نمونه قرارداد نمایندگی خودرو ؛ قراردادی آشنا برای تمام ایرانیان!

-
بروزرسانی:1401/09/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی خودرو

قرارداد نمایندگی خودرو یکی از قراردادهای پرکاربرد امروزی به شمار می‌آید.

بسیاری از اشخاص حقیقی یا حقوقی با افتتاح نمایندگی خودرو، خودروهای تولید شده یا در حال تولید توسط شرکت‌های خودرو سازی را به مشتریان عرضه می‌کنند و در نتیجه با فروش محصولات شرکت خودرو سازی، مبلغی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کنند.

البته هرکدام از این اشخاص می‌دانند که افتتاح نمایندگی خودرو، نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. به هر حال شرکت‌های خودرو سازی، ضوابط خاصی را برای اعطای نمایندگی در نظر می‌گیرند و از نمایندگان نیز توقع دارند تا شرایط و ضوابط تعیین شده را در ابتدای کار بپذیرند.

در ادامه، مفاد نمونه قرارداد نمایندگی خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما پیش از شرح نکات مهم، این قرارداد را تعریف می‌کنیم و به برخی از جزئیات مربوط به آن اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد نمایندگی خودرو چیست؟

شرکت‌های خودرو سازی در سراسر دنیا معمولاً محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش نمی‌رسانند. این شرکت‌های بزرگ با تعیین مجموعه‌ای از شرایط و ضوابط، محصولات خود را در اختیار یک بنگاه تجاری فروشنده قرار می‌دهند تا بنگاه مربوطه با استفاده از نام و برند تجاری شرکت مربوطه، خودروها را به فروش برساند و در مقابل، مبلغی را از تولید کننده دریافت کند.

با توجه به آنکه بازار خودرو در کشور ما بازار انحصاری می‌باشد، معمولاً دو شرکت بزرگ خودرو سازی در ایران (سایپا و ایران خودرو) با قراردادن شرایط و تعهداتی در متن نمونه قرارداد نمایندگی خودرو ، نمایندگانی را در سطح کشور استخدام می‌کنند.

از طرف دیگر، کاربرد نمونه قرارداد نمایندگی خودرو در فروش محصولات و ارائه خدمات پس از فروش مربوط به آن خلاصه نمی‌شود. فرض کنید شخص نماینده در تهران، قرارداد نمایندگی ایران خودرو را با شرکت مرکزی تنظیم کند و با پذیرفتن مجموعه تعهدات تعیین شده، وظیفه فروش لوازم یدکی اورجینال و اصلی محصولات را به عهده می‌گیرد.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که نمایندگان علاوه بر فروش خودرو و ارائه خدمات پس از فروش، لوازم یدکی تولید شده توسط کارخانه خودرو سازی را نیز به فروش می‌رسانند.

قانون حاکم بر نمونه قرارداد نمایندگی خودرو

متن قرارداد اشاره شده بر اساس ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌شوند. بر اساس ماده 10 طرفین می‌توانند با توجه به توافقات صورت گرفته، قرارداد خود را تنظیم کنند. این امر در صورتی امکان پذیر است که توافقات موجود در متن نمونه قرارداد نمایندگی خودرو بر خلاف شرع و قوانین صادره از دستگاه‌های قانون گذاری کشور نباشد.

البته ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد به وجود بیاید که به دلیل قرار گرفتن دولت در یک طرف رابطه، آیا آزادی قراردادی در خصوص این قرارداد به خصوص در ایران معنا دارد؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت همین که شخص نماینده، شروط مندرج در متن نمونه قرارداد نمایندگی خودرو را می‌پذیرد، به معنای موافقت و رضایت او از تنظیم قرارداد مربوطه می‌باشد و در نتیجه، قرارداد به درستی و بر اساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد نمایندگی خودرو

معیارهایی قبل از تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی خودرو

قبل از آنکه این قرارداد را تنظیم کنید یا بخواهید با شرکت خودرو سازی در ارتباط باشید، توجه به مجموعه‌ای از معیارها ضروری به نظر می‌رسد.

1-محل نمایندگی

توجه داشته باشید که یک محل مناسب می‌تواند در فروش محصولات شما و در نتیجه، به دست آوردن سود قابل توجه موثر واقع شود. بسیاری از شهرهای موجود در کشور، نسبت به سایر شهرها، از موقعیت بهتری برای تاسیس شعبه نمایندگی برخوردار می‌باشند و در نتیجه فضای تجارتی بهتری برای شما فراهم می‌شود.

2-نوع نمایندگی

در ابتدا از خود سوال کنید که قصد دارید چه نوع نمایندگی را برای خود افتتاح کنید؟ آیا می‌خواهید محصولات یدکی شرکت خودرو سازی را با توجه به قیمت تعیین شده به فروش برسانید یا اینکه تمایل دارید خودروهای ساخته شده را به مشتریان عرضه کنید.

به هر حال تعیین نوع نمایندگی ارتباط گسترده‌ای با محل نمایندگی و سایر معیارها دارد. ممکن است یک محله در استان تهران برای فروش قطعات یدکی مناسب باشد اما در عوض، در صورت تاسیس نمایندگی فروش خودرو، سود قابل توجهی نصیب شخص نماینده نشود.

3-برنامه ریزی مشاوره با افراد متخصص

در صورتی که از گذشته تا به حال، برنامه تجارتی خاصی را دنبال نکرده باشید، استفاده از مشورت و راهنمایی سایر متخصصان در حوزه نمایندگی خرید و فروش خودرو می‌تواند به شما در تصمیم گیری‌های لازم یاری برساند.

ارائه راهنمایی در خصوص نحوه سرمایه گذاری، استراتژی فروش محصول، برنامه‌های اقتصادی و همچنین نحوه پرداخت هزینه توسط این متخصصان می‌تواند به شما در پیشرفت اهدافتان یاری برساند.

 

نکات مهم تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی خودرو

مهمترین نکات مربوط به تنظیم این قرارداد را در ادامه مرور می‌کنیم:

مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت مشخصات هر یک از طرفین قرارداد به صورت دقیق ذکر می‌شود. یک طرف این قرارداد را نماینده یا شعبه فروش محصولات یا لوازم یدکی و طرف دیگر را شرکت اصلی که در ایران شرکت‌های دولتی هستند، تشکیل می‌دهند.

شرکت به عنوان یک شخص حقوقی باید مشخصاتی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت شرکت، شماره تماس، آدرس ایمیل، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری موضوع ماده 590 قانون تجارت، نام نماینده، سمت نماینده و … را در متن نمونه قرارداد نمایندگی خودرو ذکر کند.

همچنین نماینده در صورت شخص حقوقی بودن، همین مشخصات و در صورتی که شخص حقیقی باشد، مشخصاتی همچون نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، محل سکونت یا اقامتگاه قراردادی موضوع ماده 1002 قانون مدنی، آدرس ایمیل، شماره تماس و … را در متن قرارداد مربوطه بیان می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفاهیم شخص حقیقی و شخص حقوقی ، روی عبارت‌های آن‌ها بزنید و مقالات اختصاصی آن‌ها را در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

زمان در قرارداد نمایندگی خودرو

نمونه قرارداد نمایندگی خودرو معمولاً بلند مدت است و شعب نمایندگی با توجه به میزان کار و همچنین درآمدزایی خود می‌توانند قرارداد مربوطه را به صورت مجدد تمدید کنند.

علاوه بر این توجه داشته باشید که مدت قرارداد مربوطه در ابتدا به صورت کلی و سپس به صورت جزئی و با ذکر تاریخ آغاز و پایان تعیین می‌شوند.

به عنوان مثال فرض کنید شما به عنوان نماینده طرف قرارداد نمایندگی ایران خودرو یا سایپا، ضمن پذیرش ضوابط تعیین شده توسط این شرکت‌ها، به مدت 6 سال و از تاریخ …/…/… الی …/…/… تعهد می‌دهید که مفاد مندرج در قرارداد مربوطه را اجرا کنید و در مقابل، میزان پورسانت تعیین شده را دریافت کنید.

تعهدات در قرارداد نمایندگی خودرو

مهم‌ترین تعهدات نماینده طرف قرارداد نمایندگی خودرو را بررسی می‌کنیم:

  1. نماینده موظف است اسناد مالکیت کارگاه خود را به شرکت خودرو سازی ارائه دهد. در ضمن، ارائه تعهد مبنی بر عدم تغییر مکان کارگاه توسط شخص نماینده الزامی می‌باشد.
  2. شخص نماینده طرف نمونه قرارداد نمایندگی خودرو باید دارای تجربه و تخصص لازم در زمینه خرید و فروش خودرو باشد. در ضمن، آشنایی نسبی او با کاربرد لوازم یدکی استفاده شده در خودروهای شرکت الزامی می‌باشد.
  3. شخص نماینده موظف است با توجه به استانداردهای ارائه شده توسط شرکت خودرو سازی، نسبت به فروش خودرو یا لوازم یدکی مربوط به آن اقدام کند. در ضمن، فروش خودرو با توجه به قیمت‌های ارائه شده توسط شرکت خودروسازی انجام می‌شود. همچنین ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان همچون خدمات مربوط به کارت طلایی و… با توجه به دستورات و استانداردهای شرکت خودرو سازی انجام می‌شوند.
  4. مسئولیت نصب تابلوی شعبه نمایندگی با برخورداری از برند شرکت تولید کننده به عهده شخص نماینده می‌باشد.
  5. شخص نماینده باید حداقل مقطع تحصیلات تکمیلی که توسط شرکت خودرو سازی تعیین شده است را سپری کرده باشد.
  6. نماینده نمونه قرارداد نمایندگی خودرو موظف است یک وثیقه ملکی به میزانی که شرکت خودرو سازی معین می‌کند را در اختیار او قرار دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد نمایندگی خودرو خود را به ما بسپارید و یک قرارداد اختصاصی در این زمینه داشته باشید که مطابق با شرایط خاص شما تنظیم شده باشد. برای این منظور روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید، به صفحه اختصاصی آن وارد شوید و در این صفحه درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم اگر در رابطه با نکات حقوقی این قبیل روابط به راهنمایی نیاز دارید، حتما پیش از امضای قرارداد، با مشاوران حقوقی مجرب ارتباط بگیرید و با آن‌ها گفتگو داشته باشید. در این راستا، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی

برای آنکه نمایندگی خودرو به شخص دیگر اعطا شود باید از قرارداد نمایندگی استفاده کنید. این قرارداد از همین جا در دسترس شما قرار گرفته است.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات