تعهدات و وظایف کشاورزان و مشتریان در قرارداد فروش جو

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/11/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش جو

جو یکی از مهم‌ترین غلاتی است که انسان‌ها برای طبخ غذاها و محصولات غذایی خودشان از آن استفاده می‌کنند. مطابق با آمار ارائه شده، جو چهارمین غلات کشت شده در جهان است. خاستگاه اولیه کشت جو معلوم نیست اما محققان عقیده دارند که کشت جو برای نخستین بار در میان ساکنین اولیه ایران متداول شده است. جو یکی از مهم‌ترین منابع غذایی مردم مناطق سردسیر و خشک مانند خاورمیانه و شمال آفریقا است. امروزه از جو برای غذای دام‌ها و تولید محصولات غذایی تخمیری مانند نان و بیسکویت استفاده می‌شود. خواص جو بسیار زیاد هستند. جو علاوه بر مصرف غذایی، خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارد. تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید بیسکویت، نان، آرد و ماءالشعیر برای تولید محصولات غذایی خودشان از جو استفاده می‌کنند. محصولات غذایی که از جو تهیه شده‌اند در میان مردم بسیار پرطرفدار هستند. مردم برای تهیه غذاهایی مانند سوپ نیز از جو استفاده می‌کنند. نمونه قرارداد فروش جو هنگامی تنظیم می‌شوند که خریدار و فروش بخواهند حجم بالایی از جو را به صورت عمده معامله کنند.

مبایعه نامه جو نیز قرارداد مکتوبی است که برای معامله عمده جو تنظیم و امضا می‌شود. در این نوشتار قصد داریم که نکات قانونی خرید و فروش جو و شرایط قانونی تنظیم و امضای قرارداد مرتبط با آن را بررسی کنیم.

این قرارداد نوعی از قرارداد بیع کالا است که آن را قرارداد فروش کالا نیز می‌نامند. هر کدام از این عناوین را در دو مقاله مجزا توضیح داده‌ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

امضای نمونه قرارداد فروش جو مغایر با قوانین آمره عقد بیع ممکن نیست!

مبایعه نامه جو از شرایط و ضوابط مقرر در قانون مدنی تبعیت می‌کند. عقد بِیع، قراردادی است که باید در هنگام معامله اموال مختلف تنظیم و امضا شود. شرایط تنظیم و امضای قرارداد بیع نامه در مواد 338 الی 463 قانون مدنی مشخص شده است.

قرارداد خرید جو نیز نوعی عقد بیع است و باید مطابق با مواد 338 الی 463 قانون مدنی تنظیم و امضا شود. مطابق با ماده 338 قانون مدنی، این قرارداد به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده جو، تحقق پیدا می‌کند. هدف خریدار و فروشنده از تنظیم و امضای این قرارداد، معامله جو در سطح عمده است.

شرایط این قرارداد به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده جو مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده جو نباید برخلاف قوانین آمره عقد بیع با یکدیگر توافق کنند. قوانین آمره عقد بیع برگرفته از آموزه‌های شرعی فقه امامیه هستند. به همین دلیل، توافق برخلاف قواعد آمره عقد بیع یا نادیده گرفتن آن‌ها باعث باطل شدن این قرارداد می‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد فروش جو چگونه مشخص می‌شود؟

مبلغ نمونه قرارداد فروش جو در واقع، همان بهایی است که خریدار بابت جوهای مورد معامله به فروشنده پرداخت می‌کند. بهای جوهای مورد معامله به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود.

نحوه پرداخت بهای جوهای مورد معامله و تاریخ پرداخت آن‌ها به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده معین خواهد شد. خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا نسیه بهای جوها با یکدیگر توافق کنند.

نکته: اصل بر پرداخت نقدی بهای جوهای مورد معامله است. بهای جوهای مورد معامله زمانی به صورت نسیه پرداخت می‌شود که خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای مبایعه نامه برای پرداخت بهای آن (جو)‌، مدتی تعیین کرده باشند. برای مثال خریدار و فروشنده با یکدیگر توافق کرده‌اند که بهای جوهای مورد معامله یک ماه پس از امضای این قرارداد پرداخت شود.

خریدار می‌تواند جوهای مورد معامله را پیش خرید کند. در این مورد، خریدار بهای جوهای مورد معامله را قبل از کشت و برداشت آن‌ها پرداخت می‌کند. در واقع خریدار باید بهای جوهای مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در این قرارداد بپردازد.

وظایف و تکالیف قانونی طرفین نمونه قرارداد فروش جو

منظور از وظایف و تکالیف قانونی، تعهداتی است که پس از تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش جو بر عهده خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین تعهدات خریدار و فروشنده، تحویل جوهای مورد معامله و پرداخت بهای آن‌ها است. خریدار موظف خواهد بود که بهای جوهای مورد معامله را مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در این قرارداد به فروشنده پرداخت کند. فروشنده نیز به موجب امضای این قرارداد، ملزم می‌شود که جوهای مورد معامله را به خریدار تحویل بدهد.

خریدار و فروشنده جو می‌توانند در خصوص موضوعات فرعی دیگری نیز با یکدیگر توافق کنند. تعهدات فرعی این قرارداد، همان موضوعات فرعی هستند که خریدار و فروشنده جو در خصوص انجام آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. برای مثال، خریدار تعهد می‌کند که هزینه حمل و نقل جوهای مورد معامله را خودش پرداخت کند.

موضوع تعهدات اصلی و فرعی خریدار و فروشنده جو نباید غیر قانونی، غیر مشروع و برخلاف نظم عمومی جامعه باشد. برای مثال خریدار و فروشنده نمی‌توانند در خصوص قاچاق جو به خارج از کشور با یکدیگر توافق کنند. قاچاق جو به خارج از کشور یک کار غیر قانونی، غیر مشروع و برخلاف نظم عمومی جامعه است.

موضوع تعهدات اصلی و فرعی خریدار و فروشنده جو می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد. خریدار و فروشنده ملزم به انجام تمامی تعهدات مالی و غیر مالی هستند که به موجب امضای این قرارداد بر عهده آن‌ها قرار می‌گیرد.

معامله جو قبل از برداشت در قرارداد فروش جو

جوهای مورد معامله می‌توانند عِین مُعَیَن یا کُلی باشند:

جوهایی به صورت عین معین معامله می‌شوند که در زمان تنظیم و امضای این قرارداد، کشت و برداشت شده‌اند. مقدار، جنس و وصف جوهایی که به صورت عین معین معامله می‌شوند باید در زمان تنظیم و امضای این قرارداد مشخص شود. مانند 10 تن جو پرک درجه یک که در انبار یک مزرعه قرار دارد.

جوهایی که در زمان تنظیم و امضای این قرارداد هنوز کشت و برداشت نشده‌اند به صورت کُلی معامله می‌شوند. خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد باید جنس، وصف و مقدار جوهایی که به صورت کلی معامله کرده‌اند را مشخص کنند. مشخص نکردن جنس، وصف و مقدار جوهایی که به صورت کلی معامله شده است باعث باطل و بی‌اثر شدن این قرارداد می‌شود.

نمونه قرارداد فروش جو کدام آثار قانونی را در پی خواهد داشت؟

قرارداد خرید جو یک قرارداد تَملیکی محسوب می‌شود. مهم‌ترین اثر قراردادهای تملیکی، انتقال مالکیت است. مهم‌ترین اثر قانونی نمونه قرارداد فروش جو نیز انتقال مالکیت جوهای مورد معامله است. پس از امضای این قرارداد، مالکیت جوهای مورد معامله از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

الزام قانونی فروشنده نسبت به تسلیم جوهای مورد معامله، دومین اثر قانونی امضای این قرارداد است. پس از امضای این قرارداد، فروشنده ملزم می‌شود که جوهای مورد معامله را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در این قرارداد به خریدار تحویل بدهد.

الزام قانونی خریدار نسبت به پرداخت بهای جوهای مورد معامله، سومین اثر قانونی امضای این قرارداد است. خریدار به موجب امضای این قرارداد، ملزم می‌شود که بهای جوهای مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در این قرارداد به فروشنده پرداخت کند.

آیا این قرارداد یک قرارداد مُعاوِضی است؟

نمونه قرارداد فروش جو ، یک قرارداد مُعاوضی است. قراردادهای معاوضی از دو مورد تشکیل شده‌اند. به دو مورد قراردادهای معاوضی، عَوَض گفته می‎‌شود. هر یک از طرفین قراردادهای معاوضی در ازای عوضی که دریافت کرده است باید عوض دیگری بدهد. دو عوض نمونه قرارداد فروش جو ، جوهای مورد معامله و بهای آن‌ها هستند. مالکیت جوهای مورد معامله در ازای پرداخت بهای آن‌ به خریدار منتقل می‌شود. برای مثال، 100 تن جو به قیمت 100 میلیون تومان معامله شده‌اند. دو عوض این قرارداد 100 تن جو و 100 میلون تومان است. مالکیت جوهای مورد معامله در ازای پرداخت 100 میلیون تومان به خریدار منتقل می‌شود. خریدار نیز باید بهای 100 تن جو را به فروشنده پرداخت کند.

دسترسی آسان به این قرارداد:

برای دسترسی آسان به این قرارداد، بهترین اقدام این است که قراردادی مطابق با خواست و توافقات خود در نظر داشته باشید و مسئولیت تنظیم آن را به اشخاص متخصص این حوزه واگذار کنید. همکاری شما با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب در راستای تنظیم این قرارداد، این شرایط را ایجاد می‌کند که ابتدا سوالات خود در خصوص این شیوه از داد و ستد را بپرسید و در ادامه، تنظیم قرارداد انجام شود. این اقدام موجب می‌شود قراردادی امضا کنید که حاوی تمام شروطی باشد که در نظر دارید. برای این منظور خدمات تنظیم قرارداد رکلا می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

در مواردی نیز ممکن است که شما صرفا به مشاوره و گفتگو با متخصصان حقوقی نیاز داشته باشید. در این زمان، می‌توانید سوالات و ابهامات ذهنی خود را با یک جلسه مشاوره حقوقی برطرف کنید. برای این منظور خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما مناسب خواهد بود.

علاوه براین، تیم حقوقی رکلا نمونه قراردادی را تحت عنوان قرارداد فروش محصولات کشاورزی تهیه و تنظیم کرده است که می‌توانید به سهولت آن را تهیه کنید و برای این نوع از معاملات مورد استفاده قرار دهید.

قرارداد فروش محصولات کشاورزی

با استفاده از این نمونه قرارداد، می‌توانید محصولات کشاورزی خود را معامله کنید. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
دریافت نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات