قرارداد خرید و فروش کارتن و نکات مهم تنظیم این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش کارتن

قرارداد فروش کارتن یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که بیشتر در خصوص شرکت‌های تولیدی و کارخانجات استفاده می‌شود. کارتن‌ها جعبه‌های مقوایی هستند که در ابعاد مختلف تهیه می‌شوند. از این جعبه‌ها برای بسته بندی انواع کالا استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت، کارتن کالایی است که در میان شرکت‌ها و کارخانه‌ها متقاضیان زیادی دارد. کارتن‌ها را براساس اندازه‌های معیار و سفارشات مشتریان تهیه می‌کنند. اما گاهی ممکن است کارخانه‌ای از کارتن‌های آماده استقبال نکند و علاقه مند باشد که کارتن مورد نظر در ابعاد و اندازه‌ای که می‌خواهند تولید شود. به طور کلی کارخانه‌های تولید کارتن با استفاده از نمونه قرارداد فروش کارتن ، با خریداران و مشتریان خود معامله می‌کنند و کارتن‌های تولیدی خود را به آن‌ها می‌فروشند.

اگر تولیدی یا هر شرکت دیگری داشته باشید، به احتمال زیاد برای تهیه کارتن‌های بسته بندی مورد نیازتان به قرارداد خرید و فروش کارتن برخورده‌اید. نمونه قرارداد خرید کارتن یک سند معتبر قانونی است که معامله خرید و فروش را ممکن می‌کند.

نمونه قرارداد فروش کارتن چیست؟

متن قرارداد خرید کارتن یا فروش آن، متن مکتوبی است که میان تولید کنندگان و فروشندگان کارتن با خریداران آن‌ها تنظیم می‌شود. متن قرارداد خرید کارتن با توجه به عقد بیع (به معنی عقد خرید و فروش) و با توجه به ماده‌های قانون مدنی نوشته می‌شود. قرارداد حاضر یک سند معتبر قانونی است که می‌توانید در صورت بروز اختلاف یا مشکل در مراجع حل اختلاف به آن استناد کنید. در متن قرارداد فروش کارتن درباره نوع کارتن، انواع کارتن‌های سفارش داده شده، ابعاد کارتن‌ها، چگونگی رسیدگی و تحویل کارتن‌ها به خریدار، چگونگی انجام موضوع قرارداد، قیمت کارتن‌ها، مدت قرارداد، شروط خاص و موارد مهم دیگر صحبت می‌شود.

قرارداد فروش کارتن از نگاه قانون مدنی

قرارداد خرید و فروش کارتن نوعی عقد بیع است و براساس قانون مدنی نوشته و تنظیم می‌شود. در تنظیم نمونه قرارداد خرید کارتن ، به ماده‌هایی که درباره عقد بیع در قانون مدنی آمده است، توجه می‌شود. عقد بیع جز عقود معین محسوب می‌شود زیرا در قانون مدنی به طور صریح و مستقیم به عقد بیع اشاره شده است و درباره آن توضیح داده است. علاوه بر معین بودن عقد بیع، از ویژگی‌های مثبت دیگر این قرارداد، لازم بودن آن است. لازم بودن یک قرارداد به این معنی است که طرفین، یعنی فروشنده و خریدار نمی‌توانند به صورت یک جانبه قرارداد را فسخ کنند و موظف هستند که در قرارداد باقی بمانند و برای انجام موضوع قرارداد تلاش کنند. به طور کلی اگر متن قرارداد خرید کارتن با توجه به این قانون تنظیم شود، می‌توانیم بگوییم که صحیح است و ایرادی ندارد.

شرایط صحت نمونه قرارداد فروش کارتن از نگاه قانون مدنی

شرایط صحت متن قرارداد فروش کارتن ، عبارت است از:

  1. طرفین قرارداد برای خرید و فروش قصد و رضایت داشته باشند. هیچ کدام از طرفین نباید با اکراه یا اجبار در قرارداد حاضر شود؛
  2. خریدار و فروشند باید دارای اهلیت باشند. به این معنی که عاقل و بالغ بوده و اختیار اموال خود را در اختیار داشته باشند؛
  3. قرارداد خرید و فروش باید دارای موضوع معین باشد. برای مثال نوع کارتن و کاربری آن باید مشخص شود؛
  4. کالای مورد نظر باید مشروعیت یا مالیت داشته باشد. یعنی کالایی می‌تواند موضوع این قرارداد قرار بگیرد که ارزشمند و قابل داد و ستد است.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش کارتن

برای آگاهی بیشتر در مورد محتوای این قرارداد و آشنایی با نحوه نوشتن و تنظیم آن، در ادامه به شرح یک قرارداد خرید و فروش کارتن می‌پردازیم. آگاهی درباره محتوای قرارداد، آگاهی شما را از حقوقتان بالا می‌برد و می‌توانید با احتیاط بیشتری درباره امضای این قبیل قراردادها تصمیم بگیرید. قرارداد را با اشاره به این نکته شروع می‌کنیم که قرارداد حاضر براساس عقد بیع و قانون مدنی تنظیم شده است.

طرفین قرارداد

در ابتدای قرارداد باید به معرفی طرفین آن، یعنی خریدار و فروشنده کارتن بپردازیم. فروشنده، کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی کارتن هستند که جعبه‌های کارتنی را در ابعاد مختلف می‌سازند و به فروش می‌رسانند. بنابراین شخص حقوقی محسوب می‌شوند. برای معرفی اشخاص حقوقی لازم است از اطلاعاتی مانند نام شرکت یا کارخانه، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی شرکت یا کارخانه، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت نماینده نام ببریم. بعد از معرفی فروشنده، خریدار کارتن‌ها را معرفی می‌کنیم. خریدار، کارخانه یا هر شرکت دیگری است که برای بسته بندی محصولاتش به کارتن نیازمند است. البته ممکن است شخص حقیقی هم باشد. اگر شخص حاضر در قرارداد، حقیقی باشد از اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی و تلفن استفاده می‌کنیم.

هر کدام از طرفین قرارداد که امکان حضور در زمان امضای قرارداد را نداشته باشند، می‌توانند از نماینده یا وکیل استفاده کنند. نماینده یا وکیل از طرف هر کدام از طرفین که باشد، لازم است مدرکی برای اثبات حق امضا ارائه دهد. بعد از تایید صلاحیت نماینده، لازم است که مشخصات و اطلاعات نماینده نیز در متن قرارداد نوشته شود.

قرارداد خرید کارتن

موضوع قرارداد فروش کارتن

موضوع این قرارداد فروش کارتن به خریدار است. در این بخش از قرارداد توضیح داده می‌شود که کارتن‌ها با چه مشخصاتی از نظر ابعاد و اندازه تهیه شده و به فروش می‌رسند. از طرفی اگر قرارداد فروش کارتن ، طولانی مدت و در بازه‌های زمانی متفاوت باشد به این موضوع اشاره می‌شود که در چند سری، تحویل کارتن به خریدار انجام می‌شود. علاوه بر این، تعداد و تنوع کارتن‌های مورد نظر خریدار نیز در لیستی به قرارداد پیوست می‌شود. براساس آن لیست، فروشنده موظف می‌شود که آن نوع کارتن مورد نظر را در زمان مقرر به خریدار تحویل بدهد. موضوع قرارداد، تمام آن چیزی هست که در معامله، داد و ستد می‌شود. بنابراین لازم است که به طور دقیق درباره آن توضیح بدهید. توضیح در این بخش، موجب معین شدن موضوع قرارداد شما می‌شود که یکی از شرایط عمومی صحت قرارداد است.

مدت نمونه قرارداد فروش کارتن

از موارد مهمی که لازم است در متن قرارداد فروش کارتن درباره آن توضیح بدهید، مدت قرارداد است. مخصوصا اگر قرارداد میان دو شرکت برای طولانی مدت تنظیم شده باشد. برای مثال بسیار پیش می‌آید که یک شرکت تولیدی، برای بسته بندی اجناسش با یک شرکت تولید کارتن، نمونه قرارداد خرید کارتن تنظیم می‌کند. لازم است در متن قرارداد درباره تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد نوشته شود.

ثمن نمونه قرارداد فروش کارتن

ثمن قرارداد، همان بها و مبلغی است که خریدار در ازای کارتن‌های سفارش داده شده، به فروشنده پرداخت می‌کند که در متن قرارداد با عباراتی مانند مبلغ خرید یا مبلغ قرارداد مشخص می‌شود. شما می‌توانید در ابتدا قیمت هر نوع کارتن را مشخص کنید و در ادامه، مبلغ کل سفارش را محاسبه کنید و در متن قرارداد بنویسید.

موارد مهمی درباره مبلغ نمونه قرارداد فروش کارتن

  1. مبلغ قرارداد باید بعد از تحویل موضوع قرارداد پرداخت شود، مگر آنکه طرفین به شکل دیگری توافق کرده باشند.
  2. فروشنده می‌تواند در ابتدای قرارداد مبلغی را به عنوان تامین اعتبار اولیه تعیین کند.
  3. خریدار می‌تواند شرط کند که در طول مدت تعیین شده، هیچ مبلغی اضافه در برای تغییر نرخ ارز، نوسانات اقتصادی یا افزایش قیمت پرداخت نکند.

البته این موارد کاملا به توافق طرفین بستگی دارد. با توجه به شرایطی که خریدار و فروشنده دارند، می‌توانند هر شرطی را در قرارداد اعمال کنند. به شرط آنکه مخالف قانون نباشد و هر دو طرف درباره آن توافق داشته باشند.

محل تحویل محموله کارتن‌ها

خریدار می‌تواند مکانی را برای تحویل کارتن‌ها معرفی کند و بخواهد که کارتن‌های سفارشی به آنجا تحویل داده شوند. هزینه حمل و نقل و تحویل محموله به‌عهده خریدار است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خرید کارتن خود را به ما محول کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، این امکان را ایجاد کرده است که طرفین قرارداد بتوانند به سهولت و سادگی، مسئولیت نگارش محتوای قرارداد مورد نظر خود را به وکلا و مشاوران حرفه‌ای این مجموعه بسپارند. برای ثبت درخواست و پیگیری آن، ابتدا باید به صفحه ثبت سفارش این خدمات وارد شوید. برای انتقال سریع به این صفحه ، روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید.

علاوه براین، برای گفتگو با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا و دریافت راهنمایی از این متخصصان، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

این نمونه قرارداد را می‌توانید با زدن روی تصویر پایین، به سادگی دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

به این قرارداد نیاز دارید؟ برای تهیه آن اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات