متفاوت است. این شیوه از تعاون و همکاری، میان اعضای یک خانواده یا فامیل با عناوین دیگری مانند صندوق، قرعه کشی یا قرض خانوادگی نیز نامیده خواهد شد. احتمالا برای شما جالب خواهد بود که درباره شرایط قانونی تنظیم نمونه قرارداد قرض الحسنه بین اشخاص و تفاوت‌های خاص آن، مطالبی را بدانید. در ادامه سعی می‌کنیم که این موارد را بیشتر توضیح دهیم.

شرایط و ویژگی‌های نمونه قرارداد قرض الحسنه شخصی

زمانی که از نمونه قرارداد قرض الحسنه شخصی صحبت می‌کنیم، در حقیقت نمونه قرارداد قرض الحسنه خانوادگي را مد نظر داریم. این قرارداد با استناد به قواعد قرارداد قرض و همچنین براساس شرط آزادی قراردادها و امکان توافق طرفین در قراردادهای خصوصی، تنظیم و امضا می‌شود.

ماهیت این صندوق‌ها به این صورت است که چند نفر از افراد یک خانواده، فامیل یا اشخاصی از بستگان و آشنایان، دور هم جمع می‌شوند و توافق می‌کنند که با همکاری یکدیگر، صندوق قرض الحسنه راه اندازی کنند. به طور معمول این توافقات کوتاه مدت است. اعضای صندوق با توافق یکدیگر، یک شخص را به عنوان شخص معتمد در نظر می‌گیرند که مسئولیت جمع آوری وجوه نقد و قرعه کشی و ارائه قرض را به عهده بگیرد.

این شخص به عنوان مسئول صندوق یا مدیر صندوق خانوادگی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه، زمانی که تعداد اعضا و نفرات صندوق به حد نصاب رسیدند، توافق می‌کنند که هر کدام از اعضا، ماهانه مبلغ مشخصی را به صندوق واریز کند. در حقیقت، تامین مالی صندوق به این صورت انجام خواهد شد. به این ترتیب که تمام اعضا ملزم باشند که هر ماه، مبلغ مشخصی را به صندوق پرداخت کنند. در ادامه، مدیر صندوق هر ماه با استفاده از قرعه کشی، یک شخص را برای دریافت قرض از صندوق مشخص می‌کند. معمولا هم به این صورت است که تمام مبلغ صندوق به آن شخص واگذار می‌شود.

با توجه به این مساله که قرض گیرنده از اعضای صندوق است، با همان شرط پرداخت ماهانه مبلغ معین، قرض را به صندوق برمی‌گرداند. مبالغی هم که در ماه‌های گذشته پرداخت کرده‌ است، به عنوان اقساط این قرض در نظر می‌گیرند.

ما سعی کرده‌ایم که در یک مقاله اختصاصی به صورت جامع درباره قرارداد وام خانگی توضیح دهیم و شرایط و قواعد استفاده از آن را مطرح کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اطلاعات خود در رابطه با این قرارداد، حتما این مقاله را در مجله حقوقی رکلا، مطالعه کنید.

قوانین ناظر

توضیح دادیم که شرایط راه اندازی و استفاده از صندوق‌های قرض الحسنه خانوادگی به چه صورت است و اشخاص به چه طریقی می‌توانند از این نوع همکاری و تعاون استفاده کنند. علاوه براین، گفتیم که شرایط حاضر و بروز اختلافات و مشکلات، باعث شده است که اشخاص تمایل داشته باشند که حتما برای حضور در این صندوق‌ها، قرارداد مشخصی را امضا کنند.

متن قرارداد قرض الحسنه ، بسیار دارای اهمیت است. زیرا متن این قرارداد، شرایط، ویژگی‌ها و حدود روابط اعضا را مشخص می‌کند. این قرارداد، با استناد به قواعد قرض تنظیم می‌شود. زیرا ماهیت این نوع رابطه حقوقی، در حقیقت قرض است. قانون مدنی در ماده 648 به صورت مفصل درباره این توافق صحبت می‌کند. براساس این ماده، شما می‌توانید مبلغی را از مال خود به شخص دیگر قرض دهید. از طرف دیگر، آن شخص متعهد می‌شود که در زمان معین، همان مقدار را به همان صورتی که گرفته‌ است، به شما برگرداند.

در این توافق، شخص قرض گیرنده، مالک مبلغی است که از شما می‌گیرد و محدودیتی برای استفاده از آن ندارد. در عوض، ملزم است که با شرایطی که شما تعیین می‌کنید، مبلغ قرض را به شما برگرداند.

قانون این توافق را لازم می‌داند و معتقد است که طرفین ملزم هستند که به شروط قرارداد احترام بگذارند و تعهدات خود را اجرا کنند. در شرایط قرارداد قرض الحسنه خانوادگی ، نماینده یا مدیر صندوق، قرض دهنده است و شخصی که قرعه به نام او باشد، قرض گیرنده محسوب می‌شود و شرایط پرداخت نیز به صورت ماهانه تعیین خواهد شد.

تنظیم متن قرارداد قرض الحسنه

برای نوشتن متن نمونه قرارداد قرض الحسنه خانوادگي ، لازم است که ابتدا با شرایط خاص این توافق آشنا باشید. شما می‌توانید ابتدا شروطی خاص تعیین کنید و آن را به صورت یک اساسنامه برای صندوق در نظر بگیرید. سپس اشخاصی که با شرایط شما موافق باشند، در این صندوق حضور خواهند داشت. آشنایی ابتدایی اشخاص با اساسنامه صندوق قرض الحسنه خانگی ، شرایطی را فراهم می‌کند که طرفین بتوانند با فراغ بال بیشتری در خصوص شروط اساسنامه تامل کنند.

شما لازم دارید که ابتدا یک نمونه قرارداد صندوق قرض الحسنه خانگی برای شخصی که مدیریت این صندوق را به عهده می‌گیرد، تنظیم کنید. به این صورت که شخص، متعهد می‌شود امور مربوط به صندوق را به صحت اجرا کند. رسیدگی به شیوه جمع آوری مبالغ اقساط، صحت قرعه کشی، جمع آوری و پرداخت به موقع به شخصی که قرعه کشی به نام او است و تعهدی برای حفاظت و امانت داری از مبالغی که از اعضای صندوق جمع آوری می‌شود، از جمله مواردی است که باید در قرارداد مدیر صندوق قرض الحسنه خانوادگی نوشته شود. این قرارداد، کاملا با استناد به ماده ده قانون مدنی خواهد بود.

در ادامه، مدیر صندوق نیز، ملزم است که با هر کدام از اعضای صندوق که با استفاده از قرعه کشی، مستحق دریافت قرض از صندوق شده‌اند، قرارداد تنظیم کند. این قرارداد در حقیقت یک قرارداد قرض میان شخص قرض گیرنده و مدیر صندوق است. مدیر صندوق در این قرارداد، نماینده تمام اعضا محسوب می‌شود.

تضامین مورد نیاز در این قرارداد

مساله ضمانت، در اجرای موضوع این قرارداد، اهمیت زیادی دارد زیرا در این نوع قرارداد، منافع چندین نفر به یکدیگر وابسته است و اگر یک شخص در روند اجرای توافق، اختلالی ایجاد کند، موجب آزردگی نفرات دیگر خواهد شد. در متن این قرارداد، مساله تضمین باید از جوانب مختلف بررسی شود. ابتدا لازم است شخصی که به عنوان مدیر صندوق انتخاب می‌شود، ضمانت یا تضمین مناسبی ارائه دهد. در ادامه، ضمانت‌ها و تعهدات لازم برای هر کدام از اعضا نیز مشخص می‌شود.

مدت قرارداد

تعداد سهام، تعداد ماه‌های اقساط و مبلغ کل با جمع قسط‌های ماهانه باید برابری داشته باشد. به این صورت که مبلغ کل صندوق باید در تعداد سهام تقسیم شود. برای مثال شما 10 تومان دارید و به 5 سهم تقسیم می‌شوید و بنابراین، هر شخص که یک سهم محسوب می‌شود، ملزم است که 5 ماه، هر ماه، 2 تومان پرداخت کند. به این صورت، هر ماه منابع مالی صندوق تامین می‌شود و مدت این قرارداد نیز دقیقا 5 ماه خواهد بود. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، به طور معمول نمونه قرارداد قرض الحسنه خانوادگي برای مدت کوتاه اجرا می‌شود.

پیشنهاد ما

نمونه قرارداد قرض الحسنه از جمله قراردادهایی است که تنظیم آن، نیازمند دقت زیاد است. شما می‌توانید با خیال آسوده، وظیفه تنظیم قرارداد را به عهده تیم حقوقی رکلا بسپارید. تیم رکلا با توجه به شرایطی که شما در نظر دارید، قرارداد مناسب شما را تهیه می‌کنند. علاوه براین، شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد صندوق قرض الحسنه وام خانگی (به همراه اساسنامه صندوق)

برای استفاده از این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد صندوق قرض الحسنه خانگی
دانلود نمونه قرارداد صندوق قرض الحسنه خانگی

قرارداد قرض پول (با ضامن)

اگر قرارداد قرض امضا می‌کنید و شخصی، فرد قرض گیرنده را ضمانت می‌کند، می‌توانید از نمونه قرارداد قرض پول با ضامن بهره بگیرد.

نمونه قرارداد قرض پول
دانلود نمونه قرارداد قرض پول

قرارداد قرض پول (بدون ضامن)

قرارداد حاضر زمانی کاربرد دارد که توافقی در خصوص قرض دادن یا قرض گرفتن مطرح شود. برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پول قرض دادن
دانلود نمونه قرارداد پول قرض دادن
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
محمدی
thumb_up_alt
ملک سند اداری را به مدت دو سال اجاره دادم. در طی اين دو سال اصلا مستاجر را ندیدم و با کارمند ایشان در ارتباط بودم چون مستاجر در خارج از کشور ساکن هستند. اکنون که دو سال تمام شده و قصد تخلیه دارند بنده باید مبلغ ودیعه را به چه کسی پرداخت کنم؟ با توجه به اینکه به کارمندشان وکالت رسمی نداده. حال باید چه بکنم ؟
14:47
18 تیر 1400
account_circle
افسانه برزگری
thumb_up_alt
ارایه نمونه قرارداد خانگی وام مطابق با موارد درخواستی من چگونه توسط شما انجام میشه؟
16:54
04 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. ما درخواست شما را ثبت کردیم و در اسرع وقت با شما تماس خواهیم داشت.
12:40
05 اسفند 1400
account_circle
هاجر محمدی
thumb_up_alt
یک نمونه قرارداد وام خانگی به طور دقیق نیاز دارم
07:50
12 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این قرارداد را در بانک قرارداد وب سایت قرار داده‌ایم. شما می‌توانید از بخش «نمونه قراردادها» به قرارداد مورد نظر خودتان دسترسی پیدا کنید.
09:14
13 اردیبهشت 1401