قرارداد اجاره کامپیوتر کوتاه مدت یا بلند مدت، برای اشخاص عادی و شرکت‌ها

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/07
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کامپیوتر

این روزها که اقتصاد کشور ما با افزایش بی‌ رویه نرخ تورم رو به‌ رو شده است؛ به نظر می‌رسد که اجاره کردن وسایل مورد نیازمان، آسان‌تر از خریداری آن‌ها باشد. کامپیوتر نیز یکی از وسایلی است که اجاره کردن آن می‌تواند مزایا و معایبی را برای اجاره دهنده و اجاره گیرنده به دنبال داشته باشد. اجاره دهنده و اجاره کننده کامپیوتر نیاز به تنظیم یک قرارداد معتبر دارند که حقوق و منافع قانونی آن‌ها را تضمین کند. نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر ، قراردادی است که میان موجر و مستاجر تنظیم می‌شود و مسئولیت‌ها و حدود تعهدات آن‌ها را مشخص می‌کند. امضای این قرارداد باعث انتقال موقت منافع کامپیوتر به مستاجر خواهد شد. بنابراین، مستاجر پس از امضای این قرارداد می‌تواند از یک یا چند کامپیوتری که اجاره کرده است، استفاده کند.

در نظام قانونی کشور ما ضوابط و شرایط قراردادی که برای اجاره اشیاء تنظیم می‌شود، در مواد 466 الی 506 قانون مدنی مشخص شده است. این توافق نامه در صورتی معتبر خواهد بود که مطابق با شرایط و تشریفات فصل اجاره قانون مدنی تنظیم و امضا شده باشد. در ادامه این مقاله، شرایط و تشریفات قانونی توافق نامه‌ای که برای اجاره کامپیوتر تنظیم شده است را بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که این قرارداد را می‌توانیم نوعی قرارداد اجاره دستگاه در نظر بگیریم.

چرا تنظیم مکتوب نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر ضرورت دارد؟

این قرارداد به واسطه توافق میان موجر و مستاجر تحقق پیدا می‌کند. در قانون بر مکتوب بودن توافق میان موجر و مستاجر تاکید نشده و نوع شفاهی آن نیز معتبر دانسته شده است. بنابراین، قرارداد شفاهی که میان موجر و مستاجر تنظیم شده نیز توافق نامه‌ای معتبر و صحیح است که باعث ایجاد یک رابطه حقوقی میان موجر و مستاجر می‌شود. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که اجاره نامه شفاهی از سندیت زیادی برخوردار نیست و حتی تنظیم چنین قراردادی می‌تواند باعث بروز اختلاف میان موجر و مستاجر شود. همچنین، الفاظی که در یک قرارداد شفاهی بیان می‌شوند، همواره در معرض تغییر و تحریف قرار دارند.

اجاره نامه کامپیوتر که به صورت مکتوب تنظیم شده و به امضای طرفین رسیده در واقع سند معتبری است که تمام موضوعات مورد توافق موجر و مستاجر در آن نوشته می‌شود. همچین، وجود یک قرارداد مکتوب که به صورت صحیح و معتبر تنظیم شده است در جلوگیری از بروز اختلاف میان طرفین آن تاثیر قابل توجهی دارد. اگر موجر و مستاجر به هر دلیلی با یکدیگر اختلاف پیدا کردند، با استناد به مفاد توافق نامه مکتوب که میان آن‌ها تنظیم شده است، می‌توانند ادعاهای خودشان را به اثبات برسانند.

با توجه به مقدمات بالا می‌توانیم بگوییم که تنظیم مکتوب توافق نامه‌ای که برای اجاره سیستم تنظیم شده، بسیار ضروری و دارای اهمیت است.

امضا و تایید نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر

توافق میان موجر و مستاجر باعث تحقق ماهیت حقوقی این اجاره نامه می‌شود. بنابراین، توافق نامه‌ای که برای انتقال موقت منافع کامپیوتر تنظیم خواهد شد، در صورتی یک سند معتبر به حساب می‌آید که مفاد آن توسط موجر و مستاجر تایید و امضا شده باشد.

علاوه براین، نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر در صورتی از اعتبار یک سند معتبر و قانون برخوردار می‌شود که امضا کنندگان آن معلوم و مشخص باشند. به همین دلیل باید یکی از بخش‌های اجاره نامه کامپیوتر را به تعیین مشخصات موجر و مستاجر اختصاص بدهیم. لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند این توافق نامه را به عنوان موجر یا مستاجر امضا کنند. در این صورت، توافق نامه‌ای که برای انتقال موقت مالکیت کامپییوتر تنظیم شده در صورتی معتبر است که توسط نماینده شخص حقوقی امضا شود.

نحوه تعیین مدت در نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر

اجاره را باید یک قرارداد موقت در نظر بگیریم زیرا اعتبار آن محدود به بازه زمانی معین و مشخصی است و به همین دلیل، قانونگذار به صراحت در خصوص لزوم تعیین مدت در این توافق نامه حکم می‌کند. به عبارت دیگر، تعیین مدت از شرایط صحت توافق نامه‌ای است که برای انتقال موقت مالکیت منافع سیستم تنظیم می‌شود. باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشیم که عدم تعیین مدت در این توافق نامه باعث باطل شدن آن خواهد شد. مدت نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر به توافق و تصمیم موجر و مستاجر بستگی دارد و لازم است که در هنگام تنظیم و امضای اجاره نامه به صورت دقیق تعیین شود. قانونگذار، بازه زمانی مشخصی را برای توافق نامه‌ای که میان موجر و مستاجر تنظیم شده در نظر نگرفته است. بنابراین، مدتی که در این قرارداد تعیین شده، ممکن است از چند ساعت تا چند سال باشد.

آیا تعیین عین مستاجره در نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر الزامی است؟

منظور از عین مستاجره در واقع، یک یا چند سیستمی است که مالکیت منافع آن‌ها پس از تنظیم نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر به مستاجر منتقل می‌شود. با توجه به ماده 472 قانون مدنی، معین بودن عین مستاجره یکی از شرایط صحت توافق نامه‌ای است که میان موجر و مستاجر تنظیم می‌شود. به همین دلیل، یک یا چند سیستمی که مالکیت منافع آن در اثر امضای این توافق نامه به مستاجر واگذار می‌شود باید معلوم و مشخص باشند. همچنین به موجب این ماده، مجهول یا نامعین بودن عین مستاجره باعث باطل شدن این توافق نامه می‌شود.

بنابراین، عدم تعیین نوع و مشخصات فنی، کمی و کیفی سیستمی که مالکیت منافع آن به مستاجر منتقل می‌شود باعث باطل شدن توافق نامه میان موجر و مستاجر خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که یکی از ماده‌های این قرارداد را به تعیین مشخصات فنی، کمی و کیفی کامپیوتری اختصاص بدهیم که به عنوان عین مستاجره تعیین می‌شود.

آیا تعیین اجاره بها در نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر ضرورت دارد؟

در ابتدا باید بگوییم که اجاره، یک قرارداد مُعَوَض است. به این معنا که مالکیت منافع عین مستاجره در عوض پرداخت اجاره بها به مستاجر منتقل می‌شود. بنابراین، تعیین اجاره بهای کامپیوتر، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در هنگام تنظیم این توافق نامه باید درباره آن تعیین تکلیف شود. مقدار و نحوه پرداخت مبلغی که در نمونه قرارداد اجاره کامپیوتر به عنوان اجاره بها نوشته می‌شود، باید به واسطه توافق میان موجر و مستاجر تعیین شده باشد. موجر و مستاجر می‌توانند مواعد زمانی مشخصی را برای پرداخت اجاره بهای کامپیوتر در نظر بگیرند. در این حالت، مستاجر باید اقساط اجاره بهای کامپیوتر را در مواعد زمانی مشخص پرداخت کند.

لازم به ذکر است که پرداخت هزینه تعمیرات کامپیوتر بر عهده موجر است مگر در صورتی که او و مستاجر برخلاف این موضوع با یکدیگر توافق کرده باشند.

شرایط ضمانت مستاجر

مستاجر در حکم امین و ید او نیز اَمانی است. به این معنا که مستاجر، ضامن خرابی و از بین رفتن کامپیوتر نیست. از سوی دیگر در برخی موارد، ید امانی مستاجر تبدیل به ید ضمانی می‌شود. در این موارد، مستاجر ضامن تمام خرابی‌ها و آسیب‌های وارد شده به عین مستاجره است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. در صورتی که مستاجر نسبت به نگهداری و محافظت از کامپیوتر کوتاهی کرده باشد؛
  2. اگر مستاجر مطابق با شرایط مورد نظر موجر از عین مستاجره استفاده نکند؛
  3. اگر مدت این قرارداد به پایان برسد و علیرغم مطالبه موجر، مستاجر از تحویل کامپیوتر به موجر خودداری کند.

گفتگو با مشاوران درباره نکات حقوقی این توافق

اجاره نامه، سندی است که حدود مسئولیت‌ها، اختیارات و تعهدات هر یک از موجر و مستاجر را مشخص می‌کند. به همین دلیل، عدم تنظیم دقیق اجاره نامه می‌تواند باعث بروز اختلاف میان موجر و مستاجر و تضییع حقوق و منافع قانونی آن‌ها شود. اجاره نامه‌ای معتبر است که مطابق با قانون و با در نظر گرفتن حقوق و منافع قانونی موجر و مستاجر تنظیم شده باشد. به شما توصیه می‌کنیم که تنظیم اجاره نامه را به اشخاصی بسپارید که با قانون مدنی ، قانون روابط موجر و مستاجر و سایر قوانین مرتبط آشنایی کامل دارند.

برای تنظیم اجاره نامه‌های اختصاصی خودتان می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد رکلا استفاده کنید. همچنین این امکان را دارید که برای اجاره دادن اموال منقول و غیر منقول خود از نمونه اجاره نامه‌های موجود در سایت رکلا بهره ببرید.

برای آشنایی با شرایط و ضوابط قانونی عقد اجاره و نکات مهمی که در هنگام تنظیم آن باید در نظر گرفته شود نیز می‌توانید از راهنمایی‌های تیم حقوقی رکلا در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد اجاره دستگاه

اگر یک دستگاه کامپیوتر و تجهیزات دیگری مانند آن را برای مدت مشخصی اجاره می‌دهید، نمونه قرارداد اجاره دستگاه می‌تواند برای شما کاربردی و مناسب باشد.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه
دانلود نمونه قرارداد اجاره دستگاه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات