قرارداد خرید بیل مکانیکی و بررسی تفاوت مبایعه نامه بیل مکانیکی با قولنامه

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/12/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید بیل مکانیکی

بیل مکانیکی برای نخستین بار توسط یک مهندس آمریکایی ساخته شد. آن بیل مکانیکی به وسیله نیروی بخار حرکت می‌کرد و نمونه اولیه بیل مکانیکی‌های امروزی به شمار می‌رفت. بیل مکانیکی یکی از مهم‌ترین ماشین آلات سنگینی است که در راهسازی ، ساختمان سازی و دیگر پروژه‌های فنی و مهندسی از آن استفاده می‌شود. بیل مکانیکی کاربرد‌های مختلفی دارد و در مواردی مانند حفاری ساده، حفاری کانال، گود برداری، خاک برداری و حمل اجسام سنگین از آن استفاده می‌شود. دقت بیل مکانیکی بسیار زیاد است و استفاده از آن باعث خواهد شد که به ساختمان‌های اطراف محل گود برداری خسارت کمتری وارد شود. نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی در راستای معامله کردن انواع بیل مکانیکی تنظیم می‌شود.

بیل مکانیکی‌ها با توجه به نوع کاربردی که دارند در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. در هنگام خرید بیل مکانیکی باید به پارامترهای مهم آن توجه کرده و براساس نوع پروژه و عملیات نسبت به خریداری آن اقدام کنید. در این نوشتار نکات قانونی مربوط به خرید و فروش بیل مکانیکی را بررسی می‌کنیم. این قرارداد یکی از انواع قولنامه خودرو است که برای تنظیم آن، باید به قواعد و ضوابط مربوط به بیع در قانون مدنی توجه شود.

ماده‌های قانونی که در تنظیم قرارداد خرید بیل مکانیکی باید در نظر داشته باشیم؟

در اصطلاح قانون مدنی به نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی ، عقد بیع گفته می‌شود. قرارداد بیع در واقع همان قراردادی است که به صورت کتبی و شفاهی در هنگام خرید و فروش اموال مختلف به کار می‌رود. ماده 338 قانون مدنی، عقد بیع را تعریف کرده است و شرایط قانونی مربوط به این عقد نیز در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، نمونه قرارداد فروش بیل مکانیکی به وسیله توافق خریدار و فروشنده بیل مکانیکی تحقق پیدا می‌کند. به موجب امضای این قرارداد، مالکیت بیل مکانیکی در ازای پرداخت بهای آن به خریدار منتقل می‌شود. شرایط و چگونگی انجام این قرارداد به وسیله توافق‌ میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود، با این حال خریدار و فروشنده نمی‌توانند برخلاف قوانین آمره عقد بیع با یکدیگر توافق کنند.

منظور از قوانین آمره عقد بیع آن دسته ضوابط و قواعد لازم الاجرائی است که خریدار و فروشنده بیل مکانیکی ملزم به رعایت آن‌ها هستند. ضمانت اجرای عدم رعایت قوانین آمره عقد بیع، باطل و بی اثر شدن قرارداد است. شرایط اساسی تنظیم و امضای تمام قراردادها از جمله عقد بیع در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده است. رعایت نکردن شرایط ماده 190 قانون مدنی باعث از یبن رفتن نفوذ و اعتبار قانونی قرارداد می‌شود.

یک نکته بسیار مهم در این خصوص، این مساله است که معمولا معامله ماشین‌های سنگین به سرمایه نقدی قابل توجهی نیاز دارد. برای این منظور اشخاص ترجیح می‌دهند که انجام معاملات مربوطه را به وکیل مبایعه نامه بسپارند. وکیل، امور مربوط به انجام این معامله را از منظر قانونی پیگیری می‌کند.

تفاوت مبایعه نامه بیل مکانیکی و نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی

نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی براساس توافق میان خریدار و فروشنده بیل ایجاد می‌شود. خریدار و فروشنده، تنها زمانی به توافق قطعی می‌رسند که رضایت و اراده خود، مبنی بر خرید و فروش بیل مکانیکی را اعلام کرده باشند. خریدار و فروشنده بیل مکانیکی می‎توانند در ضمن یک قرارداد شفاهی، رضایت و اراده خود را اعلام کنند و به توافق برسند. قرارداد شفاهی خرید و فروش از نظر قانونی، جایز و متعبر است و باعث انتقال مالکیت بیل مکانیکی از فروشنده به خریدار می‌شود اما بهتر است که قرارداد به صورت کتبی تنظیم شود زیرا قرارداد شفاهی از نظر قانونی اعتبار و سندیت زیادی ندارد و اثبات آن در هنگام بروز اختلاف بسیار سخت است.

مردم فکر می‌کنند که مبایعه نامه تنها در معامله املاک و مستغلات تنظیم می‌شود اما برای معامله کردن تمام اموال می‌توان از مبایعه نامه استفاده کرد. مبایعه نامه بیل مکانیکی در واقع همان قرارداد مکتوب خرید و فروش آن است.

نمونه مبایعه نامه بیل مکانیکی به صورت عادی و دست نویس، توسط خریدار و فروشنده بیل مکانیکی تنظیم می‌شود. از طرف دیگر، مبایعه نامه رسمی بیل مکانیکی نیز در دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم خواهد شد. از نظر قانونی، تنظیم مبایعه نامه رسمی بیل مکانیکی الزامی نیست و مبایعه نامه عادی بیل مکانیکی نیز کفایت می‌کند. متن قولنامه بیل مکانیکی حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که بر انتقال مالکیت آن به خریدار، دلالت می‌کند.

قولنامه بیل مکانیکی دستنویس، توسط خریدار و فروشنده تنظیم و امضا می‌شود. البته خریدار و فروشنده بیل مکانیکی می‎توانند متن قولنامه بیل مکانیکی را به صورت رسمی و در دفتر خانه اسناد رسمی نیز تنظیم کنند. از نظر قانونی، تنظیم متن قولنامه بیل مکانیکی و امضای آن در دفترخانه‌های اسناد رسمی الزامی نیست. بنابراین تنظیم عادی آن نیز به تنهایی کفایت می‌کند.

آیا در نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی می‌توان دستگاهی که تولید نشده است را معامله کرد؟

مطابق با قوانین عقد بیع، بیل مکانیکی مورد معامله می‌تواند عین معین یا کلی باشد:

هنگامی بیل مکانیکی به صورت عین معین مورد معامله قرار میگیرد که در زمان امضای قرارداد، تولید شده و در دسترس خریدار و فروشنده قرار گرفته باشد. مشخصات کمی و کیفی بیل مکانیکی که به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرد باید در زمان تنظیم و امضای نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی معلوم و مشخص باشد.

بیل مکانیکی که هنوز تولید نشده است به صورت کلی معامله می‌شود. مانند پیش خرید سه عدد دستگاه بیل مکانیکی که قرار است فروشنده طی ماه آینده به کشور وارد کند. مقدار، جنس و وصف بیل مکانیکی که به صورت کلی مورد معامله قرار گرفته است باید در زمان تنظیم و امضای این قرارداد مشخص شود. مشخص نکردن، جنس، وصف و مقدار بیل مکانیکی در معامله کلی آن باعث باطل و بی اثر شدن قرارداد می‌شود.

نتیجه می‌گیریم که از نظر قانونی، معامله بیل مکانیکی که هنوز تولید نشده یا در دسترس خریدار و فروشنده قرار نگرفته نیز جایز است.

مبلغ نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی چگونه تعیین می‌شود؟

در اصطلاح قانون مدنی، به مبلغ نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی ، ثَمَن گفته می‌شود. ثمن قرارداد در واقع همان بهایی است در ازای انتقال مالکیت آن از سوی خریدار به فروشنده بیل مکانیکی پرداخت می‌شود. بنابراین، ثمن بیل مکانیکی با توجه به توافق میان خریدار و فروشنده تعیین خواهد شد. خریدار و فروشنده باید در هنگام تعیین ثَمن، قیمت متعارف آن در بازار را نیز در نظر بگیرند.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز با توجه به توافق میان خریدار و فروشنده، می‌تواند به صورت نقدی یا نسیه باشد. ثَمن نقدی، هم زمان با امضای نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی و تحویل گرفتن بیل مکانیکی پرداخت می‌شود. ثمن نسیه نیز بعد از تحویل گرفتن بیل مکانیکی پرداخت خواهد شد.

خریدار می‌تواند بیل مکانیکی را پیش خرید کند. در پیش خرید، بهای بیل مکانیکی قبل از تحویل گرفتن آن پرداخت می‌شود. خریدار می‌تواند تا زمانی که بیل مکانیکی را تحویل نگرفته است از پرداخت ثَمن آن خودداری کند که در اصطلاح قانون مدنی به آن حق حَبس می‌گویند. فروشنده هنگامی مستحق دریافت تمام مبلغ قرارداد است که آن را مطابق با قرارداد و بدون عیب و نقص به خریدار تحویل دهد.

شرایط قانونی انحلال این قرارداد چگونه است؟

نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی به صورت قطعی و لازم الاجرا تنظیم می‌شود. بنابراین خریدار و فروشنده بیل مکانیکی بعد از امضای مبایعه نامه حق برهم زدن قرارداد و منحل کردن آن را ندارند.

مهم‌ترین راه‌حل‌های پیش بینی شده در قانون مدنی برای منحل کردن قرارداد نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی فسخ و اِقاله آن است:

در اصطلاح قانون مدنی به موارد فسخ قرارداد، خیار گفته می‌شود. در قانون مدنی 10 خیار برای فسخ نمونه قرارداد خرید بیل مکانیکی پیش بینی شده است.

آیا ساقط کردن خیارات قانونی در قرارداد خرید بیل مکانیکی امکان پذیر است؟

در ماده 396 قانون مدنی ده نوع خیار برای فسخ قرارداد خرید بیل مکانیکی پیش بینی شده است. خریدار و فروشنده بیل مکانیکی در هنگام تنظیم و امضای مبایعه نامه می‌توانند این خیارات قانونی را ساقط و حق استفاده از آن‌ها را از خودشان سلب کنند.

مهم است بدانید که:

تنظیم و امضای قرارداد، مهمترین مرحله از معامله شما خواهد بود. به این ترتیب، برای شما مناسب است که حتما از قراردادهای اختصاصی استفاده کنید. شما می‌توانید تنظیم قولنامه مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور کافی است که روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. علاوه براین، اگر نیاز است که از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.

قرارداد فروش بیل مکانیکی

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش بیل مکانیکی
دانلود نمونه قرارداد فروش بیل مکانیکی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات