قرارداد تعمیر آسانسور؛ یک قرارداد پیمانکاری معتبر برای تعمیر به موقع آسانسور ساختمان‌ها

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/08/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تعمیر آسانسور

در دنیای امروز، اغلب ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری به صورت چند طبقه ساخته می‌شوند. آسانسور نیز یکی از ضروری‌ترین تجهیزات به کار رفته در ساختمان‌های چند طبقه است. این وسیله مانند دیگر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی به تعمیر نیاز دارد. به همین دلیل، تعمیر آسانسور، یکی از اقدامات ضروری پس از راه اندازی آن است. از آنجا که آسانسور به صورت عمودی حرکت می‌کند، در صورت بروز هر گونه مشکل، نیروی جاذبه بر کابین غلبه خواهد کرد و باعث سقوط آن خواهد شد. بروز هرگونه خرابی در قطعات و تجهیزات آسانسور باعث به خطر افتادن جان یا ورود آسیب جسمی به افرادی می‌شود که با آن سر و کار دارند. تعمیر آسانسور باید به شرکت‌ها و افرادی سپرده شود که در این زمینه از تخصص و تجربه کافی برخوردار هستند. نمونه قرارداد تعمیر آسانسور ، یک قرارداد کاربردی است که میان مدیر ساختمان ساختمان و تعمیر کننده آسانسور تنظیم می‌شود.

تنظیم دقیق مفاد و شرایط اجرای این قرارداد، تاثیر قابل توجهی در تعمیر به موقع آسانسور دارد. در ادامه، مهمترین مفاد و شرایط اجرای قراردادی که به منظور تعمیر آسانسور تنظیم می‌شود را بررسی می‌کنیم. این قرارداد را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم.

یک توضیح مختصر درباره نمونه قرارداد تعمیر آسانسور

در تعریف قرارداد باید بگوییم، یک ماهیت حقوقی است که به واسطه توافق میان دو یا چند شخص تحقق پیدا می‌کند. قراردادها با توجه به طرفین و موضوع آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. قرارداد پیمانکاری نیز یکی از انواع قراردادها است که به منظور انجام پروژه پیمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار تحقق پیدا می‌کند. قراردادهای پیمانی، معتبر و لازم الاجرا هستند زیرا مطابق با اصل آزادی قراردادها تنظیم می‌شوند. مفاد قراردادهای پیمانکاری و همچنین، شرایط اجرای این قراردادها به واسطه توافق میان طرفین آن‌ها تعیین خواهد شد.

نمونه قرارداد تعمیر آسانسور نیز یک قرارداد پیمانکاری معتبر و لازم الاجرا است که به واسطه توافق میان مدیر ساختمان و تعمیر کار ایجاد و امضا می‌شود. مدیر ساختمان، این قرارداد را به عنوان کارفرما امضا می‌کند. تعمیر کار آسانسور نیز پیمانکار این قرارداد است. مفاد و شرایط اجرای نمونه قرارداد تعمیرات آسانسور نیز به واسطه توافق میان تعمیر کار و مدیر ساختمان تعیین می‌شود.

آیا تنظیم مکتوب نمونه قرارداد تعمیر آسانسور ، الزامی است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که قراردادهای پیمانکاری می‌‍‌توانند به صورت شفاهی نیز ایجاد شوند. به عبارت دیگر، به توافق شفاهی میان کارفرما و پیمانکار نیز قرارداد پیمانکاری می‌گویند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که مکتوب نکردن یک قرارداد شفاهی، یکی از مهمترین دلایل بروز اختلاف میان طرفین آن است. همچنین باید به این مساله نیز توجه کنیم که مکتوب کردن قرارداد پیمانکاری می‌تواند مزایای متعدد دیگری را نیز به دنبال داشته باشد.

با توجه به مقدمات بالا می‌توان گفت که تنظیم مکتوب نمونه قرارداد تعمیر آسانسور ، الزامی نیست اما تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف و مشاجره میان تعمیر کار و مدیر ساختمان دارد.

علاوه بر این، نسخه مکتوب این قرارداد، در واقع سندی است که موضوعات و شرایط مورد توافق تعمیر کار و مدیر ساختمان را به اثبات می‌رساند. به همین دلیل، اگر تعمیر کار و مدیر ساختمان با یکدیگر اختلاف پیدا کردند، با استناد به نسخه مکتوب این قرارداد می‌توانند ادعاها و دلایل خودشان را به اثبات برسانند.

تعیین مبلغ در نمونه قرارداد تعمیر آسانسور

تعمیر کار در ازای خدماتی که برای تعمیر آسانسور ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است. بهایی که در قسمت مبلغ قرارداد نوشته می‌شود، در واقع همان حق الزحمه‌ای است که مدیر ساختمان باید به تعمیر کار پرداخت کند. میزان حق الزحمه و همچنین تاریخ و شرایط پرداخت آن به واسطه توافق میان تعمیر کار و مدیر ساختمان تعیین می‌شود. مدیر ساختمان پس از امضای این قرارداد متعهد خواهد شد که حق الزحمه تعمیر کار را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در آن پرداخت کند.

نحوه تعیین مدت در نمونه قرارداد تعمیر آسانسور

قراردادهای پیمانکاری، جزء قراردادهای موقت هستند. به عبارت دیگر، قراردادهای پیمانکاری صرفاً برای یک بازه زمانی محدود و موقت تنظیم می‌شوند به همین دلیل، تعیین مدت در این قراردادها، ضروری است و تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال بروز اختلاف میان طرفین آن‌ها دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که عدم تعیین مدت در قراردادهای پیمانکاری باعث بطلان آن‌ها نخواهد شد.

مدت نمونه قرارداد تعمیر آسانسور براساس توافق میان تعمیر کار و مدیر ساختمان تعیین می‌شود. به همین دلیل، تعمیر کار و مدیر ساختمان در هنگام تنظیم این قرارداد باید تاریخ شروع و خاتمه آن را به صورت دقیق تعیین کنند. لازم به ذکر است که تمدید مدت این قرارداد نیز به واسطه توافق تعمیر کار و مدیر ساختمان امکان پذیر می‌شود.

انحلال نمونه قرارداد تعمیر آسانسور

در ابتدا باید بگوییم که نمونه قرارداد تعمیرات آسانسور ، یک قرارداد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. بنابراین تا زمانی که مدت قید شده در این قرارداد به پایان نرسیده است، باید مفاد و شرایط مقرر در آن توسط تعمیر کار و مدیر ساختمان اجرا شود.

فسخ قرارداد در اصطلاح حقوقی به معنای انحلال یک قرارداد لازم الاجرا توسط یکی از طرفین آن است. هر یک از تعمیر کار و مدیر ساختمان، در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند موارد فسخ آن را به نفع خودشان پیش بینی کنند.

همچنین، انحلال این قرارداد به واسطه توافق میان تعمیر کار و مدیر ساختمان نیز امکان پذیر می‌شود. به عبارت دیگر، مدیر ساختمان و تعمیر کار آسانسور با توافق یکدیگر می‌توانند این قرارداد را پیش از به پایان رسیدن مدت آن، منحل کنند.

نحوه حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد

بنا به دلایل مختلف، ممکن است که تعمیر کار و مدیر ساختمان در خصوص اجرای مفاد و شرایط مقرر در این قرارداد با یکدیگر اختلاف پیدا کنند و حل و فصل مسالمت آمیز این اختلاف نیز امکان پذیر نباشد. در این حالت، مدیر ساختمان و تعمیر کار برای حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد می‌توانند به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی مراجعه کنند.

همچنین، تعمیر کار و مدیر ساختمان در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند یک یا چند داور مرضی الطرفین را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند. در این صورت، تعمیر کار و مدیر ساختمان برای حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد باید به داور یا داوران مرضی الطرفین مراجعه کنند. به همین دلیل، بهتر است که یکی از نسخه‌های مکتوب این قرارداد به داور  مرضی الطرفین داده شود.

خدمات گروه رکلا در خصوص تنظیم قراردادهای پیمانکاری

تنظیم مکتوب قراردادهای پیمانکاری تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف میان طرفین آن‌ها دارد. بنابراین مفاد قراردادهای پیمانکاری باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد که تمام موضوعات و شرایط مورد توافق میان طرفین آن را در بر بگیرد. به همبن دلیل، تنظیم قرارداد پیمانکاری کار چندان ساده‌ای نیست و باید به متخصصان این حوزه یعنی کارشناسان حقوقی سپرده شود.

گروه رکلا با ارائه خدماتی مانند مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد به طرفین قرارداد پیمانکاری امکان می‌دهد که قرارداد مدنظر خودشان را به صورت تخصصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات