نمونه قرارداد اجرای فونداسیون سوله و ساختمان را چگونه بنویسیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/02/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجرای فونداسیون

اجرای فونداسیون، اولین مرحله شروع ساخت هر سازه‌ای است که باید به شکل اصولی، استاندارد و به بهترین صورت ممکن انجام شود. فونداسیون (Foundation) برای ساخت پایه سازه‌های مختلف از جمله ساختمان و سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد که در زبان فارسی، به آن پی ساختمان نیز می‌گویند. ایجاد پی، از مراحل اولیه و مهم ساختمان سازی است و اگر به درستی اجرا نشود، ساختمان از ثبات کافی برای ساخت طبقات بیشتر برخوردار نخواهد شد. همچنین ایجاد پی، مقاومت ساختمان را در برابر تکان‌های شدید ناشی از زلزله و دیگر بلایای طبیعی افزایش می‌دهد. به همین دلیل، اجرای پروژه‌های ایجاد فونداسیون باید به پیمانکارانی سپرده شود که در این زمینه از دانش، تخصص و تجربه کافی برخوردار هستند. نمونه قرارداد اجرای فونداسیون نیز یک قرارداد پیمانکاری است که برای انجام پروژه ایجاد فونداسیون ساختمان یا دیگر سازه‌ها تنظیم می‌شود.

تنظیم و اجرای دقیق این قرارداد اهمیت بسیار زیادی است زیرا عدم اجرای کامل و بدون عیب و نقص پروژه اجرای فونداسیون، باعث کاهش مقاومت سازه می‌شود که این امر نیز خطرات جانی و مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله سعی کرده‌ایم که شرایط تنظیم و اجرای دقیق و کامل قراردادی که برای اجرای فونداسیون تنظیم می‌شود را بررسی کنیم.

طرفین نمونه قرارداد اجرای فونداسیون ، چه اشخاصی هستند؟

نمونه قرارداد اجرای فونداسیون ، یک قرارداد پیمانکاری است و طرفین آن نیز کارفرما و پیمانکار هستند. در اصطلاح گفته می‌شود که این توافق نامه، فیمابین کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. اجرای پروژه ایجاد فونداسیون، یک کار تخصصی است. به همین دلیل، معمولاً شرکت‌های عمرانی و معماری چنین پروژه‌هایی را می‌پذیرند و این توافق نامه را به عنوان پیمانکار امضا می‌کنند. نمونه قرارداد اجرای فونداسیون سوله در صورتی معتبر است که طرفین آن معلوم و مشخص باشند. بنابراین، لازم است که یکی از ماده‌های این توافق نامه به تعیین مشخصات کارفرما و پیمانکار اختصاص داده شود. لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) نیز می‌توانند این قرارداد را به عنوان پیمانکار یا کارفرما امضا کنند.

در صورتی که طرفین این قرارداد، شخص حقیقی باشند باید مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به آدرس محل سکونت و شماره تلفن آن‌ها در متن قرارداد نوشته شود. کارفرما یا پیمانکاری که شخص حقوقی محسوب می‌شود نیز، باید اطلاعات تجاری و آدرس خود را در این توافق نامه بنویسد. نمایندگان قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌توانند این توافق نامه را به عنوان کارفرما یا پیمانکار امضا کنند. در این حالت، علاوه بر اطلاعات مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد، مشخصات نماینده قانونی آن‌ها نیز باید در این توافق نامه نوشته شود. همچنین، نماینده قانونی پیمانکار یا کارفرما باید کپی برابر با اصل سند نمایندگی خود را نیز به این توافق نامه پیوست کنند.

شیوه صحیح نگارش موضوع نمونه قرارداد اجرای فونداسیون

موضوع این توافق نامه در واقع، اولین و مهم‌ترین هدف کارفرما از تنظیم و امضای آن است. همچنین، موضوع این توافق نامه، حدود مسئولیت‌ها و وظایف شرکت پیمانکار را نیز مشخص می‌کند. در واقع، شرکت پیمانکار در صورتی می‌تواند به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کند که پروژه موضوع قرارداد، به صورت کامل و دقیق برای او تفهیم شده باشد. به همین دلیل باید یکی از ماده‌های نمونه قرارداد اجرای فونداسیون سوله به تعریف و توضیح موضوع آن اختصاص پیدا کند. به این نکته توجه داشته باشیم که ممکن است، عدم تعریف دقیق و کامل پروژه موضوع این توافق نامه باعث بروز اختلاف میان طرفین آن شود.

برای مثال، ممکن است که کارفرما ادعا کند که پیمانکار به تمام وظایف و مسئولیت‌های خود عمل نکرده و پروژه اجرای فونداسیون را به صورت کامل انجام نداده است. در این موارد، پیمانکار می‌تواند برای اثبات اینکه به تمام تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل کرده است، به بخش موضوع قرارداد استناد کند.

نکته: متن قرارداد، نقشه، مشخصات فنی عمومی و خصوصی و کلیه دستوراتی که در هنگام اجرای پروژه توسط کارفرما صادر می‌شوند؛ از جمله اسناد و مدارکی هستند که پیمانکار می‌تواند برای اثبات اجرای کامل و بی عیب و نقص پروژه فونداسیون به آن‌ها استناد کند.

چگونگی تعیین حق الزحمه در نمونه قرارداد اجرای فونداسیون و شرایط پرداخت آن

توافق نامه‌هایی که برای اجرای پروژه‌های پیمانی تنظیم می‌شوند را باید یک قرارداد معوض در نظر بگیریم. هر یک از طرفین قراردادهای معوض در برابر حق الزحمه‌ای که پرداخت می‌کند یا کاری که انجام می‌دهد، مستحق دریافت مال یا عوض دیگری است. نمونه قرارداد اجرای فونداسیون را نیز باید یک توافق نامه معوض قلمداد کنیم زیرا پیمانکار در ازای انجام و اجرای پروژه نصب فونداسیون مستحق دریافت حق الزحمه است. مبلغ حق الزحمه‌ای که برای پیمانکار در نظر گرفته می‌شود، باید به وسیله توافق میان او و کافرما تعیین شده باشد.

هزینه‌های لازم برای خرید مصالح و اجرای پروژه نصب فونداسیون نیز از دیگر مبالغی است که در هنگام تنظیم این توافق نامه، باید در خصوص آن تعیین تکلیف شود.

مبلغ نمونه قرارداد پیمانکاری اجرای فونداسیون می‌تواند به صورت مقطوع یا غیر مقطوع باشد. اگر مبلغ این توافق نامه به صورت مقطوع تعیین شده باشد، افزایش یا کاهش آن امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، مبلغی که در این قرارداد به صورت غیر مقطوع و همراه با نرخ تعدیلی تعیین شده است، قابل افزایش یا کاهش خواهد بود.

کارفرما باید مبالغی که در قرارداد اجرای فونداسیون ساختمان پیش بینی شده است را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در آن پرداخت کند.

تعهدات و مسئولیت‌های هر کدام از طرفین

اشخاص حقیقی یا حقوقی که طرفین نمونه قرارداد پیمانکاری اجرای فونداسیون محسوب می‌شوند به واسطه امضای آن، متعهد به اجرای تعهداتی مالی و غیر مالی می‌شوند. طرفین این قرارداد در هنگام امضای آن باید از تعهدات مالی و غیر مالی خود، اطلاع داشته باشند. به همین دلیل، لازم است که یکی از ماده‌های این قرارداد به تبیین و توضیح تعهدات هر یک از پیمانکار و کارفرما اختصاص داده شود. اگر پیمانکار به تعهدات مالی و غیر مالی خود عمل نکرده باشد، باید خساراتی که از این بابت به کارفرما وارد شده است را جبران کند. کارفرمایی که از اجرای تعهدات مالی و غیر مالی خود، خودداری کرده و باعث ورود ضرر و زیان به پیمانکار شده است نیز ملزم به پرداخت خسارت‌های وارده به پیمانکار می‌شود.

لازم به ذکر است که طرفین قرارداد اجرای فونداسیون ساختمان ، می‌توانند در هنگام تنظیم قرارداد، وجه التزام تعیین کنند. وجه التزام در واقع خسارت ناشی از تاخیر در اجرای تعهدات یا عدم انجام آن‎ها است که به وسیله توافق میان کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. به این ترتیب، هر یک از پیمانکار یا کارفرما که به تعهدات خود عمل نکند یا در انجام آن‌ها تاخیر داشته باشد، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه بپردازد.

همچنین طرفین این قرارداد می‌توانند برای تضمین تعهدات مقرر در آن، از یکدیگر چک یا سفته ضمانت بگیرد. مبلغ چک یا سفته‌ای که پیمانکار یا کارفرما به عنوان ضمانت ارائه می‌دهد، در صورتی قابل وصول است که آن‌ها به تعهدات مالی یا غیر مالی خود، عمل نکنند یا آن‌ها را با تاخیر انجام بدهند.

نکات حقوقی مهم برای این همکاری

اشخاص زیادی گمان می‌کنند که قراردادهای پیمانکاری از اهمیت زیادی برخوردار نیستند و تنظیم مکتوب آن‌ها ضرورت ندارد اما این یک تفکر کاملاً اشتباه است. در موارد زیادی، عدم تنظیم یک قرارداد مکتوب، باعث بروز اختلافات و درگیری‌های بی‌شماری میان کارفرما و پیمانکار شده است. نوشتن و امضای یک قرارداد مکتوب، به میزان قابل توجهی از بروز اختلاف میان طرفین و اتلاف وقت آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای تهیه قراردادهای پیمانکاری استاندارد و آشنایی با شرایط تنظیم و اجرای آن‌ها می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات