چگونه راننده بیل مکانیکی شویم؟ بررسی این موقعیت شغلی و شرح وظایف آن

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/07/04
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
راننده بیل مکانیکی

برای ساخت و ساز، حفاری و به طور کلی تمام پروژه‌هایی که به عمران و آبادی منجر می‌شوند، دستگاه‌ها و ماشین‌ آلات متعدد و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دستگاه‌هایی که در زمینه حفاری و عملیات خاک برداری نقش قابل توجهی ایفا می‌کند، بیل مکانیکی است. بهره بردن از این نوع ماشین به دلیل ظرفیت و قابلیت فنی مقاوم و عظیم و همچنین پیچیدگی‌هایی که در امر هدایت آن وجود دارد، نیازمند دانش و مهارت کاملا جزئی و دقیقی خواهد بود. بر این اساس، می‌توان گفت هر شخصی نمی‌تواند به عنوان راننده بیل مکانیکی فعالیت کند و تنها افرادی می‌توانند آن را به درستی مدیریت و هدایت کنند که مهارت‌های لازم را فرا گرفته باشند.

در این مقاله نیز قصد داریم شرحی اختصاصی درباره کلیه فعالیت‌ها از جمله شرح وظایف راننده بیل مکانیکی را ارائه دهیم. بنابراین اگر به کار در این حرفه علاقمند هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالب مقاله حاضر را به دقت مورد مطالعه قرار دهید. علاوه براین، پیش از امضای قرارداد همکاری در این حوزه، حتما مقاله قرارداد راننده بیل مکانیکی را نیز بخوانید. مطالعه این مقاله شما را با حقوقی که از آن برخوردار هستید و تعهداتی که باید به آن عمل کنید، آشنا می‌کند.

بیل مکانیکی چیست؟

بیل مکانیکی همانگونه که از نام آن نیز مشخص است، یک نوع دستگاه یا ماشین بزرگ و عظیم است که معمولا برای پروژه‌های عمرانی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه مکانیکی نقش بسیار مهمی در به سهولت انجام گرفتن فرآیند یک عملیات حفاری و ساخت و ساز دارد. در اصل می‌توان گفت بیل مکانیکی بیشتر در مواردی نظیر خاک برداری‌های عظیم جهت تحقق یافتن یک ساخت و ساز بزرگ، هنگام انجام عملیات عمرانی برای تاسیس کارخانه‌های گسترده، ساختن بزرگراه‌ها، هموار کردن مسیر‌های جاده‌ای صعب العبور و غیره کاربرد دارد. از آنجا که هدایت این دستگاه نسبت به سایر ماشین‌ آلات اندکی دشوارتر است، از این رو رانندگان آن مهارت‌های مربوطه را باید حتما به صورت کاملا تخصصی آموزش ببینند.

کلیاتی درباره راننده بیل مکانیکی

مطمئنا هدایت و رانندگی با یک دستگاه ربات مانند و خیلی بزرگ، کار هر کسی نیست و در واقع، تنها افرادی واجد این شرایط خواهند شد که به تمام جزئیات و سیستم‌های این دستگاه آشنایی و تسلط کافی داشته باشند. رانندگی بیل، یکی از فعالیت‌‌‌‌‌های حساس و در عین حال خطرناک است که اگر فرد مورد نظر از مهارت کافی برای هدایت آن برخوردار نباشد، قطعا با کوچک‌ترین سهل‌ انگاری خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. بنابراین، توصیه می‌کنیم که افراد علاقمند به این شغل، حتما ابتدا اطلاعات و همچنین مهارت فیزیکی و بدنی خود را در این زمینه افزایش دهند.

بازار کار راننده بیل مکانیکی در حال حاضر چگونه است؟

افراد فعال در حوزه رانندگی با دستگاه‌های مکانیکی، در صورتی که قادر به هدایت و مدیریت حرفه‌ای این دستگاه باشند، شرایط شغلی خوبی خواهند داشت. در واقع، بازار کار رانندگان بیل، با توجه به فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی که همواره رواج دارند، از شرایط مطلوبی برخوردار است. هر چند که رانندگان برای جلب اعتماد کارفرمایان جهت به درستی انجام شدن پروژه‌های خود، فارغ از مسائل ایمنی و جانبی، باید حتما از سرعت‌‌ عمل و قدرت هدایت به موقع، مخصوصا در شرایط بحرانی نیز برخوردار باشند.

این رانندگان با توجه به شرایط کاری و با توجه به خواست و نیاز کارفرما، هم با امضای یک قرارداد کار و هم در چهارچوب یک قرارداد پیمانکاری انفرادی مشغول به فعالیت می‌شوند.

ضرورت تسلط بر مهارت‌‌های مناسب یک راننده بیل مکانیکی

فعالیت در هر شغل، در نخستین مرحله نیازمند کسب توانایی‌های مخصوص آن حرفه است. اشخاص علاقه‌مند به هر حرفه می‌توانند مهارت‌‌های مربوط به آن را از طریق آموزش یا به واسطه کار کردن به عنوان کارآموز و شاگرد در کنار افراد موفق فعال در شغل مورد نظر، کسب کنند. در هر صورت، هدایت یک دستگاه بزرگ و پیچیده، همانند بسیاری از مشاغل دیگر، سختی‌ها و بعضا خطرات خاص خود را دارد. از این رو اشتغال در این شغل نیز در وهله نخست مستلزم یادگیری اصول و فنون مخصوص به خود است. از جمله توانایی‌هایی که رانندگان دستگاه‌های مکانیکی باید به آن‌ها تسلط کامل داشته باشند، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. آشنایی و شناخت دقیق کلیه قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فنی دستگاه؛
  2. توانایی به موقع مهار کردن دستگاه در مواقع حساس و بحرانی؛
  3. شناخت اصول به کارگیری بیل مکانیکی در هنگام انجام عملیات‌های سنگین یا سبک؛
  4. آشنایی به نکات و اصول تعادل سازی بیل؛
  5. تسلط به حالت‌های مختلف بهره برداری از دستگاه؛
  6. قادر به استفاده از مهندسی ایمنی و حفاظت از خود در طول مراحل کار؛
  7. مسلط به دانش‌های لازم و به روز در حوزه مربوطه، جهت بهره برداری بهینه و مطلوب از دستگاه.

متقاضیان در چه صورت می‌توانند به عنوان راننده بیل مکانیکی فعالیت کنند؟

آموزش رانندگی دستگاه‌های مکانیکی معمولا در هر شهری امکان پذیر است و از این رو افراد متقاضی می‌توانند با شرکت در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، مهارت‌های لازم را کسب کنند. بنابراین، علاقمندان به این شغل در صورتی که در آزمون‌های مربوطه، صلاحیت و رتبه در نظر گرفته شده را به دست آورند و در نهایت، گواهی‌های مخصوص را دریافت کنند، می‌توانند به صورت جدی در این حرفه مشغول به کار شوند.

شرح وظایف راننده بیل مکانیکی

شخصی که به عنوان راننده بیل استخدام می‌شود معمولا بر اساس توانایی‌ها و قابلیت‌های خود انتخاب شده است. از این رو وظیفه دارد که مطابق با مهارت و توانمندی‌هایی که دارد، بیل مکانیکی را هدایت و مدیریت کند. بنابراین شرح وظایف راننده بیل مکانیکی به طور کلی به این صورت است که ابتدا جهت جمع‌ آوری زباله و موانع‌ سطحی، جهت عملیات حفر یا خاک برداری اقدامات لازم را انجام می‌دهد و در مرحله بعد، مراحل بارگیری را اجرا می‌کند. در ادامه مسئولیت‌های تعریف شده برای رانندگان بیل را به صورت جزئی‌تر شرح خواهیم داد.

مسئولیت‌های مختص به این شغل

  1. حمل و بارگیری توده‌های خاک و سنگ و در صورت لزوم، آماده سازی آن‌ها؛
  2. اجرا کردن عملیات شکستن صخره‌ها یا خراب کردن مناطق تعیین شده؛
  3. انتقال سوخت‌های مورد نیاز به مکان‌های مخصوص و مربوطه؛
  4. کنترل و مدیریت بیل و همچنین انتقال آن به مناطق مشخص شده مطابق دستورات کارفرما؛
  5. بازبینی و بررسی دوره‌ای تجهیزات و سیستم‌های فنی دستگاه؛
  6. نظافت‌ و تمیز کردن سطل‌‌های دستگاه بیل؛
  7. انجام اقدامات لازم و به موقع در صورت مشاهده نقص فنی؛
  8. آماده کردن خاک به صورت لایه به لایه؛
  9. به موقع حاضر شدن در محل کار؛
  10. بررسی و چک کردن آب رادیاتور و روغن موتور دستگاه پیش از روشن کردن آن؛
  11. انجام اقدامات لازم جهت گریس‌ کاری دستگاه؛
  12. داشتن رفتاری محترمانه با کارفرما و پیمانکار؛
  13. و در نهایت تعمیر و تعویض به موقع تجهیزات بیل، از جمله شرح وظایف راننده بیل مکانیکی محسوب می‌شوند.

شرح وظایف راننده بیل مکانیکی در شرایط بحرانی

عمده پروژه‌هایی که برای انجام آن‌ها از بیل مکانیکی استفاده می‌شود، در مناطق سخت و ناهموار انجام خواهند شد. به همین دلیل، رانندگان نیز مجبور هستند که در این مناطق با این دستگاه کار کنند. مسلم است که کار در مناطق سخت، مشکلات و دشواری‌هایی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل است که کارفرمایان تمایل دارند برای انجام پروژه‌های خود از رانندگان با تجربه کمک بگیرند و در زمان استخدام یا توافق با راننده، حتما تجربه او را نیز ملاک قرار می‌دهند. با این وجود، تمام رانندگانی که با بیل مکانیکی کار می‌کنند، باید در نظر داشته باشند که در موقعیت‌‌های اضطراری و زمان بروز مشکل، باید اقداماتی را انجام دهند. در ادامه به مواردی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

  1. توقف فوری کار؛
  2. انتقال دادن دستگاه به یک فضای باز و امن؛
  3. انجام سریع عملیات مورد نیاز در صورت بروز حوادثی نظیر آتش‌ سوزی؛
  4. به کارگیری کمک‌های اولیه در صورت نیاز؛
  5. گزارش فوری به کارفرما.

امنیت و سلامت راننده بیل مکانیکی در طول فعالیت کاری او

راننده بیل مکانیکی با توجه به شرایط کاری خطرناک خود، موظف است قبل از شروع فعالیت، ابتدا پوشش ایمنی که شامل لباس و کفش مخصوص می‌شود را رعایت کند. همچنین لازم است که تجهیزات بیل اعم از سیستم ترمز، روغن موتور و سایر قطعات فنی را به صورت دقیق، مورد بررسی قرار دهد و در صورت بروز کوچک‌ترین نقص فنی در دستگاه، گزارشات لازم را به مسئول مورد نظر ارائه دهد.

دیگر الزامات حفاظتی و ایمنی برای این شغل

  1. پروژه مورد نظر را طبق دستورات و قوانین ایمنی تعریف شده انجام دهد؛
  2. در صورت داشتن عملیات سخت و خطرناک حتما یک همراه داشته باشد؛
  3. بیش از حد معمول دستگاه، بار حمل نکند؛
  4. تنها در طول روز با بیل کار کند؛
  5. دستگاه را بر اساس دستورات اعمال شده، نگهداری و در صورت نیاز تعمیر کند.

پیش از شروع کار، به این نکات توجه کنید!

فرصت شغلی راننده دستگاه مکانیکی از جمله مشاغلی است که فعالیت در آن علاوه بر قرارداد استخدام ، ممکن است به شیوه قرارداد پیمانکاری نیز انجام گیرد. از این رو می‌توان گفت میزان حقوق شاغلین این حرفه تا حدود زیادی به مهارت‌ها و شرایط قرارداد آن‌ها بستگی دارد. با این حال، این امکان برای شما وجود دارد که برای دریافت پاسخ سوالات حقوقی خود، از طریق ثبت درخواست در بخش مشاوره تلفنی حقوقی ، با وکلای مجرب رکلا و مشاوران حقوقی ما گفتگو کنید. همچنین در پلتفرم رکلا خدمات دیگری نظیر تنظیم قرارداد اختصاصی نیز ارائه می‌شود که برای بهره‌مندی از آن می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد استخدام راننده بیل مکانیکی

اگر به عنوان راننده بیل مکانیکی استخدام می‌شوید، این قرارداد به رابطه کاری شما اشاره دارد.

نمونه قرارداد استخدام راننده بیل مکانیکی
دریافت نمونه قرارداد استخدام راننده بیل مکانیکی

قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی

توافق پیمانی شما برای استفاده از بیل مکانیکی، به این قرارداد نیاز دارد.

نمونه قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری بیل مکانیکی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فرشادداودی
thumb_up_alt
باسلام. میزان حقوقی که به یک راننده تازه کار برای مدت 10 ساعت در روز تعلق میگیره چقدره؟
21:07
02 دی 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع به توافق میان شما و کارفرما بستگی دارد. اگر دارید بر اساس پایه حقوق کار می‌کنید. روزانه 8 ساعت کار، کارکرد اجباری است و مازاد بر آن، به صورت اضافه کار پرداخت می‌شود. ما مبالغ حقوق امسال را که از سوی شورای عالی کار تصویب شده است در مقاله دیگری با عنوان «قرارداد کار» تشریح کرده‌ایم. به مفاد آن مقاله، مراجعه کنید.
12:15
03 دی 1401