قرارداد مشارکت تولیدی لباس ؛ شراکت نامه تولید لباس را چگونه بنویسیم؟

-
بروزرسانی:1403/01/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت تولیدی لباس

ممکن است شما به عنوان یک تولید کننده لباس، سرمایه کافی برای راه اندازی کسب و کار خود را نداشته باشید یا اینکه پول و سرمایه لازم در این زمینه را دارید اما از تخصص کافی برای تولید انواع لباس برخوردار نیستید. حال این سوال مطرح می‌شود که شما چگونه می‌توانید کسب و کار خود را در زمینه تولیدی لباس آغاز کنید؟ در این گونه موارد، انعقاد قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، شما را در استفاده از سرمایه، مهارت و تخصص شخص دیگر و نیز پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری خودتان یاری می‌کند.

در یک تعریف کلی از شراکت نامه تولید لباس ، باید بیان داشت که این قرارداد به منظور ایجاد رابطه شراکت میان سرمایه گذاران و متخصصان منعقد می‌شود. به موجب این قرارداد، طرفین با در هم آمیختن آورده یا سرمایه‌های خود (نقدی و غیر نقدی)، برای سهیم شدن در سود و زیان ناشی از مشارکت در تولیدی لباس فعالیت می‌کنند. این قرارداد را می‌توانیم یکی از انواع شراکت نامه تولیدی در نظر بگیریم.

در این مقاله قصد داریم که شما را با قرارداد شراکت تولید لباس ، بیشتر آشنا کنیم و برخی از آثار مهم این قرارداد را برای شما توضیح دهیم.

هدف اصلی از انعقاد شراکت نامه تولید لباس در یک نگاه کلی

همانطور که بیان شد تامین سرمایه، از مهمترین اهداف انعقاد این قرارداد است. همچنین گاهی برخی از اشخاص، اگرچه قابلیت راه اندازی کسب و کار انفرادی را دارند اما ترجیح می‌دهند که فعالیت‌های اقتصادی خود را در قالب مشارکت انجام دهند. این مسئله از آن جا ناشی می‌شود که در شراکت‌، دستیابی به سود سریع‌تر محقق می‌شود. توجه داشته باشید که در مشاغل مشارکتی، به اندازه سود، امکان زیان نیز وجود دارد.

منظور از آورده در شراکت نامه تولید لباس

منظور از آورده، سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی شرکا است. سرمایه نقدی، همان مبالغ لازم برای تهیه کارگاه و تجهیزات فنی تولیدی لباس محسوب می‌شود. در مقابل، سرمایه‌های غیر نقدی، شامل تخصص و مهارت لازم برای تهیه انواع لباس است.

در برخی از موارد این عقیده وجود دارد که در راه اندازی یک تولیدی لباس به صورت مشارکتی، سرمایه غیر نقدی مشارکت کنندگان ضروری نیست اما این تفکر اشتباهی است زیرا همانطور که در ادامه بیان خواهیم کرد، در راستای کسب برخی از مجوزهای لازم برای راه اندازی قانونی و رسمی یک تولیدی لباس، برخورداری از مهارت و تجربه در حوزه تولید لباس لازم تلقی می‌شود.

تنظیم قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، برای آغاز فعالیت کفایت می‌کند؟

تنظیم و امضای شراکت نامه تولید لباس ، صرفا برای تنظیم روابط فی مابین طرفین است و تعهدات هر یک از آن‌ها را روشن می‌سازد. بنابراین انعقاد این قرارداد به منزله شروع رسمی کسب و کار نیست. به همین منظور پس از انعقاد این قرارداد، باید به دریافت مجوز‌های قانونی اقدام کرد.

اولین مجوز لازم برای راه اندازی یک تولیدی لباس، جواز تاسیس است. این مجوز از طریق وزارت صنایع و معادن و تجارت صادر می‌شود و به مدت یک سال اعتبار دارد. جواز تاسیس پس از طی این مدت، با وجود شرایطی (همچون پیشرفت در کسب و کار تولیدی لباس) قابل تمدید است.

مجوز ضروری دیگر برای راه اندازی تولیدی لباس، پروانه بهره ‌برداری است. در واقع ضرورت اخذ این مجوز به دلیل آن است که مشارکت کنندگان در قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، فعالیت خود را در یک کارگاه تولیدی و با استفاده از نیروی کار انسانی و دستگاه‌های تولیدی شروع می‌کنند. باید توجه داشت که در این مرحله، داشتن تجربه و تخصص لازم در اخذ پروانه ضروری است. پروانه بهره برداری تا دو سال اعتبار دارد و طی شرایطی می‌توان آن را تمدید کرد.

قرارداد مشارکت تولیدی لباس از منظر قانونی

قرارداد شراکت تولید لباس ، قراردادی است که میان دو یا چند شخص تنظیم می‌شود. این قرارداد در واقع یکی از نمونه‌های قرارداد مشارکت‌ مدنی است. مشارکت مدنی در ماده 571 قانون مدنی، تعریف شده و دارای چارچوب حقوقی و شکلی مخصوص به خود است. بر همین اساس، قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، از انواع قراردادهای معین محسوب می‌شود و باید از قواعد خاص خود تبعیت کنند. در نتیجه، عدم رعایت چنین قواعدی در زمان تنظیم و انعقاد قرارداد، موجب عدم صحت آن می‌شود.

البته قانون گذار در تنظیم قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، برای اراده طرفین، جایگاه قائل شده است. به همین منظور مطابق با ماده 10 قانون مدنی ، برای آن‌ها در قرارداد، امکان در نظر گرفتن شرایطی مطابق با خواست و اراده طرفین وجود دارد. البته شرایط مذکور، نباید در تضاد با قانون و شرع باشند.

این قرارداد معمولا به صورت غیر قابل فسخ میان طرفین تنظیم می‌شود. بنابراین طرفین قرارداد قادر نخواهند بود که بدون رضایت طرف مقابل، برای اتمام قرارداد تصمیم بگیرند و رابطه مشارکت کنندگان و تعهدات ناشی از قرارداد، تنها از طریق اقاله قرارداد یا فسخ قرارداد قابل اتمام است.

اقاله زمانی رخ می‌‌دهد که طرفین قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، همگی به خاتمه قرارداد و تعهدات حاصل از آن رضایت دهند. در نتیجه، قرارداد از اعتبار قانونی خود خارج می‌شود. فسخ زمانی ممکن می‌شود که علت یا علل قانونی برای اتمام قرارداد وجود داشته باشد. یکی از علت‌های قانونی برای اتمام یک قرارداد، عدم رعایت تعهدات است. برای مثال؛ زمانی که شما به عنوان تولید کننده لباس به تعهد خود مبنی بر تولید لباس عمل نکنید، طرف دیگر می‌تواند با استفاده از حق فسخ خود، قرارداد را به پایان برساند.

موضوع قرارداد باید شامل چه مواردی باشد؟

موضوع، یکی از مهم ترین قسمت‌های هر قرارداد است. به همین ترتیب در نظر گرفتن موضوعی مبهم و نامشخص در صحت قرارداد تاثیر بسیار زیادی دارد، به طوری که موجب باطل شدن قرارداد می‌شود. در قرارداد شراکت تولید لباس نیز موضوع شراکت و نیز نحوه آن باید به صورت دقیق درج شود. موضوع در قرارداد فوق، شراکت در تولید لباس است. در تنظیم این قرارداد می‌توانید به طراحی لباس نیز اشاره داشته باشید. به این صورت شراکت شما شامل طراحی لباس و تولید آن نیز خواهد بود. به این ترتیب، شرکا می‌توانند قرارداد طراحی لباس را نیز به صورت شراکتی اجرا کنند.

سرمایه طرفین در قرارداد مشارکت تولیدی لباس به چه صورت است؟

یکی از قسمت‌های منحصر به فرد قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، مربوط به تعیین جزییات سرمایه شرکا است. تعیین دقیق میزان سرمایه طرفین، در میزان سهم دریافتی آن‌ها از سود یا زیان تاثیر دارد. برای مثال؛ سرمایه شما در یک تولیدی لباس، می‌تواند مبالغ لازم برای تامین تجهیزات فنی دوخت لباس و سرمایه شریک یا شرکای مقابل شما می‌تواند مبالغ لازم برای تامین پارچه و نخ یا تامین تخصص لازم برای تولید باشد.

تعیین سهم الشرکه در این قرارداد

سهم الشرکه در قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، به معنای میزان سهم هر یک از شرکا از سود و زیان ناشی از مشارکت تولیدی لباس است. در این قرارداد، سهم هر یک از شرکا براساس میزان سرمایه او محاسبه و به صورت دقیق قید می‌شود.

مدت و زمان آغاز قرارداد مشارکت تولیدی لباس

در قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، شراکت بر اساس اطلاعات وارد شده در این قسمت، آغاز و تمام می‌شود. البته در مواردی نیز قرارداد بر مبنای فسخ به پایان می‌رسد. پس از گذشت زمان قرارداد، طرفین می‌توانند آن را تمدید کنند. قرارداد در دو حالت، قابل تمدید است. قرارداد یا به صورت خودکار تمدید می‌شود یا تمدید آن بر اساس توافق طرفین رخ می‌دهد.

چند نکته در مورد قرارداد شراکت تولید لباس

در زمان تنظیم قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، به موارد ذیل توجه داشته باشید:

  1. از آن جا که ممکن است طرفین قرارداد بیش از دو طرف باشند، حتما تعهدات هر یک از طرفین را به صورت دقیق ذکر کنید تا در زمان وقوع اختلاف، قابل دفاع باشد؛
  2. اگر شرکا در راستای ضمانت اجرای تعهدات خود، چک یا سفته ارائه دادند، حتما مشخصات هر کدام از چک‌ و سفته‌ها را به طور کامل در متن قرارداد وارد کنید؛
  3. در خصوص هزینه‌های مربوط به کارگاه تولیدی لباس، حتما وظیفه هریک از طرفین را در خصوص آن‌ها مشخص کنید. همانطور که می‌دانید علاوه بر سرمایه کلی در مشارکت، هزینه‌هایی همچون هزینه مالیات، بیمه و نیز هزینه‌های مربوط به رفع عیوب وجود دارد. در این زمینه مسئولیت شرکا، باید در برابر هر یک از آن‌ها مشخص شود؛
  4. در زمان تنظیم قرارداد مشارکت تولیدی لباس ، حتما به حفظ اطلاعات محرمانه تولیدی وعدم انتشار آن‌ها بدون رضایت سایر شرکا تاکید کنید. با توجه به اهمیت این مسئله، به شما توصیه می‌شود که در قرارداد خود، بندی را به این مورد اختصاص دهید. در صورتی که قرارداد بدون در نظر گرفتن این بند تنظیم شود، طرفین می‌توانند ضمن قرارداد مستقل دیگری (همانند قرارداد محرمانگی دو جانبه)، برای تضمین اطلاعات نام برده شده اقدام کنند؛
  5. در شراکت نامه تولید لباس مسئولیت‌های ناشی از شراکت در تولیدی لباس، به صورت مساوی میان شرکا تقسیم می‌شود.

اقدامات لازم برای تضمین هر چه بیشتر قرارداد مشارکت تولیدی لباس

به منظور کسب اطمینان بیشتر از صحت انجام شدن مراودات کاری شرکا، اطمینان از حسابرسی‌ها و همچنین اطمینان از انجام شدن تعهدات مربوط به موضوع این شراکت کاری که فعالیت در حوزه تولید لباس است، در نظر گرفتن برخی تدابیر حقوقی و قانونی اهمیت زیادی دارند. از مهمترین اقداماتی که در این خصوص باید انجام دهید، در نظر گرفتن ضمانت اجرا برای انجام تعهدات شرکا در قرارداد شراکت تولید لباس است. توجه به تعیین چنین ضمانت اجرایی، سبب می‌شود که شرکا به تعهدات ناشی از این قرارداد پایبند باشند و در عمل به آن‌ها بکوشند.

پیشنهاد دریافت خدمات حقوقی از رکلا

شراکت شما با تنظیم یک قرارداد مناسب، به صورت دقیق‌تر و مطمئن‌تری آغاز می‌شود. به همین منظور لازم است که حتما پیش از شروع شراکت، برای تنظیم یک قرارداد مناسب اقدام کنید. در این زمینه، تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین با ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، در کنار شما خواهد بود. برای ثبت درخواست، روی لینک‌های مربوطه بزنید و به صفحه آن‌ها وارد شوید.

قرارداد مشارکت تولید

برای تهیه نسخه کامل نمونه قرارداد مشارکت تولید ، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت تولید
دانلود نمونه قرارداد مشارکت تولید
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات