شناخت و آگاهی لازم از موقعیت شغلی یک مربی ورزش ابتدایی

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/12/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مربی ورزش ابتدایی

تربیت بدنی یکی از فعالیت‌های مهم تفریحی و سلامتی است که در هر جامعه‌ای از دوران ابتدایی تا مقاطع بالاتر تحصیلی، تدوین و اجرا می‌شود. در واقع،‌ فعالیت‌های ورزشی و آمادگی جسمانی مخصوصا برای دانش‌ آموزان مقطع ابتدایی، امری ضروری و مهم محسوب می‌شود چرا که کودکان باید در این سنین حساس با مهارت‌ها و آموزش‌های لازم از جمله نحوه نشستن، خوابیدن، ایستادن و مهارت‌های حفظ سلامتی خود از طریق انجام یک سری حرکات مناسب و صحیح آشنا شوند. بنابراین، تربیت بدنی یکی از دروس مهم و از مهارت‌های جدی پایه ابتدایی است. مربیان و معلمان فعال در این حوزه باید از توانایی و قابلیت‌های به خصوصی برخوردار باشند چرا که نحوه رفتار و همچنین میزان مهارت و تخصص یک مربی ورزش ابتدایی می‌تواند نقش قابل توجهی در سلامتی، یادگیری و همینطور میزان اشتیاق یک دانش‌ آموز ابتدایی به ورزش داشته باشد.

به عبارت دیگر، یک معلم یا مربی تربیت بدنی، با توجه به حرفه خود که در واقع یک نوع فعالیت تفریحی و انگیزشی است؛ فارغ از مهارت‌های مربوطه، باید دارای روحیه‌ای شاد و پرانرژی داشته باشد تا بتواند به خوبی با بچه‌ها ارتباط برقرار کند همچنین موجب انگیزه بخشیدن به کودکان شود. پیرو این مطالب، در مقاله حاضر، تصمیم داریم درباره مهارت‌ها و شرح وظایف مربی تربیت بدنی مدارس ابتدایی ، نکات مهم و کاربردی ارائه دهیم.

قابلیت‌ها و آگاهی لازم برای یک مربی ورزش ابتدایی

پیش‌تر در یک مقاله مستقل به طور کلی در خصوص این موقعیت شغلی توضیح داده‌ایم. به این ترتیب، مربی ورزشی ابتدای نیز زیر مجموعه موقعیت شغلی مربی ورزشی (روی لینک بزنید) قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر، حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید. تمامی افرادی که در حوزه تربیت بدنی از جمله مقطع تحصیلی پایه فعالیت ‌می‌کنند، موظف هستند به مهارت‌های تخصصی این حرفه تسلط کافی داشته باشند. اگر بخواهیم واضح‌تر شرح وظایف مربی ورزش مدارس ابتدایی و قابلیت‌های مورد نیاز یک معلم ورزش را ارائه دهیم، باید به این موارد اشاره کنیم.

علاوه بر نکات حرفه‌ای این موقعیت شغلی، یک مربی ورزشی باید به خوبی از حقوقی که از آن برخوردار است نیز مطلع باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که پیش از شروع به کار، حتما مقاله قرارداد مربی ورزشی (روی لینک بزنید) را نیز مطالعه کنید.

مربی ورزش ابتدایی باید حرفه خود را بشناسد!

یکی از ویژگی‌ها یا بهتر است بگوییم یکی از وظایف مربی ورزش در مدرسه ، به طور قطع تسلط کافی به مهارت‌ها و معلوماتی است که قصد دارد آن‌ها را به دانش‌ آموز خود یاد دهد. در واقع، یک مربی اگر نتواند تمرینات و فعالیت‌های مناسبی به بچه‌ها ارائه کند، علاوه بر اینکه ارزش و اعتبار خود را از دست می دهد، باعث می‌شود که دانش‌ آموزان نیز نسبت به ورزش رویکرد چندان مطلوبی نداشته باشند. بنابراین یکی از مسئولیت‌های مربی تربیت بدنی این است که به صورت مستمر و متناسب با دانش روز، آگاهی و اطلاعات مربوط به حرفه خود را افزایش دهد.

صمیمت و مهربانی از ویژگی‌های لازم برای یک مربی ورزش ابتدایی

ممکن است برای بسیاری از شما اینطور باشد که در دوران ابتدایی یکی از معلم‌هایتان را بیشتر از سایر معلمان دوست داشته‌ باشید. بدون شک، می‌توان گفت از جمله مهمترین دلیل علاقه‌مندی به یک معلم خاص، نحوه رفتار و گفتار آن معلم است. بنابراین، اگرچه تمامی معلمان و مربیان وظیفه دارند قبل از هر چیزی، ارتباطی دوستانه با دانش‌ آموزان خود داشته باشند اما یک مربی ورزش، بیش از هر معلم دیگری باید به روابط میان خود و دانش آموزان توجه کند.

ساعت ورزش در دبستان برای نظام آموزشی و پرورشی کودکان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. بخش قابل توجهی از اهداف آموزشی در زمینه مهارت‌های حرکتی و ورزشی، مهارت‌های برقراری ارتباط جمعی و تشویق کودکان به ورزش از سنین پایین، در همین کلاس‌های ورزش ابتدایی پیگیری می‌شود. به همین دلیل به کارگیری مربیان ورزشی که بتوانند به خوبی به این اهداف رسیدگی کنند، باید در دستور کار قرار بگیرد.

لزوم ثبات رفتار برای مربی ورزش ابتدایی

یکی از مهارت‌هایی که باید هر مربی تربیت بدنی حتما از آن برخوردار باشد، ثبات شخصیتی در رفتار و اخلاقیات است. به عبارتی، اگر یک معلم، مخصوصا در حوزه ورزش، در رفتار و عملکرد خود ثبات لازم را نداشته باشد قطعا این نتیجه را به دنبال خواهد داشت که هیچ یک از دانش‌ آموزان به طور موثر و مطلوب از معلومات او بهره‌مند نشوند و علاوه بر این، تحت تاثیر فضای نامتعادل و فاقد آرامش، اخلاقیات نامناسب را فرا بگیرند.

رابطه خلاقیت و نوآوری مربی ورزش ابتدایی با افزایش انگیزه کودکان

شاید بهتر باشد در این مورد بگوییم که یکی از مهمترین ویژگی‌ها و حتی از مهمترین وظایف مربی تربیت بدنی مدرسه ابتدایی خلاقیت و نوآوری شخصی او است. چرا که قطعا خلاق بودن در حیطه مهارت‌های بدنی و جسمی فارغ از اینکه یک ویژگی تلقی می‌شود از جمله مسئولیت‌های مهم مربی فعال در این حوزه نیز خواهد بود. در واقع، وقتی یک معلم بداند که باید متناسب با علم روز، تمرینات و معلومات خود را در اختیار شاگردان خود قرار دهد، قطعا سعی می‌کند از روش‌هایی بهره ببرد که در نهایت موجب ایجاد شور و انگیزه کافی در دانش‌ آموزان شود.

بررسی تجهیزات و امکانات واحد آموزشی

یک مربی حرفه‌ای و با تجربه باید فضایی متعادل و متناسب با تمرینات و فعالیت‌های آموزشی خود فراهم کند تا دانش‌ آموزان با اشتیاق بیشتر و همینطور با تمرکز و توجه زیادی‌تری آن آموزش‌ها را فرا بگیرند. همینطور باید از ایمنی و سالم بودن وسایل و امکانات مورد نیاز تمرینات بچه‌ها مطمئن شود. مربی ورزشی باید کیفیت سالن، تجهیزات و وسایل ورزشی واحد آموزشی را بررسی کند و نواقص آن را به مدیریت گزارش دهد.

آموزش همزمان مباحث عملی و تئوری

معلمی که با اشتیاق و تسلط زیاد، تمام دروس را آموزش می‌دهد قطعا نسب به سایر مربیان، علاقمندی و شوق یادگیری بیشتری را در دانش‌ آموزان خود ایجاد می‌کند زیرا زمانی که دانش آموزان معلم خود را با انرژی و انگیزه زیاد می‌بینند و متوجه می‌شوند که مربی آن‌ها با اشتیاق مهارت‌های ورزشی را به آن‌ها آموزش ‌می‌دهد، مسلما آن‌ها نیز شوق و اشتیاق بیشتری از خود نشان می‌دهند و همین امر باعث جذاب شدن فرآیند یادگیری و آموزش می‌شود. مربی ورزشی باید در حین ارائه تمرینات ورزشی به کودکان، شور و انگیزه داشته باشد و این اشتیاق را به کودکان نیز منتقل کند.

شرح وظایف مربی تربیت بدنی مدارس ابتدایی

یک مربی تربیت بدنی به جهت اینکه موظف است در راستای سلامت جسمی و روحی دانش‌ آموزان فعالیت کند، علاوه بر وظایف متعدد دیگر، باید به روحیات و وضعیت جسمانی دانش‌ آموزان هر دوره تحصیلی نیز شناخت کافی داشته باشد. به عبارت دیگر، تمام مربیانی که در مدارس ابتدایی فعالیت می‌کنند مشمول وظایف و مسئولیت‌هایی هستند که باید به طور دقیق و مطابق با چهارچوب محیط آموزشی مورد نظر، آن‌ها را اجرا کنند. برای اینکه بهتر با این مسئولیت‌ها آشنا شوید در ادامه این بحث به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اشاره به مهمترین وظایف مربی ورزش مدارس ابتدایی

شرح وظایف مربی ورزش مدارس ابتدایی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. یکی از وظایف مربی تربیت بدنی مدرسه ابتدایی ، ارزیابی محیط و امکانات مورد نیاز برای تمرینات است. واقع مربی وظیفه دارد که ایمنی و سالم بودن محیط و امکانات را به دقت بررسی کند و در صورت مشاهده عیب و نقص، گزارشات لازم را جهت تعمیر و برطرف کردن عیوب موجود، به مدیر مربوطه ارائه دهد.
  2. مربی باید به صورت منظم در مدرسه حاضر شود و همچنین علاوه بر خود، دانش‌ آموزان را نیز به پوشیدن لباس و کفش ورزشی ملزم کند.
  3. از دیگر وظایف مربی ورزش در مدارس ابتدایی این است که در جهت اجرای نکات بهداشتی و ایمنی محیط ورزش و همینطور وسایل مربوطه، پیشنهاداتی کاربردی و مناسب به مدیر واحد آموزشی ارائه دهد.
  4. یک مربی تربیت بدنی باید به صورت مداوم در کلاس‌های آموزشی و سایر دوره‌های ورزشی حضور داشته باشد تا دانش و اطلاعات به روز و بیشتری درباره حرفه خود کسب کند.
  5. مربی باید وضعیت جسمانی و نحوه فعالیت‌های بدنی دانش‌ آموزان را به طور مرتب ارزیابی کند و در صورت نیاز گزارشات لازم را به والدین آن‌ها ارائه دهد.
  6. مربی باید از یک دفتر مخصوص جهت ثبت حضور و غیاب، چگونگی عملکرد، ثبت مهارت‌های بدنی، وضعیت انضباط و موارد مهم دیگر استفاده کند.
  7. یکی دیگر از وظایف مربی ورزش در مدارس ابتدایی ، ترغیب دانش‌ آموزان به انجام فعالیت‌های ورزشی مستمر و همچنین تدوین الزاماتی مناسب جهت نحوه بهره بردن آن‌ها از لوازم ورزش است.

نکات حقوقی این حرفه

کسب دانش و مهارت در هر شغل و حرفه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه براین، اشخاصی باید درباره نحوه فعالیت و همچنین چگونگی مشغول شدن در آن کار نیز اطلاعاتی داشته باشند. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که اگر تصمیم دارید در حیطه تربیت بدنی فعالیت کنید؛ حتما ابتدا اطلاعات لازم راجع به مسائل حقوقی آن را کسب کنید تا در این صورت با شناخت و آگاهی بیشتری در شغل مورد علاقه خود فعالیت کنید. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشید که شروع فعالیت در این حرفه، به انعقاد قرارداد نیازمند است.

لازم به ذکر است که مجموعه حقوقی رکلا ارائه دهنده خدماتی همچون مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است. از این رو در صورت لزوم، می‌توانید با ثبت درخواست در بخش مربوطه، به‌ راحتی از این خدمات بهره‌مند شوید.

قرارداد مربی پیش دبستانی

اگر یک پیش دبستانی راه اندازی کرده‌اید، با استفاده از این نمونه قرارداد می‌توانید با مربیان خود قرارداد کاری امضا کنید.

نمونه قرارداد مربی پیش دبستانی
دانلود نمونه قرارداد مربی پیش دبستانی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات