نمونه قرارداد زباله و نمونه قرارداد حمل پسماند شامل چه نکات مهمی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد زباله

قرارداد زباله قراردادی است که برای جمع آوری، حمل و نقل و رسیدگی به زباله‌های شهری و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. قرارداد امحاء زباله ، قراردادی است که شهرداری یا دهداری با پیمانکار تنظیم می‌کند و به وسیله این قرارداد، مسئولیت رسیدگی به این مسئله را به پیمانکار می‌سپارد. رسیدگی به زباله‌ها و ضایعات و… که شامل جمع آوری، جدا سازی و حمل و نقل و دفع آن‌ها است، از جمله مهمترین دغدغه‌های محیط زیستی در زندگی اجتماعی امروز است. شورای عالی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که یکی از آسیب‌زا ترین مسائل در زمینه محیط زیستی، مدیریت و امحاء زباله و پسماند است.

این مساله به اندازه‌ای دارای اهمیت است که از دستگاه‌های دیگر خواسته‌اند که لیستی از زباله‌های تولیدی خود تهیه کنند تا حفاظت از محیط زیست و شهرداری‌ها، بتوانند موثرتر در زمینه امحاء زباله و مدیریت آن عمل کنند. به همین نسبت شهرداری‌ها و دهداری‌ها نیز با مساله مدیریت زباله‌ درگیرند. زباله‌ها به موادی گفته می‌شوند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیت انسان بوجود آمده‌اند. این موارد می‌توانند جامد، مایع یا گاز باشند. البته فاضلاب در این دسته قرار نمی‌گیرد. با توجه به نوع زباله‌ها تصمیم گیری می‌شود که چگونه به آن‌ها رسیدگی شود. به طور معمول این مسئولیت به وسیله یک قرارداد پیمانکاری به شخص پیمانکار واگذار می‌شود. قرارداد مورد نیاز برای این کار، قرارداد موضوع همین مقاله است که با توجه به هر مرحله از جمع آوری، انتقال و دفع، میان شهرداری و پیمانکار تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد زباله چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد جمع آوری زباله دهیاری و شهرداری ، قراردادی است که برای امحاء و مدیریت انواع زباله و پسماند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد یک قرارداد پیمانکاری است. قرارداد زباله دهیاری و شهرداری میان این دو سازمان و پیمانکار مورد نظر تنظیم و امضا می‌شود. براساس این قرارداد، دهداری یا شهرداری تمامی یا بخشی از مسئولیت‌های مدیریت زباله و پسماندها را به پیمانکار می‌سپارد. متن نمونه قرارداد حمل زباله یا به طور کلی این قرارداد حاوی اطلاعاتی در زمینه موضوع، چگونگی انجام کار، نوع زباله‌ها، منطقه مورد نظر شهرداری و دهداری، مدت انجام قرارداد، هزینه‌های انجام کار، وظایف و تعهدات طرفین، شروط خاص قرارداد و موارد مهم دیگری از این قبیل است.

نمونه قرارداد حمل پسماند یا زباله، سند مکتوبی است که از همکاری ایجاد شده میان پیمانکار و شهرداری صحبت می‌کند. در این قرارداد، شهرداری یا دهداری کارفرما محسوب می‌شود و شخصی که مسئولیت رسیدگی و مدیریت زباله‌ها را به عهده می‌گیرد، پیمانکار است. این قرارداد به عنوان یک سند معتبر و قانونی در اختیار شهرداری و پیمانکار قرار می‌گیرد. براساس این قرارداد، حدود اختیارات و حقوق طرفین مشخص می‌شود و مدرکی قوی برای استناد در مراجع قانونی، دادگاه و شورای حل اختلاف است.

نمونه قرارداد زباله از نگاه قانون

آیین نامه معتبری که درباره مدیریت و رسیدگی به زباله‌ها و پسماندها صحبت می‎‌کند، آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند است. این قانون بیان می‌کند که بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها به یکدیگر وابسته هستند و مدیریت پسماند آن‌ها نیز به هم مربوط است. آنطور که برنامه ریزی شده است، مسئولیت مدیریت، نظارت و رسیدگی به زباله‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهداری‌ها است. همچنین برای رسیدگی به این مساله اختیارات و بودجه مورد نیاز در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. شهرداری نیز با تنظیم چنین قراردادی که یک قرارداد پیمانکاری است، این مسئولیت را به پیمانکار می‌سپارد. البته فعالیت پیمانکار تحت نظر و نظارت شهرداری و دهداری‌ها خواهد بود. آیین نامه اجرایی قانون زباله‌ها در سال 1383 پیشنهاد شد و در 1384 به تصویب نهایی رسید و در دست اجرا قرار گرفت.

از نگاه قانون مدنی نمونه قرارداد جمع آوری زباله دهیاری و شهرداری، از انواع قرارداد نامعین است زیرا در متن قانون مدنی به طور صریح و روشن درباره آن صحبت نشده است.

قرارداد جمع آوری زباله دهیاری

نامعین بودن نمونه قرارداد زباله

همانطور که پیش‌تر گفتیم نمونه قرارداد زباله جز عقود نامعین است. بنابراین در متن قانون مدنی توضیحاتی درباره چگونه اجرای آن نیامده است. در این زمان مهمترین ملاک برای اجرای قرارداد، آن چیزی است که در متن قرارداد نوشته شده باشد. در این زمان است که حضور یک مشاور حقوقی مجرب لازم می‌شود. مشاور حقوقی یا وکیل یا هر شخص آگاه دیگری که قرارداد را تنظیم می‌کند، باید به تمامی جنبه‌های پروژه توجه کند و براساس انتظارات، توقع و توافقات طرفین قرارداد را بنویسد.

جایز یا لازم بودن قرارداد

قرارداد امحاء زباله از نگاه قانون مدنی، یک قرارداد لازم است. به این معنی که شهرداری و پیمانکار ملزم به ماندن در قرارداد هستند و باید به اجرا و انجام موضوع قرارداد بپردازند. نمونه قرارداد حمل زباله یک طرفه فسخ نمی‌شود و پیمانکار نمی‌تواند کار را رها کند. به همین دلیل است که این قرارداد را جز عقود لازم می‌دانند. لازم به یادآوری است که طرفین می‌توانند برای فسخ قرارداد شروط خاصی را در قرارداد در نظر بگیرند.

انواع نمونه قرارداد زباله

این قرارداد با توجه به نوع و جنس زباله و منطقه مورد نظر به انواعی تقسیم می‌شود. در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم:

  1. نمونه قرارداد جمع آوری پسماند خشک
  2. نمونه قرارداد جمع آوری پسماند خشک و قابل بازیافت
  3. نمونه قرارداد جمع آوری ضایعات
  4. نمونه قرارداد زباله دهیاری
  5. نمونه قرارداد زباله با شهرداری
  6. قرارداد زباله عفونی پزشکی
  7. نمونه قرارداد حمل پسماند یا زباله

و انواع متعدد و مختلف دیگر که با توجه به نیاز روز با پیمانکار تنظیم و اجرا می‌شود.

محدوده و محل اجرای قرارداد امحاء زباله

در متن قرارداد باید منطقه یا محدوده‌، شرکت، کارخانه یا هر موقعیت جغرافیایی که جمع آوری زباله‌های آن در نظر است، تعیین شده و معرفی شود. آدرس دقیق منطقه مورد نظر شهرداری یا دهیاری در این قسمت از قرارداد نوشته خواهد شد.

مدت اجرای نمونه قرارداد حمل زباله و مدیریت آن

یکی از مهمترین ملاک‌ها برای شهرداری و دهیاری در زمان سپردن پروژه رسیدگی و مدیریت زباله‌ها به پیمانکار، مساله مدت انجام پروژه است. بدون شک هر پیمانکاری که زمان کمتری را برای انجام پروژه تعیین کند، در اولویت خواهد بود. پیمانکارها با توجه به تجربه و مهارتی که دارند تخمین می‌زنند که چند روز زمان لازم است که پروژه مورد نظر انجام شود. پیمانکار با اعلام این زمان تعیین شده به شهرداری متعهد می‌شود که پروژه را در این بازه زمانی انجام دهد. تاریخ شروع و اتمام قرارداد زباله دهیاری و شهرداری با اشاره به روز و ماه و سال در متن قرارداد ثبت می‌شود.

پیشنهاد ما

اهمیت تنظیم قرارداد کامل و دقیق، بر هیچکس پوشیده نیست. تیم حقوقی رکلا، متشکل از وکلا و کارشناسان حقوقی حرفه‌ای، آماده ارائه خدمات در این خصوص است. به منظور سپردن مسئولیت نگارش محتوای قرارداد مورد نظرتان به تیم رکلا، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، اطلاعات خواسته شده را وارد و درخواستتان را ثبت کنید. ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا، یک نمونه از این قرارداد را تنظیم کرده است. برای دسترسی به آن، روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید.

همچنین برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و گفتگو با مشاوران حقوقی برجسته و وکلای مجرب، می‌توانید به صفحه ثبت درخواست این سرویس بروید و تاریخ و زمان مشاوره حقوقی خود را تعیین کنید.

قرارداد پسماند

برای تهیه فرم خام این نمونه قرارداد، روی عکس بزنید.

نمونه قرارداد پسماند
دریافت نمونه قرارداد پسماند
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات