قانون درباره قرارداد اجاره کنسول بازی و نمونه قرارداد اجاره ps4 چه می‌گوید؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/30
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کنسول بازی

کنسول بازی پلی استیشن 4 که با نام ps4 نیز شناخته می‌شود، از محبوب‌ترین کنسول‌های بازی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. اشخاص بسیار زیادی در سنین مختلف تمایل دارند که از این کنسول بازی استفاده کنند و اوقاتی را به تفریح بگذرانند. به دلیل مبلغ زیاد و قابل توجهی که باید برای تهیه ps4 هزینه شود، بیشتر اشخاص ترجیح می‌دهند که برای استفاده از این کنسول و سایر کنسول‌های بازی به گیم نت‌ها مراجعه کنند. گیم نت‌ها علاوه بر ارائه خدمات برای مراجعه علاقه‌مندان، کنسول بازی را تحت شرایط خاصی نیز اجاره می‌دهند. قرارداد اجاره کنسول بازی ، قراردادی است که برای اجاره دادن ps4 و سایر انواع کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد اجاره ps4 یکی از انواع قرارداد اجاره است. این قرارداد مطابق با باب اجاره و ضوابط و قواعدی که در قانون مدنی بیان شده است، تنظیم خواهد شد. اگر تمایل داشته باشید که برای چند روز در منزل خود از این کنسول بازی استفاده کنید یا اگر قرار است که به جهت یک دورهمی یا جشن، اوقاتی را با خانواده یا دوستانتان باشید، می‌توانید برای سرگرمی در این اوقات با استفاده از شرایط اجاره نامه ps4 ، یک کنسول بازی را اجاره کنید.

چرا قرارداد اجاره کنسول بازی تنظیم کنیم؟

توضیح دادیم که ps4 و به صورت کلی ، تمام کنسول‌های بازی یک وسیله گران قیمت است. این کنسول بازی از یک طرف سرمایه و وسیله‌ای برای کسب درآمد مالک آن است و از طرف دیگر، در صورت هرگونه زیان یا صدمه، خسارت قابل توجهی را برای اجاره کننده دستگاه ایجاد می‌کند. بنابراین، برای هر دو طرف این قرارداد مهم است که در جریان توافق برای اجاره دستگاه، حقوق آن‌ها رعایت شود و از انجام این توافق اطمینان داشته باشند.

آنطور که در عرف مشاهده می‌شود، بعضی از صاحبان کنسول با دریافت کارت شناسایی به عنوان ضمانت، دستگاه کنسول را اجاره می‌دهند. شاید این شیوه بسیار متداول باشد اما شکایت‌ها و اختلافات زیادی نیز درباره آن گزارش شده است. دریافت کارت شناسایی، صرفا بازگشت کنسول را تضمین می‌کند و حتی ممکن است که در این مساله نیز اختلافی پیش بیاید اما نکته دارای اهمیت این است که، ضمانتی صحیح خواهد بود که حقوق متقابل هر دو طرف قرارداد را تحت پوشش قرار دهد.

اختلافات و مشکلات اجاره کنسول بازی

در موارد زیادی از اختلافاتی که میان طرفین پیش آمده است، اینطور گزارش کرده‌اند که کنسول در بدو اجاره دارای مشکل بوده است و حال، هیچ کدام از طرفین مسئولیت آن‌ را نمی‌پذیرند. یعنی موجر ادعا می‌کند که کنسول را سالم تحویل داده است و مستاجر نیز ادعا می‌کند که دستگاه از ابتدا دارای نقص بوده است. علاوه براین موارد، گزارش‌های متعدد دیگری نیز از انواع دیگر اختلاف‌ها میان اشخاص بیان می‌شود.

به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم برای در اختیار داشتن مدرک و سندی معتبر از توافقی که انجام می‌دهید، بهترین راهکار، تنظیم قرارداد اجاره کنسول بازی است. اگر صاحب گیم نت هستید یا اینکه اگر یک شخص حقیقی هستید که تمایل دارید دستگاه ps4 خود را اجاره دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای انجام این توافق از نمونه قرارداد اجاره ps4 استفاده کنید و توافق میان طرفین را در این اجاره نامه بنویسید. به این صورت توافق شما اطمینان و ضمانت بیشتری خواهد داشت.

پیش از تنظیم قرارداد چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر تصمیم دارید که با امضای قرارداد اجاره کنسول بازی ، این دستگاه را اجاره کنید، چند نکته را باید پیش از تنظیم و امضای این قرارداد به خاطر داشته باشید. ابتدا لازم است که به دقت درباره تعداد روزها، مبلغ اجاره بها، امکانات و نوع کنسول بازی، تجهیزات و لوازم جانبی همراه دستگاه و سایر موارد مربوط به آن گفتگو کنید و در نهایت درباره تمام این موارد به توافق برسید تا بتوانید توافقات را به صورت مکتوب در قرارداد بنویسید.

در ادامه لازم است که صحت و سلامت تمام این ابزار و وسایل و همچنین سلامت کنسول بازی را بررسی کنید. این اقدام برای هر دو طرف قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند روابط آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر اشکال یا نقصی در کنسول بازی مشاهده شود، مشخص خواهد شد که این نقص از پیش از قرارداد وجود داشته است یا اینکه در طول دوره اجاره به وجود آمده است.

بعد از مشخص شدن تمام این موارد، می‌توانید برای نوشتن قرارداد و امضای اجاره نامه ps4 اقدام کنید. این قرارداد با امضای هر دو طرف معتبر و صحیح خواهد بود و طرفین ملزم هستند که به تعهدات مندرج در متن قرارداد عمل کنند.

قرارداد اجاره ps4

قانون مرتبط با نمونه قرارداد اجاره ps4

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، قرارداد اجاره کنسول بازی یک اجاره نامه است. این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند. قانون مدنی نیز به صراحت درباره عقد اجاره توضیح می‌دهد و این توافق را معرفی می‌کند. همچنین قواعد و ضوابطی را نیز برای انجام این قرارداد در نظر گرفته است که برای نوشتن متن قرارداد باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

به واسطه تعریفی که قانون مدنی در خصوص این قرارداد بیان می‌کند، قرارداد اجاره کنسول بازی توافقی است که به واسطه آن، مالک کنسول، مال خود را برای مدت مشخصی در اختیار مستاجر قرار می‌دهد و به او اجازه خواهد داد که از منافع کنسول بازی بهره ببرد. نکته مهمی که لازم است در این خصوص به آن تاکید کنیم، این است که بهره برداری از کنسول بازی باید مطابق با عرف رایج باشد و در استفاده از آن تعدی یا تفریط انجام نشود. البته موجر می‌تواند در خصوص شیوه بهره برداری از کنسول بازی نیز شروطی را در نظر بگیرد.

تاریخ قرارداد!

قرارداد اجاره کنسول بازی یک قرارداد لازم است. به این معنی که شما با امضای این توافق، متعهد می‌شوید که به موضوع قرارداد و شروط مندرج در قرارداد عمل کنید. لازم بودن قرارداد به این معنی است که مالک کنسول نمی‌تواند توافق را فسخ کند و از شما بخواهد که زودتر از موعد کنسول را برگردانید یا اجاره کننده آن نیز نمی‌تواند با تحویل زودتر از موعد قرارداد کنسول بازی، ادعا داشته باشد که کرایه کمتری پرداخت کند. به طور کلی، لازم است که طرفین به دقت به تاریخ شروع و پایان قرارداد توجه داشته باشند.

نکته بسیار مهم در خصوص قرارداد اجاره کنسول بازی و سایر انواع قرارداد اجاره، این است که شما حتما باید برای قراردادتان مدت تعیین کنید. بدون در نظر گرفتن تاریخ شروع و پایان قرارداد، عملا قرارداد شما اعتبار ندارد و باطل است. مدت قرارداد از موارد مهمی است که در ماده 468 قانون مدنی نیز به آن تاکید شده است. البته اگر فراموش کردید که تاریخ ابتدای قرارداد را بنویسید، ایرادی ندارد. زیرا که زمان انعقاد قرارداد را برای شروع توافق در نظر می‌گیرند اما در هر شرایطی، لازم است که قرارداد شما، تاریخ اتمام داشته باشد.

مستاجر یعنی شخصی که دستگاه ps4 را اجاره کرده است، متعهد خواهد بود که در پایان مدت قرارداد، دستگاه را به همان صورتی که تحویل گرفته است، به موجر برگرداند. موجر نیز متعهد است که در ابتدای قرارداد، دستگاه را در اختیار مستاجر قرار دهد و شرایط را برای کسب منفعت مستاجر فراهم کند. یعنی دستگاه باید به صورتی به مستاجر تحویل داده شود که او بتواند از آن استفاده کند.

مبلغ قرارداد را مشخص کنید!

گیم نت‌ها و اشخاصی که کنسول‌های بازی را اجاره می‌دهند، به طور معمول تعرفه‌ای را برای مبلغ اجاره بها در نظر می‌گیرند. این مبلغ برای روزهای هفته، روزهای تعطیل و تعداد بازی‌ها و تجهیزاتی که همراه دستگاه ارائه می‌شود متفاوت خواهد بود. علاوه براین، این اشخاص پکیج‌هایی را در نظر می‎گیرند که مشتریان آن‌ها با تمایل بیشتری کنسول‌های بازی را اجاره کنند.

اگر تمایل دارید که یک دستگاه ps4 را اجاره کنید، بعد از تعیین بازه زمانی قرارداد، لازم است که دقیقا مطابق با آن بازه زمانی، مبلغ قرارداد را نیز مشخص کنید. برای تعیین مبلغ می‌توانید از تعرفه‌هایی که در نظرگرفته شده است استفاده کنید یا اینکه با مالک دستگاه توافق کنید. بدون شک توافق شما و مالک ارجحیت بیشتری دارد. البته باید حتما این مساله را در نظر داشته باشید که هر توافقی که انجام می‌شود، باید به صورت مکتوب در قرارداد ثبت شود.

شما نیز ملزم خواهید بود که مبلغ قابل پرداخت را در قرارداد اجاره کنسول بازی بنویسید و همچنین درباره شیوه پرداخت مبلغ کرایه توضیح دهید. ممکن است که توافق به این صورت باشد که مبلغ کرایه کنسول بازی، در ابتدای قرارداد پرداخت شود یا اینکه در انتهای قرارداد و زمان تحویل کنسول بازی، تسویه حساب کنید.

شروط و تعهدات قرارداد اجاره ps4

شروطی که برای قرارداد اجاره کنسول بازی در نظر گرفته می‌شود، حدود روابط میان شما را مشخص می‌کند. شما می‌توانید درباره هر مساله‌ای در قرارداد شرط تعیین کنید. بدون شک، امضای قرارداد نیز به این معنی است که طرفین شروط را پذیرفته‌اند و متعهد هستند که مطابق با آن شروط عمل کنند.

برای مثال شما می‌توانید مشخص کنید که از کنسول بازی به چه شیوه‌ای استفاده شود. شما می‌توانید شرط بگذارید که شخصی که دستگاه را اجاره کرده است، دیگر نتواند کنسول بازی را به شخص دیگری اجاره دهد یا اینکه شروطی را برای ضمانت پرداخت کرایه و تحویل به موقع کنسول بازی در نظر بگیرید.

شما می‌توانید شرط بگذارید که در ازای هر روز دیرکرد و تاخیر در تحویل دادن کنسول بازی، مستاجر به پرداخت مبلغ مشخصی بابت جریمه دیرکرد ملزم خواهد بود. با اینکه اجاره نامه ps4 یک قرارداد لازم محسوب می‌شود، شما این امکان را دارید که برای فسخ این قرارداد شروطی تعیین کنید. به این ترتیب، تنها در صورت بروز آن شروط، امکان فسخ قرارداد برای طرفین برقرار می‌شود.

علاوه بر تعیین شروط و تعهدات مورد نظرتان برای این قرارداد، شما می‌توانید برای اجرایی شدن به موقع موضوع قرارداد، ضمانت اجرا یا تضمین در نظر بگیرید. برای مثال در شیوه سنتی اینطور رایج است که از شخصی که کنسول بازی را اجاره می‌کند، یک کارت شناسایی بابت ضمانت دریافت می‌کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید قرارداد مورد نظرتان را مطابق با خواست خود تنظیم کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد ، شما را در خصوص انتخاب بهترین قرارداد و انتخاب شروط لازم برای آن راهنمایی می‌کند. علاوه براین، می‌توانید سوالات حقوقی خود را در خصوص قراردادها مطرح کنید.

قرارداد اجاره کنسول بازی

همین حالا این قرارداد کامل را از همین جا دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره کنسول بازی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مصطفی تفقدآبشاهیان
thumb_up_alt
با سلام. اینجانب گیم سنتر دارم و یک دستگاه ps4 رو با همین قراردادی که دارید اجاره دادم از طرف مقابل هم امضا و اثر انگشت هم گرفتم. مدرک هم کارت ملی رو گرفتم که به اسم و مشخصات خودش هست. حالا که مراجعه کردم همسرش میگه نیست و رفته شهرستان نطنز و دیگه برنمیگرده. چکار کنم تو رو خدا کمک کنید.
13:03
14 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما بسیار هوشمندانه عمل کرده‌اید که میان شما و ایشان قرارداد تنظیم شده است. زیرا با فرض تنظیم شدن کاملا دقیق مفاد این قرارداد و ذکر جزئیات دستگاه، می‌توانید ضمن طرح شکایت کیفری، به قرارداد خودتان به عنوان یک مدرک استناد کنید. توصیه می‌کنیم ابتدا برای ایشان از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی، یک اظهارنامه ارسال شود و از ایشان بخواهید تا دستگاه مورد نظر را ظرف مدت مشخصی به شما عودت دهند. در صورتی که این درخواست به نتیجه ختم نشد از طریق طرح شکایت با عنوان خیانت در امانت اقدام کنید و در متن شکایت به متن قرارداد منعقد شده میان خودتان و ایشان و همچنین اظهارنامه ارسال شده، اشاره کنید.
09:15
15 خرداد 1402