برنامه نویس اندروید کیست و برای موفقیت در حرفه خود به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/05/26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برنامه نویس اندروید

صنعت موبایل و گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر به حدی پیشرفت داشته‌ است که امروزه از آن به عنوان جایگزین بسیاری از وسایل الکترونیکی پر کاربرد استفاده می‌شود. از سویی دیگر، با پیشرفت گوشی‌های هوشمند، بازار اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای موبایل‌ نیز بسیار رونق گرفت. این روزها بحث نرم افزار و اپ‌های موبایل به حدی داغ شده که این موضوع از زمینه‌ای تخصصی به مبحثی عمومی مبدل گشته است. بنابراین کاربران بیشتری تمایل یافته‌اند که با برنامه‌ نویسی‌های خلاقانه خود ایده‌های جدید و کاربردی متفاوتی در زمینه طراحی، ساخت و تولید اپ‌ها و نرم افزارهای موبایل به سایرین ارائه دهند. یکی از سیستم عامل‌های تلفن همراه که نرم افزارهای کاربردی و پرطرفداری دارد، سیستم عامل اندروید است. تعدد کاربران و استفاده کنندگان از اندروید، باعث شده است که بازار کار خوبی برای برنامه نویس اندروید ایجاد شود.

یک برنامه نویس اندروید علاوه بر داشتن دانش تخصصی و تجربه در این حوزه باید بسیار خلاق باشد. استفاده از ذهن خلاق باعث به وجود آمدن اپ‌های متفاوت و جالب‌تری می‌شود.

در این مقاله ابتدا به تعریف سیستم عامل اندروید، اهمیت برنامه نویسی اندروید و کاربرد آن، معرفی برنامه نویس اندروید و ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز او، وظایف برنامه نویس اندروید و در ادامه به میزان حقوق و آینده شغلی این حرفه در بازار کار می‌پردازیم.

مسلم است که در ابتدای همکاری با نیروهای متخصص، تعریف شرایط کاری و همچنین تنظیم قرارداد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای مثال از متداول‌ترین نوع قراردادی که برای به خدمت گرفتن یک مهندس اندروید استفاده می‌شود، قرارداد استخدام برنامه نویس است. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی عنوان قرارداد، در یک مقاله اختصاصی درباره آن مطالعه کنید.

معرفی سیستم عامل اندروید و جایگاه آن در دنیای اپ‌ها

اندروید یکی از سیستم عامل‌های پرطرفداری است که تقریبا بیش از نیمی از مردم از آن استفاده می‌کنند و روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. اساس شکل گیری این سیستم عامل به شرکت گوگل ، یکی از بزرگترین شرکت‌های نرم افزاری دنیا برمی‌گردد. این سیستم عامل که هسته اصلی آن لینوکس است، سال‌ها پیش توسط شرکت گوگل خلق و پشتیبانی شد و به وسیله فروشگاه گوگل پلی به صورت متن باز در اختیار عموم قرار گرفت. این پلتفرم از آن جهت متن باز ارائه شد تا مردم ضمن سهولت دسترسی به سورس و منابع آن، توانایی ایجاد تغییرات نرم افزاری دلخواه خود در آن را نیز داشته باشند.

امروزه گستردگی استفاده از این سیستم عامل به طور کامل مشهود است. روی کار آمدن اندروید یک پیشرفت محسوس برای این شرکت بود. اندروید جایگاه ویژه‌ای در میان کلیه اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین سایر لوازم الکترونیکی دارد و روز به روز بر پیشتازی خود می‌افزاید. افزایش کاربری استفاده از این سیستم عامل در سایر لوازم الکترونیکی همچون تبلت، ساعت، عینک، یخچال، تلویزیون و خودرو، آینده‌ای درخشان را به اندروید نوید می‌دهد. از دیگر امتیازات این سیستم عامل این است که برای ارتقاء و پیشرفت در زمینه این لوازم الکترونیکی منعطف است. این انعطاف پذیری بدین معنا است که اندروید هیچگونه مانع و محدودیتی برای کاربران خود در جهت شخصی سازی برنامه‌ها ایجاد نمی‌کند.

اهمیت برنامه نویسی اندروید و کاربرد آن

به طور کلی تصور دنیای امروز بدون گوشی‌های هوشمند قطعا سخت است. امروزه اکثر قریب به اتفاق مردم از موبایل و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و درصد زیادی از کاربران برای برطرف کردن بسیاری از احتیاجات روزانه خود، از آن‌ بهره می‌گیرند. این امور می‌تواند شامل اموری از قبیل برقراری ارتباط، خرید و فروش آنلاین و انجام کلیه امور بانکی و تراکنش‌های مالی باشد. به همین دلیل با پیشرفت و گستردگی استفاده از گوشی‌های هوشمند، بستر جدیدی برای برنامه نویسی نرم افزار، مخصوصا برنامه نویسی اندروید ایجاد شد. همین موضوع سبب شد تا بازار اپلیکیشن‌ها بسیار داغ شود و در صدر لیست تمام نرم افزارها و اپ‌های موبایل نیز نام اندروید بدرخشد.

در صورتی که طرح نرم افزار تولید شده توسط برنامه نویسان مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد، روزانه مبالغ هنگفتی پول به حساب آن‌ها واریز می‌شود. در واقع یکی از دلایل مهم تقاضای بالا برای این شغل، بازار کار خیلی خوب و پر سود بودن آن است. بدین صورت که برنامه نویس اندروید در صورت داشتن تخصص و تبحر کامل در این شغل، فارغ از هر موقعیت مکانی و به صورت مادام العمر می‌تواند به کسب درآمد بپردازد.

برنامه نویس اندروید کیست؟

برنامه نویس اندروید با طراحی برنامه‌ها و ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی به گسترش و بسط دادن این سیستم عامل کمک شایانی می‌کند. نقش برنامه نویس اندروید در یک سازمان یا شرکت، طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها و گجت‌های مختلف با توجه به نوع فعالیت آن مجموعه کاری است. یک برنامه نویس موفق به کسی می‌گویند که به صورت مستمر در حال کشف تکنولوژی‌های جدید مرتبط با اندروید، طراحی و ساخت برنامه‌های نرم افزاری جدید و در حال رفع باگ‌ها و اشکالات طرح و پروژه خود است.

یک برنامه نویس، هم می‌تواند با امضای قرارداد کار ، استخدام شرکت‌ها شود و با آن‌ها همکاری کند و هم این امکان را دارد که با استفاده از قراردادهایی مانند قرارداد برنامه نویسی نرم افزار (برای آشنایی بیشتر با این قرارداد، روی لینک بزنید)، پروژه‌هایی را به صورت پیمانکاری یا فریلنسری به عهده بگیرد.

ویژگی‌ و مهارت‌های برنامه نویس اندروید

یک برنامه نویس متخصص و حرفه‌ای باید از ویژگی‌های شخصیتی همچون علاقه‌مند بودن به کار، صبور بودن، داشتن مهارت حل مسئله، خلاقیت، توانایی انجام کار تیمی، آپدیت کردن اطلاعات و دانش خود، هنر مدیریت زمان جهت اتمام به موقع پروژه و ارتباط موثر و سازنده با دیگر اعضای تیم را دارا باشد. او همچنین باید از یک سری مهارت‌های تخصصی در زمینه این سیستم عامل و نرم افزار برخوردار باشد که شرح آن‌ها به صورت زیر است:

  1. تسلط بر تایپ ده انگشتی به زبان انگلیسی؛
  2. فراگیری کامل زبان‌های توسعه رسمی اندروید شامل جاوا (Java)، کاتلین (Kotlin) و پایتون(Python)؛
  3. تسلط بر مبانی و زبان XML؛
  4. آشنایی کامل با محیط Android Studio؛
  5. به کارگیری حرفه‌ای کیت توسعه نرم افزار اندروید یا Android Software Development Kit (sdk) جهت توسعه برنامه‌های کاربردی در محیط اندروید؛
  6. مسلط بودن و داشتن تجربه کاری در زمینه پایگاه داده SQL؛
  7. داشتن علم و دانش مهارت Git؛
  8. آگاهی در مورد قاعده Material Design؛
  9. توانایی ایجاد ui و xi؛
  10. تبحر در زمینه برنامه نویسی Backend.

وظایف برنامه نویس اندروید

چنانچه قصد دارید به این بازار کار به صورت حرفه‌ای وارد شوید باید علاوه بر گذراندن دوره‌های لازم و کسب دانش‌ مرتبط با این رشته، در این زمینه تجربه اجرایی کامل نیز داشته باشید. به طور کلی وظایف برنامه نویس اندروید به شرح زیر است:

  1. طراحی و ساخت برنامه و اپلیکیشن‌های حرفه‌ای و پیشرفته برای این سیستم عامل با در نظر گرفتن مسئله سازگاری با نسخه‌های قبلی؛
  2. همکاری سازنده با دیگر اعضای تیم‌ همچون تیم تجربه کاربری و تیم توسعه محصول جهت طراحی و تعریف یک مشخصه جدید یا بهبود کد؛
  3. شناخت نیازهای مشتری و شناسایی بازار هدف و مشورت و ایده پردازی در مورد آن با سایر همکاران؛
  4. احاطه کامل بر نحوه انجام کار با API یا رابط‌های برنامه نویسی اپلیکیشن؛
  5. انجام دادن unit testing؛
  6. همگام بودن و به روز بودن با تکنولوژی روز این گجت؛
  7. یافتن عیوب و برطرف کردن باگ‌ها و خطاهای احتمالی اپلیکیشن و ترفیع آن‌ها؛
  8. آموزش دادن به برنامه نویسان مبتدی.

این‌ موارد، بخشی از مسئولیت‌ها و وظایف طراح نرم افزار یک شرکت یا سازمان است. البته گستره این وظایف فقط محدود به موارد بالا نیست و ممکن است در بعضی موارد حتی بیشتر هم باشد.

وضعیت بازار کار، حقوق و درآمد برنامه نویسی

بیش از 80 درصد از جمعیت مردم سراسر دنیا از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. استفاده از این اپلیکیشن‌ها روز به روز افزایش یافته و در نتیجه بازار تقاضا برای این شغل روند صعودی داشته است. به طور کلی میزان حقوق برنامه نویس اندروید بیشتر از حقوق برنامه نویس iOS است اما در بعضی مواقع در ایران این موضوع می‌تواند برعکس باشد با این استدلال که چون تعداد برنامه نویسان iOS در کشور از Android کمتر است، حقوق آن‌ها بیشتر محاسبه می‌شود.

میزان حقوق برنامه نویس اندروید همچون خیلی از مشاغل دیگر متغیر است و به عواملی نظیر نوع تخصص، شهر، میزان تجربه، سابقه کاری و سایر عوامل مربوطه بستگی دارد. این میزان می‌تواند از پایه حقوق مصوب شورای عالی اداره کار شروع شود و با توجه به نوع تخصص و استخدام حتی تا چندین میلیون در ماه نیز برسد. چنانچه شخص، در رابطه استخدامی نباشد و به صورت پروژه‌ای کار کند، میزان حقوق او می‌تواند متغیر باشد و افزایش یابد.

پیشنهاد ما

همانطور که در بالا اشاره کردیم، امروزه برنامه نویسی نرم افزارهای موبایل از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. از این رو باید آگاهی‌های لازم را کسب کنید تا بتوانید انتخابی عالی برای محیط کاری خود داشته باشید. تیم حقوقی رکلا ضمن تنظیم اختصاصی قراردادهای حقوقی شما، آماده ارائه مشاوره تلفنی حقوقی جهت رفع ابهامات شما است.

بدون شک لازم است که برای شروع روابط کاری خود در سمت برنامه نویس یا کارفرما، حتما یک قرارداد مکتوب داشته باشید. این قرارداد باید مطابق با شرایط و توافقات طرفین نوشته و میان آن‌ها امضا شود. برای این منظور نیز، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی تیم حقوقی رکلا استفاده کنید.

قرارداد طراحی نرم افزار

با استفاده از این قرارداد، با طراح نرم افزار همکاری خود را آغاز کنید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دریافت نمونه قرارداد طراحی نرم افزار

قرارداد استخدام برنامه نویس

با استفاده از این نمونه قرارداد، می‌توانید برنامه نویس اندروید را استخدام کنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دریافت نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات