قرارداد صلح برند چه شرایطی دارد؟ + نکات قانونی نمونه قرارداد صلح علامت تجاری

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/02
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد صلح برند

زمانی که شما یک کسب و کار را راه اندازی می‌کنید؛ کالایی تولید می‌کنید یا اینکه خدماتی را ارائه می‌دهید؛ یکی از مهمترین کارهایی که باید برای کسب و کار خود انجام دهید ایجاد یک برند و انتخاب یک علامت یا نشانگان تجاری است. برند نام و اعتبار شما در بازار تجاری خواهد بود. کسب و کار شما با این علائم شناخته می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد. حال اگر بخواهید برند خود را به شخص دیگری منتقل کنید، این امکان نیز برای شما وجود دارد. یکی از شیوه‌های جابه جایی مالکیت برند، به کار بردن نمونه قرارداد صلح برند است.

ممکن است که شما به هر دلیلی تمایل داشته باشید که موفقیت و تلاش چندین ساله خود را در قالب یک برند به شخص دیگری بدهید، از آنجایی که برند شما نیز جزء دارایی‌ها و اموال شما محسوب می‌شود، شما می‌توانید مالکیت آن را به شخص دیگری بدهید و برای این اقدام، می‌توانید از عقودی مانند قرارداد بیع یا صلح نامه برای جابه جایی حق مالکیت برند تجاری خود بهره ببرید.

علائم تجاری یا برند؟!

زمانی که از نمونه قرارداد صلح علامت تجاری صحبت می‌شود، عده‌ای ترجیح می‌دهند که معنای علامت تجاری و معنای برند را از یکدیگر تفکیک کنند و توضیح می‌دهند که این دو واژه با یکدیگر متفاوت هستند. فارغ از این بحث، از آنجایی که در عرف، برند و علائم تجاری را مشابه یکدیگر می‌دانند، ما نیز در این مقاله از این دو واژه نام می‌بریم اما در واقع منظور اصلی از برند، عنوان، علامت یا نشانگانی است که مربوط به شما و کسب و کارتان باشد و به صورت رسمی نوشته شود و در اداره شرکت‌ها و علائم تجاری به شما تعلق بگیرد.

یعنی در اسناد و مدارک قانونی به نام شما است. همچنین با بهره مندی از آن، حق تجارت و فعالیت داشته باشید. بنابراین، پیش از انجام هرگونه جابه جایی مالکیت، لازم است که ابتدا مالک اصلی دارای سند معتبری باشد که مالکیت او را مشخص کند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد صلح برند توضیح خواهیم داد.

چه زمانی نمونه قرارداد صلح برند به کار برده می‌شود؟

تنظیم نمونه قرارداد صلح علامت تجاری زمانی انجام می‌‎شود که شما بخواهید مالکیت برند خود را به طور کامل به شخص دیگری بدهید. ممکن است یک کسب و کار نوپا باشید و دیگر نخواهید که در حیطه شغلی مربوطه فعالیت کنید یا اینکه ممکن است بخواهید شرکت و برند اختصاصی خود را به یکی از آشنایان یا فرزندان خود منتقل کنید و مسئولیت و مالکیت برند را به او بسپارید. در هر صورت، برای جابه جایی حق مالکیت، یکی از متداول‌ترین قراردادهایی که می‌توانیم از آن بهره ببریم، نمونه قرارداد صلح علامت تجاری است.

شما با تنظیم نمونه قرارداد صلح برند و با اجرای صحیح آن، اعلام می‌کنید که تمام حقوق مادی و معنوی خود از برند را به شخص دیگری می‌سپارید و مطابق با تاریخی که در قرارداد نوشته می‌شود، بعد از امضای این قرارداد، در خصوص برند مورد نظر، حقوقی نخواهید داشت و نمی‌توانید مانع بهره برداری شخص دیگر از برند شوید.

نمونه قرارداد صلح برند به شیوه صلح عمری

یکی از مهمترین دلایل جابه جایی حق مالکیت برند به شخص دیگر، زمانی است که مالک برند بخواهد مالکیت برند را به فرزند، فرزندان یا ورثه خود منتقل کند. در چنین شرایطی، مالک برند که مدت زمان زیادی برای رشد و گسترش برند مورد نظر فعالیت کرده است، تمایل دارد که در زمان حیات خود، مشخص کند که بعد از فوت او حق مالکیت برند به چه شخصی برسد. به طور معمول برای انجام چنین اقدامی در مورد اموال دیگر، بهترین راهکار، به کار بردن صلح نامه عمری است.

از آنجایی که توضیح داده شده است که برند نیز یک مال محسوب می‌شود و صاحب آن، مالکیت برند را در اختیار دارد و همچنین با توجه به این مساله که امکان صلح برند وجود دارد؛ می‌توانیم چنین استنباط کنیم که برای انجام صلح عمری برند و علائم تجاری نیز اشکالی وجود نداشته باشد. در این خصوص اظهار نظر مشخصی بیان نشده است و انجام صلح عمری برند را منع نکرده‌اند. به همین دلیل قاعدتا انجام صلح عمری برند و علائم تجاری، این امکان را ایجاد می‌کند که مالک برند، بتواند مشخص کند که بعد از فوت او، برند مورد نظر دقیقا به چه شخص یا چه اشخاصی خواهد رسید.

اهمیت انجام رسمی نمونه قرارداد صلح برند

نکته‌ای که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشیم، این است که چه نمونه قرارداد صلح برند به صورت قطعی و چه نمونه قرارداد صلح برند به صورت عمری، باید به صورت رسمی و در دفتر اسناد رسمی انجام شود و به اطلاع اداره شرکت‌ها و علائم تجاری برسد. این اطلاع رسانی باید با واسطه یک سند مکتوب و ارسال درخواست کتبی به این اداره همراه باشد. برای انجام جابه جایی مالکیت به این شیوه، لازم است که تمام مدارکی که در آیین نامه این سازمان آمده است، مهیا شوند و به اداره شرکت‌ها و علائم تجاری تحویل داده شوند.

حتی اگر جابه جایی حق مالکیت در خارج از ایران نیز انجام شده باشد، لازم است که به صورت رسمی در ایران نیز انجام شود تا اعتبار قانونی داشته باشد. همچنین لازم است که جابه جایی حق مالکیت برند طی 30 روز در روزنامه‌ رسمی کشور به صورت یک آگهی منتشر شود تا به اطلاع عموم مردم برسد. لازم به ذکر است که انجام این امور و پرداخت هزینه‌های آن، به عهده ذینفع خواهد بود. یعنی شخصی که مالکیت برند در حق او صلح می‌شود، ملزم است پیگیری‌های بعدی آن را نیز انجام دهد.

دریافت استعلام مالکیت برند!

اگر شخصی هستید که قرار است یک برند به شما صلح شود، لازم است که در خصوص اقدامات پیش از امضای قرارداد صلح، اطلاع داشته باشید. در این موقعیت، شما به عنوان ذینفع (یعنی شخصی که از این قرارداد نفع می‌برد و برند به نام او صلح می‌شود – متصالح)، و به همراه مالک، ملزم هستید که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. شما باید با بیان خواسته خود از دفاتر اسناد رسمی بخواهید که برای انجام این قرارداد، استعلام‌های لازم را انجام دهند. این دفاتر نیز به واسطه درخواست مالک، از اداره شرکت‌ها و علائم تجاری درباره برند مورد نظر استعلام می‌کنند. شما ملزم هستید که نتیجه استعلام را به صورت حضوری از اداره مورد نظر دریافت کنید و برای دفترخانه ببرید. با در دست داشتن این استعلام، مراحل تنظیم و امضای قرارداد صلح برند انجام می‌شود.

در ادامه لازم است که سند قرارداد صلح برند در سامانه این اداره بارگذاری شود. همانطور که ملاحظه کردید، پیش از انجام این قرارداد، لازم است که مراتب آن به اطلاع اداره مورد نظر برسد و تایید آن‌ اداره را دریافت کنید. در این میان، به این دلیل که بعضی از برند‌ها با باور عمومی مردم در ارتباط هستند، اگر تغییر مالکیت به نوعی باشد که باعث گمراهی و فریب عمومی مردم شود، فاقد اعتبار است.

در هر صورت، لازم است که پیش از تنظیم نمونه قرارداد صلح برند ، موافقت رئیس سازمان اسناد و املاک کشور کسب شود.

محتوای متن نمونه قرارداد صلح علامت تجاری

شیوه نوشتن محتوای متن نمونه قرارداد صلح برند و محتوای آن، اهمیت بسیار زیادی دارد. با اینکه این صلح نامه را باید در دفاتر اسناد رسمی انجام دهید اما لازم است که درباره محتوای آن اطلاعات جامعی داشته باشید.

صلح نامه شما باید حاوی تمام اطلاعات و مشخصاتی باشد که جابه جایی مالکیت برند را به خوبی نشان دهد. در این قرارداد، شما نیاز دارید که در ابتدا نام مصالح و در ادامه نام متصالح را به دقت و با جزئیات بنویسید. همچنین لازم است که به صورت دقیق درباره برند مورد نظر توضیح دهید و آن را معرفی کنید.

به خاطر داشته باشید که در این قرارداد، مصالح شخصی است که مالکیت برند را در اختیار دارد و متصالح نیز شخصی خواهد بود که مالکیت برند به او سپرده می‌شود.

مورد صلح یا مال صلح نیز، دقیقا همان مالی است که مالکیت آن، میان مصالح و متصالح منتقل خواهد شد. برای مثال در این قرارداد، چیزی که منتقل می‌شود مالکیت برند خواهد بود. برای انجام این صلح، لازم است که اطلاعات و مشخصات هر کدام از طرفین با جزئیات کامل در متن صلح نامه برند نوشته شود. این کار مشخص می‌کند که چه اشخاصی مسئولیت این قرارداد را به عهده دارند و مالکیت برند از چه شخصی به چه شخصی صلح می‌شود.

لازم و معین بودن نمونه قرارداد صلح برند

نمونه قرارداد صلح برند یک عقد معین محسوب می‌شود زیرا قانون مدنی به صورت اختصاصی درباره قواعد و ضوابط انجام این صلح نامه توضیح داده است. علاوه براین، این قرارداد یک قرارداد لازم الاجرا نیز محسوب خواهد شد زیرا بعد از انجام آن، طرفین ملزم هستند که به تعهدات خود در قرارداد عمل کنند و امکان فسخ قرارداد جز در شرایط فسخ صلح نامه و شرایط اقاله امکان پذیر نیست. بنابراین، هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند یکباره اعلام کنند که این قرارداد را فسخ می‌کنند یا اینکه از انجام آن، پشیمان شده‌اند.

پیشنهاد ما

نمونه قرارداد صلح برند یک شیوه معتبر برای جا به جایی حق مالکیت برند است که برای انجام این کار می‌توانید از آن بهره ببرید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد در کنار شما است تا به سوالات شما در زمینه قراردادها پاسخ دهد.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات