تعهدات قرارداد سقف کاذب با پیمانکار و مواد قانونی مرتبط با این قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سقف کاذب

سقف کاذب نوعی پوشش جدید برای سقف است. سقف کاذب به سقف اصلی متصل می‌شود و باعث زیبایی و پوشانندگی عیب و نقص آن خواهد شد. امروزه ایجاد سقف کاذب در معماری ساختمان‌های جدید با استقبال چشمگیری رو به رو شده است. سقف کاذب را با مواد سبکی مانند کناف، پی وی سی، طلق و آلمینیوم می‌سازند. طراحی و اجرای سقف کاذب کاری تخصصی است و تنها از عهده اشخاصی برمی‌آید که در این زمینه از مهارت، تخصص و تجربه کافی برخوردار هستند. اغلب پروژه‌های سقف کاذب را شرکت‌های معماری و تیم‌های طراحی ساختمان انجام می‌دهند. قرارداد سقف کاذب ، یک قرارداد پیمانکاری است که در راستای طراحی و اجرای سقف کاذب تنظیم می‌شود.

این قرارداد در صورتی معتبر و موثر است که توسط کارفرما و پیمانکار امضا شده باشد. شخصی که طراحی و اجرای پروژه سقف کاذب را بر عهده گرفته است به عنوان پیمانکار، این قرارداد را امضا می‌کند. شخصی که طراحی و اجرای پروژه را به پیمانکار سپرده است نیز این قرارداد را به عنوان کارفرما امضا خواهد کرد.

در این نوشتار قصد داریم که نکات حقوقی رابطه میان کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب را بررسی کنیم. برای اشخاصی که تمایل دارند در فرآیند ساخت سازه‌های مختلف، عملیات مربوط به سقف را انجام دهند، این امکان وجود دارد که از قرارداد سقف تیرچه بلوک نیز بهره ببرند. اگرچه در مواردی که هزینه و زمان کمتری در نظر باشد، قرارداد حاضر کاربردی‌تر خواهد بود.

نمونه قرارداد پیمانکاری سقف کاذب و مهمترین ماده‌های قانونی مربوط به آن

قراردادهایی که برای انجام پروژه‌های پیمانکاری تنظیم می‌شوند از انواع قراردادهای نامعین هستند. قرارداد نامعین به قراردادی گفته می‌شود که در مجموعه قوانین ایران تعریف نشده است. شرایط تنظیم و امضای یک قرارداد نامعین به وسیله توافق طرفین آن مشخص می‌شود زیرا شرایط تنظیم و امضای قراردادهای نامعین نیز در مجموعه قوانین ایران مشخص نشده است. قراردادهای نامعین باید مطابق با مواد 10 و 190 قانون مدنی تنظیم و امضا شوند.

نمونه قرارداد پیمانکاری سقف کاذب نیز یک قرارداد نامعین است و باید مطابق با مواد 10 و 190 قانون مدنی تنظیم گردد. ماده 10 قانون مدنی با هدف حمایت از اصل آزادی قراردادها به تصویب رسیده است. با توجه به این ماده، کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب می‌توانند در خصوص هر موضوع قانونی و مشروعی که برخلاف نظم عمومی جامعه نباشد با یکدیگر توافق کنند.

قانونگذار در ماده 190 قانون مدنی شرایط بنیادین تنظیم و امضای تمام قراردادهای معین و نامعین را مشخص کرده است. قراردادی که شرایط و ضوابط ماده 190 قانون مدنی در آن رعایت نشده باشد، باطل و بی‌اثر است. بنابراین، کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب باید این متن قرارداد سقف کاذب را مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در قانون مدنی تنظیم و امضا کنند.

مبالغ مورد نیاز برای انجام پروژه در فرم قرارداد اجرای سقف کاذب کناف چگونه مشخص شود؟

حق الزحمه مجری پروژه سقف کاذب یکی از مهم‌ترین مبالغی است که در هنگام تنظیم و امضای فرم قرارداد اجرای سقف کاذب کناف باید در خصوص آن تعیین تکلیف شود. مجری پروژه به موجب امضای متن قرارداد سقف کاذب ، مستحق دریافت حق الزحمه می‌شود. مجری پروژه و کارفرما در هنگام تنظیم و امضای قرارداد سقف کاذب باید در خصوص مبلغ حق الزحمه و نحوه پرداخت آن با یکدیگر توافق کنند.

علی‌الاصول، حق الزحمه مجری پروژه سقف کاذب باید به صورت نقدی و در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد پرداخت شود. کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب می‌توانند در خصوص پرداخت اقساطی و مدت دار حق الزحمه نیز با یکدیگر توافق کنند. کارفرما موظف است که حق الزحمه مجری پروژه سقف کاذب را مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در این قرارداد پرداخت کند.

در برخی موارد، کارفرما از پرداخت حق الزحمه مجری پروژه خودداری می‌کند. در این موارد، مجری پروژه می‌تواند در مراجع قضایی بر علیه کارفرما طرح دعوا کند و خواستار الزام قانونی او (کارفرما) نسبت به پرداخت حق الزحمه شود.

نکته: مجری پروژه در صورتی مستحق دریافت تمام حق الزحمه است که مطابق با این قرارداد به تمام وظایف و تعهدات خودش عمل کرده باشد. کارفرما و مجری پروژه باید در خصوص نحوه پرداخت هزینه‌هایی که باید برای تهیه و حمل و نقل مواد مورد نیاز برای اجرای پروژه سقف کاذب صرف شود نیز تعیین تکلیف کنند.

کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب در هنگام تنظیم و امضای متن قرارداد باید درباره نحوه پرداخت مالیات و سایر کسورات قانونی نیز با یکدیگر توافق کنند.

مدت انجام موضوع این قرارداد چگونه مشخص می‌شود؟

مدت این قرارداد، بازه زمانی معینی است که برای طراحی و اجرای پروژه سقف کاذب در نظر می‌گیرند. این قرارداد، مدت مشخصی ندارد زیرا مدت آن به وسیله توافق میان کارفرما و مجری پروژه مشخص می‌شود. کارفرما و مجری پروژه در هنگام تنظیم و امضای قرارداد سقف کاذب pvc باید مدت آن را تعیین کنند.

تاریخ شروع این قرارداد باید با توجه به توافقات میان کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب تعیین گردد. در برخی موارد، کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد، تاریخ شروع آن را معین نمی‌کنند. در این موارد باید تاریخ امضای نمونه قرارداد سقف کاذب تایل ، به عنوان زمان شروع آن (قرارداد) در نظر گرفته شود.

مجری پروژه باید مطابق با برنامه زمان بندی و مدت مقرر در این قرارداد، کارهای مربوط به انجام پروژه طراحی و اجرای سقف کاذب را انجام بدهد. معمولاً، مدت قراردادهای پیمانکاری قابل تمدید است. کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب نیز با توافق یکدیگر می‌توانند مدت نمونه قرارداد سقف کاذب تایل را تمدید کنند.

کارفرما و مجری پروژه، تعهدات اصلی و فرعی قرارداد را چگونه تعیین می‌کنند؟

به موجب امضای این قرارداد، وظایف و تکالیفی بر عهده هر یک از کارفرما و مجری پروژه قرار می‌گیرد. تعهدات این قرارداد در واقع همان وظایف و تکالیفی است که به موجب تنظیم و امضای آن بر عهده هر یک از کارفرما و مجری پروژه قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تعهد مجری پروژه، طراحی و اجرای موضوع پروژه مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در این قرارداد است.

پرداخت حق الزحمه مجری پروژه نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین تعهدی است که به موجب امضای این قرارداد بر عهده کارفرما قرار می‌گیرد. کارفرما و مجری پروژه در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد می‌توانند درباره جزئیات مربوط به پروژه طراحی و اجرای نیز با یکدیگر توافق کنند. تعهدات فرعی این قرارداد در واقع همان جزئیاتی هستند که کارفرما و مجری پروژه درباره انجام آن‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند.

موضوع تعهدات اصلی و فرعی نمونه قرارداد سقف کاذب رابیتس می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد. کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب موظف هستند که تمام تعهدات اصلی، فرعی، مالی و غیر مالی که به موجب تنظیم و امضای این قرارداد بر عهده آن‌ها گذاشته شده است را انجام بدهند. در برخی موارد، مجری پروژه به تعهدات خودش عمل نمی‌کند یا آن‌ها را خارج از مدت مقرر در این قرارداد انجام می‌دهد. در این موارد، کارفرما می‌تواند برعلیه مجری پروژه سقف کاذب طرح دعوا کند.

کارفرما این امکان را دارد که خسارت تاخیر در انجام تعهدات را نیز از مجری پروژه مطالبه نماید. مراجع قانونی در صورتی حکم به پرداخت خسارت کارفرما صادر می‌کنند که مجری پروژه به صورت عمدی و بدون داشتن دلیل موجه از انجام تعهدات قراردادی خودش خودداری کرده باشد.

آیا می‌توان در نمونه قرارداد سقف کاذب تضمین گرفت؟

کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب می‌توانند در راستای حسن انجام تعهدات این قرارداد از یکدیگر تضمین بگیرند.

معمولاً در قراردادهای پیمانکاری، کارفرما از پیمانکار پروژه تضمین می‌گیرد. بنابراین در این قرارداد نیز کارفرما از مجری پروژه سقف کاذب تضمین خواهد گرفت.

کارفرما و مجری پروژه سقف کاذب که در خصوص اخذ تضمین با یکدیگر توافق کرده‌اند، باید نوع، مبلغ و شرایط به اجرا گذاشتن تضمین‌هایی که از یکدیگر گرفته‌اند را نیز مشخص کنند.

در اغلب موارد، طرفین قراردادهای پیمانکاری به وسیله اسناد تعهدآور بانکی از یکدیگر تضمین می‌گیرند. منظور از اسناد تعهد آور بانکی، اسناد لازم الاجرایی مانند چک و سفته است.

با ما ارتباط بگیرید:

برای نگارش و تنظیم این قرارداد می‌توانید به سهولت با تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید. خدمات تنظیم قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که مطابق با شروط و توافقاتی که در نظر دارید، یک قرارداد مناسب تهیه کنید. از طرف دیگر اگر می‌خواهید که ابتدا درباره شرایط همکاری میان خود و پیمانکار اطلاعات دقیقی را به دست آورید یا برای انجام موضوع این قرارداد نیاز به کسب آگاهی دارید، مناسب‌ترین اقدام، بهره برداری از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

بهره برداری از این خدمات، به سهولت و در سریع‌ترین زمان انجام می‌شود. رکلا در تلاش است که دسترسی به خدمات حقوقی را برای تمام اقشار جامعه ساده کند.

قرارداد سقف کاذب پی وی سی

اگر مسئولیت اجرای سقف کاذب را به عهده پیمانکار می‌سپارید، این نمونه قرارداد را با او امضا کنید.

نمونه قرارداد سقف کاذب پی وی سی
دانلود نمونه قرارداد سقف کاذب پی وی سی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات