قرارداد آشپز ، قراردادی کاربردی برای به کارگیری نیروی ماهر آشپز در غذاخوریها، هتلها، رستورانها، مراکز شبانه روزی، مدارس و دانشگاهها است. به طور کلی هر جایی که لازم باشد غذا سرو شود، حضور یک آشپز یا سرآشپز ماهر و چیره دست لازم است. به هر حال در صورتی که قصد داشته باشید شخص آشپز را برای کسب و کار خود یا سایر اهداف استخدام کنید، باید نمونه قرارداد آشپز یا نمونه قرارداد آشپز با کارفرما را تهیه یا تنظیم کنید. نمونه قرارداد آشپز با کارفرما ، سند مکتوب و معتبری است که ارتباط میان کارفرما و آشپز را مشخص میکند و همچنین از تعهد طرفین در انجام یک پیمان کاری صحبت میکند.
در متن قرارداد آشپز ، درباره جنبههای مختلف این پیمان کاری صحبت میشود و طرفین با امضای قرارداد تعهد میدهند که نهایت تلاش خود را در جهت انجام مفاد قرارداد انجام دهند. در ادامه درباره ماهیت این قرارداد صحبت میکنیم و با بررسی یک نمونه از فرم قرارداد آشپز ، محتوای قرارداد و بخشهای مختلف آن را توضیح میدهیم.
نمونه قرارداد آشپز چگونه قراردادی است؟
این قرارداد در حقیقت یک قرارداد کار است، زیرا به دنبال تنظیم این قرارداد، شخص آشپز از سوی شخص کارفرما برای انجام امور مد نظر او به کار گرفته میشود. بنابراین این عقد، یک قرارداد استخدام میان شخص کارفرما و شخص آشپز یا سرآشپز به شمار میآید. قراردادهای کاری، براساس قانون کار رایج در هر کشور تنظیم میشوند و در کشور ما نیز نمونه قرارداد آشپز ، براساس قرارداد کار تنظیم میشود. قرارداد اشاره شده تابع قوانین کار و تامین اجتماعی است و مفاد این قوانین بر بندهای قرارداد مربوطه حاکم است. همه کارفرمایان و صاحبان پروژههای کاری، زمانی که برای استخدام نیروی کار اقدام میکنند، باید به قوانینی که مربوط به استخدام نیرو است، توجه کنند و براساس آنها عمل کنند.
هرگونه تخلف و خطا از سوی کارفرمایان تخلف محسوب میشود و حتما از طریق مراجع ذی صلاح با آنها برخورد خواهد شد. توجه به این قوانین، رعایت حقوق هر یک از طرفین را به همراه دارد و در نتیجه کمتر شاهد به وجود آمدن اختلافات و مراجعه به مراجع قضایی توسط طرفین خواهیم بود. همچنین با رعایت مفاد این قوانین، از برخورد ناعادلانه با کارگر یا نیروی کار انسانی نیز جلوگیری به عمل میآید.
بنابراین با وجود اینکه آشپز شخص ماهری است که دارای مهارت و علم آشپزی است، اما برای تنظیم نمونه قرارداد آشپز نیز از قوانین کار پیروی میشود، زیرا این قانون تمام مشاغل و شرایطهای مختلف کاری را در نظر گرفته است و مفاد آن برای استفاده از نیروهای مبتدی و حتی نیروهای ماهر و متخصص نیز کاربرد دارد.
نگاه قانون به نمونه قرارداد آشپز با کارفرما
ماده 7 قانون کار جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم به قرارداد کار اشاره کرده است. در این ماده آمده است که قرارداد کار، قرارداد کتبی یا شفاهی است که به موجب آن کارگر در قبال انجام کار موقت یا غیر موقت برای کارفرما حق الزحمه دریافت میکند. در این تعریف دو واژه کارگر و کارفرما را داریم. قانون کار در ماده 2 و 3 درباره این دو اصطلاح سخن گفته است و آنها را توضیح داده است. براساس ماده 2 قانون کار: کارگر از نظر این ماده از قانون کار، شخصی است که با هر عنوان برای کاری که انجام میدهد حق الزحمه میگیرد.
کارگر، کار را برای کارفرما انجام میدهد و حق الزحمه او میتواند شامل مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایای دیگر باشد. از طرف دیگر در ماده 3 قانون کار، کارفرما تعریف شده است. براساس این ماده کارفرما شخصی است که میتواند حقیقی یا حقوقی باشد. کارفرما کارگران را برای انجام کار در اختیار میگیرد و به اندازه میزان زحمت و کار، به آنها حقوق میدهد.
الزامات و قوانین بهداشتی در فرم قرارداد آشپز
کاری که آشپز انجام میدهد، ترکیب ماهرانه مواد اولیه و تبدیل آن به یک محصول دلچسب و لذت بخش است. غذا، پیشغذا، دسرهای مختلف و… از جمله تولیداتی است که آشپز در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. از آنجایی که این خوردنیها به مصرف مردم میرسند، ارتباط بسیار نزدیکی با سلامت آنها دارد. در نتیجه در این سالها وزارت بهداشت قوانین سخت گیرانهای برای سالنهای غذا خوری در نظر گرفته است. بخشی از این قوانین بهداشتی مربوط به آشپز و سرآشپز و به طور کلی پرسنلی است که در کار تهیه و تدارک غذا و خوردنیها هستند. به طور کلی سازمان بهداشت، اصول و قوانین بهداشتی که باید توسط آشپزها و سرآشپزها رعایت شود را به دو دسته تقسیم کرده است که میتوانیم در متن نمونه قرارداد آشپز با کارفرما نیز درباره آن صحبت کنیم.
- بهداشت فردی
- بهداشت عمومی
هرچند شاغلان در حرفه آشپزی به الزامات بهداشتی مربوط به کار خود آگاهی دارند اما برای تاکید بیشتر میتوانیم در متن قرارداد آشپز به این موارد نیز اشاره کنیم. بیان این موارد در متن قرارداد علاوه بر اینکه به عنوان یک تاکید در نظر گرفته میشود، باعث خواهد شد که انجام این اصول بهداشتی، رسمیت بیشتری پیدا کند. به این ترتیب اگر کم کاری یا کوتاهی آشپز باعث اختلال در بهداشت و به وجود آمدن بیماری شد، میتوان از او شکایت کرد و در نتیجه آشپز موظف به پاسخگویی خواهد بود. در این مورد خاص علاوه بر کارفرما، سازمان بهداشت نیز از آشپز توضیح میخواهد. بنابراین اصولی که به عنوان بهداشت فردی و بهداشت عمومی برای کار آشپزی و آشپزخانه مشخص شده است، باید با جدیت رعایت شود.
کارت بهداشت برای آشپز و پرسنل آشپزخانه
علاوه بر نکات بهداشتی و معمول که مربوط به سطح فردی و عمومی میباشد، مورد دیگری نیز وجود دارد که پرسنل باید آن را انجام دهند. این مورد، انجام آزمایشات تایید سلامتی است که منجر به صدور کارت بهداشت یا کارت سلامت و اعطای آن به شخص آشپز یا سایر پرسنل میشود. برای آشپز و پرسنل واجب است که حتما آزمایشات مورد نظر را انجام دهند و کارت بهداشت را دریافت کنند. کارت بهداشت دارای تاریخ دقیق است و لازم است که در حین کار، روی فرم لباس و سینه پرسنل تعبیه شود.
بازرسان بهداشت به این نکته توجه لازم را دارند و اگر ایرادی در انجام این کار ببینند، میتوانند آن را خطا محسوب کنند و به کارفرما متذکر شوند. به طور کلی طرح اخذ کارت بهداشت، یکی از سیاستهای کاری وزارت بهداشت است که برای مشاغلی که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند، اجرا شده است. برای این کارت آزمایشهایی گرفته میشود که بیماریهای مختلف را بررسی میکند، به خصوص بیماریهایی که واگیردار باشند و از قابلیت سرایت بالا برخوردار باشند.
حق الزحمه و مزایای آشپز در نمونه قرارداد آشپز با کارفرما
بدون شک هر فعالیتی نیازمند دریافت حق الزحمه و مزد است. برای استخدام آشپز نیز به همین صورت است. یکی از مواردی که در تعیین میزان حق الزحمه آشپز تاثیر گذار است، ساعت کار است. براساس ماده 51 قانون کار، کارگران نباید بیش از 7 ساعت و 20 دقیقه در طول روز و به طول کلی 44 ساعت در طول هفته کار کنند. با انجام این ساعت کاری، کارفرما موظف است که میزان حقوق مشخص شده توسط اداره کار را بپردازد. البته این پایه حقوق، برای کارگران مبتدی و بدون تخصص است. آشپزان و نیروی متخصص و ماهر با نرخ نامه دیگری حقوق و مزایا دریافت میکند. در این بخش از قرارداد، بعد از توافقات اولیه، مبلغ حق الزحمه مشخص میشود.
مزایای دریافتی دیگر آشپز در مطابق قرارداد آشپز
براساس قوانین تامین اجتماعی و قوانین کار، کارفرما به غیر از حق الزحمهای که به عنوان حقوق در نظر گرفته میشود باید مزایای دیگری را نیز پرداخت کند. این مزایا عبارتند از:
- بیمه: ماده 148 قانون کار میگوید که کارفرما موظف به بیمه کردن نیروی تحت امر خود است.
- حق مسکن و حق اولاد
- تعطیلات و مرخصیها (از آنجایی که یکی از روزهای شلوغ کاری برای رستورانها و غذاخوریها روزهای تعطیل و جمعهها است، که میزان مراجعه مشتریان به این مراکز بیشتر است، بحث مرخصی و تعیین روزهای تعطیل از موارد مهمی است که باید در متن قرارداد با آشپز به آن اشاره شود.)
- حقوق و مزایای اضافه کار (بسیاری از کارفرمایان مزایای ویژهای برای اضافه کار در نظر میگیرند که آشپزها برای کسب درآمد بیشتر میتوانند از آن استفاده کنند.
پیشنهاد ما
شما میتوانید تنظیم قرارداد آشپز خود را به ما بسپارید. درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. در سریعترین زمان با شما تماس میگیریم.
ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک نمونه کامل از این قرارداد را آماده کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.