نمونه قرارداد پیمانکاری بلدوزر را چطور بنویسیم؟

-
بروزرسانی:1401/11/30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بلدوزر

قرارداد بلدوزر به عنوان یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که در جاده‌ سازی و انجام پروژه‌های عمرانی بسیار مورد استقبال قرار دارد. انواع گوناگون این ماشین پرکاربرد باعث تنظیم نمونه قرارداد پیمانکاری بلدوزر برای امور مختلف شده است. ممکن است شما نیز به عنوان پیمانکار یا کارفرما که قصد انعقاد این قرارداد را دارید در حال مطالعه متن حاضر باشید و سوالات گوناگونی برای شما ایجاد شده باشد، برای مثال ممکن است بخواهید بدانید که چگونه این قرارداد از اعتبار قانونی برخوردار خواهد شد؟ حقوق پیمانکار و کارفرما در قرارداد بلدوزر چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم برای یافتن پاسخ سوالات خود، متن حاضر را به طور کامل مطالعه کنید.

قرارداد بلدوزر چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد بلدوزر ، قراردادی است که برای استفاده از بلدوزر به عنوان یک ماشین سنگین تنظیم می‌شود و طرفین قرارداد آن را امضا می‌کنند. نوع استفاده از بلدوزر و روابط میان دو طرف این قرارداد، چهارچوب قانونی توافقات میان آن‌ها را مشخص می‌کند. برای مثال اگر بلدوزر را اجاره می‌کنید، قرارداد شما یک قرارداد اجاره بلدوزر خواهد بود یا اگر مسئولیت استفاده از بلدوزر در یک پروژه ساخت و ساز را به صورت پیمانی به صاحب بلدوزر می‌سپارید، باید یک قرارداد پیمانکاری امضا کنید. در واقع قرارداد بلدوزر ، توافق نامه‌ای است که چهارچوب روابط طرفین قرارداد را در رابطه با چگونگی استفاده از بلدوزر، مشخص می‌کند. ما در این مقاله، به شرایط پیمانکاری استفاده از این ماشین سنگین پرداخته‌ایم.

نوع قرارداد بلدوزر

به محض امضای این قرارداد، طرفین ملزم به انجام تمامی بندهای آن خواهند بود. یک طرف قرارداد، پیمانکار و طرف دیگر کارفرما نام دارد که تعهدات متفاوتی خواهند داشت. این قرارداد در صورتی از نگاه قانونی دارای اعتبار خواهد بود که کارفرما قرارداد را به جهت انجام عمل نامشروع و غیرقانونی منعقد نکرده باشد. برای مثال ساخت جاده غیرمجاز یا ساخت و ساز غیرمجاز. نمونه قرارداد بلدوزر مطابق با ماده ۱۰ قانون مدنی منعقد خواهد شد. این ماده بیانگر این نکته مهم است که چون این قرارداد، یک قرارداد خصوصی است، بنابراین دو طرف می‌توانند با توافق و رضایت یکدیگر، شروطی را در متن آن بنویسند. البته این توافق تا جایی از حمایت قانونی برخوردار خواهد بود که مخالف صریح مواد قانونی نباشد.

نحوه تنظیم نمونه قرار داد بلدوزر چگونه است؟

این قرارداد باید به پیروی از سایر قراردادهای پیمانکاری موارد زیر را شامل باشد. در غیر این صورت از نظر قانونی نیازمند بررسی است:

مشخصات طرفین

در زمان انعقاد نمونه قرارداد بلدوزر به خاطر داشته باشید که هر یک از اشخاص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و ادارات) می‌توانند طرفین قرارداد واقع شوند و منعی از جهت قانونی برای انعقاد قرارداد با این اشخاص وجود ندارد؛ اما در زمان ثبت مشخصات خود تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

موضوع قرارداد بلدوزر

توجه کنید که بلدوزرها با توجه به مشخصات فنی و برحسب نوع تراکتور به انواع گوناگون تقسیم بندی می‌شوند. در این بخش از قرارداد بلدوزر با توجه به کاربری‌ که مورد توجه کارفرمایان است، نوع بلدوزر را مشخص کنید. پیمانکار موظف است همان بلدوزر را با مشخصات نوشته شده به کارفرما تحویل دهد. این بخش از تعهدات پیمانکار به حساب آمده و وی ملزم به انجام دادن دقیق آن‌ است.

قرارداد پیمانکاری بلدوزر

زمان آغاز و پایان قرارداد

این بند تعیین ‌کننده بازه زمانی تعهدات طرفین است. اگر تا پایان مهلت قرارداد بلدوزر ، پیمانکار به تعهدات خود به طور کامل و دقیق عمل کند اما کارفرما به بلدوزر احتیاج داشته باشد، باید مجددا قرارداد با پیمانکار تنظیم شود. توجه کنید که اگر پیمانکار برای اتمام تعهدات خود زمان بیشتری نیاز داشته باشد، باید قبل از خاتمه مدت قرارداد از طریق مهندس مشاور به کارفرما اطلاع دهد.

تعهدات پیمانکار

  1. پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده به تعهدات خود عمل کند و آن را به طور کامل مطابق با آنچه توافق شده، به کارفرما تحویل دهد.
  2. پیمانکار باید از تیغه‌ای استفاده کند که متناسب با هدف کارفرما است. تیغه‌های بلدوزر انواع گوناگونی دارند، برای مثال تیغه S برای تمیز کردن زمین و جابه‌جایی سطوح کم عمق به کار می‌رود که البته خود تیغه S نیز به دو شکل تقسیم، مستقیم و زاویه دار تفکیک می‌شود. بنابراین پیمانکار باید تمام این موارد را که برای انجام صحیح و درست پروژه مورد نظر است، به عنوان مشخصات فنی در قرارداد بلدوزر مشخص کرده و با کارفرما در خصوص آن‌ها توافق کند.
  3. پیمانکار موظف است بلدوزری را تحویل دهد که عیب و نقص نداشته باشد و به طور کامل سالم باشد.
  4. اگر کارفرما در ابتدای انعقاد قرارداد تعیین کرده است که به نیروی متخصص نیز برای هدایت آن نیاز دارد پیمانکار موظف است هر تعداد نیرو که لازم است برای انجام پروژه در اختیار کارفرما قراردهد.

تعهدات کارفرما

کارفرما موظف است تمام نقشه‌های مورد نیاز و اطلاعات مدنظر پیمانکار را در اختیار او قرار دهد. در غیر این صورت اگر پیمانکار نوعی از بلدوزر را تحویل دهد که کاربرد مناسب برای پروژه کارفرما نداشته باشد، مسئولیت با خود کارفرما خواهد بود.

کارفرما باید حقوق و مبلغ قرارداد را در زمان تعیین شده پرداخت کند.

اگر پیمانکار در طی زمان قرارداد بلدوزر ، هزینه‌ای پرداخت کند و برای مثال تیغه را تعویض کند، باید هزینه آن را از کارفرما پس بگیرد.

کارفرما موظف است که مجوزهای لازم را نیز در خصوص پروژه‌ای که برای انجام آن، نمونه قرارداد بلدوزر را امضا می‌کند از سازمان و مرجع مربوطه اخذ کند.

مبلغ قرارداد بلدوزر

این بخش از وظایف اصلی کارفرما است. وی متعهد به پرداخت مبلغ قرارداد به شکلی است که در این بخش نوشته شده است. تاریخ و نحوه پرداخت اعم از قسط یا نقد بودن نیز حتما باید با توافق طرفین تعیین شود. کارفرما می‌تواند بخشی از مبلغ قرارداد را در ابتدای شروع قرارداد به عنوان پیش پرداخت بپردازد. قسط دوم را نیز می‌تواند در اواسط پروژه و باقی مانده را پس از اتمام تعهدات نمونه قرارداد بلدوزر به پیمانکار تحویل دهد.

مرجع حل اختلاف (داوری و دادگاه)

طرفین می‌توانند در زمان انعقاد قرارداد بلدوزر مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود در خصوص این قرارداد تعیین کنند. البته بهتر است که داوری را به جای دادگاه تعیین کنند، زیرا در این صورت از اتلاف وقت خودداری خواهد شد. البته اگر به هر دلیلی مرجعی تعیین نشده باشد، در زمان بروز اختلاف می‌توانند ابتدا از طریق صلح و سازش و سپس با مراجعه به یکی از سه دادگاه زیر مسئله پیش آمده را حل کنند:

  1. دادگاه محل امضای قرارداد.
  2. دادگاه محل انجام تعهدات.
  3. دادگاه محل اقامت خوانده یعنی شخصی که علیه او طرح دعوا می‌شود.

نسخه‌های قرارداد

در خصوص تعداد نسخه‌های قرارداد قانون گذار تعداد خاصی را مشخص نکرده است، اما توجه داشته باشید که هر دو طرف قرارداد باید نسخه‌های اصلی قرارداد را تحویل بگیرند، زیرا در صورت بروز اختلاف و مراجعه به دادگاه، کپی نسخه‌های قرارداد اعتبار چندانی نخواهد داشت. چند نکته دیگر:

  1. امضا و اثر انگشت طرفین در پایان تمام برگه‌ها نوشته شود.
  2. شماره صفحات باید به صورت چاپی و به صورت جزء از کل وارد شود. برای مثال صفحه ۱ از 3.

متن تمامی نسخه‌ها باید به یک شکل و با یک عبارت نوشته شده باشد و در تمامی آن‌ها عبارت «تمام نسخه‌ها یکسان است» نوشته شده باشد.

پیشنهادی که ما می‌دهیم

تنظیم یک قرارداد کامل، یکی از اولین اقداماتی است که باید برای شروع همکاری با طرف مقابل انجام شود. ما این قرارداد کامل را تنظیم کرده‌ایم. برای آنکه این قرارداد کامل را تهیه کنید روی تصویر زیر بزنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید تا با شما ارتباط بگیریم. علاوه براین، برای دریافت مشاوره حقوقی نیز، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد کامل و دقیق

این قرارداد اینجاست. روی تصویر زیر بزنید و آن را ببینید.

نمونه قرارداد پیمانکاری بلدوزر
دریافت قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات