نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان یک قرارداد مهم پیمانکاری در مرحله سفت کاری بنا!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان

قرارداد آجرچینی ساختمان از قراردادهای کاربردی و پر استفاده در زمینه ساخت ساختمان، در بخش سفت کاری می‌باشد.

آجرچینی در تاریخ معماری جایگاه بزرگی دارد و یک جهش بزرگ در عرصه ساخت و ساز محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از کارفرمایان و سازندگان ساختمانی، از این روش استفاده می‌کنند و برای ساخت بنای مورد نظر خود به پیمانکار آجرچینی مراجعه می‌کنند. از طرفی کارفرما برای به کار گرفتن نیروی پیمانکار آجرچینی، باید با او قرارداد تنظیم کند. این قرارداد نوعی قرارداد پیمانکاری خواهد بود که در زمینه ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شود.

نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان چیست؟

نمونه قرارداد پیمانکاری آجر چینی ، یکی از انواع قراردادهای خصوصی است که در آن یک طرف کارفرما و یک طرف پیمانکار می‌باشد. براساس این قرارداد، کارفرما کار یا پروژه‌ای را به پیمانکار می‌سپارد و از او می‌خواهد که آن پروژه را انجام دهد. پس از انجام کار توسط شخص پیمانکار، کارفرما موظف است حق الزحمه اشاره شده در متن قرارداد را به پیمانکار پرداخت کند.

بنابراین قرارداد آجرچینی ساختمان متن مکتوبی است که در آن از ارتباط میان کارفرما و پیمانکار صحبت شده است و مسئولیت‌ها، تعهدات و حقوق هریک از طرفین در متن آن مشخص شده است. با توجه به اینکه نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان به صورت مکتوب و با در نظر گرفتن قوانین تنظیم می‌شود، یک سند معتبر قانونی می‌باشد که در صورت بروز خطا یا هر گونه مشکل در جریان کار یا بعد از انجام کار، می‌توان در دادگاه‌ یا سایر مراجع حل اختلاف به آن استناد کرد. در حقیقت نمونه قرارداد پیمانکاری آجر چینی ، نوشته‌ای است که درباره ارتباط کاری ایجاد شده توضیحات لازم را ارائه می‌دهد و بایدها و نبایدها، حدود اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های اشخاص حاضر در قرارداد را مشخص می‌کند. همچنین در متن قرارداد درباره زمان دقیق شروع و پایان قرارداد، موضوع قرارداد، مشخصات طرفین، شرایط، مشخصات فنی پروژه و… صحبت می‌شود.

نمونه قرارداد پیمانکاری آجر چینی از نگاه قانون

چنانچه اشاره کردیم، قرارداد آجرچینی ساختمان ، یک قرارداد خصوصی است و با توجه به قانون مدنی تنظیم می‌شود. در قانون مدنی به طور صریح از عقد پیمانکاری صحبت نشده است. به همین دلیل عقد پیمانکاری را یک قرارداد نامعین می‌نامیم. در عقود نامعین، باید و نبایدهای انجام کار، وظایف و تعهدات طرفین و به طور کلی هر موضوعی که مهم است، با توجه به توافق طرفین در متن قرارداد بیان می‌شود. به عبارت دیگر، در خصوص قراردادهای معین، قانون مدنی در موادی به مسئولیت‌ها، تعهدات و حقوق هر یک از طرفین اشاره می‌کند اما برای قراردادهای نامعین، در متن قانون توضیحی مشاهده نمی‌شود و همانطور که اشاره کردیم، معیار تنظیم این دسته از قراردادها، توافقات شکل گرفته میان طرفین می‌باشد.

ماده 10 قانون مدنی در قرارداد آجرچینی ساختمان

یکی از مواد قانونی که برای تنظیم نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان می‌توانیم به آن استناد کنیم، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده به وجود آزادی در تنظیم قراردادها تاکید دارد. با توجه به ماده اشاره شده، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون، معتبر و موجه هستند و ایراد قانونی در تنظیم آن‌ها وجود ندارد. به عبارت دیگر، براساس ماده 10 قانون مدنی، تا زمانی که قانون و شرع در تنظیم قرارداد رعایت شود، قرارداد مربوطه معتبر خواهد بود و در نتیجه طرفین موظف به اجرای مفاد آن می‌باشند. بنابراین کارفرما و پیمانکار می‌توانند از نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان استفاده کنند و کلیه تعهدات، حقوق، مسئولیت‌ها و وظایف خود را با در نظر گرفتن ماده 10 در متن آن ذکر کنند.

نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان ، عقدی لازم!

قرارداد آجرچینی ساختمان یک قرارداد لازم است، یعنی طرفین موظف هستند تا پایان مدت قرارداد به آن پایبند باشند و در انجام مفاد آن تلاش کنند. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند بدون داشتن دلیل موجه و به صورت ناگهانی قرارداد اشاره شده را فسخ کنند. البته لازم بودن قرارداد آجرچینی ساختمان ، اعتبار و تضمین بیشتری را برای طرفین به همراه دارد.

نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان

انواع آجرچینی‌ در قرارداد آجرچینی ساختمان

به طور کلی، آجرچینی موضوع قرارداد آجرچینی ساختمان به دو شکل انجام می‌شود:

  1. به منظور استفاده در بنا و ساخت و ساز
  2. به منظور استفاده برای نمای خارجی و زیبایی ساختمان

البته به دلیل قدمت بسیار زیاد آجرچینی، این کار را یک هنر می‌نامند که در طول تاریخ دچار تغییرات متعدد شده است و هنوز هم پابرجا است. از نظر هنری نیز انواع مختلفی از آجر چینی وجود دارد مانند: آجر چینی گل اندازی، آجر چینی با آجرهای تزئینی، آجر چینی رنگی یا گره سازی رنگی و بسیاری از مدل‌های دیگر که در معماری کلاسیک نیز مشاهده می‌شود.

اهمیت تنظیم قرارداد آجرچینی ساختمان

یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدامات پیش از شروع هر نوع پیمانکاری، تنظیم و امضای قرارداد مربوط به آن کار است. در اینجا نیز تنظیم و امضای نمونه قرارداد پیمانکاری آجر چینی ، پیش از انجام وظایف و تعهدات توسط هریک از طرفین ضروری است. قرارداد، نشان دهنده حقوق و وظایف شما در یک رابطه کاری است و در صورتی که بعد از تنظیم عقد، مشکلی برای شما به وجود آید، مفاد این قرارداد می‌تواند به شما کمک کند. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای تنظیم نمونه قرارداد پیمانکاری آجر چینی ، باید قواعد و مقررات تنظیم قرارداد مشخص شود و در نهایت به آن‌ها عمل کنید.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد آجرچینی ساختمان

در این بخش، به مفاد قرارداد پیمانکاری آجر چینی و نحوه نوشتن محتوای این قرارداد اشاره می‌کنیم. بدون شک، آگاه بودن از نحوه تنظیم قرارداد و مواد قانونی معتبر، باعث می‌شود که قرارداد شما با ایراد کمتری تنظیم شود و بتوانید نسبت به اعتبار مفاد آن مطمئن باشید. در ادامه به مهمترین نکات مربوط به تنظیم این قرارداد اشاره می‌کنیم.

مدت قرارداد

برای پیمانکاران بسیار مهم است که چه مدتی باید برای کار وقت بگذارند. همچنین کارفرمایان نیز برای زمان انجام پروژه اهمیت زیادی قائل هستند. آن‌ها باید بدانند که پیمانکار، پروژه مورد نظر را در چه بازه زمانی تمام می‌کند و به ایشان تحویل می‌دهد. بنابراین تعیین زمان یکی از مهم‌ترین مراحل در تنظیم یک قرارداد آجرچینی ساختمان می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که بازه زمانی دقیق انجام پروژه آجرچینی با اشاره به روز و ماه تعیین می‌شود. بنابراین قرارداد آجرچینی ساختمان در این بازه زمانی معتبر است و اشخاص نسبت به آن متعهد می‌باشند.

تاریخ اتمام قرارداد، تاریخی است که پیمانکار باید پروژه را به پایان رسانده باشد. کارفرما می‌تواند برای تاخیر در به پایان رسیدن پروژه، وجه التزام یا خسارت در نظر بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم میزان این جریمه یا خسارت را از پیش معین کنید و در متن قرارداد بنویسید.

تعهدات پیمانکار

نوشتن و توضیح دادن درباره وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات پیمانکار نسبت به کار یا پروژه در این بخش از قرارداد آجرچینی ساختمان انجام می‌شود. این بخش با توجه به قانون مدنی، اصول قراردادها، سفارشات کارفرما و عرف تنظیم می‌شود. بعد از تعیین موارد مربوط به تعهدات پیمانکار، این شخص موظف می‌شود که به صورت کامل به آن‌ها عمل کند. در واقع می‌توان چنین گفت که بخشی از تعهدات پیمانکار، در حقیقت عملی کردن انتظارات سفارش دهنده یا کارفرما می‌باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد آجرچینی ساختمان خود را به ما بسپارید. به منظور ثبت درخواست برای نوشتن این قرارداد، لازم است به صفحه تنظیم قرارداد وارد شوید و اطلاعات درخواست شده را وارد و ثبت کنید. از طرف دیگر، این امکان را نیز خواهید داشت که با وارد شدن به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ، از این سرویس نیز استفاده کنید.

دانلود نمونه قرارداد دیوارکشی

برای دسترسی به نسخه قانونی از این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد دیوارکشی
دانلود نمونه قرارداد دیوارکشی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات