چند نکته تاثیرگذار در برخورد با رئیس! (با رئیس بداخلاق و زورگو چگونه برخورد کنیم؟)

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/05/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برخورد با رئیس

چگونگی برخورد با رئیس ، از مهارت‌هایی است که می‌تواند در موفقیت و ارتقای شغلی شما تاثیر به سزایی داشته باشد. ممکن است رئیس هر شرکت یا سازمان در برهه‌ای از زمان و بنا به دلایلی نظیر فشار کاری، مالی و غیره دچار آشفتگی‌های روحی شود و این مساله در اخلاق او تاثیر بگذارد. به همین ترتیب، امکان دارد که اخلاقیات جدید رئیس، رنجش کارکنان خود را به دنبال داشته باشد. در این موقعیت، این نحوه برخورد و اقدامات کارمندان است که می‌تواند مشکلات و اختلافات پیش آمده را ختم به خیر کند.

هدف از تحریر مقاله حاضر، ارائه راهکارهایی مفید برای ارتباط موثر کارکنان با رئیس خود است. این نکته را در نظر داشته باشید که هر زمان صحبت از روابط کارفرمایی و کارگری-کارمندی می‌شود، احتمالا میان طرفین یک قرارداد کار تنظیم شده است.

البته ممکن است که شما در یک قرارداد پیمانکاری نیز با کارفرمای بداخلاق مواجه شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم با هدف بهبود روابط کاری خود و همچنین برای کنترل این روابط، این مقاله را مطالعه کنید.

برخورد با رئیس زورگو به رعایت چه نکاتی نیاز دارد؟

کار کردن در محیطی که کارفرمای آن، فردی غیر منطقی و به اصطلاح زورگو است، معمولا برای هر کسی چالش‌هایی به همراه دارد. هر چقدر هم که از موقعیت شغلی خوب و ایده آلی برخوردار باشید، اگر فضای کاری شما از آرامش و امنیت کافی برخوردار نباشد، ممکن است از لحاظ روحی و روانی، دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شوید. در چنین شرایطی، ضمن اینکه می‌توانید به دنبال محیط کار دیگری باشید، این امکان برای شما نیز فراهم است که با بهره‌گیری از نکاتی که در ادامه شرح خواهیم داد، ارتباط با رئیس خودتان را بهبود بخشید. در ادامه به برخی از راهکارهای مناسب برای برخورد با رئیس زورگوی خود اشاره می‌کنیم.

13 راهکار در برخورد با رئیس زورگو

  1. تمرکز بر روی مسئولیت‌ها و عملکرد خود؛
  2. توانایی و تلاش برای درک کردن رئیس زورگو؛
  3. مدیریت کردن مسئولیت‌ها و انتظارات خود؛
  4. در دسترس بودن و ارتباط مداوم با رئیس؛
  5. پاسخگویی سریع به تلفن‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های رئیس زورگو؛
  6. ارائه به موقع گزارشات کار خود به رئیس؛
  7. مثبت اندیشی و تعیین اهداف برای آینده خود؛
  8. خودداری و کنترل خشم؛
  9. داشتن برخوردی منطقی و بدون استرس و ترس؛
  10. توجه به جزئی‌ترین موارد، جهت جلوگیری از بهانه تراشی‌های رئیس زورگو؛
  11. داشتن محدویت‌های گفتاری و ارتباطی در حضور رئیس زورگو؛
  12. شناسایی انتظارات و توقعات کارفرمای زورگو و انجام دادن وظایف خود مطابق آن‌ها؛
  13. داشتن اعتماد به نفس و بهره‌گیری از زبان بدن، مخصوصا در شرایط حساس.

چه روش‌هایی در برخورد با رئیس عقده‌ ای و بد اخلاق موثر است؟

برخی از روسای شرکت‌ها ممکن است برخورد بد و نامناسبی را در رابطه با کارمندان خود، از خود نشان دهند. در واقع، هرگونه توهین، فشار کاری زیاد، خشونت کلامی و برخوردی، در محدوده اخلاقی نبودن عملکرد یک رئیس قرار می‌گیرد که در نهایت، باعث دلزدگی تدریجی کارمند از حرفه و مسئولیت‌های خود می‌شود. حال، در این مطلب نکاتی ارائه شده است که می‌توانید در هنگام برخورد با رئیس بداخلاق و عقده‌ای، مورد توجه قرار دهید.

روش‌های موثر در برخورد با رئیس بداخلاق

از جمله راهکارهایی که پیشنهاد می‌کنیم هنگام مواجه با یک رئیس عقده‌ای به کار بگیرید، عبارتند از:

  1. آگاهی از علل ناراحتی و بد اخلاقی او؛
  2. داشتن صداقت و جلب اعتماد کارفرمای بد اخلاق؛
  3. گزارش دقیق فعالیت‌های خود به صورت روزانه؛
  4. گفتگو و شنیدن انتقادات او؛
  5. اعتراض، در صورت توهین و بی‌احترامی؛
  6. همدردی و درک کردن کارفرمای بد اخلاق؛
  7. و در آخر، استعفا دادن از کار یکی از راه‌حل‌های مناسب، برای برخورد با رئیس عقده ای و بد اخلاق است.

راهکارهایی لازم جهت برخورد با رئیس جدید

تعدیل و تغییر نیرو اعم از کارکنان و مسئولان، در هر ارگان و سازمانی رایج است. از این رو، وقتی شخصی با روحیات و تفکرات جدید در سمت رئیس یک شرکت قرار می‌گیرد، ممکن است با توجه به عقاید و تجربیات خود، روش‌ها و راهکارهای جدیدی نیز تدوین و ارائه کند. در چنین مواقعی، احتمالا تغییرات و تحولات صورت گرفته، برای برخی از کارکنان، چندان خوشایند نخواهد بود. بر این اساس، در زیر، نکاتی را شرح داده‌ایم که بهتر است در برخورد با رئیس جدید خود مورد توجه قرار دهید.

برقراری ملاقات و شناسایی اولویت‌های جدید

وقتی رئیس یک شرکت تغییر می‌‎کند، ممکن است مقررات و روش‌های تعریف شده، توسط رئیس قبلی نیز دچار تغییر‌ شود. در این موقعیت، اولین کاری که باید انجام دهید، فراهم کردن فرصتی برای دیدار رئیس جدید است. در حقیقت، شما با بررسی و شناخت دقیق رئیس قبلی در سِمَت مورد نظر منصوب شده‌اید. از این رو، شناخت و ارزیابی از سوی رئیس فعلی نیز ضروری است چرا که در غیر این صورت، می‌تواند مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین، بهتر است که در اولین فرصت، با رئیس جدید یک ملاقات داشته باشید و در آن دیدار رزومه و سابقه کاری خود را به طور کامل، تشریح و همچنین قابلیت و توانمندی‌های خود را برای او بازگو کنید.

به طور معمول، تغییر یک کارفرما در سازمان، ممکن است ایجاد تحول در قوانین و مقررات آن سازمان را نیز به دنبال داشته باشد. لذا در این شرایط، بهتر است با سایر همکاران خود در تعامل باشید و در واقع، سعی کنید از رویکردها و شاخص‌های مورد نظر رئیس جدید مطلع شوید تا بتوانید فعالیت‌های خود را در راستای انتظارات او انجام دهید. همینطور برای اینکه با رئیس جدید ارتباطی مناسب و موثر برقرار کنید، پیشنهاد می‌شود برخوردهای او را با سایر کارکنان مورد توجه قرار دهید.

اصلاح برخورد و ایجاد ارتباط متناسب

وقتی برای مدت طولانی با شخصی در تعامل هستید، قطعا از انتظارات و توقعات او شناخت کافی دارید و از این رو می‌توانید برخوردی متناسب با درخواست‌های آن شخص ارائه دهید اما یکی از مهمترین چالش‌هایی که کارکنان به محض تغییر در سیستم سازمانی یک شرکت با آن مواجه می‌شوند، چگونگی برخورد و فعالیت در راستای تغییرات صورت گرفته است. بر این اساس، یکی از کارهایی که می‌توانید برای بهبود روابط و همچنین انجام برنامه‌های خود طبق استراتژی‌های جدید انجام دهید، ایجاد ارتباط با رئیس جدید و آگاهی از برنامه‌های او است.

به بیان دیگر، از رئیس فعلی بپرسید که انتظار دارد شما مسئولیت‌های خود را چگونه انجام دهید. با آگاهی از خواسته اصلی رئیس، می‌توانید بعد از چند ماه انجام دادن وظایف و توقعات تعیین شده، گزارش عملکرد خود را به او ارائه دهید.

ادعای دانایی نکنید

وقتی رئیس یک مجموعه تغییر می‌کند، بهتر است که شما به عنوان یک کارمند، در برخورد با او اظهار دانایی نکنید و به عبارت دیگر، درباره توانایی و قابلیت‌های خود و همچنین هر چیز دیگری، با قطعیت نظر کارشناسانه ندهید چرا که این رویه شاید در برخی موقعیت‌ها کارآمد باشد اما در اغلب مواقع، مخصوصا در حضور یک رئیس، وجه خوبی ندارد.

به همین دلیل، در چنین مواقعی، توصیه می‌شود از واژه «می‌دانم» کمتر استفاده کنید و بیشتر جملاتی نظیر «در این زمینه مطالعه خواهم کرد.» «متاسفانه این مورد، در حوزه تخصص من نیست.» و غیره را به کار ببرید تا علاوه بر نشان دادن شخصیت متواضع و فروتن خود، بر اساس این صداقت و تواضع، فرد معتمد و قابل قبولی معرفی شوید.

سایر نکاتی که باید در مواجه با رئیس جدید خود مورد توجه قرار دهید

از جمله مواردی که لازم است در ارتباط با یک رئیس جدید الورود به کار بگیرید عبارتند از:

  1. بدگویی نکردن از رئیس سابق و سایر همکاران؛
  2. نشان دادن اشتیاق برای یادگیری و آگاهی از کاربرد روش‌های تدوین شده از سوی رئیس جدید؛
  3. تطبیق دادن رویه کاری خود با مقررات رئیس.

نحوه برخورد با رئیس پرتوقع

گاهی ممکن است رئیس شما بنا به دلایلی، توقعات غیر واقعی و دور از انتظاری از شما داشته باشد که در نتیجه به ناراحتی و اذیت شدن شما منجر شود. در این حالت، بحث و دعوا با یک رئیس، اقدام چندان مناسبی برای شما نخواهد بود. بنابراین، بهتر است با شناخت و آگاهی از راهکارهای مربوطه، با رئیس پرتوقع خود، برخوردی موثر داشته باشید. در نحوه برخورد با رئیس پرتوقع خود، پیشنهاد می‌کنیم مواردی نظیر تسلط کافی بر برخورد و گفتار خود، به توافق رسیدن درباره اصول و اقدامات مربوط به شما، با دقت گوش دادن به درخواست‌های رئیس و ارزیابی تقاضا‌های او قبل از قضاوت کردن را در نظر بگیرید.

در انتها، پیشنهاد می‌کنیم

علاوه بر آگاهی از بهترین شگردهای برخورد با رئیس شرکت یا سازمان، آگاهی از حقوقی که قانون برای شما در نظر گرفته است نیز در کنترل روابط میان رئیس و کارمند تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از شروع همکاری با رئیس یا حتی در حین همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌ها، در خصوص حقوق قانونی خود اطلاعات کسب کنید.

کسب این اطلاعات در رکلا به سادگی میسر است. پلتفرم حقوقی رکلا ارائه دهنده خدماتی همچون مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین تنظیم قرارداد اختصاصی است که در صورت نیاز، با ثبت درخواست خود در هر کدام از بخش‌های اختصاص یافته، می‌توانید به راحتی از این خدمات بهره‌مند شوید.

قرارداد کار موقت

قرارداد میان رئیس و کارکنان، یک قرارداد استخدامی است. فرم خام این قرارداد را با زدن روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دریافت نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات