مراحل سند زدن موتور + بررسی چگونگی صدور برگ سبز موتور سیکلت

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مراحل سند زدن موتور

در دنیای امروز، موتور یکی از مهمترین، محبوب‌ترین و پرکاربردترین وسایل‌ حمل و نقل است. به همین دلیل، مقررات استفاده از موتور و همچنین شرایط قانونی مربوط به نقل و منتقل کردن مالکیت آن باید شکل ضابطه مندی پیدا کند. در همین راستا، قانونگذار شرایط و تشریفات قانونی خاصی را برای نقل و منتقل کردن مالکیت موتور در نظر گرفته است. به همین دلیل، اشخاصی که قصد معامله این وسیله نقلیه را دارند، بهتر است با شرایط و تشریفات قانونی مربوط به نقل و منتقل کردن مالکیت آن آشنایی داشته باشند. مراحل سند زدن موتور نیز به معنای تشریفاتی قانونی است که باید به منظور صدور سند مالکیت موتور صفر و کارکرده سپری شوند.

در رویه اداری و قضایی حاکم بر جامعه، شخصی به عنوان مالک موتور شناخته می‌شود که نام او در سند این وسیله نقلیه قید شده باشد. به همین دلیل، ممکن است که عدم آشنایی با مراحل قانونی سند به نام کردن موتور، باعث ایجاد مشکلات حقوقی و قانونی متعددی برای خریداران و دیگر دریافت کنندگان مالکیت این وسیله نقلیه شود.

در این مقاله، شرایط قانون و مراحل و تشریفات سند به نام کردن موتور را بررسی می‌کنیم.

بررسی مراحل سند زدن موتور سیکلت صفر

برگ سبز موتور سیکلت در واقع همان سند مالکیت موتور است. برگ سبز موتور توسط پلیس راهور ناجا صادر می‌شود. خریدار تا یک هفته پس از امضای قراردادی که به منظور معامله موتور تنظیم شده است، فرصت دارد که مدارک خود را به واحد صدور سند تحویل بدهد. منظور از واحد صدور سند نیز همان شرکتی خواهد بود که موتور از آن خریداری می‌شود. بنابراین، برای پیگیری مراحل مربوط به صدور سند موتور سیکلت صفر باید به نمایندگی‌های فروش مراجعه کنیم. به صورت کلی می‌توان گفت که مراحل سند زدن موتور سیکلت صفر، عبارت است از:

  1. تکمیل سه برگ سند شرکت سازنده موتور سیکلت توسط نمایندگی فروش؛
  2. تحویل سه برگ سند شرکت سازنده موتور سیکلت به همراه مدرک خریدار به مراکز شماره گذاری موتور سیکلت؛
  3. ثبت مشخصات مالک (خریدار موتور) در سیستم شماره گذاری پلیس راهور ناجا؛
  4. صدور سند (برگ سبز موتور) برای خریدار.

لازم به ذکر است که پس از سپری شدن مراحل سند زدن موتور، سند مالکیت موتور سیکلت صفر حداکثر ظرف بیست روز صادر می‌شود.

بررسی مراحل سند زدن موتور دست دوم

پلاک موتور، یک شماره انحصاری است که آن را در پشت این وسیله نقلیه نصب می‌کنند. پلاک، یکی از مدارک هویتی موتور سیکلت است زیرا سوابق رانندگی مالک این وسیله نقلیه از طریق پلاک آن ثبت می‌شود. همچنین تخلفات، جرایم و بدهی‌های مالک موتور از طریق پلاک آن قابل پیگیری است. به همین دلیل، تعویض پلاک، اولین و مهمترین مراحل سند زدن موتور دست دوم محسوب می‌شود.

پس از تعویض پلاک، پلیس راهور ناجا برای موتور سیکلت، برگه سبز جدیدی به نام خریدار صادر می‌کند. برگه سبز جدیدی که پس از تعویض پلاک توسط پلیس راهور ناجا صادر می‌شود، سند مالکیت این وسیله نقلیه است و مالکیت جدید خریدار را به اثبات می‌رساند. لازم به ذکر خواهد بود که تنظیم سند رسمی منتقل کردن مالکیت موتور در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست. مگر در صورتی که خریدار و فروشنده درباره این موضوع با یکدیگر توافق کرده باشند.

به عبارت دیگر، خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم قرارداد فروش موتور سیکلت می‌توانند تاریخ مشخصی را برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به منظور تنظیم سند رسمی منتقل کردن مالکیت موتور در نظر بگیرند. در این حالت، خریدار و فروشنده مطابق با تاریخ مقرر در مبایعه نامه باید برای تنظیم سند رسمی منتقل کردن مالکیت موتور در دفتر اسناد رسمی حاضر شوند.

اخذ استعلام از خلافی‌ها؛ یکی از مراحل سند زدن موتور

تردد در معابر عمومی، نداشتن کلاه ایمنی و سرعت غیر مجاز از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث جریمه کردن موتور شوند. به همین دلیل، استعلام گرفتن از خلافی‌های موتور و پرداخت جریمه‌های مربوط به آن، یکی از مراحل سند زدن موتور است.

فروشنده موتور برای استعلام گرفتن از خلافی‌های آن می‌تواند به یکی از روش‌های زیر اقدام کند:

  1. سایت راهور: فروشنده برای استعلام و پرداخت جریمه‌های موتور مورد معامله می‌تواند به سایت راهور به آدرس rahvar120.ir مراجعه کند. برای استعلام از طریق سایت راهور، صرفا کافی است که فروشنده کد 8 رقمی درج شده در پشت موتور را در کادر مربوطه وارد کرده باشد؛
  2. ارسال پیامک و تماس تلفنی: فروشنده می‌تواند از طریق شماره گیری ۸۸۲۸۸۸۸۸ یا با ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ از خلافی‌های موتور مطلع شود و نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کند؛
  3. مراجعه حضوری: فروشنده با در دست داشتن کارت موتور خود می‌تواند به پلیس 10+ مراجعه کند و پس از اخذ استعلام، جریمه‌های ناشی از خلافی موتور را بپردازد.

آیا تنظیم مبایعه نامه از مراحل سند زدن موتور است؟

بهتر است که خریدار و فروشنده موضوعات مورد توافق خودشان را در سندی ثبت کنند. در اصطلاح به سندی که هدف از تنظیم آن، ثبت و ضبط موضوعات مورد توافق خریدار و فروشنده باشد، مبایعه نامه گفته می‌شود. مبایعه نامه در واقع، سندی است که توافق میان خریدار و فروشنده در خصوص معامله موتور را به اثبات می‌رساند. مبایعه نامه یک سند عادی و غیر رسمی است زیرا توسط مراجع قانونی صلاحیت دار صادر نمی‌شود. با توجه به مقدمات بالا نتیجه می‌گیریم، تنظیم مبایعه نامه به منظور ثبت و ضبط توافق میان خریدار و فروشنده، یکی از مراحل سند زدن موتور کارکرده است.

چند نکته مهم در این خصوص!

موارد زیر از جمله موضوعاتی هستند که باید در مبایعه نامه موتور قید شوند:

  1. مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به خریدار و فروشنده؛
  2. مشخصات کمی و کیفی موتور مورد معامله؛
  3. بهای موتور مورد معامله، تاریخ و شرایط پرداخت آن؛
  4. تاریخ تعویض پلاک موتور؛
  5. تعهدات اصلی و فرعی طرفین معامله؛
  6. شرایط فسخ معامله؛
  7. نحوه حل و فصل اختلافات ناشی از معامله.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنظیم مبایعه نامه به تنهایی برای نقل و منتقل کردن مالکیت موتور کفایت نمی‌کند. به همین دلیل، خریدار و فروشنده، پس از تعویض پلاک باید نسبت به تعویض پلاک موتور مورد معامله و اخذ برگ سبز جدید آن نیز اقدام کنند.

نحوه حل و فصل اختلافات ناشی از مراحل سند زدن موتور

اختلافات ناشی از مراحل سند زدن موتور می‌توانند حقوقی یا کیفری باشند. باید به این نکته اشاره کنیم که رسیدگی به اختلافات حقوقی در صلاحیت دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف است. بنابراین، اگر خریدار و فروشنده موتور موفق نشدند که اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند، باید برای طرح دعوا به دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف بروند. لازم به ذکر است که به اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده باید مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی شوند. بنابراین، مراجع قضایی در صورتی به دعاوی میان خریدار و فروشنده رسیدگی می‌کنند که به واسطه تنظیم دادخواست مطرح شده و هزینه دادرسی مربوط به آن را نیز پرداخت کرده باشند.

اگر خریدار و فروشنده به دلایلی مانند کلاهبرداری و دیگر عناوین مجرمانه قصد طرح شکایت بر علیه یکدیگر را داشته باشند باید برای تنظیم شکوائیه به دادگاه کیفری 2 یا دادسرای مربوط به آن مراجعه کنند. در این حالت، به شکایاتی که هر یک از خریدار یا فروشنده بر علیه دیگری مطرح کرده است، مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی می‌شود.

خوب است بدانید

امضای مبایعه نامه‌ای که به منظور خرید و فروش موتور تنظیم شده است، باعث منتقل کردن مالکیت خودروی مورد معامله به خریدار می‌شود. به منظور جلوگیری از بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده، لازم است که تمام جزئیات مورد توافق آن‌ها در مبایعه نامه قید شده باشد. همچنین، مبایعه نامه باید مطابق با اصول قانونی و به گونه‌ای تنظیم شود که از تضییع حقوق و منافع خریدار و فروشنده جلوگیری کند.

خدمات تنظیم قرارداد تیم حقوقی رکلا، این امکان را در اختیار خریداران و فروشندگان موتور قرار داده است که مبایعه نامه مد نظر خود را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی رکلا تنظیم کنند.

همچنین، تیم حقوقی رکلا در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص نحوه تنظیم و اجرای قولنامه هستند.

نمونه قولنامه موتورسیکلت (فروش اقساطی)

برای فروش و معامله اقساطی موتورسیکلت، این نمونه قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قولنامه فروش اقساطی موتورسیکلت
دانلود نمونه قولنامه فروش اقساطی موتورسیکلت

نمونه قولنامه موتورسیکلت (نقدی)

با امضا و استفاده از این قرارداد، می‌توانید یک موتور سیکلت را به صورت نقدی به شخصی بفروشید یا از مالک آن خریداری کنید. برای تهیه این قولنامه اینجا بزنید.

نمونه قولنامه موتورسیکلت
دریافت نمونه قولنامه موتورسیکلت
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مصطفی حسینی
thumb_up_alt
سلام ببخشید بعد به نام زدن چند روز طول می‌کشه مدارک دستم برسه؟
08:12
13 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. این موضوع به تراکم امور اداری موجود در شهر شما مرتبط خواهد بود و نمی‌توان زمان دقیقی برای آن در نظر گرفت.
12:15
14 شهریور 1401