توجه به نکات فروش خودرو صفر و دست دوم و اشاره به نکات فروش وکالتی این وسیله

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/02/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات فروش خودرو

قراردادهای مربوط به نقل و انتقال خودورو یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که با هدف واگذاری مالکیت خودرو تنظیم و امضا می‌شوند. واگذاری خودرو نیازمند آشنایی با نکات و جنبه‌های قانونی نقل و انتقال مالکیت آن است. فردی که قصد انتقال مالکیت ماشین خودش را دارد باید با شرایط قانونی و نکات فروش خودرو آشنایی داشته باشند. نا آشنایی با نکات و مسائل قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت خودرو می‌تواند دردسرهای قانونی زیادی را برای فروشنده به دنبال داشته باشد.

نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت خودرو چندان پیچیده و غیر قابل درک نیستند اما آشنایی با مراحل و نکات حقوقی نقل و انتقال مالکیت خودرو از ضرر و زیان مادی و غیر مادی فروشنده جلوگیری می‌کند. فردی که می‌خواهد مالکیت ماشین خودش را منتقل کند باید با نکات قانون مربوط به تنظیم قول نامه و قرارداد بیع خودرو نیز آشنایی داشته باشد.

در این نوشته مهم‌ترین مراحل و نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت ماشین را بررسی می‌کنیم.

آیا کارشناسی ماشین از نکات فروش خودرو است؟

کارشناسی به معنای بررسی همه جانبه ماشین است. پیش از نقل و انتقال مالکیت ماشین باید بدنه، موتور و وسایل فنی آن به صورت دقیق بازبینی و کارشناسی شوند. تعیین ارزش واقعی ماشین با توجه به سلامت، کیفیت و ایمنی آن مشخص می‌شود. کارشناس با توجه به مشخصات فنی و کیفی ماشین، ارزش اقتصادی آن را به صورت تخمینی اعلام می‌کند. تمامی ماشین‌ها پیش از نقل و انتقال مالکیت باید به صورت دقیق کارشناسی شوند. بنابراین یکی از نکات مهم در فروش خودرو صفر نیز کارشناسی و بازبینی کردن آن است.

آیا بررسی برگ سبز را باید به عنوان یکی از نکات فروش خودرو دست دوم در نظر بگیریم ؟

یکی از مهم‌ترین مراحل قانونی و نکات فروش خودرو دست دوم ، تعویض پلاک است. برگ سبز ماشین یک سند تک برگ به رنگ سبز است که از سوی نیروی انتظامی صادر می‌شود.

مراحل صدور برگ سبز عبارتند از:

  1. بررسی اصالت ماشین ؛
  2. احراز هویت مالک ؛
  3. تعویض پلاک

نیروی انتظامی پس از سپری شدن این مراحل، برگ سبز جدیدی به نام انتقال گیرنده صادر می‌کند. برگ سبز یک سند قانونی و معتبر است که مالک ماشین را مشخص می‌کند. انتقال گیرنده پس از صدور برگ سبز به عنوان مالک قانونی ماشین شناخته می‌شود. بنابراین یکی از نکات فروش خودرو دست دوم ، تقاضا برای تعویض پلاک و صدور برگ سبز جدید به نام انتقال گیرنده است.

نکته: برگ سبز پس از تعویض پلاک باید به وسیله پست برای انتقال گیرنده ارسال شود.

تنظیم مبایعه نامه؛ یکی از شرایط قانونی و نکات مهم در فروش خودرو صفر

تنظیم و امضای مبایعه نامه یکی از مهم‌ترین مراحل قانونی نقل و انتقال مالکیت است. مبایعه نامه سندی قانونی و معتبر است که به وسیله توافق میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده تنظیم و امضا می‌شود. انتقال دهنده و انتقال گیرنده می‌توانند این مبایعه نامه را به صورت عادی یا به صورت رسمی تنظیم کنند.

مبایعه نامه عادی توسط انتقال گیرنده و انتقال دهنده تنظیم و امضا خواهد شد اما مبایعه نامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و امضا می‌شود و دارای سر برگ مخصوص قوه قضاییه است.

در مجموع مبایعه نامه‌ای که به صورت عادی یا رسمی تنظیم شده یک سند محکمه پسند است. انتقال دهنده و انتقال گیرنده برای اثبات ادعاهای خودشان می‌توانند به مبایعه‌نامه ( اعم از عادی یا رسمی ) استناد کنند. قابل ذکر است که مبایعه نامه یک سند لازم الاجرا است. بنابراین، انتقال دهنده و انتقال گیرنده ملزم به انجام تمام تعهداتی هستند که در اثر امضای مبایعه‌نامه بر عهده آن‌ها گذاشته شده است.

این موارد در مبایعه نامه نوشته می‌شود:

  1. مشخصات و اطلاعات مربوط به انتقال دهنده و انتقال گیرنده؛
  2. مشخصات فنی، کمی و کیفی ماشین؛
  3. بهای ماشین و نحوه پرداخت آن؛
  4. زمان و مکان تعویض پلاک؛
  5. تعهدات اصلی و فرعی انتقال دهنده و انتقال گیرنده؛
  6. شرایط فسخ مبایعه نامه؛
  7. مرجع حل اختلاف میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده؛

آیا فک پلاک یکی از نکات فروش خودرو یا از شرایط قانونی آن است؟

منطور از فک پلاک، فک (جدا کردن) پلاک قبلی و نصب پلاک جدید است. فک پلاک یکی از نکات مهم در قرارداد خرید ماشین محسوب می‌شود. انتقال دهنده پس از تنظیم و امضای مبایعه نامه باید مدارک لازم را برای فک پلاک آماده کند. در ادامه، انتقال دهنده و انتقال گیرنده پس از تنظیم و امضای مبایعه نامه باید به مراکز مجاز تعویض پلاک مراجعه کنند.

انتقال دهنده و انتقال گیرنده باید مدارک زیر را به مراکز تعویض پلاک تحویل بدهند:

  1. مدرک معاینه فنی؛
  2. سند مالکیت؛
  3. برگ سبز؛
  4. مدارک شناسایی انتقال دهنده؛
  5. مدارک شناسایی انتقال گیرنده؛
  6. کارت شناسایی ماشین؛
  7. مدارکی که محل سکونت انتقال گیرنده را به اثبات می‌رسانند مانند اجاره نامه و جواز کسب؛
  8. فیش بانکی مربوط به پرداخت هزینه‌های فک پلاک مانند عوارض و هزینه‌هایی که باید به خزانه کل واریز شود.

پرداخت خلافی

خلافی در واقع جریمه ناشی از تخلفات رانندگی است که یک ماشین با پلاک مشخص مرتکب می‌شود. خلافی ماشین‌ها در سامانه پلیس راهور ناجا به ثبت می‌رسند. یکی از نکات مهم در فروش ماشین ، پرداخت خلافی‌ها است. انتقال دهنده باید خلافی‌های ماشین را قبل از نقل و انتقال مالکیت آن پرداخت کند. همچنین، نیروی انتظامی در صورتی پلاک را تعویض می‌کند که تمامی خلافی‌ها پرداخت شده باشند. بنابراین، پرداخت خلافی یکی از شرایط صدور برگ سبز جدید به نام انتقال گیرنده است.

خلافی‌هایی که پیش از نقل و انتقال مالکیت باید از سوی فروشنده پرداخت شوند، عبارتند از:

  1. قبض جریمه؛
  2. نمره منفی گواهینامه؛
  3. توقیف ماشین.

انتقال دهنده برای استعلام خلافی‌ها و پرداخت آن‌ها باید از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام کند:

  1. با مراجعه به مراکز پلیس 10+ می‌تواند از خلافی‌ها استعلام بگیرد و آن‌ها را پرداخت کند؛
  2. انتقال دهنده برای استعلام و پرداخت خلافی‌ها می‌تواند به سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز مراجعه کند.

نکات مهم در فروش وکالتی خودرو در هنگام تنظیم مبایعه نامه

وکالت، قراردادی است که میان موکل و وکیل تنظیم و امضا می‌شود. وکالت نامه نیز سندی قانونی و معتبر است که میان وکیل و موکل تنظیم و امضا خواهد شد. وکیل می‌تواند به نمایندگی از موکل، کارهای حقوقی مربوط به او را انجام بدهد.

انتقال دهنده پس از تنظیم و امضای مبایعه نامه می‌تواند به انتقال گیرنده وکالت بدهد تا کارهای مربوط به نقل و انتقال مالکیت را پیگیری کند. تنظیم وکالت نامه رسمی یکی از مهم‌ترین شرایط قانونی فروش وکالتی است. بنابراین، اگر انتقال دهنده قصد دارد که کارهای قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت را به انتقال گیرنده بسپارد باید وکالت نامه رسمی تنظیم کند. انتقال گیرنده با در دست داشتن این وکالت نامه می‌تواند جهت استعلام خلافی‌ها، فک پلاک و صدور سند برگ سبز به مراکز قانونی مراجعه کند.

یکی از نکات مهم در فروش وکالتی خودرو این موضوع است که تنظیم وکالت نامه باعث انتقال مالکیت به انتقال گیرنده نمی‌شود زیرا مالکیت زمانی به انتقال گیرنده واگذار می‌شود که برگ سبز جدیدی به نام او صادر شده باشد.

نکات مهم در خصوص تنظیم وکالت نامه و مبایعه نامه در موارد وکالت فروش خودرو

وکالت قراردادی است که میان وکیل و موکل تنظیم و امضا می‌شود. وکیل به موجب امضای قرارداد وکالت می‌تواند تمام یا بخشی از امور حقوقی مربوط به موکل را انجام بدهد. مالک نیز به موجب امضای قرارداد وکالت می‌تواند اختیار انجام کارهای مربوط به فروش و نقل و انتقال مالکیت خودرو را به وکیل واگذار کند. یکی از شرایط قانونی وکالت فروش خودرو ، تنظیم وکالت نامه رسمی است. وکیلی که اختیار نقل و انتقال مالکیت به او واگذار شده است باید وکالت نامه رسمی داشته باشد. رونوشت برابر با اصل این وکالت نامه باید به مبایعه نامه پیوست شود. یکی دیگر از شرایط قانونی و نکات مهم در وکالت فروش خودرو ، بررسی وکالت نامه و مدارک شناسایی وکیل است. انتقال گیرنده باید وکالت نامه و مدارک شناسایی کسی که ادعا می‌کند وکیل مالک است را به صورت دقیق بررسی کند.

دریافت مشاوره حقوقی درباره فروش خودرو

از اقدامات مناسبی که می‌توانید برای فروش خودرو انجام دهید، برقراری ارتباط با یک مشاور حقوقی و کسب آگاهی از او است. این اقدام موجب می‌شود که برای سوالات و ابهاماتی که در ذهن دارید، پاسخ داشته باشید. همچنین دریافت مشاوره حقوقی تلفنی به شما این امکان را می‌دهد که این قرارداد را از جنبه‎‌های گوناگونی بررسی کنید و بهترین تصمیم را برای آن اخذ نمایید.

بعد از آگاهی از نکات مهمی که باید در این قرارداد رعایت شود و همچنین بعد از آگاهی از قوانین ناظر بر آن، شما می‌توانید تنظیم و نگارش قرارداد مورد نظر را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. مشاوران حقوقی و وکلای مجموعه بعد از مطالعه درخواستی که ثبت کرده‌اید، با شما ارتباط می‌گیرند.

نمونه مبایعه نامه خودرو (نقدی)

فروش انواع خودرو به صورت نقدی را با امضای این قرارداد، مکتوب کنید. برای تهیه سریع این فرم نمونه، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قولنامه ماشین
دریافت نمونه قولنامه ماشین

نمونه قولنامه خودرو (فروش اقساطی)

اگر معامله فروش خودرو با شرط پرداخت اقساطی وجه آن انجام می‌شود، این فرم قرارداد به شما کمک خواهد کرد. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو
دریافت قولنامه فروش اقساطی خودرو
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات