حفظ ایمنی کار با جرثقیل با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی

-
بروزرسانی:1401/08/07
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
ایمنی کار با جرثقیل

انجام برخی از عملیات در صنایع مختلف، توسط نیروی انسانی امکان پذیر نیست یا اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، چندین روز زمان می‌برد. همچنین، این احتمال وجود دارد که افراد، به دلیل نداشتن مهارت‌های کافی، به شما خسارت وارد کنند. جرثقیل‌ها، از انواع تجهیزات کاربردی مهم در پروژه‌های مختلف هستند. عملیاتی از قبیل ساخت و ساز، تخلیه و بارگیری کشتی‌ها، حمل خودروهای کلید نخورده، حفر تونل‌ها و غیره، توسط این دستگاه‌ها انجام می‌گیرد. برای این منظور، در صورتی که ایمنی کار با جرثقیل رعایت شود، میزان ضرر و زیان‌های احتمالی مالی و جانی به حداقل می‌رسد و به طور چشم‌گیری در زمان شما، نسبت به مواقعی که از نیروی انسانی بهره می‌گیرید، صرفه جویی می‌شود.

اگر تمایل دارید این دستگاه را اجاره کنید یا اینکه قصد معامله آن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، مقالات مرتبط با این موضوعات را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. برای مطالعه بیشتر درباره قرارداد خرید جرثقیل ، روی لینک بزنید و همچنین برای خواندن مقاله قرارداد اجاره جرثقیل ، این لینک را انتخاب کنید.

منظور از ایمنی کار با جرثقیل چیست؟

جرثقیل، دستگاهی است که می‌تواند اجسام سنگین را به حالت معلق و در راستای قائم و افق جا به جا کند. مکانیزم داخلی آن به این صورت است که با استفاده از طناب و قرقره‌هایی اقدام به جا به جایی اجسام به سمت بالا یا پایین می‌کند. ضرورت استفاده از جرثقیل در صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست و به دلیل سهولت بخشیدن به حمل و جا به جایی مصالح و سازه‌های سنگین در اموری مانند ساخت و ساز، حفر تونل و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی از ایمنی کار با جرثقیل صحبت می‌کنیم، منظورمان تامین، ارتقای سطح ایمنی و محافظت از نیروی کار، صیانت از سایر افراد حاضر در محل و منابع مادی، ایمن سازی محیط کارگاه‌ها به منظور اجتناب از حوادث منتج به صدمات جانی و خسارات مالی، عملیات تست و بازرسی فنی جرثقیل‌ است. با رعایت موارد فوق، بازدهی انجام کارها افزایش می‌یابد. در واقع، باید سه مرحله ذیل را مورد بررسی قرار دهید:

  1. تایید ایمنی و سلامت از مراکز مرتبط با معاینه فنی ماشین آلات صنعتی در اولین قدم، به منظور دریافت کارت سلامت از مراکز مذکور؛
  2. اطمینان از سلامت دستگاه توسط کارشناسان با صلاحیت و برخورداری از استانداردهای تایید شده جهانی؛
  3. ایجاد ایمنی و پاکسازی منطقه به کار گرفته شده توسط ماشین. به طور مثال، نبودن هرگونه وسایل نقلیه اضافی در آن محل، سفت و صیقلی بودن زمین زیر ماشین و غیره.

موارد کلی برای حفظ ایمنی کار با جرثقیل

جرثقیل‌ها یکی از تجهیزات اساسی در کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌ها یا عملیات ساخت و ساز به شمار می‌آیند اما با این وجود که می‌دانیم به واسطه استفاده از آن‌ها، در زمان صرفه جویی زیادی می‌شود و از نیروی انسانی کمتری برای پیشبرد امور بهره می‌گیریم، نباید از خطرات احتمالی آن غافل شویم. در واقع، زمانی که بر روی نکات ایمنی کار با جرثقیل تمرکز کنید و ملزم به رعایت آن‌ها باشید، کارهایتان به بهترین نحو پیش خواهد رفت اما در صورت بی‌دقتی و عدم رعایت نکات ایمنی مرتبط با آن، با خطرات جدی مواجه خواهید شد. بیایید به بررسی نکات ایمنی کار با جرثقیل در حالت کلی بپردازیم:

  1. استفاده از کارگران ماهر، دارای گواهینامه و آموزش دیده؛
  2. بررسی تجهیزات بالابر و اطمینان از ایمنی بار قبل از استفاده از ماشین؛
  3. ایجاد یک محل کار ایمن و اطمینان حاصل کردن از دور بودن سایر کارگران از اطراف دستگاه؛
  4. اطمینان حاصل کردن از در اختیار داشتن زمان کافی برای انجام عملیات به منظور جلوگیری از تسریع در انجام امور و به دنبال آن غافل شدن از رعایت پروتکل‌های ایمنی؛
  5. ارائه کارت‌ ایمنی یا چک لیست به همه کارگران از جمله اپراتورها به منظور فراگیر کردن حفظ ایمنی جرثقیل‌ها توسط همه افراد و تشویق به مرور آن‌ توسط آن‌ها؛
  6. اطمینان حاصل کردن از تناسب ظرفیت منطقه‌تان به منظور راه اندازی ایمن جرثقیل سیار.

ایمنی کار با جرثقیل های سیار

خوشبختانه، این امکان وجود دارد که در هر مکان و موقعیتی که باشید از جرثقیل‌های سیار، برای جا به جایی اجسام سنگین بهره ببرید. جرثقیل‌های سیار یا موبایل کرین‌ها، از جمله تجهیزات مهمی به شمار می‌آیند که بر روی یک موتور متحرک نصب می‌شوند و از طریق قرقره‌ها و کابل‌ها قابل کنترل و هدایت هستند. این نوع از ماشین‌ها، به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند و به منظور جا به جایی اجسام سنگین و قابل حمل در فواصل کوتاه، همچنین، برای کمک به ساخت جرثقیل‌های بزرگتر، کارایی دارند. به منظور آگاهی از ایمنی کار با جرثقیل های سیار به دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیل موبایل که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه کافی را مبذول بفرمایید:

دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیل موبایل (جرثقیل سیار)

عامل انسانی در حفظ ایمنی کار با جرثقیل موبایل‌ (سیار) نقش مهمی دارد. بنابراین، باید از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند. در صورتی که مسئولین و سرپرستان، با ابعاد مسائل ایمنی این مسئله آشنا نباشند، حوادث ناگواری از جمله صدمات جانی و خسارات مالی بزرگ رقم خواهد خورد. در واقع، سازنده دستگاه هیچ کنترل و دخالتی بر کاربری یا راننده دستگاه، شرایط تعمیر، نگهداری و غیره ندارد. بنابراین، اپراتور موظف است با رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، ایمنی دستگاه را تامین کند.

اپراتور باید

  1. برخوردار بودن بهره بردار و راننده از شرایط مساعد جسمی و روحی؛
  2. کسب آموزش‌های لازم در مورد عملکرد دستگاه، شناسایی نشانه‌های خطر، آشنایی با جدول بار، آگاهی از قابلیت‌های دستگاه و غیره؛
  3. آمادگی قبل از انجام کار و اجرای نکاتی شامل چک کردن همه قسمت‌های ماشین به منظور شناسایی نشانه‌های فرسودگی یا کارکرد نادرست، تمیز نگه داشتن دستگاه، استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کلاه، عینک و غیره، بررسی شرایط منطقه از لحاظ نصب نرده و حفاظ‌های ایمنی، نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی، اطمینان از روغن کاری دستگاه و غیره؛
  4. تهیه فرم گزارش به صورت روزانه و با امضای بهره بردار؛
  5. استفاده از جدول بار در هنگام استفاده از جرثقیل موبایل و عدم تجاوز از مقادیر آن؛
  6. رعایت نکات ایمنی هنگام شروع کار با جرثقیل متحرک، عواملی نظیر سوار و پیاده شدن با دقت از دستگاه، عدم استفاده از سیم بکسل‌ها به جای دستگیره، چک کردن همه علائم و حتی اخطارهای موجود و تلاش برای رفع آن‌ها؛
  7. با احتیاط روشن کردن دستگاه در هوای سرد.

ذکر سایر موارد ایمنی کار با جرثقیل موبایل‌ها

در ادامه به چند نمونه دیگر از دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیل موبایل‌ها می‌پردازیم:

  1. عدم تسریع در انجام امور تا حد امکان؛
  2. بررسی محل و زمین زیر پای جرثقیل به لحاظ محکم بودن، تراز و قابل اطمینان بودن برای تحمل وزن ماشین؛
  3. پیشگیری از جمع شدن سیم قلاب و عدم درگیری قلاب به نوک دکل؛
  4. استفاده از دو جرثقیل موبایل برای بلند کردن اجسام بسیار سنگین؛
  5. عدم گردش بار از روی سر افراد حاضر در محل؛
  6. کار نکردن در کنار سیم‌های برق؛
  7. خاموش کردن دستگاه به صورت ایمن و مطابق با ضوابط آن در انتهای کار؛
  8. تعمیر و نگهداری صحیح جرثقیل موبایل؛
  9. چک کردن باطری، باد لاستیک، سیم بکسل و غیره.

توصیه پایانی تیم رکلا به شما

امروزه، ایمن‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای حمل اشیای سنگین در پروژه‌های مختلف عمرانی، کارخانه‌ها و غیره، استفاده از جرثقیل است که انواع مختلفی دارد و برای حمل اشیا، از ظرفیت چند تن تا چند صد تن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این دستگاه‌ها قلب تپنده مجموعه‌های صنعتی به حساب می‌آیند. استفاده از جرثقیل در صورتی بهترین گزینه به لحاظ کاهش زمان و صرفه‌ جویی نیروی انسانی به شمار می‌آید که ایمنی کار با جرثقیل تامین شود. بنابراین لازم است که صاحب دستگاه و اپراتور قبل از استفاده از ماشین، تمام موارد لازم به منظور تایید سلامت ماشین را مورد بررسی قرار دهد تا از بروز خطاها و مشکلات جبران ناپذیر جلوگیری کنند.

اگر مالک جرثقیل هستید و قصد دارید آن را به اجاره شخص دیگری در بیاورید یا بالعکس، لازم است قبل از هر اقدامی، یک قرارداد معتبر مطابق با قانون بین شما تنظیم شود تا هر یک از دو طرف به تعهدات خود عمل کنند. به این منظور، می‌توانید از خدمات آنلاین تیم حقوقی رکلا که شامل تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی است، بهره بگیرید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات