طریقه نوشتن قولنامه زمین زراعی شفاف و بدون ابهام

-
بروزرسانی:1400/12/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قولنامه زمین زراعی

قبل از خرید و فروش قطعی زمین زراعتی، شما ابتدا باید یک قرارداد با طرف مقابلتان تنظیم و سپس امضا کنید. این موافقت نامه، قولنامه زمین زراعی نام دارد. باید اشاره داشت که سند مزبور، روابط خریدار و فروشنده را به خوبی تنظیم و قاعده می‌کند و موارد احتمالی را در خصوص معامله زمین زراعی مورد سنجش قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که وقوع اختلافات میان خریداران و فروشندگان، امری مُحتَمِل است. در این خصوص امضای این موافقت نامه به شما کمک می‌کند که از وقوع اختلافات کاسته شود. در این مقاله در نظر داریم که برخی از مهم‌ترین نکات را در خصوص این قولنامه بیان کنیم. این سند، در واقع یکی از انواع قولنامه است که برای انتقال مالکیت زمین زراعی تهیه و تنظیم می‌شود.

چرا تنظیم و امضای فرم قولنامه زمین زراعی ، از مهم‌ترین مراحل نقل و انتقال به حساب می‌آید؟

یکی از دلایل مهم امضای قولنامه زمین ، در خصوص تضمین حقوق و تعهدات خریدار و فروشنده است. به عبارت دیگر موافقت نامه حاضر، به صورت مستند تمامی منافع و وظایف طرفین را در برمی‌گیرد. به همین دلیل این امکان برای امضا کنندگان این موافقت نامه وجود دارد که به این قولنامه به عنوان یک سند قانونی استناد کنند. بنابراین بیم تحریف یا فراموش شدگی تعهدات در این سند به شدت کاهش پیدا می‌کند. البته حتی در صورت وقوع اختلافات، خریدار و فروشنده می‌توانند به تعهدات و آثار توافقات خود در قولنامه خرید زمین زراعی استناد کنند.

باید خاطر نشان کرد که در مواقع زیادی، اشخاص معتقدند که روابط خریدار و فروشنده زمین زراعی، تنها به زمان مبادله زمین و پرداخت مبلغ آن ختم می‌شود اما باید بیان کرد که این تفکری اشتباه است زیرا حتی پس از مبادله عوضین، این امکان وجود دارد که حالاتی در روابط خریدار و فروشنده ایجاد شود که آن‌ها را متضرر سازد یا آن‌ها را ملزم به انجام اقداماتی کند. در این میان داشتن یک موافقت نامه مستحکم و قانونی، بیم تضییع حقوق و منافع احتمالی اشخاص را کاهش می‌دهد.

پس از امضای فرم قولنامه زمین زراعی ، چه آثاری از آن حاصل می‌شود؟

توجه داشته باید که این موافقت نامه، یکی از انواع عقود تملیکی است. به این صورت که اشخاص برای انتقال و کسب مالکیت، این موافقت نامه را مد نظر قرار می‌دهند. در خصوص معامله زمین زراعتی نیز این موافقت نامه سبب انتقال مالکیت زمین از فروشنده به خریدار می‌شود. یکی از نکات قابل توجه در خصوص این موافقت نامه، ماهیت رضایی آن است. به این بیان که برای وقوع اثر تملیکی این موافقت نامه، به طی کردن تشریفات خاصی نیاز نیست. بنابراین به محض تحقق رضایت خریدار و فروشنده مبتنی برای نقل و انتقال زمین زراعی، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار صورت می‌گیرد.

باید توجه داشت در صورتی که قولنامه زمین زراعی دارای کلیه شرایط صحت باشد، موجب انتقال مالکیت می‌شود. متعاقب آن، فروشنده باید مورد معامله را به خریدار تسلیم کند زیرا مالکیت خریدار تنها با در اختیار داشتن مورد معامله محقق خواهد شد. علاوه بر آن، به محض انعقاد نمونه قولنامه فروش زمین زراعی ، خریدار موظف می‌شود مبلغ زمین را به فروشنده پرداخت کند زیرا این موافقت نامه به عنوان یک از عقود معوض قابل شناسایی است. بنابراین این امکان برای خریدار وجود ندارد که به صورت رایگان، مالکیت زمین زراعتی را به دست آورد.

آیا باید برای تنظیم و امضای قولنامه زمین زراعی ، قواعد خاصی را مد نظر قرار داد؟

در ابتدا باید اشاره داشت که قولنامه حاضر، به عنوان یک موافقت نامه معین تلقی می‌شود زیرا در نظام حقوقی حاکم بر عقود، عنوان و چهارچوب خاصی برای انواع معاملات در نظر گرفته شده است. بنابراین قانون گذار، در نظر گرفتن سایر چهارچوب‌های قانونی را برای این قولنامه نمی‌پذیرد.

در قانون مدنی، شرایط حاکم بر انواع معاملات، ذیل ماده 338 الی 465 قانون مدنی، تحت عنوان قرارداد بیع تعیین و تکلیف شده است. موارد مزبور، در خصوص اجزای نمونه قولنامه فروش زمین زراعی شرایطی را بیان می‌کنند. به طور کلی، تحت این مواد، دو نوع قاعده مطرح می‌شود:

دسته اول از این قواعد، قواعد آمره هستند. این قواعد در راستای تنظیم منافع و نظم عمومی مقرر شده‌اند. بنابراین آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. باید توجه داشته باشید که این امکان برای طرفین این قولنامه وجود ندارد که در معاملات خود، بر خلاف قواعد آمره بیع توافق کنند. دسته دیگری از قواعد، قواعد تکمیلی هستند. در خصوص این دست از قواعد باید خاطر نشان کرد که قواعد مذکور تنها برای تکمیل قواعد آمره مورد قانونگذاری قرار گرفته‌اند. به همین ترتیب می‌توان بیان کرد که امکان توافق علیه قواعد تکمیلی بیع در قولنامه حاضر وجود خواهد داشت.

برای اینکه متن قولنامه زمین زراعی از اعتبار حقوقی لازم برخوردار شود، چه پیش نیازهایی را باید رعایت کرد؟

شرایط صحت قولنامه خرید زمین زراعی ، شرایطی هستند که در اعتبار یا عدم اعتبار این قولنامه تاثیر گذارند. به عبارت دیگر، برای اعتبار پیدا کردن نقل و انتقال زمین زراعی، شما باید مواردی را قبل از انجام مبادلات خود رعایت کنید. در این بخش، در مورد این شرایط بحث و بررسی می‌کنیم.

اهلیت خریدار و فروشنده و روش نوشتن قولنامه زمین زراعی

اهلیت، همان صلاحیتی است که قانون برای اعمال حقوقی اشخاص در نظر می‌گیرد. این صلاحیت‌ها، شامل دو دسته می‌شوند. دسته اول، صلاحیتی است که قانونگذار برای برخورداری اشخاص از حقوق در نظر می‌گیرد. این اهلیت که با نام اهلیت تَمَتُّع از آن یاد می‌شود، از زمان تولد تا زمان مرگ اشخاص تحقق می‌یابد. اهلیت دیگر، اهلیت اِستیفا است. این اهلیت در خصوص استفاده اشخاص از حقوقشان مورد توجه قرار می‌گیرد. برای اینکه اشخاص از این اهلیت برخوردار شوند، باید اشخاص عاقل، بالغ و رشید باشند. در خصوص قرارداد خرید زمین زراعی نیز خریدار و فروشنده باید از دو اهلیت مزبور برخوردار باشند، در غیر این صورت، اعتبار موافقت نامه آن‌ها متزلزل خواهد شد.

ایجاب و قبول طرفین معامله

یکی دیگر از مواردی که باید در خصوص نحوه نوشتن قولنامه زمین زراعی مورد توجه قرار دهید، ایجاب و قبول است. ایجاب، پیشنهاد فروشنده مبنی بر انجام معامله و قبول، پاسخ مثبت خریدار به فروشنده خواهد بود.

باید خاطر نشان کرد که با توجه به ماهیت رضایی این قولنامه، وجود ایجاب و قبول سالم، به عنوان یک رکن اساسی از این موافقت نامه به شمار می‌رود. به این بیان که برای صحت این قولنامه، خریدار و فروشنده باید عباراتی را برای اعلام رضایت خود در زمینه انجام معامله زمین مورد استفاده قرار دهند که به صورت صریح در معنای انعقاد موافقت نامه باشد. بنابراین وجود هر نوع اکراه یا اجبار در ایجاب و قبول خریدار و فروشنده سبب تزلزل اعتبار موافقت نامه خرید و فروش زمین زراعی خواهد شد.

مشروعیت جهت معامله

در راستای بیان طریقه نوشتن قولنامه زمین زراعی باید بیان کرد که معمولا جهت معامله در متن قرارداد مورد اشاره قرار نمی‌گیرد. منظور از جهت معامله، همان هدف نهایی خریدار و فروشنده برای نقل و انتقال است. البته باید خاطر نشان کرد در صورتی که این اهداف در متن قولنامه شما قید شود، شما باید از سازگاری آن‌ها با اصول و موازین قانونی اطمینان حاصل کنید. برای مثال، شما نمی‌توانید یک قولنامه زمین زراعی را برای کاشت و پرورش مواد مخدر امضا کنید زیرا کاشت چنین موادی، در مخالفت آشکار با اصول قانونی است و اثری را بر نقل و انتقالات شما مترتب نخواهد کرد.

تضمین حقوق شما با راهنمایی‌های مشاور حقوقی

اشخاصی که برای امضای قولنامه زمین زراعی اقدام می‌کنند، از این بابت نگران هستند که قولنامه‌ای که امضا می‌شود، به اندازه کافی معتبر و صحیح نباشد. به بیان ساده‌تر، برای طرفین این معامله مهم است که حقوق و منافع آن‌ها حفظ شود و به واسطه این معامله، زیان و خسارتی به آن‌ها وارد نشود. مسلم است که با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی، احتمال بروز مشکل یا خسارت به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود اما برای رعایت چنین جوانبی، لازم است که از تمام ابعاد قانونی مرتبط با قولنامه مورد نظرتان آگاه باشید. اولین اقدامی که در راستای محقق شدن این اهداف به شما پیشنهاد می‌کنیم، تنظیم قرارداد اختصاصی است.

با تنظیم قولنامه‌ای که اختصاصا برای شما نوشته شده باشد، از تعهدات و شروط مندرج در آن مطمئن خواهید بود و درصد زیادی از نگرانی‌های شما برطرف خواهد شد. از طرف دیگر، از دیگر اقداماتی که می‌تواند باعث آسودگی خاطر شما در عملی کردن این معامله شود، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. گفتگو و مشاوره با کارشناسان مجرب، سوالات و ابهامات ذهنی شما را برطرف می‌کند.

قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی

معامله زمین کشاورزی به صورت اقساطی، به این نمونه قرارداد نیاز دارد.

قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی
دانلود قرارداد فروش اقساطی زمین کشاورزی

قرارداد فروش زمین کشاورزی (نقدی)

زمین کشاورزی را با امضای این نمونه قرارداد معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
نوروزی
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید. در روستا مقداری زمین کشاورزی داریم. از پدر بزرگمان مانده. هیچ مدرکی نداریم. از کجا پیگیر شویم؟
05:48
22 مهر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. سابقه تصرف شما در زمین‌ها که در طول سال‌های طولانی شکل گرفته است، مهمترین دلیلی است که می‌توانید از طریق آن، مالکیت خود را ثابت کنید. البته تا زمانی که ادعای معارض از جانب شخصی، طرح نشده باشد. به بیان دیگر، همین که پدر بزرگ شما، پدر شما و حالا شما، در حال دخل و تصرف در زمین‌ها هستید دلیل کافی برای اثبات مالکیت است. در صورتی هم که با فوت ایشان، هنوز نسبت به تقسیم ماترک (اموال)، اقدام نشده است می‌توانید ابتدا برای گواهی انحصار ورثه اقدام کنید و سپس نسبت به تقسیم آن با توافق یا بر اساس مفاد قانونی، اقدام شود.
12:50
22 مهر 1402