وظایف باریستا در کافه و وظایف کمک باریستا، دو پرسنل تاثیر گذار در کافی شاپ

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
باریستا

در این مقاله تصمیم داریم یکی از موقعیت‌های شغلی جذاب و هیجان انگیز به نام باریستا را تحلیل و بررسی کنیم که ممکن است بسیاری از شما آشنایی هر چند اندک با آن داشته باشید. با این حال، در یک تعریف کلی می‌توان گفت باریستا یا بارمن به فردی گفته می‌شود که در کافی‌ شاپ یا قهوه‌ خانه مسئولیت تهیه انواع نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را بر عهده دارد. در اصل، واژه باریستا از کشور ایتالیا گرفته شده است و در واقع، در این کشور برای اشخاصی کاربرد دارد که نوشیدنی‌هایی سرد و گرم اعم از الکلی و غیر الکلی نظیر قهوه و اسپرسو را تهیه می‌کنند.

در ادامه برای اینکه شما با حوزه کاری فعالین این شغل بیشتر آشنا شوید، علاوه بر معنای دقیق باریستا، شرح وظایف باریستا ، ویژگی‌ها، دوره‌های آموزشی مورد نیاز و درآمد شاغلین این حرفه را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. بنابراین در صورت تمایل، بهتر است این مطالب را با جزئیات مطالعه کنید. هر چند با توجه به اینکه نحوه فعالیت در این حیطه بر اساس قوانین اداره کار است، در همین ابتدا پیشنهاد می‌کنیم هر دو گروه کارفرما و کارپذیر حتما از نکات و مقررات موجود در قراردادهای آن مطلع شوند. البته توجه داشته باشید که در وب سایت رکلا این امکان برای شما فراهم است تا اطلاعات مورد نیاز خود یا در صورت لزوم، قرارداد فرصت شغلی مذکور را به راحتی دریافت کنید.

قراردادی که برای شروع همکاری میان باریستا و مدیریت کافه امضا می‌شود، یکی از انواع قرارداد کار در کافی شاپ است. با زدن روی لینک می‌توانید درباره این قرارداد در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

وظایف باریستا چیست؟

باریستا به فردی گفته می‌شود که وظیفه تشخیص و خرید قهوه با کیفیت ، آسیاب کردن، تعیین میزان قهوه مورد نیاز و در مجموع تهیه نوشیدنی‌های سرد و گرم بر پایه اسپرسو را بر عهده دارد. این سِمَت شغلی هر چند هنوز به طور رسمی شناخته نشده است اما با این وجود، در اغلب کافه‌های امروزی اهمیت بسیار زیادی دارد. پوشش افراد باریستا غالبا با سایر کارکنان قهوه‌ خانه یا کافی‌ شاپ فرق دارد. باریستا معمولا با یک جلیقه یا ژاکت از سایر پرسنل متمایز می‌شود. یک باریستاکار حرفه‌ای باید از ذائقه‌های مشتریان خود به طور کامل مطلع باشد و در حقیقت همین ویژگی باعث می‌شود که کافه مربوطه مشتریان زیادی داشته باشد.

آموزش‌های ضروری این حرفه

شیوه آموزش‌ باریستا به این صورت است که نیروها غالبا در محیط و در حین کار آموزش می‌بینند. یعنی به این صورت که اکثر کافه‌ها معمولا بارمن‌های مبتدی و بی‌تجربه را استخدام می‌کنند و متناسب با مقررات کافی‌ شاپ خود، آن‌ها را آموزش می‌دهند. در ادامه برخی از مواردی که یک بارمن در طول کار یاد می‌گیرد را توضیح می‌دهیم.

باریستا باید چه چیزهایی بداند!

  1. تمیز نگه داشتن محیط و وسایل مورد نیاز کار: از جمله قوانینی که یک باریستای حرفه‌ای باید همواره در نظر داشته باشد این است که محیط کار خود و همچنین ابزارهایی که مورد استفاده قرار می‌دهد را به طور مرتب و پیوسته تمیز کند. از این رو، بارمن‌ها به محض شروع فعالیت خود نحوه کار با دستگاه‌های مربوطه و همچنین چگونگی تمیز کردن محیط کار را آموزش می‌بینند.
  2. شناخت جزئیات درج شده در منو: از دیگر مواردی که یک بارمن باید حتما از آن آگاهی کافی داشته باشد این است که انواع نوشیدنی‌ها و دسرهای درج شده در منو را به خوبی بشناسد تا در صورت لزوم بتواند مشتریان را به درستی راهنمایی کند. در حقیقت، شناخت و تسلط کافی به منوی کافی‌ شاپ یکی از الزاماتی است که فرد بارمن باید حتما آن را آموزش ببیند.
  3. دقت به تاریخ مصرف و میزان کیفیت مواد مورد استفاده: باریستاها باید بتوانند کلیه مواد مصرفی نظیر شکر، قهوه، پودر کاکائو و همچنین ابزارهای کاری مانند قهوه‌ ساز، میکسر و غیره را از لحاظ کیفیت و مرغوب بودن مورد بررسی قرار دهند تا از مشکلات احتمالی مانند استفاده ناآگاهانه از مواد بی‌کیفیت و آلرژی‌زا جلوگیری کنند. به همین دلیل، این موارد نیز از جمله ضروریاتی هستند که بارمن‌ها در شروع کار خود یاد می‌گیرند.
  4. نحوه برخورد با مشتریان: میزان مشتریان یک کافه یا قهوه‌ خانه تا حدود زیادی به نحوه رفتار و کیفیت کار باریستا بستگی دارد. از این رو فردی که در این سمت مشغول است باید بداند که چگونه با مشتریان تعامل داشته باشد و در صورت انتقاد یا شکایت، با رفتاری مودبانه و حرفه‌ای پاسخگوی آن‌ها باشد.

میزان حقوق یک باریستا چقدر است؟

میزان درآمد باریستاها به نحوه استخدام و مقررات محیطی بستگی دارد که در آن فعالیت می‌‌کنند. به عبارت دیگر، برای بارمن‌ها این امکان وجود دارد که به صورت پاره وقت، تمام وقت، ساعتی یا نیروی رسمی اشتغال داشته باشند. با این وجود، تجربه، مهارت و کیفیت کار یک بارمن می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جایگاه و همینطور میزان حقوق او داشته باشد. البته با توجه به اهمیت شغل باریستا در کافی‌شاپ‌ها، اغلب کارفرمایان، برای شاغلین آن، حقوق مناسبی در نظر می‌گیرند. با تمام این اوصاف، معمولی‌ترین دستمزد شاغلین حرفه بارمن، غالبا بر اساس قوانین اداره کار پرداخت می‌شود.

میزان حقوق یک باریستا باید به صورت دقیق در متن قرارداد باریستا نوشته شود. همچنین اگر پورسانت یا تعهد مالی دیگری میان طرفین برقرار شود نیز، لازم است که درباره آن در متن قرارداد بنویسند.

ویژگی‌های شخصی و مهارت‌های مورد نیاز یک باریستا

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، مهمترین وظایف باریستا در کافه ، تهیه قهوه‌ است. بنابراین برای اینکه بتواند به مشتریان خود، یک قهوه خوش طعم و مطلوب تحویل دهد و از طرف دیگر، قادر باشد مطابق نوع قهوه، روست و آسیاب آن، میزان آب، زمان و فشار دمای مناسب برای آن را در نظر بگیرد، باید حتما به مهارت‌های لازم برای این کار مسلط باشد. در واقع، این توانایی و قابلیت‌های یک بارمن است که باعث می‌شود در مقایسه با سایر همکاران خود جایگاه و موقعیت رضایت بخشی داشته باشد. از جمله ویژگی‌های الزامی برای یک باریستا را در ادامه بیان می‌کنیم.

چند ویژگی مهم و ضروری برای فعالیت در این شغل

  1. توانایی استفاده متعادل از دستگاه و همچنین تهیه قهوه‌ای مطابق با درخواست مشتریان؛
  2. برخورداری از نظم و انضباط شخصی در محیط کار؛
  3. پر انرژي و شوخ طبع بودن؛
  4. منعطف بودن و برخورداری از توانایی تحمل محیط‌های شلوغ و دارای شرایط نامناسب؛
  5. رعایت دقیق و جزئی نکات ایمنی و بهداشتی؛
  6. شناخت روحیه و خصوصیات اخلاقی مشتریان و ارائه رفتاری متناسب با آن‌ها؛
  7. انجام دستورالعمل‌ها و وظایف طبق قوانین و مقررات تعریف شده؛
  8. توانایی کار به صورت تیمی در محیط‌هایی همچون کافی‌ شاپ؛
  9. توانایی مدیریت و کنترل مسئولیت‌های محول شده؛
  10. برخورداری از روحیه اجتماعی بالا.

وظایف باریستا در کافه شامل چه مواردی می‌شود؟

ممکن است شرح وظایف باریستا برای افرادی که در این سمت اشتغال دارند با توجه به شرایط و مقررات داخلی کافه مورد نظر، متفاوت باشد. با این حال، می‌توان موارد زیر را به صورت خلاصه نام برد:

  1. سرو کردن انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد در منو؛
  2. آماده کردن سفارشات مشتریان مطابق علایق و درخواست آن‌ها؛
  3. مدیریت و سرپرستی محیط کافه و سایر نیروهای تحت امر؛
  4. به کارگیری روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی جهت بهبود کیفیت ظاهری و همچنین طعم نوشیدنی‌ها؛
  5. نظارت و کنترل بر مواد مصرفی و همچنین سفارشات مشتریان؛
  6. و در آخر، پاسخگویی به انتقادات و نظرات مشتریان، در محدوده وظایف باریستا در کافه شناخته می‌شوند.

چه افرادی برای شغل باریستا مناسب هستند؟

قطعا شغل بارمن می‌تواند برای هر فردی (خانم یا آقا) که به فعالیت در فضاهای هنری همچون کافی‌شاپ‌ها علاقمند هستند، انتخاب‌ جالب و مناسبی باشد. به بیان دیگر، در طول روز عمده فعالیت یک شخص باریستا در ارتباط با آدم‌های مختلف و قهوه است از این رو افرادی که به این دو مورد علاقمند باشند، می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی مربوطه و کسب مهارت‌های لازم این حرفه، فعالیت خود را به صورت جدی شروع کنند.

وظایف کمک باریستا چیست؟

کمک باریستا نیز به فردی گفته می‌شود که به عنوان دستیار بارمن فعالیت دارد. معمولا در کافی‌ شاپ‌های بزرگ و شناخته شده، تنها یک بارستا نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد و از این رو، باریستا دارای دستیارانی خواهد بود که با توجه به دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی او، مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهند. از جمله وظایف کمک باریستا عبارتند از:

  1. آسیاب، مخلوط و دم کردن قهوه؛
  2. خرید مواد مصرفی مورد نیاز کافه؛
  3. تمیز کردن دستگاه‌ها و محیط کار؛
  4. گرفتن سفارشات مشتریان؛
  5. و در نهایت، بسته‌بندی غذاها و نوشیدنی‌های سفارش داده شده از دیگر وظایف کمک باریستا محسوب می‌شوند.

توجه به ابعاد حقوقی این حرفه

فعالیت در شغل بارستا نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، به توانایی و مهارت‌‌های مختص خود نیاز دارد. در واقع، می‌توان گفت این توانایی‌ و مهارت‌ها تضمین‌ کننده موفقیت شاغلین این موقعیت کاری هستند. از این رو به افرادی که قصد اشتغال در شغل باریستا را دارند پیشنهاد می‌کنیم در وهله اول، حتما به صورت حرفه‌ای آموزش‌های لازم را کسب کنند.

همچنین آگاهی از نکات حقوقی حرفه مذکور نیز می‌تواند در نحوه عملکرد شما تاثیر بسیار مطلوبی داشته باشد. به همین جهت، در وب سایت رکلا این امکان برای شما فراهم است که از طریق مشاوره تلفنی حقوقی با وکلای مجرب، گفتگو کنید. ضمن اینکه در پلتفرم رکلا شرایط ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی نیز برای متقاضیان فراهم است. اگر باز هم در این باره پرسش یا نظری دارید در بخش نظرات، آن را با ما به اشتراک بگذارید تا در کمترین زمان، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

قرارداد باریستا

استخدام باریستا، به این نمونه قرارداد نیاز دارد. برای دریافت آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد باریستا
دریافت نمونه قرارداد باریستا
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات