قرارداد مشاور بازرگانی چه کاربردی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور بازرگانی

قرارداد مشاور بازرگانی یکی از انواع قرارداد مشاوره‌ است. این قرارداد جایگاه بسیار مهمی در تجارت و بازرگانی عصر حاضر دارد. بازرگانی بخش بسیار مهمی از زندگی اجتماعی جهان امروز است. البته این حوزه شغلی، قدمتی به اندازه تمام طول زندگی اجتماعی انسان دارد. تمام فعالیت‌هایی که با عناوینی مانند معامله، داد و ستد یا تجارت انجام می‌شوند، درواقع رفتارهایی هستند که بازرگانان در فعالیت‌های بازرگانی خود انجام می‌دهند. با رشد و گسترش حوزه‌های مختلف بازرگانی و تجارت، اهمیت رفتار هدفمند در این سیستم، بیش از پیش شده است. بازرگانان تمایل دارند که با انجام یک نقشه یا طرح اصولی، تا حد امکان، فعالیت‌های بازرگانی خود را بدون ایراد یا مشکل پیش ببرند.

بدون شک، ممکن است اشتباهات بازرگانی عواقب منفی زیادی داشته باشند. به خصوص در جهان امروز که سرعت داد و ستد و انجام معاملات بسیار زیاد است و هر روز شاهد افزایش یا کاهش ارزش محصولات و ارزش ارزهای مختلف هستیم، بنابراین، هدفمندی در اجرای فعالیت‌های بازرگانی و انتخاب شیوه مناسب بسیار دارای اهمیت خواهد بود. برای دستیابی به این نقشه و طرح هدفمند، لازم است که از عواملی مانند تجربه، دانش، مهارت و قدرت تحلیل قوی بهره ببرید. برای بهره‌مندی از این موارد، ابتدا لازم است که یک شخص متخصص در حوزه بازرگانی را پیدا کنید و در ادامه، روابطتان را با تنظیم و امضای یک نمونه قرارداد خدمات مشاوره بازرگانی به صورت مکتوب ثبت کنید. در ادامه این مطلب درباره نمونه قرارداد مشاوره بازرگانی صحبت می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که درباره ابعاد مختلف این قرارداد و اهمیت و کاربرد آن، توضیح دهیم.

نمونه قرارداد مشاور بازرگانی چه مواقعی استفاده می‌شود؟

بازار تجارت و بازرگانی امروز به میزان زیادی گسترش یافته است. اگر دنیای بازرگانی و تجارت را به یک بازی تشبیه کنیم، باید اینطور بگوییم که حرکت‌های اشتباه، ممکن است شما را از زمین بازی بیرون کند و خسارت و زیان جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. یک معامله اشتباه می‌تواند تمام سرمایه شما را تهدید کند یا حتی زحمات چندین سال شما را از بین ببرد. پس نگرانی و دغدغه بازرگانان برای انجام معاملات بازرگانی مختلف، بی دلیل نیست. اولین سوالی که در این زمینه پرسیده می‌شود، این است که برای رسیدگی به این مساله و جلوگیری از بروز مشکلات و خسارات، چه راهکاری را می‌‌توانیم پیش بگیریم؟

استفاده از اطلاعات و خدمات مشاوره‌ی یک متخصص در زمینه بازرگانی داخلی یا خارجی، قطعا راهکار بسیار مناسبی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. برای این کار، نیاز دارید که از فرم قرارداد مشاوره بازرگانی استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که در سطوح بین المللی بازرگانی فعالیت کنید یا اینکه تجارت شما به بازار داخلی محدود باشد. در هر کدام از این موارد، شما نیاز دارید که خریداران و فروشندگان را به خوبی بشناسید و بدانید که چه راه حل‌هایی برای جذب مخاطبان و خریداران بیشتر وجود دارد. شما نیاز دارید که با یک تحلیل جامع، از شرایطی که در حوزه تجارت دارید، با خبر شوید و برای رشد و پیشرفت موسسه خود، اقدامات مناسب را انجام دهید. طرح ریزی و تهیه یک نقشه هدفمند برای این قبیل فعالیت‌ها، به شما کمک می‌کند که با خطای بسیار کمتر و با امنیت بیشتری معاملات خود را انجام دهید.

نمونه قرارداد مشاور بازرگانی چگونه قراردادی است؟

در بخش‌ قبلی این مطلب، سعی کردیم توضیح دهیم که چه فعالیت‌های بازرگانی شما در سطح بسیار گسترده و جهانی باشد و چه صرفا به معاملات درون کشور محدود شود، استفاده از دانش و تجربه یک مشاور حرفه‌ای و متخصص، به پیشبرد فعالیت‌های شما کمک می‌کند. در ادامه لازم است توضیح دهیم که نمونه قرارداد مشاور بازرگانی از نظر قانونی چه شرایطی دارد و به طور کلی، چگونه قراردادی است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که این قبیل قراردادها، در واقع یک توافق نامه هستند. یک طرف قرارداد مشاور بازرگانی ، شخصی است که تمایل دارد در ازای دریافت حق الزحمه، اطلاعات و دانش خود را در اختیار طرف مقابل بگذارد. طرف مقابل نیز شخصی است که تمایل دارد از دانش و مهارت مشاور برای پیشبرد فعالیت‌های بازرگانی خود بهره ببرد. این قرارداد به صورت یک قرارداد مشاوره تنظیم می‌شود که ماهیت اصلی آن، توافقی در جهت خدمات رسانی است. این قبیل قراردادها، قراردادهایی خصوصی میان اشخاص هستند که با توافق آن‌ها صحیح و معتبر خواهند بود.

اولین قدم در تنظیم قرارداد مشاور بازرگانی

اولین قدم در تنظیم قرارداد مشاور بازرگانی ، انتخاب یک مشاور بازرگانی مجرب است. در ابتدا لازم است که حوزه شغلی خود را به دقت مشخص کنید. در ادامه، به دنبال شخصی باشید که به صورت اختصاصی درباره حوزه شغلی شما مطالعه کرده است یا اینکه در این زمینه سابقه شغلی مرتبط دارد و سال‌های زیادی در این شغل، مشغول به کار بوده است. احتمالا بررسی رزومه کاری مشاور متخصص، به شما در انتخاب او، کمک می‌کند.

با مطالعه رزومه شغلی مشاور بازرگانی، سعی کنید که تاثیر مشاوره‌های او به موسسه‌های بازرگانی دیگر را بررسی کنید. در ادامه از او بخواهید که تحلیلی اجمالی از موسسه شما داشته باشد. با مطالعه این موارد، به خوبی متوجه خواهید شد که مشاور بازرگانی مورد نظر برای همکاری با شما مناسب خواهد بود یا اینکه بهتر است به دنبال یک مشاور بازرگانی دیگر باشید. یادتان باشد حتی اگر مشاور بازرگانی، تجارب شغلی زیادی نداشته باشد، باز هم می‌تواند شخص مناسبی برای شما باشد. البته این مساله به نوع محصول یا خدمات شما نیز بسیار وابسته است. برای مثال اگر یک محصول یا خدمات نوآورانه دارید، مشاور بازرگانی شما باید شخصی باشد که قدرت تحلیل بسیار قوی داشته باشد. زیرا باید بررسی کند که برای پذیرش محصول شما توسط جامعه هدف، چه ایده‌هایی مناسب خواهد بود؟ یا اگر بستر مناسبی فراهم نیست، چه اقداماتی باید انجام شود.

بنابراین، اولین قدم، انتخاب مشاور بازرگانی مناسب است. در ادامه، لازم است که قرارداد مناسب او نیز تهیه شود. برای مثال اگر در زمینه تجارت بین الملل فعالیت می‌کنید، باید از نمونه قرارداد مشاوره بازرگانی خارجی استفاده کنید.

قرارداد مشاور بازرگانی از نگاه قانون

نمونه قرارداد خدمات مشاوره بازرگانی یک توافق میان دو شخص است. این دو شخص می‌توانند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. نکته دارای اهمیت این است که قانون مدنی هیچ اشاره مستقیمی به این قرارداد ندارد و در واقع فرم قرارداد مشاوره بازرگانی، یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود. یعنی اینکه قاعده و شرط خاصی برای تنظیم آن تعیین نشده است. بنابراین، طرفین می‌توانند به طریق مختلف آن را تنظیم کنند و شروط متعددی را برای آن در نظر بگیرند.

اگر بخواهیم برای اثبات اعتبار نمونه قرارداد مشاور بازرگانی ، به ماده قانونی مشخصی اشاره کنیم، می‌توانیم ماده‌های 10 و 190 قانون مدنی را نام ببریم. در این دو ماده، توضیح داده می‌شود که شرط اصلی تنظیم قراردادهای خصوصی میان اشخاص، رعایت اصول و قواعد کلی قانون مدنی است. یعنی اگر توافقات شما مطابق با اصول قانون مدنی باشند، مانعی برای تنظیم قرارداد آن‌ها وجود ندارد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد ، شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید قرارداد مورد نظرتان را به سرعت در اختیار داشته باشید و درباره سوالات حقوقی خود با مشاور حقوقی تنظیم قرارداد گفتگو کنید.

قرارداد مشاوره

برای تهیه این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات