پروانه کسب الکترونیکی چیست و تشریفات صدور آن کدام است؟ + بررسی مزایای دریافت این سند

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پروانه کسب الکترونیکی

تمام کسب و پیشه‌ها برای شروع و ادامه فعالیت به پروانه کسب نیاز دارند. به همین دلیل، اشخاصی که قصد راه اندازی کسب و پیشه‌ای را دارند، باید پیش از راه اندازی کسب و پیشه خود، پروانه کسب دریافت کنند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که تمام دارندگان شغل آزاد باید دارای پروانه کسب باشند. پروانه کسب (Business license)، یک سند تجاری است که توسط مراجع قانونی صادر می‌شود. قانونگذار، شرایط و مراحل صدور و دریافت این سند را در قانون نظام صنفی کشور مشخص کرده است. با توجه به این قانون، صدور این سند در صلاحیت اتحادیه صنفی ذی ربط است. به صورت کلی می‌توان گفت که صدور پروانه کسب، یکی از روش‌های نظارت بر مشاغل آزاد محسوب می‌شود. همچنین، صدور این سند، نشان دهنده قانونی بودن فعالیت اقتصادی دارنده آن است. پروانه کسب الکترونیکی به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه ایرانیان اصناف صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که دارندگان این سند از مزایا و تسهیلاتی که اتحادیه صنفی در اختیار آن‌ها می‌گذارد، برخوردار می‌شوند. بنابراین، ممکن است که مراحل و تشریفات صدور این سند، پیچیده به نظر برسد اما باید در نظر داشته باشیم که دریافت آن مزایای زیادی را برای واحد صنفی به دنبال خواهد داشت. همچنین، برای قانونی شدن فعالیت اقتصادی، راه دیگری جز دریافت این سند وجود ندارد. به همین دلیل، تمام واحدهای صنفی که در زمینه تولید، تبدیل، خرید، فروختن، توزیع و خدمات فعالیت می‌کنند، باید پروانه کسب داشته باشند.

در ادامه این نوشته با نحوه و شرایط دریافت پروانه کسب به صورت الکترونیکی آشنا می‌شویم.

پروانه کسب الکترونیکی واحد صنفی چیست؟

همانگونه که در مقدمه این نوشته نیز گفتیم، شرایط و ضوابط صدور پروانه برای مشاغل آزاد در قانون نظام صنفی کشور (مصوب 1382) مشخص شده است. با توجه به ماده 3 این قانون می‌توان گفت که واحد صنفی به فعالیت اقتصادی ثابت یا غیر ثابتی گفته می‌شود که دارای پروانه کسب باشد.

مطابق با ماده 5 این قانون نیز تاسیس هر نوع واحد صنفی، منوط به اخذ پروانه است. بنابراین می‌توان گفت که دریافت پروانه کسب برای تمام مشاغل آزاد، الزامی خواهد بود. همچنین، مطابق با ماده 26 این قانون، صدور پروانه، یکی از وظایف مهم و اصلی اتحادیه اصناف است.

متقاضیان باید چه اقدامی انجام دهند؟

متقاضیان این پروانه برای دریافت آن می‌توانند به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام کنند. در واقع متقاضیان به منظور ثبت نام حضوری برای دریافت این پروانه باید به اتحادیه مربوط به صنف خودشان مراجعه کنند. ثبت نام غیر حضوری برای دریافت این پروانه نیز از طریق مراجعه به سامانه ایرانیان اصناف امکان پذیر می‌شود. متقاضی پس از مراجعه به سامانه ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی ، باید اطلاعات و فرم‌های لازم را تکمیل کند.

پس از درج اطلاعات و تکمیل فرم‌های لازم، یک کد رهگیری در اختیار متقاضی گذاشته می‌شود. پس از تکمیل ثبت نام، درخواست متقاضی به اتحادیه ذی ربط ارسال خواهد شد. سپس درخواست متقاضی در اتحادیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اتحادیه نیز بازرس خود را به محل واحد صنفی ارسال می‌کند و از متقاضی استعلام می‌گیرد. پس از انجام تمام این مراحل، پروانه کسب برای متقاضیان واجد شرایط صادر می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که متقاضیان برای گرفتن پروانه کسب الکترونیکی باید به صورت حضوری به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند. همچنین، لازم به ذکر است که پیگیری ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی نیز از طریق سامانه ایرانیان اصناف امکان پذیر خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی اصناف ایران

متقاضیان در هنگام ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی اصناف ایران ، باید اسکن مدارک زیر را در این سامانه بارگذاری کنند:

  1. شناسنامه؛
  2. کارت ملی؛
  3. سند مالکیت محل راه اندازی واحد صنفی یا اجاره نامه آن؛
  4. عکس پرسنلی متقاضی؛
  5. کارت بهداشت (در صورت لزوم و با توجه به نوع کسب و پیشه)؛
  6. لوگوی محل کسب یا مغازه؛
  7. تصویر اسکن شده از اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت (برای متقاضیانی که شخص حقوقی هستند)؛
  8. کارت پایان خدمت، معافیت یا گواهی اشتغال به تحصیل (برای متقاضیان مرد)؛
  9. فیش پرداخت حق عضویت در اتحادیه؛
  10. مدرک تحصیلی متقاضی؛
  11. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
  12. گواهی عدم سوء پیشینه.

شرایط لازم برای گرفتن پروانه کسب الکترونیکی

اتحادیه اصناف در صورتی برای متقاضی، پروانه کسب صادر می‌کند که از شرایط زیر برخوردار باشد:

  1. برخورداری از تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛
  2. داشتن پروانه اشتغال و پروانه اقامت (در صورتی که متقاضی جزء اتباع بیگانه باشد)؛
  3. سواد خواندن و نوشتن؛
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
  5. عدم سوء پیشینه کیفری؛
  6. به پایان رساندن خدمت سربازی یا معافیت از آن یا معافیت تحصیلی (برای متقاضیان مرد)؛
  7. حداکثر سن 18 سال (برای متقاضیان خانم).

مزایای کارت الکترونیکی پروانه کسب

همانگونه که در مطالب قبلی این نوشته نیز گفتیم، دریافت پروانه کسب باعث ایجاد مزایا و تسهیلاتی برای دارنده آن می‌شود. در ادامه، مزایای کارت الکترونیکی پروانه کسب را بررسی می‌کنیم:

  1. برخورداری از تسهیلات مالی و بانکی؛
  2. برخورداری از معافیت‌های گمرکی در هنگام وارد کردن ماشین آلات مورد نیاز کارگاه؛
  3. امکان شرکت کردن در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی؛
  4. ایجاد اعتبار برای شغل و پیشه و جلب اعتماد مشتریان؛
  5. دارندگان پروانه کسب می‌توانند کارکنان خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی در بیاورند؛
  6. امکان ثبت مالکیت صنعتی و برند برای محصولات تولیدی؛
  7. امکان دریافت استاندارد برای محصولات تولیدی؛
  8. استفاده از انرژی‌های برق و گاز با تعرفه دولتی.

مدت اعتبار طرح صدور پروانه کسب الکترونیکی

پروانه کسب با توجه به مدت اعتبار آن می‌تواند دائم یا موقت باشد. مدت اعتبار پروانه کسب دائم و موقت، 5 سال است. دارنده پروانه موقت، پس از گذشت 5 سال از تاریخ صدور این سند باید آن را تبدیل به پروانه دائم کند. دارنده پروانه دائم نیز پس از گذشت 5 سال از تاریخ صدور این سند باید نسبت به تمدید مدت اعتبار آن اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

اتحادیه صنفی نیز موظف است که در صورت انقضاء مدت 5 سال، اخطاریه‌ای مبنی بر تمدید پروانه دائم یا تبدیل پروانه موقت ارسال کند و به دارنده این پروانه، یک مهلت یک ماهه بدهد. دارنده پروانه کسب در مهلت یک ماهه‌ای که به او داده می‌شود باید نسبت به تمدید پروانه دائم یا تبدیل پروانه موقت به دائم اقدام کند، در غیر این صورت واحد صنفی او، بدون پروانه تلقی خواهد شد.

نحوه انتقال پروانه کسب صادر شده به صورت الکترونیکی

در صورتی که دارنده پروانه کسب، قصد انتقال این سند به شخص دیگری را داشته باشد، باید درخواست کتبی خود مبنی بر واگذاری سند را به اتحادیه ذی‌ربط تسلیم کند. اتحادیه در صورتی که فرد معرفی شده (انتقال گیرنده پروانه) را واجد شرایط قانونی تشخیص بدهد، پروانه کسب قبلی را باطل می‌کند و سند جدیدی به نام فرد معرفی شده (انتقال گیرنده) صادر خواهد کرد.

نحوه استعلام پروانه کسب الکترونیکی واحد صنفی

استعلام از پروانه کسب ، به منظور تشخیص اصالت این سند و احراز عدم بطلان و تشخیص جعلی نبودن این سند انجام می‌شود. اشخاص برای استعلام پروانه کسب الکترونیکی واحد صنفی ، می‌توانند از طریق سامانه ایرانیان اصناف اقدام کنند و با وارد کردن اطلاعات لازم از این سند استعلام بگیرند.

اعتراض به این درخواست

همانگونه که گفتیم، متقاضیان دریافت پروانه کسب برای طرح درخواست صدور این سند می‌توانند به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه ایرانیان اصناف نیز اقدام کنند. درخواست صدور پروانه پس از ثبت در این سامانه، توسط اتحادیه ذی ربط مورد بررسی قرار می‌گیرد. اتحادیه صنفی مربوطه، پس از بررسی این درخواست می‌تواند آن را رد یا قبول کند. در این حالت، رد درخواست صدور پروانه باید به صورت مکتوب و همراه با ذکر دلایل به متقاضی اعلام شود. در صورتی که اتحادیه درخواست صدور پروانه را رد کرده باشد، متقاضی بیست روز فرصت دارد که اعتراض به رد طرح صدور پروانه کسب الکترونیکی خود را به مجمع امور صنفی تقدم کند. مجمع امور صنفی نیز 15 روز فرصت دارد که اعتراض متقاضی را مورد رسیدگی قرار بدهد و نظر نهایی خود را اعلام کند.

در صورتی که متقاضی قصد اعتراض به نظر اعلام شده توسط مجمع امور صنفی را داشته باشد باید اعتراض کتبی خود را نزد کمیسیون نظارت مطرح کند.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد، یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در کاهش احتمال بروز اختلاف میان طرفین قرارداد است. همچنین تنظیم قرارداد مکتوب، تاثیر قابل توجهی در عدم تضییع حقوق و منافع قانونی طرفین آن دارد. اهمیت قراردادها باعث می‌شود که قانونگذار، شرایط خاصی را برای تنظیم و اجرای آن‌ها تعیین کند. قراردادها در صورتی معتبر هستند که مطابق با شرایط آمره قانونی تنظیم شده باشند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که قراردادهای مورد نظر خود را با نظارت و مشورت با کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به شما امکان می‌دهند که قراردادهای خودتان با نظارت و مشورت کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات