قرارداد حق العمل کاری میوه و تمام نکات قانونی مرتبط با قانون و ضوابط آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری میوه

از مهمترین و متداول‌ترین قراردادهایی که صاحبان مغازه‌های میوه و تره بار از آن بهره می‌برند، قرارداد حق العمل کاری میوه است. بسیاری از معاملات تهیه محصول در مقدار زیاد و همچنین معاملات میادین تره بار و میوه به واسطه این قرارداد انجام می‌شود. این قرارداد به اندازه‌ای کاربردی و مهم است که برای اشخاصی که به این کار مشغول هستند، اتحادیه‌ای نیز در نظر گرفته‌ شده است. اتحادیه صنف فروشندگان بار، تعبیر دیگری از حق العمل کاران است. زمانی که صحبت از فروشندگان بار می‌شود، احتمالا به درستی به این مساله می‌ اندیشید که این اشخاص مامور می‌شوند که معامله‌ای صورت بگیرد.

پیگیری امور و انجام این معاملات را به حق العمل کاران میوه می‌سپارند. این اشخاص با باغداران و صاحبان میوه معامله می‌کنند و میوه مورد نیاز تره بار را برای ارائه به مردم فراهم می‌کنند. البته ابعاد کاری حق العمل کاران میوه به اینجا ختم نمی‌شود. این اشخاص در خصوص معامله میوه با کشورهای دیگر نیز فعالیت می‌کنند و هر جایی که نیاز به انجام معامله در خصوص میوه باشد، حق العمل کاران می‌توانند حضور داشته باشند. در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم که در خصوص این شیوه از توافق، توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

نمونه قرارداد حق العمل کاری میوه چگونه قراردادی است؟

فعالیت در زمینه معامله میوه و شناخت فرآیند صحیح انجام آن، نیازمند کسب تجربه و تخصص در این زمینه است. اشخاصی که به صورت حرفه‌ای در حوزه حق العمل کاری میوه فعالیت می‌کنند، به خوبی از قیمت‌های روز میوه و تره بار آگاهی دارند و می‌دانند که باید به چه شیوه‌ای معاملات مناسبی را با باغداران و متقاضیان میوه انجام دهند. برای انجام حق العمل کاری میوه در سطح بین المللی نیز نیاز به اخذ مجوز و همچنین کارت مخصوص است.

قرارداد حق العمل کاری میوه ، قراردادی است که میان آمر و حق العمل کار تهیه و تنظیم می‌شود. در این قرارداد، حق العمل کار شخصی است که به نام خود و به حساب شخص دیگر برای معامله میوه اقدام می‌کند. این تعریف، دقیقا تعریفی است که قانون تجارت درباره حق العمل کار بیان کرده است.

طرف اول این قرارداد، آمر است. آمر یا امر کننده، شخصی است که تمایل دارد انجام امور مربوط به معاملات میوه را به شخص متخصص دیگری بسپارد که به نیابت از او، این معاملات را انجام دهد. البته آمر ملزم است که حق الزحمه‌ای برای حق العمل کار در نظر بگیرد و بعد از انجام موضوع قرارداد، حق الزحمه او را نیز بپردازد. طرف دیگر این قرارداد نیز، بدون شک حق العمل کار خواهد بود. نمونه قرارداد حق العمل کاری میوه یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است و باید مطابق با قواعد و ضوابط قانونی مرتبط با این قراردادها، تهیه و امضا شود.

نمونه قرارداد حق العمل کاری میوه از نگاه قانون

قانون تجارت حق العمل کار را تعریف می‌کند. به واسطه این تعریف، تنظیم قرارداد با حق العمل کار و سپردن ماموریت انجام معاملات تجاری به او، صحیح و معتبر است. قانون تجارت در خصوص دیگر ابعاد این قرارداد سکوت کرده است و به این معنی است که این قرارداد از قانون مدنی پیروی می‌کند. به این ترتیب، نمونه قرارداد حق العمل کاری میوه یک عقد معوض ، رضایی، عهدی، اصولاً جایز و اذنی است. این قرارداد، حالتی از قرارداد حق العمل کاری است.

آمر و حق العمل کار میوه، با یکدیگر عهد می‌بندند و با قصد و رضایت دو طرفه، برای انجام موضوع قرارداد، توافق می‌کنند. بنابراین، قصد و رضایت هر دو طرف قرارداد بسیار مهم است و لازم است که در مذاکرات ابتدایی، توافق هر دو طرف جلب شود. در این قرارداد، حق العمل کار از جانب آمر اجازه می‌گیرد که با سرمایه او معامله میوه را انجام دهد. این معامله به نام حق العمل کار انجام می‌شود اما در نهایت، نتیجه و منافع حاصل از آن، در اختیار آمر قرار می‌گیرد.

از اوصاف دیگر قرارداد حق العمل کاری میوه معوض بودن این قرارداد است. معوض بودن این توافق به این معنی است که حق العمل کار در ازای اموری که انجام دادن آن‌ها را به عهده گرفته‌ است، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. این حق الزحمه نیز باید در متن قرارداد نوشته شود و دقیقا یکی از مهمترین توافقاتی است که باید به صورت مکتوب در دسترس باشد.

جایز بودن قرارداد

یکی از مسائلی که ممکن است شما را برای همکاری با حق العمل کار میوه مردد کند، جایز بودن قرارداد حق العمل کاری میوه است. جایز بودن این قرارداد به این معنی است که حق العمل کار میوه و آمر، هر زمان که بخواهند می‌توانند قرارداد را فسخ کنند و از ادامه همکاری انصراف دهند. بدون شک چنین امکانی می‌تواند در نتیجه نهایی این توافق بسیار تاثیر گذار باشد. اگر این مساله برای شما ایجاد نگرانی می‌کند، می‌توانید با شروطی برای قرارداد، حق فسخ را از هر دو طرف قرارداد سلب کنید.

شما می‌توانید برای قرارداد حق العمل کاری میوه شروط مشخصی در نظر بگیرید و فسخ قرارداد را نیز فقط به همان شروط محدود کنید. در این صورت، اگر هر کدام از دو طرف قرارداد، اقدامی مغایر با شروط مندرج در قرارداد انجام دهد، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

قرارداد حاوی چه اطلاعاتی است؟

محتوای این قرارداد حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از آمر و حق العمل کار میوه است. برای معرفی این اشخاص لازم است که اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها در متن قرارداد نوشته شود. این اطلاعات هر دو طرف قرارداد را به خوبی معرفی می‌کند و معین خواهد کرد که هر کدام از آن‌ها چه مسئولیتی را نسبت به قرارداد به عهده دارند.

مرحله بعد از معرفی آمر و حق العمل کار میوه، توضیحات لازم درباره موضوع است. موضوع قرارداد باید معین، صریح و بدون ابهام باشد و به طور دقیق در خصوص معاملاتی که قرار است انجام شود، توضیح دهد. حتی لازم است که حدود اختیارات حق العمل کار میوه نیز معین شود. شما می‌توانید برای انجام بهتر این مسئولیت، توضیحات بیشتری را نیز بیان کنید.

شروط، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌ها از دیگر مواردی هستند که لازم است در متن قرارداد نوشته شوند. حق العمل کار میوه ملزم است که دقیقا مطابق با شروطی که برای فعالیت او در نظر گرفته شده است، معاملات را انجام دهد. البته استثناء‌هایی نیز وجود دارد که در آن شرایط، حق العمل کار میوه می‌تواند مطابق با شرایط، اقدامات دیگری را نیز انجام دهد. برای مثال اگر موقعیتی پیش بیاید که امکان ورود ضرر به آمر وجود داشته باشد و منطقه مورد نظر دارای عرف خاصی برای معامله باشد، حق العمل کار میوه می‌تواند اقدامات خارج از شروط را نیز انجام دهد.

مسئولیت و وظایف آمر در حق العمل کاری میوه

آمر در نمونه قرارداد حق العمل کاری میوه وظایفی را به عهده دارد که ملزم است آن‌ وظایف را به دقت انجام دهد. آمر باید حق الزحمه‌ای که برای حق العمل کار میوه در نظر گرفته است را بپردازد. اگر میان آمر و حق العمل کار اینطور توافق شده است که کمیسیون پرداخت شود، لازم است که در متن قرارداد درباره شیوه دقیق محاسبه کمیسیون توضیحاتی بیان شود و معین کنند که حق الزحمه به چه شیوه‌ای پرداخت خواهد شد.

آمر ملزم است که در راستای موضوع قرارداد، اقدامات و امکانات و سرمایه مالی را در اختیار حق العمل کار میوه قرار دهد و همچنین مسئولیت معاملاتی که انجام می‌شوند را بپذیرد. برای مثال اگر معامله در جهت تهیه میوه برای آمر باشد، آمر باید شرایط را برای پرداخت مبلغ آن و تحویل میوه‌ها فراهم کند.

مسئولیت جبران خسارت و زیان در این قرارداد

مسئولیت جبران خسارت‌ها و زیان‌های احتمالی که ممکن است در فرآیند انجام موضوع این قرارداد ایجاد شوند، از نکات مهمی هستند که باید در متن قرارداد حق العمل کاری میوه درباره آن‌ها تعیین تکلیف شود. در واقع در بخشی از این قرارداد که به مساله جبران خسارت و زیان احتمالی قرارداد اشاره می‌کند، باید توضیح دهیم که در صورت بروز خسارت و زیان، مسئولیت جبران آن با کدام یک از طرفین قرارداد خواهد بود. مسلم است که در صورت بروز چنین مشکلاتی، ابتدا باید بررسی کنیم که خسارت به چه دلیلی ایجاد شده است.

اگر خسارت و زیان احتمالی به واسطه رفتار یا عمل حق العمل کار به وجود آمده باشد، حق العمل کار میوه مسئول جبران خسارت و زیان خواهد بود و باید مسئولیت آن را بپذیرد اما اگر خسارت و زیانی که به وجود آمده است ارتباطی با رفتار و عملکرد حق العمل کار نداشته باشد، مسئولیت جبران آن نیز به عهده حق العمل کار نیست.

پیشنهاد ما درباره این قرارداد مهم!

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، گامی مثبت در جهت کسب آگاهی حقوقی در خصوص قراردادهایی است که تمایل دارید میان شما و اشخاص دیگر تهیه و تنظیم شود. بدون شک لازم است که از ابعاد حقوقی توافقی که انجام آن را می‌پذیرید، آگاه باشید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز از تیم حقوقی رکلا بخواهید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فاضل شهسوار
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید خدمت شما سروران گرامی واقعا تشکر می‌کنم.
05:02
28 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما بابت اینکه از مطالب مجله حقوقی رکلا استفاده کردید کمال تشکر را داریم. ضمن آنکه از ابراز نظر و لطف شما تشکر می‌کنیم.
15:19
29 آبان 1400