یک نمونه قرارداد ساخت تابلو برق مطابق با کدام ماده قانونی تنظیم می‌شود؟

-
بروزرسانی:1402/03/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت تابلو برق

قرارداد ساخت تابلو برق یکی از انواع بی‌شمار قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد با توجه به نیاز کارفرما و رضایت هر دو طرف قرارداد منعقد می‌شود. بهتر است در زمان تنظیم نمونه قرارداد ساخت تابلو برق دقت کافی را داشته باشید؛ زیرا در صورت انعقاد این قرارداد دیگر نمی‌توانید آن را از اعتبار خارج کرده یا فسخ کنید. مگر آن که هر دو طرف برای فسخ قرارداد توافق کنید. نمونه فرم قرارداد ساخت تابلو برق مانند تمامی قراردادهای منعقد شده در کشور ما باید معتبر و قانونی باشد. اعتبار قرارداد به رعایت مفاد قانونی بستگی دارد. قراردادی که از قانون تبعیت کند و محتوای آن خلاف قوانین نباشد، معتبر و صحیح است.

زمانی که اشخاص قصد دارند قرارداد تنظیم کنند، باید توجه داشته باشند که آن قرارداد تحت حمایت کدام قانون و مواد قانونی تنظیم می‌شود. در ادامه باید متن قرارداد را به طور کامل براساس مفاد قانونی تنظیم کنند. به همین علت در بخش بعدی می‌‌خواهیم درباره قانون حاکم بر نمونه قرارداد ساخت تابلو برق صحبت کنیم. ساخت تابلو برق، به عهده شخص برقکار سپرده می‌شود. این قرارداد می‌تواند بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر به نام قرارداد پیمانکاری برق باشد. به این صورت که از پیمانکاری که مسئولیت برق کشی ساختمان را به‌عهده گرفته‌ است، درخواست می‌کنیم که برای ساختمان یک تابلو برق نیز بسازد.

قرارداد ساخت تابلو برق و مواد قانون

همانطور که می‌دانید نمونه قرارداد ساخت تابلو برق ، از جمله قراردادهای پیمانکاری است. این قرارداد را می‌توانیم با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم کنیم. این ماده از قانون مدنی، برای تنظیم انواع قرارداد، محدودیتی در نظر نگرفته است. تنها شرط لازم برای تنظیم قرارداد، رعایت مفاد قانونی است. ماده 10 قانون مدنی، بیان می‌کند که محتوای قرارداد نباید مخالف با مفاد قانون باشد. با رعایت این شرط، قرارداد تنظیم شده صحیح است و ایرادی ندارد.

نمونه فرم قرارداد ساخت تابلو برق با توجه به قانون مدنی، یک قرارداد لازم است. به این معنی که طرفین ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و بری انجام موضوع قرارداد تلاش و همکاری کنند. طرفین قرارداد متعهد می‌شوند که به تمام بندهای قرارداد به طور کامل عمل کنند. توجه کنید که هیچ یک از طرفین نمی‌تواند بندی را به قرارداد اضافه کند که طرف مقابل مخالف آن باشد. اشخاص برای تنظیم قرارداد، مانند تمام قراردادهای منعقد شده در کشور، موظف به رعایت شروطی هستند که قانون گذار تعیین کرده است. علاوه بر تمام این موارد، پیمانکار این قرارداد، باید به قوانین نظارتی برق ساختمان نیز بسیار توجه کند.

ماده 190 قانون مدنی در قرارداد ساخت تابلو برق

با توجه به ماده ۱۹۰ در قانون مدنی، تمامی قراردادها باید با رعایت چهار شرط مهم تنظیم شوند. از چهار شرط گفته شده در این ماده، ۳ شرط ارتباط کامل به نمونه قرارداد ساخت تابلو برق دارند. در صورتی که طرفین به این شروط بی توجه باشند قرارداد باطل و بی اعتبار خواهد بود. این شروط شامل موارد زیر می‌شود:

  1. قصد و رضایت یکسان طرفین برای تنظیم متن قرارداد؛
  2. شایستگی و صلاحیت اشخاص برای امضای آن (اهلیت
  3. موضوع معین.

نوع قرارداد (لزوم قرارداد)

نمونه قرارداد ساخت تابلو برق از قراردادهایی است که هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به صورت یک جانبه به آن پایان دهد. به همین دلیل آن را در گروه انواع قرارداد لازم به شمار می‌آورند. زمانی که طرفین می‌خواهند یک چنین قراردادی را تنظیم کنند، با مراجعه به تمام موارد قانون متوجه می‌شوند که قانون گذار مواد خاصی را برای تنظیم این قرارداد تعیین نکرده است. به بیان دیگر در قانون مدنی درباره مواردی مانند نحوه تنظیم قرارداد، اعتباردهی، انجام تعهدات و خاتمه قرارداد مفاد و قوانینی تعیین نشده است. این مساله دلیلی است که این قرارداد را در گروه قرارداد‌های نامعین قرار می‌دهد.

خاصیت این قراردادها این است که طرفین می‌توانند با توجه به توافقات خود متن قرارداد را بنویسند. به بیان دیگر، این قراردادها در گذر زمان و به دلیل نیازهای متفاوت جامعه شکل گرفته‌اند. قانون گذار نیز آن‌ها را محترم شمرده و آن‌ها را به طور کامل تابع توافقات طرفین می‌داند. عرف رایج میان کارفرمایان و پیمانکاران، می‌گوید که یک نمونه فرم قرارداد ساخت تابلو برق ، شامل مواردی مانند مشخصات طرفین، مدت قرارداد، مبلغ آن، محل انجام تعهدات، شروط و تعهدات، مرجع حل اختلاف و تعیین شرایط فسخ قرارداد است. به غیر این موارد، بخش‌های دیگری نیز در قرارداد هستند که با توجه به خواست و نظر طرفین نوشته می‌شود.

مشخصات طرفین در قرارداد ساخت تابلو برق

کارفرما و پیمانکار به عنوان طرفین قرارداد شناخته می‌شوند،. طرفین قرارداد می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. منظور از اشخاص حقیقی، افراد عادی در جامعه است که برای نیازهای خود مثلا برای منزلی که قصد سکونت در آن دارند یک نمونه قرارداد ساخت تابلو برق تنظیم می‌کنند. تابلو برق در منازل حالت کنتوری دارد. چه کارفرما و چه به پیمانکار، باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس و آدرس دقیق محل اقامت خود را در متن قرارداد بنویسند. گروه دوم اشخاص حقوقی هستند.

اشخاص حقوقی، شرکت‌ها و موسسات محسوب می‌شود. فعالیت مربوط به این گروه توسط نمایندگان یا اشخاص صاحب حق امضا، مانند وکیل‌ها یا نمایندگان پیگیری می‌شود. نام کامل شرکت یا موسسه، کد ثبتی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی، شماره تماس، نام مدیر عامل و نام فردی که به نمایندگی از آن شخص حقوقی قرارداد را امضا می‌کند از جمله مشخصاتی است که باید در متن قرارداد نوشته شود. ممکن است طرفین نمایندگانی را برای انعقاد این قرارداد تعیین کنند. در این صورت حکم نماینده باید به طور کامل مرتبط با همین قرارداد باشد.

مدت قرارداد

بازه زمانی که پیمانکار متعهد به ساخت تابلو برق و کارفرما موظف به پرداخت وجه قرارداد است، در این قسمت مشخص می‌شود. مدت قرارداد می‌تواند قابل تمدید یا غیر قابل تمدید باشد. پس از پایان مدت نمونه قرارداد ساخت تابلو برق هیچ یک از طرفین برای انجام تعهدات خود الزامی ندارند، مشروط بر آن که قرارداد به صورت ضمنی یا تلویحی تمدید نشده باشد.

مبلغ قرارداد

وجهی که کارفرما در قبال انجام تعهدات نمونه قرارداد ساخت تابلو برق به پیمانکار پرداخت می‌کند، وجه قرارداد یا مبلغ قرارداد است. این مبلغ می‌تواند به صورت نقد یا اقساط باشد. در صورتی که از پرداخت وجه به صورت اقساط استفاده می‌کنید، تعداد اقساط، مبلغ و تاریخ پرداخت هر قسط را به صورت دقیق مشخص کرده و روش پرداخت آن را نیز تعیین کنید. برای مثال ممکن است کارفرما برای پرداخت اقساط از چک استفاده کند. در این صورت شماره چک را نیز در متن نمونه فرم قرارداد ساخت تابلو برق بنویسید. بهتر است شماره حساب پیمانکار نیز در این قسمت نوشته شود.

پرداخت وجه قرارداد در زمان‌های تعیین شده و به میزان مشخص شده از تعهدهای بسیار مهم کارفرما نسبت به پیمانکار است. به همین جهت پیمانکار می‌تواند در متن قرارداد حقی را بر همین اساس برای خود حفظ کند. برای مثال پیمانکار می‌تواند در متن قرارداد قید کند که اگر کارفرما در پرداخت وجه قرارداد کوتاهی کند، به ازای هر یک روز دیرکرد مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به آن قسط اضافه خواهد شد. به همین نسبت کارفرما نیز می‌تواند برای دیرکرد در تحویل تابلو برق، جریمه در نظر بگیرد.

تعداد نسخه‌های این قرارداد

تعداد نسخه‌هایی که طرفین از نمونه قرارداد ساخت تابلو برق تهیه می‌کنند، به توافقاتی بستگی دارد که میان آن‌ها مطرح می‌شوند. البته لازم است که از این قرارداد حداقل دو نسخه اصلی تهیه کنید. در نظر داشته باشید که در صورت بروز اختلاف و طرح شکایت، مرجع قضایی اصل قرارداد را مطالبه خواهد کرد. تمام نسخه‌های نمونه قرارداد ساخت تابلو برق باید با عبارت‌های یکسان و متحدالشکل تکمیل ‌شوند. این قرارداد را می‌‌توانید با حضور شاهدان نیز امضا کنید. اگر شاهدانی قرارداد را امضا می‌کنند، باید نام و نام خانوادگی آن‌ها را در متن قرارداد بنویسید و کپی کارت ملی آن‌ها را نیز به قرارداد پیوست کنید.

نسخه‌های نمونه قرارداد ساخت تابلو برق در صورتی معتبر خواهند بود که امضای هر دو طرف در آن‌ها درج شده باشد. اگر از قرارداد به صورت دست نویس استفاده می‌شود، بهتر است که در تمام صفحات آن محلی برای امضا و اثر انگشت طرفین در نظر گرفته شده باشد.

پیشنهاد می‌کنیم

از سرویس‌های خدمات حقوقی که استفاده از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم، سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است. با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید تنظیم قراردادی که در نظر دارید را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

علاوه بر خدمات تنظیم قرارداد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات حقوقی و قانونی شما باشد. برای استفاده از این سرویس نیز لازم است که درخواستتان را ثبت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر به دنبال یک فرم خام و عمومی از قرارداد پیمانکاری هستید، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات