نمونه قرارداد فروش امانی کالا چه زمانی کاربرد دارد؟

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1403/05/09
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش امانی

نمونه قرارداد فروش امانی یک قرارداد کاربردی و مهم است که به مالکان کالا و فروشندگان، این امکان را می‌دهد که با در نظر گرفتن منافع خود، با یکدیگر همکاری کنند. این شیوه از توافق مورد توجه تعداد زیادی از مالکان کالا و فروشندگان است. مطابق این قرارداد، مالک، کالا یا محصولی را به عنوان امانت نزد فروشنده و در مغازه او قرار می‌دهد تا فروشنده برای این کالا یا محصول، خریدار پیدا کند و کالا را بفروشد. در این توافق، اگر فروشنده مطابق نظر مالک، موفق به فروش کالا شود، به میزان آنچه توافق کرده‌اند، حق‌الزحمه خود از فروش کالا را دریافت می‌کند.

فروش امانی کالا از گذشته تا به امروز در بین مردم رایج بوده‌ است. در گذشته، کشاورزان محصولات کشاورزی خود را به شخصی که به شهرهای دیگر سفر می‌کرد، امانت می‌دادند تا این شخص، محصولات کشاورزی آن‌ها را بفروشد. سپس حق‌الزحمه خود را دریافت کند و مبلغ فروش را به کشاورز بدهد.

امروزه شیوه استفاده از این قرارداد تغییر کرده ‌است. اکثر توافقات مربوط به فروش امانی برخلاف گذشته که به‌صورت شفاهی صورت می‌گرفت، در قالب یک قرارداد با ‌عنوان قرارداد فروش کالا به ‌صورت امانی امضا می‌شود. همچنین ممکن است هر دو طرف یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی مانند شرکت یا موسسه نیز باشند.

نمونه قرارداد فروش امانی چیست؟

یکی از انواع قراردادهای رایج و پرکاربرد که میان مالک و فروشنده امضا می‌شود، نمونه قرارداد فروش امانی کالا است. مطابق این توافق، مالک با اراده و رضایت خود، مالی را به فروشنده می‌سپارد تا او این مال را برای مالک و با شرایط و مبلغ مورد نظر او، بفروشد.

به ‌طور معمول شخصی که به‌ عنوان فروشنده انتخاب می‌شود، در زمینه فروش محصول یا کالای متعلق به مالک، تجربه و مهارت دارد. یعنی مالک به واسطه اعتبار، شهرت یا تجربه این فروشنده، مال، کالا یا محصول متعلق به خود را به او می‌سپارد تا فروشنده مال را با شرایطی که در نظر دارد، برای او بفروشد.

فروشندگان و مغازه داران زیادی این شیوه از توافق را می‌پسندند و این نوع توافق را انجام می‌دهند. منفعت این توافق برای فروشندگان این است که در ازای فروش کالا یا محصول متعلق به مالک، مبلغی را به ‌عنوان حق‌ الزحمه دریافت می‌کنند و سرمایه ابتدایی نیز برای تهیه آن کالا، هزینه نخواهند کرد. همین موارد دلایلی هستند که این نوع قرارداد را محبوب کرده‌اند.

تصور کنید شخصی یک کارگاه ساخت وسایل و مصنوعات چوبی دارد. این هنرمند برای ‌اینکه محصولات چوبی تولید خود را بفروشد و به بازار فروش بزرگتری دسترسی پیدا کند، تولیدات خود را نزد شخصی امانت می‌گذارد. او و مغازه‌دار اینطور توافق می‌کنند که فروشنده، مصنوعات چوبی را بفروشد و سپس حق‌ الزحمه خود از فروش این مصنوعات را دریافت کند. آن‌ها می‌توانند برای مکتوب کردن این توافق و شرح جزئیات مربوط به آن، از نمونه قرارداد فروش امانی کالا استفاده کنند.

آیا نمونه قرارداد فروش امانی کالا همان حق العمل کاری است؟

تعداد زیادی از حقوق‌دانان، قرارداد فروش کالا به‌ صورت امانی را همان قرارداد حق العمل کاری می‌دانند. حق‌ العمل کاری یک شیوه از همکاری محسوب می‌شود که در قانون تجارت درباره آن صحبت شده است. براساس این قانون، حق‌العمل ‌کار به شخصی گفته می‌شود که مال یا محصول متعلق به شخص دیگری را به‌ نام خود و به حساب او می‌فروشد.

مطابق قانون تجارت، حق‌ العمل ‌کار تاجر است. یعنی عملیاتی که انجام می‌دهد، عملیات تجاری محسوب می‌شود. با توجه به این تعریف، می‌توان گفت که حق‌ العمل‌ کاری و  قرارداد های فروش کالا ، شباهت زیادی به ‌هم دارند و گاهی ممکن است به‌ صورت یکسان باشند.

نکته مهم و قابل ‌توجه در خصوص تفاوت حق‌ العمل‌ کاری و فروش امانی کالا، این است که مطابق قانون تجارت، حق‌ العمل‌کار تاجر محسوب می‌شود، در حالی ‌که ممکن است در نمونه قرارداد فروش امانی کالا، فروشنده، یعنی همان شخصی که کالا برای فروش نزد او به ‌عنوان امانت قرار داده می‌شود، یک تاجر نباشد.

مثالی در رابطه با تفاوت حق العمل کاری و نمونه قرارداد فروش امانی کالا

تصور کنید شخصی مغازه برنج فروشی دارد. این شخص به ‌عنوان حق العمل کار فعالیت می‌کند. شالی‌کاری در شمال، برنج‌های کشت شده در شالیزار خود را به‌ عنوان امانت نزد این برنج فروش قرار می‌دهد تا او برنج‌ها را برای او بفروشد. مطابق این توافق، به‌ علت اینکه برنج فروش حق‌العمل‌ کار است، برنج‌ها را به نام خود و به حساب شالی‌کار می‌فروشد. در این ‌صورت طرفین می‌توانند به ‌صورت حق العمل‌کاری توافق کنند.

گاهی ممکن است شخصی تاجر نباشد، ولی فروش مال متعلق به شخص دیگری را بر عهده بگیرد. در چنین شرایطی قرارداد فروش امانی کالا کاربرد دارد.

مثلا شخصی تابلو فرشی را به دانشجویی امانت می‌دهد تا این دانشجو تابلو فرش را در فرصت مناسب و با قیمت خوبی برای او بفروشد. در این حالت به ‌دلیل اینکه دانشجو تاجر محسوب نمی‌شود، این توافق مشمول حق‌العمل‌ کاری نیست و طرفین می‌توانند نمونه قرارداد فروش امانی را برای این موضوع امضا کنند.

با بیان این مثال، توضیح دادیم که حق‌العمل کاری و قرارداد فروش در مواردی به‌ صورت یکسان و در مواردی متفاوت از یکدیگر هستند.

نمونه قرارداد فروش امانی چه زمانی کاربرد دارد؟

معمولا اشخاصی که به ‌دنبال کسب سود بیشتر از فروش کالا یا محصولات خودشان هستند یا می‌خواهند محصولات خود را به واسطه سپردن به فروشندگان، به بازار عرضه کنند، شرایط و کاربرد این نمونه قرارداد را می‌پسندند. طرف مقابل نیز به واسطه مهارت و تجربه‌ای که در فروش محصول یا کالا دارد، این مال را برای او می‌فروشد. برای مکتوب شدن این توافق، متن قرارداد فروش امانی نیز بین طرفین امضا می‌شود.

امروزه بسیاری از تولیدکننده‌ها و اشخاصی که در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع دستی، تولید محصولات غذایی و تولید هر نوع کالای دیگر فعالیت دارند، مایل هستند که فروش محصولات را به شیوه‌ امانی انجام دهند. این شیوه از فروش معمولا به اعتبار و تبحر فروشنده در فروش آن محصول بستگی دارد. هر چقدر فروشنده، با شیوه‌های مختلف جذب مشتری و استراتژی‌های فروش آشنایی بیشتری داشته باشد، فروش این محصول موفق‌تر خواهد بود.

ممکن است شرکت‌ها یا کارخانه‌ها محصولاتی را به عنوان امانت در بعضی از فروشگاه‌ها قرار دهند تا آن فروشگاه، محصولات را برای آن‌ها بفروشد. اگر فروش توسط فروشنده، به ‌صورت موفق انجام شود، مالک محصول، حق‌الزحمه این فروشگاه را برای فروش مال امانی پرداخت خواهد کرد.

خدمات تخصصی تیم رکلا

مجموعه رکلا به‌ صورت تخصصی در حوزه تنظیم قراردادها فعالیت می‌کند. این مجموعه خدمات ویژه‌ای در حوزه تنظیم قراردادها به کاربران ارائه می‌دهد که از مهمترین این خدمات، می‌توان به مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد اشاره کرد.

در صورتی ‌که برای امانت قرار دادن مالی نزد شخص دیگری با هدف فروش آن مال، نیازمند تنظیم قراردادی کامل و جامع هستید، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی رکلا استفاده کنید.

همچنین اگر در خصوص این قرارداد، سوالی دارید و نیازمند اطلاعات کامل‌تری هستید، این امکان را دارید که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به‌ صورت مستقیم با کارشناسان و مشاوران حقوقی این مجموعه مشورت کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات