مشاوره احداث کارخانه برای گفتگویی هدفمند، به صرفه و حرفه‌ای

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاوره احداث کارخانه

احداث کارخانه یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود که همواره افراد زیادی در آن اشتغال دارند. از آنجا که احداث کارخانه مخصوصا برای اشخاصی که در این زمینه مبتدی هستند ممکن است اندکی با دشواری همراه باشد، به همین جهت، اغلب افراد در وهله اول، تصمیم می‌گیرند با مشاوران و کسانی که در این حوزه تخصص و مهارت کافی دارند تمام مراحل احداث یک کارخانه را بررسی و ارزیابی کنند. از این رو اخذ مشاوره احداث کارخانه ، از جمله اقدامات مهم پیش از احداث یک کارخانه شناخته می‌شود. در واقع، دریافت این مشاوره از یک شخص متخصص در نهایت دستاوردهای مطلوب و مفیدی را برای صاحب آن کارخانه موجب می‌شود. با این اوصاف، در مقاله حاضر قصد داریم حوزه فعالیت یک مشاور احداث کارخانه را تحلیل و بررسی کنیم.

ضمن اینکه در همین ابتدا لازم به ذکر است که قرارداد مشاوره احداث کارخانه یکی از انواع قراردادهای رایج و مهم محسوب می‌شود. بنابراین آگاهی از نکات موجود در این قرارداد، برای مشاوران این حوزه بسیار مفید و موثر خواهد بود. در واقع، قراردادی که برای این شرایط همکاری میان طرفین امضا می‌شود، قرارداد خدمات مشاوره ای است.

کلیاتی درباره مشاوره احداث کارخانه

ارائه خدمات مشاوره یکی از مشاغل مهم و در عین حال ضروری است که شاغلین در آن، در زمینه‌های مختلفی اعم تجاری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت دارند. با این حال، مشاورانی که در زمینه تجارت و افزایش رونق یک کسب و کار مشغول هستند باید از دانش و اطلاعات مرتبط با حوزه مربوطه برخوردار باشند تا بتوانند راهکارهای سودمند و مفیدی را به مراجعین خود ارائه دهند. به این دسته از مشاوران، اصطلاحا مشاوران کسب و کار می‌گویند که برای همکاری با آن‌ها باید قرارداد مشاوره کسب و کار امضا کنید.

یک مشاور حرفه‌ای و با تجربه در واقع، می‌تواند نقش قابل توجهی در بازدهی و عملکرد مناسب یک کسب و کار داشته باشد. به این دلیل شخص مورد نظر با تخصصی که دارد می‌تواند تمام جوانب یک فعالیت اقتصادی اعم از محل اختصاص یافته برای کارخانه، منابع مالی، انسانی، امکانات و تجهیزات در نظر گرفته شده، بازار تولیدات و فناوری موجود و قابل استفاده برای کسب و کار مربوطه را به صورت جزئی و دقیق، تحلیل و ارزیابی کند. در نتیجه همین امر باعث می‌شود صاحب آن کارخانه یا کارگاه روش‌های درست و بهنیه‌ای را در جهت رسیدن به اهداف خود انتخاب کند.

اهمیت دریافت مشاوره احداث کارخانه چیست؟

همانطور که در مطالب قبل ذکر شد شخصی که به عنوان مشاور یک کارخانه مشغول به فعالیت است، قطعا از دانش و توانایی‌های قابل توجهی برخوردار خواهد بود. اگرچه ممکن است علاقه‌مندان به احداث کارخانه، مهارت‌ و اطلاعات زیادی در این خصوص داشته باشند، با این حال دریافت راهنمایی از یک متخصص باعث می‌شود که فرآیند انجام این کار با موفقیت و همچنین با سهولت بیشتری پیگیری شوند. در واقع، می‌توان گفت مشاور احداث کارخانه ، به نوعی یک تحلیلگر است و به صورت دقیق و جزئی تمام مراحل و فرآیند احداث یک کارخانه را ارزیابی و بررسی می‌کند. علاوه براین، بهره بردن از خدمات یک مشاور باعث می‌شود که همواره در راستای توسعه و پیشرفت کارخانه، برنامه‌ها و استراتژی‌های متناسب و هدفمندی را اجرا کنید.

مشاوره احداث کارخانه به صورت تخصصی یعنی چه؟

مشاورانی که در زمینه احداث کارخانه به صورت تخصصی مشاوره می‌دهند معمولا در نخستین جلسه مشاوره برای احداث کارخانه ، مباحثی نظیر موقعیت و شرایط محل احداث، طرح و ایده مورد نظر مشتری، میزان هزینه‌های ثابت و جاری در نظر گرفته شده، ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز، چگونگی به راه انداختن خط تولید و سایر موارد را به صورت دقیق مورد ارزیابی و مطالعه قرار می‌دهد. در مرحله بعد با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل‌های خود، برنامه‌ای کارآمد را در قالب یک زمانبندی متناسب تدوین می‌کند.

از جمله مطالب مهم قابل ارائه در این جلسه گفتگوی تخصصی

  1. بررسی و انتخاب نوع محصولاتی که قرار است تولید شوند؛
  2. ارزیابی چگونگی تولید و بهره بردن از دستگاه‌ها و ماشن آلات؛
  3. بررسی محل مورد نظر برای احداث کارخانه از جنبه‌های میزان دسترسی به بازار محصولات، ضوابط و قوانین تعریف شده، میزان تقاضا برای محصولات مورد نظر و غیره؛
  4. ارزیابی نحوه طراحی کارخانه مطابق استانداردهای ملی و بین‌ المللی، شیوه تولید و همچنین ماشین آلات مورد نیاز خط تولید؛
  5. محاسبات مالی بر اساس امکانات و تجهیزات مورد نیاز، هزینه‌های عمرانی، جاری و ثابت، میزان ظرفیت تولید و غیره؛
  6. اولویت بندی برنامه‌های اجرایی بر مبنای اصول و مقررات تعیین شده.

مزیت‌های بهره بردن از خدمات مشاوره احداث کارخانه

در صورتی که مشاور مورد نظر به دانش‌های مورد نیاز کسب و کار مربوطه تسلط کافی داشته و از چگونگی شرایط قانونی و حرفه‌ای تاسیس کارخانه آگاه باشد، مطمئنا مشاوره برای احداث کارخانه مزیت‌های زیادی را برای آن سرمایه گذاران و موسسان به همراه خواهد داشت. به بیان دیگر، مشاوره گرفتن آن هم در زمینه احداث یک کارخانه، نه تنها مزایای فراوانی دارد بلکه از انتخاب‌ها و همچنین زیان‌های سنگین و جبران ناپذیری نیز جلوگیری می‌کند.

مهمترین مزیت‌های دریافت مشاوره برای احداث کارخانه

  1. کاهش یا جلوگیری از هزینه‌های اضافی و سنگین؛
  2. شناسایی و در نهایت انتخاب روش‌های کارآمد و تجهیزات بهینه و به صرفه؛
  3. پیشگیری از مشکلاتی اقتصادی، اداری، حقوقی و غیره؛
  4. اتخاذ تصمیم‌های درست و سودمند مخصوصا در مواقع بحرانی و حساس؛
  5. بهره بردن از شیوه‌های به روز و نوین در جهت توسعه و رشد تولیدات؛
  6. کاربرد ابزارآلات بهینه و ایمن و همچنین نیروهای ماهر و کارآمد.

ارائه راهکارها و روش‌های مختلف در مشاوره احداث کارخانه

مشاور احداث کارخانه ، مطابق درخواست و ایده مشتری خود، مشاوره مورد نیاز او را ارائه می‌دهد. در واقع، مشاور متخصص طی جلسات و گفتگوهای متعدد، کلیه عوامل مورد نیاز احداث یک کارخانه و همینطور دیدگاه و اهداف مشتری را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت، متناسب با چشم انداز‌های او، برنامه و استراتژی لازم را تدوین می‌کند. حال، جهت آشنایی بیشتر شما با راهکارهای پیشنهادی در یک جلسه مشاوره احداث کارخانه ، در زیر به کلیاتی از آن‌ موارد اشاره می‌کنیم.

  1. ارائه یک برنامه اجرایی مناسب، مطابق با توانمندی‌های مالی شخص؛
  2. تحقیق و مطالعه درباره امکان سنجی؛
  3. مشاوره در راستای گرفتن وام جهت طرح توجیهی و غیره از موسسات و بانک‌های مختلف درصورت لزوم؛
  4. ارائه راهنمایی‌های لازم جهت انتخاب محل، تجهیزات و امکانات مناسب؛
  5. پیشنهاد بهره بردن از فناوری نوین و کارآمد متناسب با نوع تولیدات؛
  6. دادن مشاوره‌های کاربردی جهت احداث کارخانه و خط تولید؛
  7. ارائه برنامه‌های موثر برای مدیریت پیمانی کارخانه؛
  8. راهنمایی‌های لازم در راستای چگونگی مدیریت، برند سازی ، کاربرد سرمایه و همچنین بهره برداری از منابع قابل استفاده در کارخانه؛
  9. آموزش نیروها، متناسب نوع تولیدات و همینطور استاندارهای جهانی در زمینه سرمایه گذاری؛
  10. مطالعه بازار تولیدات و تدوین طرح‌های موثر طبق نتایج به دست آمده؛
  11. بررسی‌های علمی و شناسایی بازار مخاطبان هدف توسط کارشناسان مربوطه؛
  12. طراحی و تدوین طرح‌های قابل توسعه و هدفمند؛
  13. ارزیابی و مطالعات لازم درباره فرآیند تولید و همچنین بهره بردن موثر از منابع مالی و انسانی.

در پایان، یک توصیه حقوقی

بنیان کردن کارخانه در هر زمینه‌ای قطعا از اهمیت زیادی برخوردار است. مخصوصا در حال حاضر که افراد علاقمند به این شیوه سرمایه گذاری، به خوبی می‌‎دانند که فعالیت در این حوزه به سرمایه‌ گذاری‌های بسیار زیادی نیاز دارد. از این رو اشخاصی که به عنوان مشاور در زمینه احداث کارخانه اشتغال دارند، علاوه بر دانش و مهارت متناسب با محیط کاری خود، باید از تجارب و اطلاعات قابل توجهی نیز برخوردار باشند. قرارداد بین کارفرما و کارپذیر معمولا قراردادی رسمی و طبق قانون کار است. از این رو توصیه می‌شود شاغلین مربوطه، قبل از شروع فعالیت جدی، درباره نکات حقوقی شغل خود و همچنین قوانین و مقررات داخلی محل کار مورد نظر، اطلاعات کافی را کسب کنند.

ضمن اینکه در رکلا نیز این شرایط برای شما فراهم است که در صورت نیاز از خدمات حقوقی ارائه شده توسط این پلتفرم بهره‌مند شوید. خدماتی که موسسه حقوقی رکلا برای کاربران خود در نظر گرفته است شامل مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین در صورت نیاز شما، شامل امکان تنظیم قرارداد اختصاصی می‌شوند.

قرارداد مشاوره

برای تهیه سریع این فرم قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات