نمونه قرارداد نقاشی ساختمان ؛ یک قرارداد پیمانکاری کاربردی و قانونی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نقاشی ساختمان

قرارداد نقاشی ساختمان نوعی قرارداد پیمانکاری است و یک نوع قرارداد پیمانکاری نازک کاری نیز محسوب می‌شود. نقاشی ساختمان و زیبا سازی داخلی یا خارجی بنا، یکی از دغدغه‌های مهم برای سازندگان ساختمان یا ساکنان آن است. نقاشی ساختمان علاوه بر اینکه بعد از اتمام فرآیند ساخت ساختمان و در مرحله آخر انجام می‌شود، ممکن است در طول استفاده از ساختمان نیز دوباره تکرار شود. بسیاری از مالکان ساختمان و ساکنان آن تمایل دارند که برای تغییرات، زیبایی و تنوع، از نقاشی ساختمان بهره ببرند. استفاده از پیمانکار و سپردن پروژه به ایشان موجب می‌شود که این کار با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود. برای ارتباط موثر و ایجاد یک قرارداد کاری خوب، لازم است که عقد قرارداد به درستی اتفاق بیفتد. در این مورد، نمونه قرارداد نقاشی ساختمان همان قراردادی است که این توافق را شکل می‌دهد.

نمونه قرارداد نقاشی ساختمان چیست؟

نمونه قرارداد نقاشی ساختمانی ، برگه نوشته یا توشته مکتوبی است که در آن درباره پیمانکاری نقاشی صحبت شده است. در فرم قرارداد نقاشی ساختمان یک طرف قرارداد شخصی است که به عنوان کارفرما، تمایل دارد ساختمان مورد نظر نقاشی شود. طرف مقابل نیز شخصی است که در زمینه انجام نقاشی ساختمان متخصص و ماهر است و می‌پذیرد که در ازای دریافت مبلغ مشخصی به عنوان حق الزحمه عملیات نقاشی ساختمان را انجام دهد. این شخص را پیمانکار می‌نامند و این قرارداد را یک قرارداد پیمانکاری در نظر می‌گیرند. برگ قرارداد نقاشی ساختمان یک سند معتبر قانونی است که در آن از چگونگی انجام پروژه و باید و نبایدها و وظایف و تعهدات طرفین صحبت شده است.

نمونه قرارداد نقاشی ساختمان از نگاه قانون

قرارداد پیمانکاری براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. قرارداد پیمانکاری را یک قرارداد لازم می‌دانند. به این معنی که طرفین تا انتهای مدت قرارداد باید در آن باقی بمانند و پیمانکار باید کار را در زمان مشخص شده انجام دهد. بنابراین طرفین نمی‌توانند هر زمان که بخواهند از قرارداد کنار بکشند یا آن را فسخ کنند. اگر هم لازم باشد قرارداد فسخ شود، دارای شرایط خاصی است. گفتیم که فرم قرارداد نقاشی ساختمان با استفاده از قانون مدنی تنظیم می‌شود. در قانون مدنی چیزی به این نام نداریم و در متن قانون به طور مستقیم درباره عقد پیمانکاری صحبت نشده است. به همین دلیل این قرارداد را جز قراردادهای غیر معین می‌دانیم. در قراردادهای غیر معین، لازم است که چگونگی انجام فرآیند پروژه و چگونگی ارتباط و تعامل طرفین توسط خودشان مشخص شود و تمام موارد را در قرارداد بنویسید.

ماده 10 قانون مدنی و فرم خام قرارداد نقاشی ساختمان

از مهم‌ترین ماده‌های قانون مدنی که می‌توانیم برای تنظیم نمونه قرارداد نقاشی ساختمانی به آن استناد کنیم، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده به «آزادی قراردادها» مشهور است. ماده ی 10 قانون مدنی می‌گوید محدودیتی در تنظیم قراردادهای مختلف وجود ندارد. قراردادهای خصوصی می‌توانند به هر طریقی تنظیم شوند. اما یک شرط بزرگ برای اینکار وجود دارد و آن هم رعایت قوانین و مقررات کشور است. اگر در تنظیم قراردادهای خصوصی و در برگه قرارداد نقاشی ساختمان به حدود قانون توجه شود، قرارداد کاملا صحیح و بدون ایراد است.

نمونه قرارداد نقاشی ساختمانی

انواع نمونه قرارداد نقاشی ساختمان

اگر بخواهیم انواع فرم خام قرارداد نقاشی ساختمان را از نظر انواع نقاشی ساختمان در نظر بگیریم، باید بگوییم که این کار تنوع بسیار زیادی دارد. شما بنا به سلیقه و مدلی که در نظر دارید، می‌توانید درخواست کننده باشید و پیمانکاری با شرایط خودتان پیدا کنید که پروژه مورد نظر شما را انجام دهد. به همین ترتیب، قرارداد پیمانکاری نیز با توجه به موضوع و شرایط پروژه نقاشی ساختمانی، تنظیم می‌شود.

نحوه نوشتن متن قرارداد نقاشی ساختمان

نحوه نوشتن متن قرارداد نقاشی ساختمان در روند انجام کار بسیار تاثیر گذار است. در متن قرارداد درباره چگونگی انجام کار به طور دقیق صحبت می‌شود. بعد از مشخص شدن نوع نقاشی ساختمانی که در نظر دارید و پیدا کردن پیمانکار مورد نظرتان، نوبت به نوشتن قرارداد می‌رسد. اولین بخشی که در برگ قرارداد نقاشی ساختمان نوشته می‌شود، اطلاعات و مشخصات طرفین است. در واقع می‌توانیم بگوییم که قرارداد با معرفی کارفرما و پیمانکار شروع می‌شود.

موضوع قرارداد

موضوع نمونه قرارداد نقاشی ساختمان ، انجام کلیه امور مربوط به نقاشی و رنگ کاری قسمت‎‌های مورد نظر کارفرما است. در این بخش، درباره نوع و مدلی که در نظر کارفرما است، توضیح داده می‌شود. همچنین بخش‌های از ساختمان که باید نقاشی شوند، مشخص می‌شود. اگر لازم باشد برای نقاشی ساختمان از ابزار یا مصالح خاصی استفاده شود، می‌توانید در ادامه این بخش به آن اشاره کنید.

مبلغ در قرارداد نقاشی ساختمان

بدون شک پیمانکار انجام این پروژه را برای دریافت حق الزحمه انجام می‌دهد. میزان حق الزحمه باید با توافق طرفین مشخص و در متن قرارداد نوشته شود. شما می‌توانید یک مبلغ کلی برای انجام پروژه در نظر بگیرید یا اینکه اگر پروژه نقاشی به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود، می‌توانید حق الزحمه هر مرحله از پروژه را در نظر بگیرید. برای مثال اگر قرار است که تمام طبقات ساختمان نقاشی شود، شما می‌توانید برای نقاشی هر طبقه از ساختمان، مبلغی را به‌ عنوان حق الزحمه در نظر بگیرید.

نحوه پرداخت حق الزحمه پیمانکار در قرارداد نقاشی ساختمان

همانطور که حق الزحمه را مشخص می‌کنید، می‌توانید نحوه پرداخت آن را نیز مشخص کنید. برای پرداخت حق الزحمه روش‌های مختلفی وجود دارد.

برای مثال می‌توانید مشخص کنید که حق الزحمه را بعد از اتمام کار یا در مراحل مختلف و بعد از پایان هر مرحله پرداخت می‌کنید. همچنین می‌توانید مشخص کنید که پرداخت به صورت چک باشد.

ضمانت حسن انجام کار

کارفرما می‌تواند با پیمانکار شرط کند که درصدی از مبلغ حق الزحمه را برای ضمانت حسن انجام کار، پیش خود نگه دارد. کارفرما موظف است بعد از تمام شدن مدت قرارداد، ضمانت دریافتی را به پیمانکار پس دهد.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد نقاشی ساختمان

  1. کارفرما تعهد دارد تمامی شرایط لازم برای انجام کار پیمانکار را در اختیار او بگذارد.
  2. کارفرما موظف است که حقوق و حق الزحمه پیمانکار را بپردازد.
  3. کارفرما باید در ابتدای کار، طرح و رنگ را مشخص کند و برنامه نقاشی ساختمان را در اختیار پیمانکار بگذارد.

وظایف پیمانکار در نمونه قرارداد نقاشی ساختمان

  1. پیمانکار وظیفه دارد که در مدت مشخص شده، پروژه را به پایان برساند.
  2. پیمانکار باید دقیقا براساس دستور و سفارش کارفرما نقاشی ساختمان را انجام دهد.
  3. اگر خرید ابزار و وسایل به عهده پیمانکار است، باید در خرید مصالح مرغوب بسیار دقت کند.
  4. اگر اشکالی در کار باشد و استاد ناظر به آن اشاره کند، پیمانکار موظف است که آن را اصلاح کند.
  5. سطح رنگ باید فاقد هرگونه آثار قلم یا قلتک باشد.
  6. در جریان نقاشی ساختمان، نباید سنگ‌ها و سرامیک‌ها خراب شوند یا رنگ روی آن‌ها بریزد.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر، بخشی از همین قرارداد است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است و در بانک قرارداد قرار دارد.

نمونه قرارداد نقاشی روغنی ساختمان

فسخ قرارداد

همانطور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم، در مورد این قرارداد، فسخ به صورت یک طرفه امکان پذیر نیست. قرارداد پیمانکاری، جز قراردادهای لازم است و طرفین موظف هستند که تا پایان قرارداد، به آن عمل کنند. اما می‌توانیم برای فسخ قرارداد شرایطی را در نظر بگیریم. با نوشتن شرایط فسخ در متن قرارداد، این امکان را ایجاد می‌کنیم که اگر خلاف آن شروط عمل شود، بتوانیم قرارداد را فسخ کنیم.برای مثال:

  1. تاخیر در شروع قرارداد توسط پیمانکار
  2. عدم پیشبرد کار و انجام مراحل نقاشی ساختمان
  3. تاخیر در پرداخت مبلغ حق الزحمه
  4. احزار عدم صلاحیت فنی پیمانکار
  5. و هر شرطی که خودتان در نظر دارید.

داوری در نمونه قرارداد نقاشی ساختمان

در صورت بروز هرگونه خطا یا ایراد در انجام قرارداد، طرفین می‌توانند به دادگاه‌ صالح مراجعه کنند.

علاوه بر این، طرفین می‌توانند با رضایت هم، شخصی را به عنوان داور انتخاب کنند و در صورت بروز مشکل، آن داور، میان آن‌ها رای می‌دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد پیمانکاری خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. تیم حقوقی رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. از طرف دیگر، شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت که در خصوص مسائل قانونی که در نظر دارید، با مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه مشورت کنید.

دانلود نمونه قرارداد نقاشی روغنی ساختمان

این قرارداد، یک قرارداد کامل نقاشی روغنی ساختمان است.

نمونه قرارداد نقاشی روغنی ساختمان
دانلود نمونه قرارداد نقاشی روغنی ساختمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات