نمونه قرارداد اجاره جرثقیل چیست و یک نمونه قرارداد کرایه جرثقیل چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/09/13
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره جرثقیل

قرارداد اجاره جرثقیل از انواع مهم قرارداد اجاره است. روزانه نه تنها در کشور ایران بلکه در سراسر جهان شاهد هستیم که ساختمان سازی یا تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها بسیار رونق گرفته است، به طوری که عملاً استفاده از ابزار مناسب و کارآمد مانند جرثقیل و غیره بیش از گذشته مورد تاکید قرار می‌گیرد.

همچنین کارفرمایانی نیز حضور دارند که به قصد جابه جا کردن کالاهای سنگین یا حمل آن‌ها از جرثقیل استفاده می‌کنند.

در نتیجه امروزه مشاهده می‌کنیم که نمونه قرارداد اجاره جرثقیل نیز توسط بسیاری از متخصصان حقوقی در سراسر جهان به شیوه تخصصی تنظیم می‌شود و کارفرمایان و پیمانکاران موفق نیز در مورد اهمیت این قرارداد و نحوه تنظیم آن اتفاق نظر دارند.

این قرارداد چه می‌گوید؟

نمونه فرم قرارداد اجاره جرثقیل در نخستین گام، از تعهدات و مسئولیت‌های طرفین سخن می‌گوید به طوری که وظیفه هر یک از طرفین مشخص می‌باشد و آن‌ها در نهایت با اطمینان از اینکه حقوق آنان محفوظ است، نسبت به تعهدات خویش پایبند می‎‌باشند.

شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد فوق، مانند سایر قراردادهای رایج در دنیای حقوق، بایستی نکاتی را که در طبیعت هر قرارداد کارآمد و جامع وجود دارد، رعایت کنید.
بدون شک، تنظیم نمونه قرارداد مناسب که از نکات و حقوق طرفین برخوردار باشد، علاوه بر آنکه ایفای تعهدات و مسئولیت طرفین را در بر دارد، در آینده منجر به گسترش روابط تجاری بیشتری برای هر یک از طرفین خواهد شد.

به نظر می‌رسد در نمونه فرم قرارداد اجاره جرثقیل از جمله مهم‌ترین مسائلی که ذهن هریک از طرفین را به خود مشغول می‌سازد، مسئولیت هر یک از آن‌ها در مقابل بروز حوادث مختلف می‌باشد.

تصور کنید شما به عنوان پیمانکار ساختمان، جرثقیلی را اجاره می‌کنید. این در حالی است که وضعیت زمینی که جرثقیل در آن مستقر می‌شود، چندان مطلوب نمی‌باشد و در نتیجه، استفاده از جرثقیل، به کارگران یا املاک واقع در آن منطقه آسیب می‌رساند و خسارات چشمگیری را به دنبال خود می‌آورد.

بروز این حوادث می‌تواند برای اشخاص، هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشد؛ چه کسی مسئول است؟

آیا شما باید مسئولیت را بپذیرید؟!

بنابراین شما در تنظیم نمونه قرارداد اجاره جرثقیل باید نسبت به نکات حقوقی و تکالیف و مسئولیت‌های خود و طرف دیگر قرارداد، توجه لازم را داشته باشید.

در ادامه نکات مهمی را که باید در متن نمونه قرارداد اجاره جرثقیل مورد توجه قرار بدهید بررسی می‌کنیم.

هدف از تنظیم نمونه قرارداد اجاره جرثقیل چیست؟

در تنظیم متن قرارداد اجاره جرثقیل ، در کنار در نظر گرفتن اهدافی همچون احقاق حق و انجام تکلیف از سوی طرفین، اهداف دیگری نیز مورد نظر است که حتی می‌تواند با جامعه نیز ارتباط داشته باشد.

تثبیت صنعت ساخت و ساز ، فراهم کردن مجموعه‌ای از شرایط عادلانه و ایجاد امنیت شغلی برای کارگران و افرادی که در زمینه ساخت و ساز مشغول به کار هستند، از جمله اهداف تنظیم این قرارداد می‌باشد.

در کنار این موارد می‌توان به ایجاد روابط هماهنگ اشتغال بین کارفرمایان و کارکنان، ارائه روش‌های توافق متقابل برای حل و فصل اختلافات و شکایت ناشی از شرایط و ضوابط نمونه قرارداد کرایه جرثقیل ، جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری و تاخیر غیرموجه در مراحل ساخت وساز و جابه جایی اشیاء اشاره کرد.

همچنین همانطور که در مقدمه این بحث ذکر شد، تنظیم مناسب نمونه قرارداد اجاره جرثقیل ، به ارتقای روابط عمومی پیوسته و مناسب منجر خواهد شد.

نکاتی که پیش از تنظیم قرارداد باید مورد توجه قرار دهید

  1. چنانچه گفتیم، اطلاعات ساختمانی و محیطی اهمیت زیادی دارد. قبل از آنکه قرارداد را تنظیم کنید، جزئیاتی همچون ارتفاع ساختمان و فاصله میان آن و مکانی که جرثقیل باید در آن قرار بگیرد را به طرف مقابل گوشزد کنید.
  2. از جمله مجوزهایی که به شما برای ایجاد نشدن تاخیر کمک می‌کند، مجوز انسداد راه از راهنمایی و رانندگی است. این مجوز زمانی کاربرد دارد که جرثقیل می‌بایست در خیابان یا معبر اصلی مستقر شود.
  3. برای انجام بهتر امور ساخت و ساز بهتر است طرف مقابل شما در نمونه قرارداد اجاره جرثقیل ، شرکتی باشد که پرسنل آن حتماً از گواهینامه مخصوص جرثقیل برخوردار باشند.
  4. در خصوص کالاها یا دستگاه‌هایی که از ارزش بالایی برخوردار هستند یا دارای حساسیت هستند، بهتر است قبل از آنکه از جرثقیل استفاده کنید، بیمه قلاب تهیه شود.

نکات مهم در تنظیم نمونه قرارداد اجاره جرثقیل

نکات مهمی که در متن قرارداد اجاره جرثقیل وجود دارد را در این قسمت بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید:

مشخصات طرفین در متن قرارداد اجاره جرثقیل

ثبت دقیق مشخصات طرفین قرارداد از جمله مهم‌ترین نکات در تنظیم یک نمونه قرارداد کرایه جرثقیل می‌باشد. این تاکید از سوی حقوقدانان و متخصصان، بیشتر ناظر بر توجه خاص دادگاه‌ها و اشخاص ثالث نسبت به این قسمت از قرارداد می‌باشد.

برای مثال، شما به عنوان کارفرمایی که قصد دارید قرارداد اجاره جرثقیل با راننده امضا کنید برای آنکه خودروی شما را حمل کند یا کالای سنگین شما منتقل شود، باید مشخصات دقیق خود و طرف دیگر را با دقت وارد کنید.

توجه داشته باشید در صورتی که راه‌ حل اولیه شما در حل اختلاف میان شما و طرف مقابل نتیجه خوبی را به دنبال نداشت، در صورتی که به دادگاه مراجعه کنید و اختلاف خود را در قالب دادخواست مطرح کنید، دادگاه با توجه به مشخصات نوشته شده در قرارداد، طرف مقابل شما را می‌شناسد.

بنابراین در صورتی که طرفین مشخصات خود را به طور کامل در متن قرارداد اجاره جرثقیل ذکر نکرده باشند، دادگاه در این خصوص هیچ گونه توجیهی را قبول نمی‌کند و فرض را بر آگاهی طرفین قرار می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این قسمت و در تنظیم قرارداد خود باید رعایت کنید، نوشتن نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی و… می‌باشد.

موضوع نمونه قرارداد اجاره جرثقیل

پس از مشخصات قرارداد ، نوبت به موضوع نمونه اجاره نامه جرثقیل می‌رسد. هرچند دادگاه‌ها در خصوص پرونده مربوط به اختلافات طرفین قرارداد، محتوا را بر موضوع قرارداد مقدم می‌دانند و با توجه به آن، حکم خود را صادر می‌کنند اما موضوع قرارداد نیز در جایگاه خود دارای اهمیت است.

بنابراین در خصوص موضوع، باید دقت کافی داشته باشید و در تعیین آن به محتوای قرارداد نیز توجه کنید.

معرفی موضوع اجاره از اقدامات مهمی است که در انواع اجاره نامه باید به دقت درباره آن توضیح داد. در این قرارداد، منظور از مورد اجاره، جرثقیلی است که در اختیار اجاره کننده قرار می‌گیرد. از آن جهت که بعد از اتمام مدت قرارداد، مال مورد اجاره باید به همان صورتی که به مستاجر تحویل داده شده است، به موجر برگردانده شود، بنابراین، بسیار ضروری خواهد بود که شما اطلاعات دقیقی از جرثقیل در زمان تحویل دادن آن یادداشت کنید تا بتوانید به همان صورت نیز، جرثقیل را تحویل بگیرید و سلامت این ماشین را بررسی کنید.

بنابراین، لازم است که اطلاعات دقیقی از جرثقیل را به صورت مکتوب در متن قرارداد بنویسید.

مدت نمونه قرارداد اجاره جرثقیل

خصوصیت متن قرارداد اجاره جرثقیل همچون سایر قرارداد‌های اجاره، برخورداری از زمان آغاز و پایان می‌باشد.

این نکته به صراحت در ماده 468 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران آورده شده است و قانون گذار قرارداد اجاره بدون مدت را باطل دانسته است.

بنابراین حتماً مدت را در متن نمونه اجاره نامه جرثقیل بنویسید.

همچنین پس از اتمام مدت تعیین شده در متن قرارداد ، در صورتی که تمایل داشته باشید با طرف مقابل همکاری را ادامه دهید، می‌توانید زمان قرارداد قبل را با توجه به توافقات میان خودتان، تمدید کنید.

حق الزحمه اختصاص یافته به طرف قرارداد کرایه جرثقیل

معمولاً اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که صاحب جرثقیل هستند، در متن نمونه قرارداد کرایه جرثقیل ، با شخص کارفرما به این توافق می‌رسند که شخص کارفرما حق الزحمه را به صورت مقطوع و به ازای انجام کار پرداخت کند.

استفاده از این روش در این رابطه، بسیار رایج است.

ممکن است بسیاری از رانندگان جرثقیل تازه کار باشند و قدرت مانور و تجربه زیادی نداشته باشند، همین موضوع به صورت طبیعی می‌تواند تاخیر زیادی را به دنبال داشته باشد و در نتیجه عدم تجربه کافی، ممکن است شخص کارفرما ضرر کند.

بنابراین تعیین این روش در قرارداد به خصوص در کلان شهر‌هایی مانند تهران، بسیار کارآمد است.

چند نکته مهم تنظیم نمونه قرارداد کرایه جرثقیل

  1. در اجاره جرثقیل، زمان شروع قرارداد از محل ارسال ماشین آغاز می‌شود.
  2. باید این نکته در متن قرارداد ذکر شود که هزینه سوخت ماشین برای مسافت میان محل کار جرثقیل دار و کارفرما به عهده چه کسی است. به ویژه در شهرهای بزرگ، طرفین قرارداد در این رابطه دقت کامل دارند زیرا به دلیل ترافیک و میزان تردد بالا در این شهرها، ممکن است هزینه مربوطه زیاد باشد.
  3. مطلب دیگری که طرفین نمونه قرارداد اجاره جرثقیل باید در مورد آن توافق کنند، هزینه زمان‌هایی است که جرثقیل خراب است. طرفین باید در متن قرارداد ، مدتی را که جرثقیل خراب بوده است و به دلایل مختلف، امکان کار با آن ممکن نبوده است را تعیین کنند و از هزینه اجاره کم شود. البته در صورتی که کارفرما، حق الزحمه اجاره را کم نکند، می‌تواند مدت نمونه قرارداد کرایه جرثقیل را افزایش دهد.
  4. در متن قرارداد اجاره جرثقیل بهتر است که تعهد شخص جرثقیل دار نسبت به توانایی جرثقیل و داشتن قدرت کافی در خصوص وزن نوشته شود. از طرف دیگر، جرثقیل دار باید ارتفاع کافی جرثقیل را برای انجام امور مربوط به کارفرما تعهد کند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد اجاره جرثقیل را تنظیم کرده است. این نمونه قرارداد، در بانک قرارداد رکلا، قرار داده شده است و می‌توانید آن را جستجو و تهیه کنید.

شما همچنین می‌توانید از مجموعه حقوقی رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای این کار، روی لینک قبل بزنید و وارد فرم درخواست شوید.

علاوه براین، امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی نیز، توسط تیم رکلا فراهم شده است.

دانلود نمونه قرارداد اجاره جرثقیل

برای دسترسی به جدیدترین نسخه از این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید. این قرارداد اجاره جرثقیل را با زدن بر روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره جرثقیل
دریافت نمونه قرارداد اجاره جرثقیل
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
قاسم البوغبیش
thumb_up_alt
با سلام. من صاحب دستگاه جرثقیل ۲۵ تن کارگاهی هستم. می‌خواستم قراردادی را با راننده تنظیم کنم که مشکلی پیش نیاد. قرارداد شان راننده و صاحب دستگاه هست.
10:14
31 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. باید توضیحات بیشتری در خصوص روابط کاری شما دریافت کنیم. ممکن است روابط کاری شما استخدامی یا پیمانی باشد. هر دو نوع قرارداد در وب سایت وجود دارد.
15:10
01 شهریور 1401