نمونه قرارداد تکمیل ساختمان چه شرایطی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/03/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تکمیل ساختمان

صاحبان ساختمان‌هایی که قرارداد آن‌ها با پیمانکار قبلی به هر دلیلی از اعتبار خارج شده یا به هر دلیل دیگری تصمیم دارند تکمیل ساختمان را به پیمانکار واگذار کنند، قرارداد تکمیل ساختمان را با پیمانکار سابق یا پیمانکار جدید تنظیم می‌کنند. قرارداد تکمیل ساختمان به صاحبان املاک اجازه می‌دهد با پیمانکاری که توانایی انجام تعهدات مربوطه را دارد توافق کرده و امور مربوط به ساختمان را سریع‌تر، به صرفه تر و اصولی تر پیش ببرند.

نمونه قرارداد تکمیل ساختمان مورد حمایت ماده ۱۰ قانون مدنی و یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. طبق این ماده مهم، طرفین نمونه قرارداد تکمیل ساختمان که کارفرما و پیمانکار نامیده می‌شوند، می‌توانند مواد آن را به طور کامل مطابق توافق و تفاهم خود تنظیم کنند.

البته این قاعده و ماده قانونی تا جایی از توافق شما حمایت می‌کند که مخالف مواد و چارچوب قانونی نباشد؛ برای مثال چه کارفرما و چه پیمانکار ملزم به رعایت چهار شرط اساسی صحت قرارداد که قصد و رضایت طرفین، اهلیت (به معنی وصف و شایستگی برای امضای نمونه قرارداد تکمیل ساختمان از نظر قانون گذار)، موضوع معین و مشروع بودن جهت معامله هستند را شامل می‌شود. در صورتی که هر یک از این موارد از سوی یکی از طرفین نادیده گرفته شود، قرارداد از اعتبارات قانونی برخوردار نخواهد بود. با توجه به اینکه این قرارداد از جمله قراردادهایی است که به شکل نامعین منعقد می‌شوند، قانون گذار فرم و شکل خاصی برای آن تعیین نکرده است، اما در زمینه نوشتن قرارداد می‌توانیم به عرف مراجعه کنیم.

تعهدات در قرارداد تکمیل ساختمان

این بخش از نمونه قرارداد تکمیل ساختمان در واقع، بُن مایه اصلی و شالوده قرارداد است. به جهت انجام این امور است که کارفرما از پیمانکار درخواست تنظیم این قرارداد را کرده است. بنابراین هر یک از طرفین ملزم به انجام اموری هستند که در این قسمت نوشته می‌شود.

تعهدات کارفرما

عمده‌ترین تعهدات کارفرما در خصوص بحث مالی و تامین هزینه‌های نمونه قرارداد است. او موظف به پرداخت حق الزحمه پیمانکار و سایر هزینه‌هایی است که ممکن است در طی انجام پروژه ایجاد شود. کارفرما موظف است سایر مجوزهایی که برای نمونه قرارداد تکمیل ساختمان لازم است را از نهادهای مربوطه اخذ کند. ضمن اینکه باید اسناد مورد نیاز مثل نقشه‌ها را به طور کامل و در زمان معین به پیمانکار تحویل دهد، که او بتواند به تعهدات خود در خصوص قرارداد به شکل شایسته‌ای عمل کند.

یکی دیگر از تعهدات کارفرما در خصوص تعیین دقیق محلی است که پیمانکار باید وظایف خود را در آنجا انجام دهد. کارفرما موظف است آدرس دقیق ساختمان را در متن قرارداد ذکر کند. کارفرما باید ایمنی لازم برای پیمانکار را در محیط کار فراهم کند. ضمنا اگر پیمانکار هزینه‌ای را برای انجام تعهدات خود در خصوص قرارداد پرداخت کند، کارفرما موظف است آن را به او بپردازد.

تعهدات پیمانکار

پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده در ساختمانی که کارفرما آدرس آن را در قرارداد قید کرده حاضر شود. او باید وظایف خود را به طور دقیق انجام دهد و از هر تعداد نیروی کار با تجربه و ماهر که برای انجام امور لازم است استفاده کند. بیمه پرسنل پیمانکار بر عهده خود او است مگر این که در متن نمونه قرارداد تکمیل ساختمان با کارفرما به شکل دیگری توافق کرده باشند. پیمانکار موظف است نقشه‌های مربوط به ساختمان را به طور دقیق مطالعه کند و سپس به انجام امور بپردازد.

مدت قرارداد تکمیل ساختمان

به محض شروع توافق تا پایان تاریخ آن، طرفین ملزم به انجام تمامی تعهداتی هستند که برای آن‌ها در متن قرارداد تعیین شده است. اگر پیمانکار نتواند امور مربوط به قرارداد تکمیل ساختمان را در زمانی که برای او مقرر شده است انجام دهد، باید زودتر از انقضای قرارداد به کارفرما اطلاع دهد. البته کارفرما می‌تواند این درخواست پیمانکار را نپذیرد. اگر مدت قرارداد تمام شده باشد و کارفرما برای انجام امور دیگری به همکاری با پیمانکار نیاز داشته باشد، باید قرارداد دیگری را با او منعقد کند. همان طور که می‌دانید هر دو قرارداد می‌توانند شرایط و تعهدات و اصول کاملا متفاوتی از یکدیگر داشته باشند.

مبلغ قرارداد

این بخش از تعهدات اصلی کارفرما است. او باید مبلغ قرارداد را به صورت نقد یا طی اقساط به پیمانکار تحویل دهد. آنچه در خصوص پرداخت وجه این قرارداد مرسوم است، پرداخت به صورت اقساط است. در صورتی که توافق کرده‌اید وجه به صورت قسطی پرداخت شود، مشخصات دقیق آن را در قرارداد بنویسید. برای مثال ذکر کنید مبلغ کل قرارداد چقدر است؟ طی چند قسط تسویه می‌شود؟ مبلغ هر قسط، تاریخ پرداخت آن‌ها و در صورتی که از چک استفاده می‌کنید شماره چک را نیز در متن قرارداد بنویسید. در ضمن بهتر است شماره حساب یا شماره کارت پیمانکار را نیز در متن قرارداد تکمیل ساختمان وارد کنید.

تعداد نسخه‌های قرارداد تکمیل ساختمان

کارفرما و پیمانکار می‌توانند با یکدیگر توافق کنند که چه تعداد نسخه از قرارداد مورد نیاز است. سپس تمامی نسخه‌ها را با عبارت‌های یکسان و صورت متحدالشکل تنظیم کنند. لازم است هر دو طرف، قرارداد تکمیل ساختمان را امضا کنند، زیرا در غیر این صورت اعتبار و رسمیت نخواهد داشت.

توجه کنید شماره صفحات حتما به صورت چاپی و به شکل جز از کل وارد شود؛ برای مثال صفحه ۸ از ۱۰. کارفرما و پیمانکار باید نسخه اصلی از قرارداد داشته باشند. بنابراین حداقل دو نسخه باید از آن تهیه شود و در تمامی نسخه‌ها بنویسید که «از اعتبار یکسانی برخوردارند.» اگر از شاهدان برای اعتبار دادن به قرارداد استفاده می‌کنید، حتما نام و نام خانوادگی آن‌ها را نیز در متن قرارداد بنویسید. فراموش نکنید کپی کارت ملی آن‌ها را نیز به قرارداد تکمیل ساختمان پیوست کنید. البته الزامی برای استفاده از شاهدان نخواهید داشت.

در صورتی که مرجعی را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کرده‌اید، می‌توانید یک نسخه از نمونه قرارداد تکمیل ساختمان را نیز نزد او قرار دهید. شما می‌توانید قرارداد را به صورت سند کتبی یا دست نوشته تنظیم کنید. سند کتبی تنها با ثبت در اداره اسناد یا با امضا و تکمیل آن در حضور ماموران رسمی منعقد می‌شود.

چگونه نمونه قرارداد تکمیل ساختمان از اعتبار خارج می‌شود؟

با توجه به اینکه این قرارداد با توافق و رضایت کامل دو طرف برقرار می‌شود، یکی از طرفین نمی‌تواند به صورت یک جانبه آن را از اعتبار خارج کند، مگر اینکه شرایطی پیش آید که این حق به طرف مقابل داده شده باشد. برای مثال در شرایط زیر هر یک از طرفین می‌تواند قرارداد را به صورت یک جانبه از اعتبار خارج کند:

  1. در صورت انحلال شرکت پیمانکار یا فوت او؛
  2. در صورتی که ساختمان توقیف شده باشد؛
  3. اگر مشخص شود پیمانکار از ابتدا قادر به انجام تعهدات نبوده است؛
  4. در صورتی که مدت قرارداد تکمیل ساختمان خاتمه پیدا کرده باشد و هیچ یک از طرفین آن را به صورت ضمنی و تلویحی تمدید نکنند زیرا طرفین می‌توانند نمونه قرارداد تکمیل ساختمان را به صورت کتبی یا شفاهی تمدید کنند.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای قرارداد خود و پروژه پیمانی که در دست اجرا دارید، توافقات و شروط خاصی را در نظر گرفته‌اید، حتما از خدمات نگارش و تهیه قرارداد سفارشی استفاده کنید و تنظیم متن کامل قرارداد را به مشاوران حقوقی و وکلای مجرب بسپارید. برای این منظور، کافی است روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

در مواردی که برای یافتن سوالات حقوقی خود در رابطه با قرارداد، به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند برای شما مناسب و کاربردی باشد. برای استفاده از این سرویس نیز کافی است که وارد صفحه اختصاصی آن شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد بنایی (کنتراتی با مصالح)

با امضای این قرارداد، مسئولیت اجرای پروژه پیمانی مورد نظر خود را به صورت کنتراتی و همراه با مصالح، به یک بنا بسپارید.

نمونه قرارداد بنایی
دانلود نمونه قرارداد بنایی

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای اجرای هر پروژه پیمانی می‌توانید از فرم آماده نمونه قرارداد پیمانکاری عمومی بهره ببرید. شما می‌توانید این قرارداد را مطابق با شرایط خودتان شخصی سازی کنید. برای دریافت آن اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات