آگاهی‌های لازم برای شروع کار یک مربی ورزشی و بررسی چالش‌های این شغل

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مربی ورزشی

ورزش، از مهمترین فعالیت‌های بدنی است که در تضمین سلامتی روحی – جسمی افراد، نقش قابل توجهی دارد. از این رو اشخاص زیادی به این فعالیت مفید و موثر (به صورت فردی یا گروهی) مشغول هستند اما مبحثی که ما قصد داریم در این مقاله به تحلیل و بررسی آن بپردازیم، این فعالیت نیست، بلکه حیطه کار، نحوه عملکرد و همچنین مسئولیت‌های افرادی است که تحت عنوان مربی ورزشی ، در این حرفه فعالیت می‌کنند. در واقع، از آنجا که ورزش کردن به همان میزان که موجب تندرستی بدن می‌شود، می‌تواند در صورت انجام نادرست حرکات مورد نظر، آسیب‌هایی جبران ناپذیری نیز به جسم فرد وارد کند.

از این رو مهارت و تخصص شاغلین این حرفه اهمیت زیادی دارد. بر این اساس یک مربی علاوه بر اینکه موظف به اخذ گواهی مربیگری است، باید از دقت، تخصص و مهارت مخصوص این حرفه نیز برخوردار باشد. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره فعالین این حیطه اشاره خواهیم کرد.

پیش از بیان ادامه این مقاله، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله قرارداد مربی ورزشی (روی لینک بزنید) را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری برای امضای قراردادهای کاری خود اقدام کنید.

همکاری با مربی ورزشی خصوصی

افراد زیادی هستند که بنابر دلایل مختلفی نظیر شاغل بودن، گرفتاری‌های کاری، مشکلات شخصی و موارد متعدد دیگر، نمی‌توانند برای انجام تمرینات بدنی به باشگاه بروند. از این رو تصمیم می‌گیرند که به صورت اختصاصی در منزل خود تمرین کنند. این اشخاص ناچار هستند برای اینکه تمرینات خود را اصولی و درست انجام دهند، از مربی ورزشی در خانه ، بهره ببرند. به همین جهت، ممکن است در برخی مواقع، مربیان به طور خصوصی آموزش‌های خود را ارائه دهند که در این موقعیت نیز همانند زمان حضور در باشگاه، وظیفه دارند متناسب با درخواست و نیاز فرد (کاهش وزن، افزایش وزن، عضلانی شدن بدن و غیره)، به آن‌ها حرکات مفید و صحیح را آموزش دهند.

تخصص و مهارت مورد نیاز برای یک مربی ورزشی در خانه

مربیانی که حیطه فعالیت آن‌ها در منزل یا به صورت خصوصی است، باید از تخصص و مهارت کافی این حرفه برخوردار باشند. در اینجا منظور از تخصص، تحصیلات دانشگاهی نیست چرا که در بسیاری موارد، مربیان در رشته‌ای غیر مرتبط تحصیل کرده‌اند اما به جهت علاقه به ورزش، مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای این حرفه را به صورت کاملا حرفه‌ای آموزش می‌بینند و در نتیجه به درجه مربیگری می‌رسند. بنابراین، یک مربی ورزشی خصوصی ، برای اینکه بتواند عملکردی مطلوب داشته باشد و برنامه‌ای کاربردی به شاگردان خود ارائه دهد، باید از ویژگی زیر برخوردار باشد:

  1. مدارک مناسب را اخذ کند و اطلاعات و مهارت‌های ورزشی را به صورت تخصصی آموزش ببیند؛
  2. از طریق مطالعه و بررسی افراد موفق این حوزه دانش خود را به صورت مستمر افزایش دهد؛
  3. به صورت مداوم به نحوه فعالیت و کارکرد شاگرد خود نظارت و ارزیابی داشته باشد و قبل از ارائه برنامه تمرینی، از فرد بپرسد که برای چه هدفی تصمیم به ورزش کردن گرفته است؛
  4. به صورت مرتب، برنامه‌های غذایی و تمرینی مورد نیاز شاگردان خود را بررسی و در صورت لزوم تغییر دهد؛
  5. متناسب با سن، قد، وزن، سابقه بیماری، جنسیت، شرایط محیطی و رژیم غذایی، برای شاگردان خود تمرینات ورزشی تدوین کند؛
  6. در صورت مشاهده عدم توانایی فرد در انجام تمرینات برنامه ریزی شده، باید برنامه تمرینی مناسبی را برای او شخصی سازی کند. به‌گونه‌ای که فرد بتواند متناسب با شرایط بدنی خود آن تمرین را انجام دهد؛
  7. اگر شاگرد بنا به دلایلی، از انجام تمرینات خسته و ناامید شد، با جملات موثر و مفید به او روحیه و انگیزه لازم را در شاگردان خود ایجاد کند.

اهمیت گزینش یک مربی ورزشی

بهره بردن از افرادی که فاقد صلاحیت کافی برای ارائه تمرینات مناسب به شاگردان هستند، علاوه بر اینکه موجب آسیب‌های جدی برای خود شاگردان می‌شود، باشگاه و مدیر آن را نیز در معرض خساراتی سنگین قرار می‌‌دهد. بنابراین مسئولان مربوطه، هنگام گزینش مربیان، باید با دقت زیادی صلاحیت و مهارت آن‌ها را تحلیل و ارزیابی کنند. همینطور لازم است از اعتبار و اصالت رزومه کاری، مدارک و گواهی‌های قانونی که برای فعالیت در این حرفه ضروری است نیز اطمینان کافی به دست آورند و سپس مطابق با مقررات محیط ورزشی، شرح وظایف مربی ورزشی را مشخص و روشن کنند. در ادامه این مقاله دقیق‌تر با این مسئولیت‌ها آشنا خواهید شد.

وظایف مربی ورزش

شرح وظایف مربی ورزشی

مربیان ورزشی، بنابر گواهی و مجوزهایی که از مراجع مربوطه دریافت کرده‌اند، وظایف و مسئولیت‌های متعددی بر عهده دارند که باید تمامی آن‌ها را متناسب با چهارچوب مشخص، رعایت و اجرا کنند. برخی از مهم ترین وظایف مربی ورزشی شامل موارد زیر می‌شود:

حضور مداوم مربی ورزشی در محل تمرین

اگرچه ممکن است برخی مواقع، یک مربی به محض ارائه تمرینات مورد نظر، به دلایلی نظاره‌گر نحوه فعالیت شاگردان نباشد اما بیان این نکته حائز اهمیت است که هر مربی ورزشی، وظیفه دارد در تمام طول تمرین شاگردان خود، حضور مستمر داشته باشد تا علاوه بر برطرف کردن اشتباهات در انجام برنامه تمرینی، از وقوع حوادث احتمالی که ممکن است در اثر استفاده نادرست از دستگاه‌ها و وسایل ورزشی یا تمرینات اشتباه باشد، جلوگیری کند. حال اگر شرایط اضطراری ایجاد شود و مربی نتواند در جلسه تمرین حضور داشته باشد، باید فردی که از صلاحیت کافی در این زمینه برخوردار است را جایگزین خود قرار دهد. بنابراین تحت هیچ شرایطی، یک مربی نمی‌تواند حین تمرین شاگردان، محل تمرین را ترک کند.

اطمینان از سلامت شاگردان از جمله مهمترین وظایف مربی ورزشی

یکی دیگر از مسئولیت‌هایی که هر مربی ورزشی موظف است در رعایت آن دقت زیادی داشته باشد، این است که قبل از تدوین و ارائه برنامه‌های تمرینی به شاگردان خود، از صحت و سلامت جسمی آن‌ها کاملا مطمئن شود. به عبارت دیگر، مربی باید ابتدا بررسی کند که شاگرد او سابقه بیماری خاص و سختی نداشته باشد. همچنین مربی باید در نظر داشته باشید که اگر فردی دچار صدمات شده یا ناحیه‌ای از بدن خود را جراحی کرده است تا زمان سلامت کامل هیچگونه فعالیت ورزشی آسیب زایی را انجام ندهد.

بازرسی ایمنی وسایل ورزشی از دیگر وظایف مربیان ورزشی

افرادی که به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستند؛ با توجه به برنامه تمرینی خود، به طور مداوم با وسایل‌ سنگین و همچنین دستگاه‌های مختلفی سر و کار دارند. از این رو کوچک‌ترین نقص یا عیب در این ابزارها، ممکن است در نهایت، اتفاقات ناخوشایندی را متحمل شود. به همین جهت، یکی دیگر از وظایف مربی ورزش این است که قبل از ورود شاگردان به سالن ورزشی، از سالم بودن تمامی وسایل قابل استفاده مطمئن شود.

شناخت مهارت‌های شاگردان توسط مربی ورزشی

یک مربی، همچنین با توجه به تخصص‌ها و تجارب حرفه‌ای خود در این حیطه، موظف است در صورت مشاهده توانایی یا قابلیت‌های بدنی و جسمی در هر یک از شاگردان خود، آن نکته را بیان کند و در جهت ارتقاء و پیشرفت آن شخص اقدامات لازم را انجام دهد.

مهارت ارائه کمک‌های اولیه در مواقع لزوم

از جمله دیگر وظایف مربیان ورزشی ، آشنایی و شناخت کافی از چگونگی کاربرد کمک‌های اولیه است چرا که در مواقع بروز صدمات ساده بدنی، اگر مربی بتواند از طریق کمک‌های اولیه آن را برطرف کند قطعا نیازی نخواهد بود که فرد مصدوم را به بیمارستان انتقال دهند. فارغ از این مورد، تسلط به بهره بردن از کمک‌های اولیه برای هر مربی ورزشی لازم و ضروری است چرا که در صورت عدم آگاهی، وقوع هرگونه حادثه، مسئولیت‌های سنگینی برای مربی به همراه خواهد داشت.

پذیرش شاگردان براساس امکانات و قابلیت‌های سالن

در یک سالن ورزشی که مجموع شاگردان بیشتر از فضای سالن باشد یا تعداد مربیان و رشته‌های ورزشی که ارائه می‌شوند، بیش از حد باشد؛ به طور حتم مدیریت و همچنین نظارت بر عملکرد آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. بر این اساس، از جمله دیگر وظایف مربی ورزش ، بررسی و پذیرش به اندازه شاگرد مطابق با امکانات و قابلیت‌های سالن ورزشی است. تعداد مربیان و همچنین نوع رشته ورزشی که در یک سالن ارائه می‌شود، باید با امکانات سالن ورزشی مطابقت داشته باشد. یک مربی حرفه‌ای به این مساله نظارت دارد و اشکالات و ایراداتی که مشاهده خواهد کرد را به مدیریت سالن اطلاع می‌دهد.

نظارت بر شرایط جوی و جغرافیایی محل تمرین توسط مربی ورزشی

در مواقعی بر حسب ضرورت، احتمال دارد تصمیم گرفته شود که انجام تمرینات در یک محیط و فضای باز صورت گیرد که در این حالت، این وظیفه مربی است که با توجه به منطقه انتخاب شده، شرایط آب و هوایی آن ناحیه را از نظر جوی، ناهمواری، جغرافیایی و غیره به صورت کاملا دقیق مورد بررسی قرار دهد چرا که وقوع هرگونه حوادثی برای شاگردان، بدون شک خسارات سنگین را برای مربی به همراه خواهد داشت.

نکات حقوقی ضروری برای این حرفه

فعالیت در حوزه ورزش نیز همچون بسیاری از مشاغل دیگر، متناسب با شرایط همکاری میان طرفین، به انعقاد قرارداد و تعیین تعهدات نیازمند است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کار خود، ابتدا نسبت به نکات حقوقی آن آگاهی لازم را به دست آورید. البته در این مورد می‌توانید از خدمات تیم حقوقی رکلا که شامل خدمات مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی می‌شود نیز بهره ببرید.

قرارداد مربی با باشگاه (درصدی)

متن کامل این قرارداد را با زدن روی عکس، دریافت کنید.

نمونه قرارداد مربی با باشگاه
دانلود نمونه قرارداد مربی با باشگاه

قرارداد مربی ورزشی (استخدامی با پورسانت)

با این قرارداد، مربی ورزشی را استخدام کنید.

نمونه قرارداد مربی ورزشی
دانلود نمونه قرارداد مربی ورزشی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات