اهمیت و کارایی اخذ مشاوره احداث کارخانه در بازدهی نهایی کارخانه

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاوره احداث کارخانه

بنا کردن یک کارخانه مخصوصا برای اشخاصی که تازه کار هستند ممکن است با چالش‌های متعددی همراه باشد. به همین جهت، اغلب افرادی که تصمیم می‌گیرند در زمینه تولید محصولات فعالیت کنند، در ابتدای امر، راهنمایی‌های لازم را از متخصصین و مشاورین حوزه‌های اقتصادی دریافت می‌کنند تا بتوانند منابع، بودجه و زمان در نظر گرفته شده را برای احداث کارخانه مورد نظر خود به صورت بهینه و کارآمد مورد استفاده قرار دهند. بنابراین اخذ مشاوره احداث کارخانه می‌تواند نقش موثری در راندمان کاری کارخانه داشته باشد. از این رو در مقاله حاضر قصد داریم تا جای ممکن، شرحی کامل از خدمات این حوزه و میزان اهمیت آن‌ها و همچنین اقدامات یک مشاور کارخانه را ارائه دهیم.

قرارداد همکاری که با این دسته از مشاوران تهیه و امضا می‌شود، از انواع قرارداد خدمات مشاوره ای است. به واسطه امضای این قرارداد، می‌توانید از متخصصان این حرفه برای راه اندازی یک کارخانه مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.

مشاوره چیست؟

مشاوره به نوعی خدمات گفته می‌شود که توسط افراد متخصص در یک حوزه به سایر متقاضیان ارائه می‌شود. خدمات مشاوره با توجه به حوزه فعالیت مشاوران متفاوت است و در حقیقت، باید گفت در تمام زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انجام می‌گیرد. از این رو افرادی که در سمت مشاور مشغول هستند با توجه به محیط کار و همینطور زمینه فعالیت خود، باید دانش و تخصص مورد نیاز آن زمینه را کسب کنند. به عنوان مثال، فردی که تحت عنوان مشاور احداث کارخانه اشتغال دارد لازم است که حتما به علوم و فنون این حوزه تسلط کامل داشته باشد تا بتواند مشاوره و راهنمایی‌های مطلوبی به افراد متقاضی ارائه دهد.

مشاور احداث کارخانه کیست؟

کارشناس احداث کارخانه به فردی گفته می‌شود که با بهره‌گیری از دانش و تخصص خود، راهنمایی‌های لازم برای طراحی، برنامه ریزی، تعیین میزان بودجه و تجهیزات، زمانبندی، بهره‌ برداری بهینه از منابع و امکانات، نحوه اجرای خط تولید و غیره را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهد. در حقیقت، کارکرد یک مشاور می‌تواند تاثیر چشمگیری در بازدهی و چگونگی عملکرد یک کارخانه داشته باشد. به همین دلیل است که غالبا پیشنهاد می‌شود افراد مایل به فعالیت در حوزه تولیدات، قبل از هر اقدامی از مشاوره برای احداث کارخانه مورد نظر خود، بهره‌مند شوند.

همکاری با مشاور متخصص به طور معمول با امضای قرارداد مشاوره کارخانه آغاز می‌شود.

اهمیت مشاوره احداث کارخانه

همانطور که در مباحث قبل نیز اشاره شد اخذ مشاوره در ابتدای کار، برای هر کارخانه داری مهم و با اهمیت است. در واقع، مشاوره برای احداث کارخانه باعث می‌شود که شما از مزیت‌های زیادی همچون کاهش هزینه‌های اضافی، بهره بردن مناسب و بهینه از زمان اختصاص یافته، اخذ تصمیم‌های کارآمد و سودمند، تدوین و برنامه ریزی استراتژی‌های موفقیت آمیز، به کارگیری منابع با کیفیت و در عین حال به صرفه، شناسایی و پیشگیری از مشکلات احتمالی در روند تولیدات، ارائه راهکارهای مطلوب جهت ارتقاء سطح کیفی و مالی فعالیت‌های خط تولید، کاربرد روش‌های جدید و مدرن جهت رشد و توسعه کارخانه و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های خط تولید نظیر چگونگی کارکرد نیروها، تجهیزات، ماشین‌ آلات و سایر موارد مهم دیگر برخوردار شوید.

خدمات ناشی از دریافت مشاوره احداث کارخانه

از جمله خدمات مشاوره احداث کارخانه را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  1. بررسی و ارزیابی میزان توانایی و سرمایه مشتری و متناسب با آن‌ها، ارائه پیشنهاد نوع سرمایه گذاری؛
  2. ارائه مشاوره در زمینه اخذ وام از بانک‌ها و موسسات و همچنین اخذ مجوزهای مورد نیاز؛
  3. تحقیق و مطالعه لازم درباره موقعیت جغرافیایی و مکانی محل احداث کارخانه؛
  4. ارائه راهنمایی‌های مفید جهت انتخاب و خرید تجهیزات و تکنولوژی کارآمد؛
  5. محاسبه و ارزیابی هزینه‌ها نظیر هزینه‌های جاری، ثابت، عمرانی، زیرساختی و غیره؛
  6. مشاوره‌های لازم برای چگونگی احداث کارخانه و ارائه مدیریت خدمات پیمانی؛
  7. ارزیابی و بررسی مراحل تولید و در صورت لزوم، تدوین راهکارهای قابل توسعه؛
  8. مشاوره برای طراحی و کاربرد زیرساخت‌های مورد نیاز کارخانه مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی؛
  9. آموزش نیروها مطابق با استانداردهای جهانی و نوع سرمایه گذاری ؛
  10. راهنمایی برای نحوه برندسازی، مدیریت منابع، تولیدات و غیره؛
  11. تجزیه و تحلیل بازار تولیدات مورد نظر و طراحی برنامه‌ای پیشرفته برای انجام بهینه مراحل عرضه و فروش محصولات؛
  12. مطالعه و شناسایی بازارهای هدف؛
  13. ارزیابی دقیق طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده جهت شروع یک سرمایه گذاری مطمئن؛
  14. راهنمایی جهت چگونگی به کارگیری تجهیزات موجود در خط تولید؛
  15. بررسی نحوه عملکرد منابع انسانی و در صورت نیاز تدوین راه‌حل‌های مناسب جهت دریافت نتایج مطلوب.

مهمترین اقدامات مشاور احداث کارخانه

از جمله اقداماتی که در محدوده اختیارات کارشناسان احداث کارخانه قرار می‌گیرد عبارتند از:

  1. حضور در محل مورد نظر و تهیه و تدوین طرح‌های مورد نیاز؛
  2. به کارگیری تاسیسات مربوطه بر اساس استانداردهای تعیین شده؛
  3. نصب و کارگیری تجهیزات و دستگاه‌های خط تولید؛
  4. ارائه راهنمایی‌های فرمولاسیون به مدیر کارخانه؛
  5. راهنمایی‌های لازم جهت مورد استفاده قرار دادن مواد و تجهیزات با کیفیت و مرغوب؛
  6. انجام آزمایش‌های لازم جهت کسب اطمینان از عملکرد صحیح بخش تولید؛
  7. اجرای طرح نهایی بهینه سازی خط تولید.

کلیاتی از مراحل مشاوره احداث کارخانه

مشاوره برای احداث کارخانه به طور کلی شامل سه مرحله می‌شود. مرحله قبل از احداث، مرحله شروع پروژه و مرحله بهره برداری و تبلیغات، سه مرحله‌ای هستند که اشخاص می‌توانند برای اجرای صحیح آن‌ها، مشاوره دریافت کنند. در ادامه هر کدام از این مراحل را توضیح خواهیم داد.

  1. قبل از احداث: در این مرحله توصیه‌هایی نظیر گرفتن مجوزهای لازم، ارزیابی وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور، انتخاب محل مورد نظر در خارج از شهر یا شهرک‌های صنعتی، متراژ زمین و میزان سود و زیان آن، ظرفیت تولید، نوع طرح تولیدی و اخذ مجوز صنعتی ارائه می‌شود.
  2. مرحله شروع پروژه، دومین مرحله مهم مشاوره احداث کارخانه: در این مرحله از مشاوره کارخانه، برای اینکه فرد تولید کننده انتخاب‌ها و عملکردهای درستی داشته باشد، توصیه‌هایی همچون تهیه نوع ماشین‌ آلات، انتخاب محل‌ و روش‌های کارآمد تولید، نحوه استخدام نیروهای مورد نیاز، زیر ساخت‌ها و موارد مهم دیگر ارائه می‌شود.
  3. مرحله سوم، ارائه نکاتی کلیدی درباره چگونگی بهره برداری، تبلیغات و بازاریابی: علاوه بر موارد فوق، فرد مشاور باید مشاوره‌هایی را در زمینه نحوه بازاریابی و بهره برداری از تولیدات نیز به تولید کننده ارائه دهد که به طور خلاصه شامل مواردی مانند تدوین راهکارهای لازم برای چگونگی تبلیغ و بازاریابی محصولات، تهیه مواد اولیه به صرفه و مناسب، مدیریت و هدایت اقتصادی کارآمد و بهینه، صادرات، تولیدات و غیره می‌شود.

اشاره‌ای مختصر به مسائل حقوقی

اخذ مشاوره در هر زمینه‌ و برای شروع هر نوع کسب و کاری لازم و ضروری است. از این رو به افرادی که تصمیم دارند در حوزه تولیدات و احداث کارخانه فعالیت کنند، توصیه می‌شود پیش از انجام اقدامات دیگر خود، حتما از تخصص و دانش کارشناسان این حوزه بهره ببرند تا فارغ از انتخاب شیوه‌های نوین و کارآمد، بتوانند منابع مالی خود را نیز به بهترین شکل مدیریت کنند.

البته آگاهی از نکات حقوقی مشاوره احداث کارخانه نیز باعث می‌شود که شما در اجرای فعالیت‌هایی نظیر استخدام نیروهای مورد نیاز خود عملکرد مفید و سازنده‌ای داشته باشید. در وب سایت رکلا این امکان فراهم است که از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی برخوردار شوید و همچنین در صورت نیاز، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد مورد نظر خود را ثبت کنید. اگر درباره مطالب فوق، سوال یا پرسشی دارید آن را در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا تیم حقوقی رکلا در اولین فرصت، به صورت کاملا تخصصی پاسخگوی شما عزیزان باشند.

قرارداد مشاوره تولید

برای راه اندازی و شروع فعالیت در حوزه تولید کالا یا محصولات، می‌توانید از مشاوران متخصص در این حوزه مشاوره بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره تولید، این قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود.

نمونه قرارداد مشاوره تولید
دانلود نمونه قرارداد مشاوره تولید

قرارداد مشاوره

برای تهیه یک نسخه کامل از قرارداد مشاوره جهت دریافت خدمات مشاوره، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات