شرح وظایف نظافتچی مجتمع مسکونی و ویژگی‌های ضروری برای این شغل!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نظافتچی مجتمع

نظافت و تمیز کردن همواره یکی از موضوعات مهم و اساسی بوده است که در جامعه امروزی نیز با توجه اینکه تعداد قابل توجهی از اشخاص در مجتمع‌های تجاری و مسکونی سکونت و فعالیت دارند، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. از این رو افراد شاغل در این حیطه باید برای انجام بهتر مسئولیت‌های خود از توانایی‌ و تخصص‌های لازم برخوردار باشند. برای مثال، یک شخص تحت عنوان نظافتچی مجتمع ، برای اینکه بتواند مسئولیت‌های محول شده را به نحو احسن انجام دهد لازم است که ابتدا مهارت‌های کار کردن در این حیطه را در خود شناسایی کند، آموزش‌های مربوطه را فرا گیرد و سپس به فعالیت در این حوزه اقدام کند. حال، در مقاله حاضر جهت آشنایی بیشتر شما با شرح وظایف نظافتچی مجتمع مسکونی و همچنین توانایی‌های لازم برای این حرفه، مطالب کاربردی‌تری ارائه خواهیم کرد.

البته در همین ابتدا پیشنهاد می‌کنیم اگر در این سمت شغلی مشغول به فعالیت هستید، راجع به نحوه پرداخت دستمزد و تنظیم قرارداد آن با کارفرما اطلاعات لازم را کسب کنند. کما اینکه کارفرما نیز نیاز دارد که به خوبی از تعهداتی که به موجب این توافق کاری به عهده می‌گیرد، مطلع شود. برای کسب اطلاعات حقوقی مرتبط با این شغل، پیشنهاد می‌کنیم مقاله قرارداد نظافت ساختمان را مطالعه کنید. این سری مقالات، از انواع قرارداد نظافت محسوب می‌شوند که در آن‌ها به صورت تخصصی درباره نکات حقوقی این قبیل مشاغل توضیح داده‌ایم.

کلیاتی درباره نظافتچی مجتمع

مسئولیت‌های یک نظافتچی معمولا در تمام حوزه‌های کاری یکسان است اما با این حال، افرادی که به عنوان نظافتچی در یک مجتمع بزرگ شاغل هستند وظایف نسبتا سنگینی دارند. در واقع از آنجا که فعالیت آن‌ها در یک محیط بزرگ است بنابراین فارغ از اینکه کارهای زیادی را باید انجام دهند همچنین مستلزم رعایت یک سری اصول و مقررات نیز هستند. مسئولیت‌های این افراد در مقایسه با سایر همکاران خود در محیط‌های دیگر اندکی دشوارتر است چرا که باید یک مجتمع که شامل طبقات و واحدهای زیادی می‌شود را در مدت زمانی معین نظافت کنند.

از طرفی دیگر، یک نظافتچی مجتمع علاوه بر اینکه باید در انجام کار خود حرفه‌ای و ماهر باشد، به این دلیل که در طول فعالیت خود با افراد متعددی تعامل دارد، باید از خصوصیات اخلاقی و اجتماعی متناسبی نیز برخوردار باشد.

یک نظافتچی مجتمع نیازمند چه ویژگی‌های شخصیتی است؟

اگرچه یک نظافتچی برای بهتر انجام دادن کارهای خود باید مهارت‌های فنی داشته باشد اما بخشی از ویژگی‌های مورد نیاز او مخصوصا در محلی همچون مجتمع‌های تجاری و مسکونی، برخوردار بودن از ویژگی‌های اخلاقی مناسب است. به عبارت دیگر، همانطور که به درستی اجرا شدن وظایف نظافتچی مجتمع اهمیت دارد، به همان میزان نیز مهارت‌‌های ارتباطی شاغلین این حرفه نیز مهم است. با این اوصاف، در ادامه برخی از ضروری‌ترین ویژگی‌ها را شرح می‌دهیم.

محترم شمردن و خوش برخورد بودن با ساکنین

یک نظافتچی مجتمع مسکونی از آنجا که در محلی پر رفت و آمد کار می‌کند، نه تنها باید در حیطه انجام فعالیت‌های فیزیکی ماهر باشد بلکه در زمینه برقرار کردن ارتباط با اهالی مجتمع نیز به مهارت‌های برقراری ارتباط و رفتار و گفتار پسندیده نیاز دارد.

انجام مسئولیت‌ها طبق دستورات اعمال شده

فردی که به عنوان نظافتچی مشغول به فعالیت است، باید از روحیه منعطف و سازگاری برخوردار باشد تا بتواند مسئولیت‌های خود را مطابق با مقررات و دستورالعمل‌های تعریف شده انجام دهد. در واقع، توانایی کار در هر شرایطی، از جمله ویژگی‌های مهم یک نظافتچی محسوب می‌شود.

تسلط نظافتچی مجتمع به ابزار و شیوه کار

از دیگر مهارت‌هایی که یک نظافتچی مجتمع مسکونی با تسلط بر آن می‌تواند مسئولیت‌های خود را به صورت مطلوب انجام دهد، شناخت و آشنایی با وسایل نظافت و همچنین نحوه کار با آن‌ها است. به بیان دیگر، اگر شخص مربوطه نتواند با کیفیت کار خود رضایت اهالی مجتمع را جلب کند، ممکن است در مدت کمی اخراج شود. بنابراین شاغلین این حرفه باید در صورت نیاز مهارت‌های مربوطه را کسب کنند.

شرایط استخدام نظافتچی مجتمع

یک نظافتچی با توجه به محل کار خود ممکن است با اشیا و لوازم قیمتی و ارزشمندی سر و کار داشته باشد. از این رو مدیران مجتمع معمولا سعی می‌کنند افرادی را استخدام کنند که متعهد و به نوعی قابل اعتماد باشند. در واقع، اشخاصی که از شرایطی نظیر عدم سوابق کیفری، ارائه آدرس دقیق محل سکونت، مدارک شناسایی کامل و معتبر، توانمند بودن در انجام امورات نظافتی، تجربه کافی در انجام فعالیت‌های نظافتی سنگین و موارد مرتبط دیگر برخوردار باشند، اشخاصی خواهند بود که می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید. این اشخاص گزینه‌های مناسبی برای استخدام نظافتچی مجتمع هستند.

به طور معمول این رابطه کاری به واسطه امضای قرارداد کار شکل می‌گیرد.

مسئولیت‌های حرفه‌ای و الزامی نظافتچی مجتمع

نظافتچی مجتمع بنابر دستورات مدیر مجتمع موظف است که مسئولیت‌های محول شده را در مدت زمان اختصاص یافته به صورت کاملا دقیق انجام دهد. در واقع اگر بخواهیم به طور کلی وظایف نظافتچی مجتمع را شرح دهیم، این وظایف شامل مواردی مانند تمیز کردن کلیه راهرو‌ها، راه‌پله‌ها، پنجره‌ها، شیشه‌های داخلی و بیرونی، به موقع حاضر شدن در محل کار، انجام دادن امور مطابق مقررات مجتمع و موارد مرتبط دیگر می‌شوند. در ادامه با جزئیات بیشتری شرایط و فعالیت‌هایی که یک نظافتچی خصوصا در مجتمع‌ها باید انجام دهد را شرح می‌دهیم.

شرح وظایف نظافتچی مجتمع مسکونی

شخصی که برای نظافت یک مجتمع استخدام می‌شود موظف است که طبق دستورات مدیر مربوطه محیط‌های مختلف مجتمع را تمیز کند. به بیانی دیگر، وظیفه دارد کلیه موارد زیر را اجرایی کند:

  1. در ساعات مقرر شده به مجتمع ورود و خروج داشته باشد؛
  2. نظافت و تمیز کردن پارکینگ و آسانسورها با استفاده از ابزار مورد نیاز (جارو، طی و آب)؛
  3. بهره بردن از مواد شوینده با کیفیت و مخصوص؛
  4. شستشو و تمیز کردن درب ورودی، شیشه‌ها و پنجره‌ها؛
  5. زیبا سازی و نظافت حیاط مجتمع؛
  6. تمیز کردن لابی و راهرو‌های مجتمع به وسیله طی مرطوب؛
  7. در صورت نیاز، نظافت موتور خانه و اسباب انبارهای مجتمع؛
  8. بازدید دوره‌ای و منظم از پشت بام و شوفاژخانه و در صورت لزوم تمیز کردن آن‌ها؛
  9. رعایت ایمنی و پوشش مناسب محل، نظیر دستکش، ماسک و لباس مخصوص؛
  10. گردگیری نرده‌ها و دیوارها؛
  11. از بین بردن تبلیغات درج شده بر سطح دیوارها، درها و آسانسورها؛
  12. قرار دادن ابزار نظافت در انبار یا محل‌های معین؛
  13. در پایان کار، تحویل دادن کلید‌های تمام محیط‌هایی که نظافت شده است؛
  14. انجام دقیق کلیه مسئولیت‌ها مطابق توافقات انجام شده؛
  15. مطلع کردن مدیر مربوطه چند روز قبل از شروع کار در صورت اتمام مواد و ابزار کار مورد نیاز؛
  16. ثبت گزارشات فعالیت‌های انجام شده به صورت دقیق در دفتر نگهبانی مجتمع.

توصیه می‌کنیم این نکات را در نظر داشته باشید

آگاهی از نکات حقوقی یک سمت شغلی اهمیت زیادی دارد چرا که عدم شناخت کافی، ممکن است مشکلات زیادی برای طرفین ایجاد کند. در این توافق، کارفرما باید به خوبی بداند که نسبت به نظافتچی چه تعهداتی دارد و در مقابل، نظافتچی نیز باید از حقوق و تعهدات خود آگاه باشد. کسب اطلاعات موثق در این خصوص، به واسطه استفاده از خدمات مشاوره حقوقی به راحتی میسر خواهد شد. به همین دلیل، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

علاوه براین، مهم است که شروع کار شما با امضای یک قرارداد مناسب همراه باشد. برای این منظور نیز می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد نظافتچی

توافق با نظافتچی به صورت پیمانکاری، با استفاده از این قرارداد ممکن می‌شود.

نمونه قرارداد نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد نظافتچی

قرارداد استخدام نظافتچی

فایل کامل این قرارداد را با زدن روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات