نمونه قرارداد خرید بچینگ و نحوه نوشتن این قرارداد زیرساختی و مهم!

-
بروزرسانی:1401/12/22
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بچینگ

قرارداد بچینگ یک نوع قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود که مورد توجه کارفرمایان پروژه‌های بزرگ مانند ساخت و ساز پل و این قبیل پروژه‌های بزرگ است. بچینگ‌ها نوعی خط تولید بتن سیار هستند که در اندازه‌های مختلف به کار برده می‌شوند. بچینگ یکی از پرکاربردترین مصالح برای ساخت و سازهای گوناگون است که انواع مختلفی دارد. در متن حاضر سعی می‌کنیم به شما پاسخ دهیم که:

چگونه نمونه قرارداد فروش بچینگ را تنظیم کنید که از نظر تمامی مراجع حقوقی قابل قبول باشد؟

چگونه تمامی حقوق خود را در نمونه قرارداد خرید بچینگ (ضمن احترام به حقوق طرف مقابل) حفظ کنید؟

نوع نمونه قرارداد بچینگ

این قرارداد در کشور ما به عنوان یکی از انواع عقد بیع شناخته می‌شود. عقد بیع قراردادی است که به محض امضای آن، خریدار مالک موضوع مورد معامله و فروشنده مالک وجه معامله خواهد بود. البته نمونه قرارداد بچینگ در قانون دارای ویژگی‌های مشخصی است.

این قرارداد باید مطابق با شکل و روشی که قانون تعیین می‌کنند منعقد شود و الگوی مشخص خود را دارد. این قرارداد ویژگی‌های مشخصی دارد که موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. به محض امضای قرارداد بچینگ هیچکس از طرفین نمی‌توانند قرارداد را به صورت یک جانبه فسخ یا از اعتبار خارج کند (لازم).
  2. تمامی موارد نوشته شده در متن قرارداد برای دو طرف به شکل کامل، الزام‌آور و لازم الاجرا است. برای این ویژگی ضمانت اجراهایی نیز در نظر گرفته شده است مثل حق فسخ قرارداد یا جبران خسارت به نفع طرف مقابل.

طرفین تنها در صورتی می‌توانند قرارداد را فسخ کنند که مطابق مواد قانونی، اختیار فسخ را داشته باشند.

نحوه تنظیم و آغاز نمونه قرارداد بچینگ

در این بخش، نحوه متعارف تنظیم نمونه قرارداد بچینگ را بررسی می‌کنیم و نکاتی را در این خصوص، مرور خواهیم کرد:

طرفین قرارداد بچینگ

طرفین قرارداد می‌توانند شخص حقیقی (افراد عادی) یا شخص حقوقی (شرکت‌ها و ادارات) باشند. اگر طرف قرارداد شخص حقیقی باشد حتما نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد نوشته می‌شود. گاهی ممکن است طرف معامله شخص حقوقی باشد در این صورت نام کامل شرکت، کد اقتصادی، شماره ثبت، نشانی، کد پستی، تلفن و در این قرارداد نوشته می‌شود. ممکن است شخصی به نمایندگی از طرفین، متن قرارداد را امضا کند. در این صورت حتما ابتدا از او بخواهید نمایندگی خود را ثابت کند سپس نام و نام خانوادگی و سمت او را در قرارداد بنویسید.

قرارداد فروش بچینگ

موضوع قرارداد

در این قسمت از نمونه قرارداد فروش بچینگ تمام مشخصات دقیقی که مدنظر شما است را بنویسید. برای مثال با توجه به انواع مختلف بچینگ، لازم است که در متن قرارداد مشخص شود بچینگ ثابت یا قابل حمل است. فروشنده موظف است به طور کامل مطابق این بند از قرارداد عمل کند. در غیر این صورت، برای خریدار اختیارات قانونی در نظر گرفته می‌شود. فروشنده باید بچینگ را در زمان و مکان مذکور در قرارداد تحویل دهد، مگر این که در متن قرارداد، به صورت دیگری توافق کرده باشند.

وجه معامله و طریقه پرداخت آن

در بند سوم از قرارداد در خصوص ثمن و پرداخت آن بحث می‌شود. ابتدا تعیین کنید که وجه معامله به صورت نقد یا اقساط پرداخت می‌شود، سپس موارد زیر را متناسب با طریقه پرداخت تکمیل کنید.

نقدی: در این روش، وجه معامله در همان لحظه به فروشنده پرداخت می‌شود. در متن نمونه قرارداد فروش بچینگ مبلغ، زمان و مکان پرداخت، نحوه پرداخت (وجه نقد یا پرداخت به وسیله کارت به کارت یا سایر روش‌ها) را بنویسید.

اقساط: اگر طرفین در مورد پرداخت قسطی توافق کنند، در این صورت در قرارداد بچینگ مبلغ کل، تعداد اقساط، مبلغ هر قسط، مکان و زمان پرداخت و نوع پرداخت (برای مثال چک و شماره چک) را بنویسید.

این بند از نمونه قرارداد بچینگ به منزله تعهد خریدار است و باید به طورکامل مطابق با این بند عمل کند. برای مثال اگر خریدار از پرداخت وجه معامله ناتوان شود، فروشنده می‌تواند بچینگ را از او پس بگیرد یا به او تحویل ندهد.

شروط و تعهدات در قرارداد بچینگ

در این قسمت، هر یک از طرفین می‌تواند طرف مقابل را متعهد به انجام کاری کند یا شرطی را برای او تعیین کند. در این صورت شخص موظف به انجام دادن آن عمل و رعایت کردن آن شرط است. اگر طرفین قرارداد شروطی را برای یکدیگر تعیین می‌کنند باید توجه کنند که این شروط باید قابل انجام و مشروع باشد، همچنین سود و منفعت در پی داشته باشد. در غیر این صورت آن شرط باطل است. حالات دیگر، اگر شرطی تعیین شود که مانع سود و بهره مندی هریک از طرفین از قرارداد شود، هم شرط و هم قرارداد باطل است.

در خصوص لغو تعهدات نیز در دو حالت این اتفاق رخ خواهد داد: حالت اول زمانی است که نمونه قرارداد بچینگ فسخ یا از اعتبار خارج شود. حالت دوم زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که به نفع او تعهدی ثبت شده، از آن صرف ‌نظر کند. در این صورت مانند این است که از ابتدا آن تعهد در متن قرارداد نوشته نشده است.

اختیارات در قرارداد بچینگ

به موجب قانون در قرارداد بچینگ هریک از طرفین اختیاراتی دارد که می‌تواند بر مبنای آن، قرارداد را فسخ کند و بخواهد که به او خسارت پرداخت شود، برای مثال:

  1. هر یک از طرفین قرارداد می‌تواند بعد از امضای آن، قبل از اینکه حاضران جلسه را ترک کنند، قرارداد را فسخ کند (خیار مجلس).
  2. ممکن است در متن قرارداد شرط شود که در مدت معینی، برای یکی از طرفین یا شخص ثالث در قرارداد حق فسخ موجود باشد. در این صورت حتما باید تاریخ شروع و پایان آن شرط را در متن قرارداد بچینگ بنویسید؛ در غیر این ‌صورت هم شرط و هم قرارداد باطل است (خیار شرط).
  3. ممکن است در متن قرارداد تاریخی برای تحویل وجه یا بچینگ تعیین نشده باشد و بعد از سه روز از تاریخ انعقاد قرارداد، هیچ یک از آن‌ها به طرف مقابل تحویل داده نشده باشد. در این صورت فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند (خیار تاخیر ثمن).
  4. اگر خریدار بدون رویت بچینگ و تنها با اوصافی که فروشنده گفته است قرارداد را امضا کند و بعد از دریافت آن، متوجه شود که با خصوصیت مذکور، منطبق نیست می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا آن را به همان شکل بپذیرد (خیار رویت و تخلف وصف).

چند نکته حقوقی مهم جهت انعقاد بهتر این قرارداد

  1. در زمان امضای قرارداد هر دو طرف باید کاملا هوشیار باشند. حالاتی که طرف قرارداد در آن‌ها هوشیاری کامل ندارد مانند مستی و خواب آلودگی باعث می‌شود معامله از اعتبار قانونی برخوردار شود و باطل به حساب بیاید.
  2. اگر طرفین مبلغی را برای جبران خسارت احتمالی در متن نمونه قرارداد خرید بچینگ تعیین کرده باشند و آن خسارت واقع شود، با مراجعه به مرجع حل اختلاف، آن مرجع نمی‌تواند مبلغ دیگری را تعیین کند.
  3. اگر خریدار مطابق با تعهدات نوشته شده در متن قرارداد، وجه معامله را پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا از مراجع قانونی بخواهد که خریدار را ملزم به پرداخت کنند.
  4. و …

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا مرجع تخصصی در امور تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم و یک همکاری حقوق را تجربه کنیم.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات