قرارداد امانت طلا و چند شرط مهم قانونی در مورد نمونه قرارداد امانت نامه طلا

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد امانت طلا

طلا یک فلز با ارزش است که هم برای سرمایه گذاری و هم به جهت زینت و تزئین در موارد متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از طلا برای پس انداز و سرمایه گذاری استفاده کنید، طلا را به عنوان سرمایه نقدی وارد یک کسب و کار کنید، آن را برای مصارف شخصی و برای مدت کوتاه اجاره دهید، با آن وام بگیرید یا از طلا برای ضمانت استفاده کنید. می‌بینید که این فلز با ارزش، در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود. به همین دلیل، نگهداری و حفاظت از آن نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. قرارداد امانت طلا ، یک امانت نامه مهم و کاربردی است که در اصل به منظور حفاظت و نگهداری از طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مواردی نیز مشاهده می‌کنیم که این قرارداد به اشتباه برای معاملاتی که ماهیت دیگری دارند نیز استفاده می‌شود. باید یادآوری کنیم که لازم است پیش از استفاده از این قرارداد، به ماهیت و محتوای معامله مورد نظر توجه داشته باشید و با دقت بیشتر، قرارداد مناسب را تهیه کنید. در ادامه این مطلب ابتدا درباره ماهیت نمونه قرارداد امانت طلا گفت و گو خواهیم کرد و در ادامه یک اشتباه رایج در استفاده از این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

قرارداد امانت طلا چه زمانی استفاده می‌شود؟

می‌دانیم که طلا یک سرمایه بسیار با ارزش است. به همین دلیل نگهداری و محافظت از طلا یک دغدغه مهم برای مالکان آن خواهد بود. احتمالا برای شما پیش آمده است که بخواهید مقداری طلا را نزد شخص معتمدی بگذارید تا در نبود شما، از آن طلا‌ نگهداری کند. این عمل در قانون امانت نام دارد. شما می‌توانید طلای خود را برای یک روز، یک ماه، یک سال یا حتی بیشتر نزد شخص معتمد، به امانت بگذارید و برای انجام این کار محدودیتی وجود ندارد.

بنابراین، هر زمانی که نیاز باشد از مقداری طلا محافظت شود، یک راه کاربردی، استفاده از نمونه قرارداد امانت نامه طلا است.

ممکن است در شرایط مناسب نباشید یا اینکه در یک مکان امن سکونت نداشته باشید و بخواهید که طلای شما نزد شخص دیگر نگهداری شود یا اینکه بخواهید برای چند وقت به سفر بروید و امکان حمل طلای خود را نداشته باشید. در این شرایط نیز می‌توانید طلا را به امانت بگذارید.

از طرف دیگر، ممکن است که شما آن شخص معتمد باشید که قصد دارد از طلای شخص دیگر نگهداری کند. ممکن است طلا متعلق به بستگان، نزدیکان یا دوستان شما باشد یا اینکه بخواهید طلا را در ازای دریافت اجرت نگهداری کنید. در هر صورت، چنین رابطه‌ای با استفاده از نمونه قرارداد امانت طلا انجام می‌شود.

درباره ماهیت قرارداد امانت طلا

پیش از هر توضیح درباره نمونه متن امانت نامه طلا ، لازم است که درباره ماهیت این قرارداد اطلاعاتی داشته باشید. برای آنکه به صورت مستند این قرارداد را تعریف کنیم، می‌توانیم به ماده 607 قانون مدنی استناد کنیم. براساس این ماده از قانون مدنی، در نمونه قرارداد امانت نامه طلا ، یک نفر طلای خود را به شخص دیگر می‌سپارد و از او می‌خواهد که به صورت رایگان از طلا نگهداری کند. این توافق یک عقد معین است، زیرا قانون مدنی به صراحت درباره شرایط تنظیم و قواعد مربوط به آن توضیح می‌دهد.

قرارداد امانت طلا مانند سایر انواع عقد معین باید شرایط صحت قرارداد را رعایت کند. یعنی اینکه باید مطابق با ماده 190 قانون مدنی تنظیم شود. براساس این ماده، اشخاصی که تمایل دارند نمونه متن امانت نامه طلا تنظیم کنند، باید از انجام این قرارداد راضی باشند و هر دو قصد داشته باشند که چنین توافقی انجام شود. علاوه براین، باید اهلیت آن‌ها نیز بررسی شود. اهلیت داشتن یعنی اینکه باید برای امضای این توافق دارای صلاحیت باشند. اشخاصی که صغیر یا دیوانه محسوب می‌شوند یا اینکه به صورت قانونی مالکیت طلا را به عهده ندارند، نمی‌توانند قرارداد امانت طلا را امضا کنند.

ماده 190 همچنین تاکید می‌کند که هدف و نیت طرفین این قرارداد، باید مشروع و طلای مورد نظر نیز باید مشخص، معین و حاضر باشد. یعنی شما نمی‌توانید یک طلا را بدون رفع ابهام از جزئیات و مشخصات آن به امانت بگذارید یعنی باید دقیقا مشخص باشد که کدام طلا به امانت گذاشته می‌شود.

طرفین قرارداد امانت طلا

طرفین این قرارداد، امانت دار و امانت گذار هستند. امانت دار، شخصی است که می‌پذیرد از طلای شخص دیگر محافظت و نگهداری کند. این شخص به طور معمول معتمد یا شناخته شده است و امانت گذار به او اطمینان دارد و معتقد است که آن شخص می‌تواند از طلای او به خوبی نگهداری کند. امانت دار در قانون به نام «مستودع» نیز نامگذاری می‌شود. طرف مقابل این قرارداد، مودع یا همان امانت گذار است. امانت گذار در حقیقت مالک طلا است و تمایل دارد که طلای خود را نزد امانت دار به امانت بگذارد.

قانون مدنی در ماده 608 تاکید می‌کند که در این قرارداد باید ایجاب و قبول انجام شود. یعنی اینکه امانت گذار باید بخواهد طلای خود را به شخص دیگر بسپارد و امانت دار نیز باید بپذیرد و طلای امانتی را از مالک آن دریافت کند. این شرط با شرط معین و مشخص بودن موضوع قرارداد نیز همپوشانی دارد. به طور کلی زمانی قرارداد امانت طلا صحیح خواهد بود که شخص امانت دار، میزان طلای امانتی و کیفیت آن را ببیند و آن را بپذیرد. از طرف دیگر شخص امانت گذار نیز باید به صراحت بیان کند که طلا نزد شخص دیگر امانت است یا اینکه با یکدیگر به صورت مکتوب، نمونه قرارداد امانت نامه طلا را امضا کنند. تاکید ما در خصوص تنظیم این قرارداد به صورت مکتوب، به این جهت است که یک سند معتبر و قانونی در اختیار طرفین باشد.

جایز بودن قرارداد و شرایط فسخ آن

با اینکه قرارداد امانت یک قرارداد عهدی است و شخصی که امانت دار می‌شود، متعهد خواهد بود که از طلا نگهداری و مراقبت کند اما نکته مهم در خصوص قرارداد امانت طلا این است که این قرارداد، یک عقد جایز است. در عقود جایز، طرفین می‌توانند هر زمان که می‌خواهند از ادامه قرارداد انصراف دهند و رابطه امانت را به پایان برسانند. هیچ مانع، محدودیت یا جریمه‌ای برای اتمام این قرارداد وجود ندارد.

تنها نکته‌ مهم که باید رعایت شود، این است که شخص امانت دار، باید به مالک طلا اطلاع دهد که دیگر تمایلی به ادامه این رابطه ندارد و می‌خواهد که طلاها را به او برگرداند. در این شرایط، مالک طلا باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای اخذ طلای خود مراجعه کند. از طرف دیگر، مالک طلا هر زمان که بخواهد می‌تواند طلای خود را پس بگیرد و محدودیتی در فسخ این قرارداد برای او نیست.

قرارداد امانت طلا به منظور ضمانت یا گرو گذاشتن

به جهت اینکه طلا کالایی ارزشمند محسوب می‌شود، متداول است که از آن به عنوان ضمانت یا گرو گذاشتن استفاده می‌کنند. مخصوصا امروزه برای خرید کالای اقساطی، در اغلب مواقع صرفا طلا را بابت ضمانت می‌پذیرند. احتمالا پیش آمده است که بخواهید برای خرید تلفن همراه به صورت اقساطی، مقداری طلا ضمانت بگذارید. استفاده از قرارداد امانت طلا برای چنین شرایطی، معمولا به این دلیل است که فروشنده نتواند از طلایی که برای ضمانت سپرده شده است، به شیوه دیگری استفاده کند. البته اینکه طرفین چنین قراردادی را امضا کنند یا امضا نکنند، به توافق آن‌ها بستگی دارد.

قرارداد امانت طلا را با شراکت اشتباه نگیریم!

اشتباه رایجی که در زمینه استفاده از قرارداد امانت طلا انجام می‌شود، استفاده از این قرارداد به جای قرارداد شراکت یا قراردادهای سرمایه گذاری است. گاهی اشخاص می‌گویند که تمایل دارند طلای خود را نزد یک طلا فروش بگذارند تا طلا فروش با آن طلا کار کند و در نهایت از درآمد حاصل از کار با طلا، درصدی را به آن‌ها اختصاص دهد. مشاهده می‌کنیم که این اشخاص تمایل دارند با طلا فروش یا هر شخص دیگری که مایل به این نوع همکاری باشد، قرارداد امانت طلا تنظیم کنند.

درباره این شیوه از توافق باید به صراحت بگوییم که ماهیت این توافق، امانت نیست و قرارداد امانت در این موضوع برای شما کاربردی ندارد. در نمونه قرارداد امانت نامه طلا ، شرط اصلی این است که امانت پذیر از طلایی که امانت داده شده است، امانت داری و محافظت کند و از آن طلا استفاده نشود مگر در موارد خاصی که مالک، اجازه استفاده از طلا را بدهد. در صورتی که در قراردادی که با طلا فروشان امضا می‌کنید، طلا به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی ممکن است شکل و نوع طلا نیز تغییر کند که این حالت، با ماهیت امانت مغایرت دارد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید و برای آگاهی از شرایط و جرئیات این امانت نامه، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. رکلا در کنار شما است.

قرارداد امانت

از نمونه قرارداد امانت، می‌توانید برای امانت دادن اموال مختلف استفاده کنید.

نمونه قرارداد امانت
دانلود نمونه قرارداد امانت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
حسن رمضانی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. بنده سوالی دارم. بنده پولی به شخصی قرض دادم در قبالش، یک امانت نامه طلا به قیمت روز گرفتم. حالا اگر بخواهم شکایت کنم چطور باید در مقطع بازپرسی بیان کنم که شکایتم رد نشود؟ چون در اثر تحریم و گذشت زمان زیاد، این شخص پاسخگو نیست.
05:55
16 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مورد شما، احتمالا مصداق عنوان مجرمانه خاصی نیست و شما نهایتا می‌توانید از طریق دادگاه‌های حقوقی، پیگیر بازگشت حق خود باشید.
09:56
17 اسفند 1400
account_circle
مهناز ثبات قدم
thumb_up_alt
قرارداد امانت دستی با یک شاهد اعتبار دارد؟
09:15
19 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بله. قرارداد با امضای طرفین آن معتبر خواهد بود و شاهد باعث اعتبار بیشتر آن می‌شود.
09:07
20 فروردین 1401
account_circle
محمد نظری
thumb_up_alt
سلام. ۲ کیلو و نیم طلا به رسم امانت به طلا فروش دادم و ایشون رسید طلا فروشی خودشون رو دادن که در آن ذکر شده این مقدار طلا به عنوان امانت نزد طلا فروش است و با دست خط خود و امضا و مهر طلافروشی است. آیا این رسید مدرک قابل قبولی برای پس گرفتن مال است؟
09:33
12 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد بلکه باید متن فاکتور را بررسی کنیم. در واقع، اثبات امانت بودن یک مال به روش‌های مختلف امکان خواهد داشت اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید این به امانت دادن از شیوه‌های مختلف به اثبات برسد در غیر این صورت، مسیر اثباتی شما با مشقت همراه خواهد بود. به بیان ساده، این که شما دارای رسید هستید بسیار بهتر از نبودن رسید است اما اینکه با این رسید بتوانید روابط امانتی خود را به اثبات برسانید نیازمند بررسی جدی است.
00:44
13 خرداد 1402