نمونه قرارداد اجاره آمبولانس یک قرارداد چند منظوره و مناسب شرایط اضطراری!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره آمبولانس

قرارداد اجاره آمبولانس یک نوع قرارداد اجاره است. این قرارداد را می‌توان زیر مجموعه‌ای از قراردادهای اجاره وسیله نقلیه به شمار آورد. اگرچه نمونه قرارداد اجاره آمبولانس قراردادی پر استفاده برای عموم مردم نیست اما یکی از قراردادهای بسیار کاربردی در حیطه کاری بهیاری، اورژانس و در مجموع، از قراردادهای مهم برای همه‌ مراکز خدمات درمانی محسوب می‌شود. آمبولانس یا بیمارکِش نوعی وسیله نقلیه است که برای کمک‌های اورژانسی پیش‌ بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمبولانس‌ها علاوه بر جا به جایی، برای خدمات درمانی مقدماتی و اقدامات اولیه پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع در اختیار داشتن آمبولانس برای مراکز درمانی مهم و ضروری است زیرا این وسیله کاربرد زیادی دارد و در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است تهیه یک آمبولانس برای بعضی از مراکز درمانی مقدور نباشد و تصمیم به اجاره آن بگیرند. از طرف دیگر نیز، ممکن است بعضی اشخاص به هر دلیلی نیازمند اجاره یک آمبولانس باشند و بخواهند این وسیله را اجاره کنند. اجاره نامه آمبولانس یا نمونه قرارداد اجاره آمبولانس ، قراردادی است که در این مواقع میان مالک و مستاجر امضا می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی این قرارداد می‌پردازیم و درباره بخش‌های مهم آن توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد اجاره آمبولانس چیست؟

نمونه قرارداد اجاره آمبولانس در چهارچوب یک اجاره نامه نوشته و تنظیم می‌شود. دو طرف که قصد اجاره دادن یا اجاره گرفتن یک یا چند آمبولانس را دارند، طرفین این قرارداد خواهند بود. اجاره نامه آمبولانس دارای زمان و مدت مشخص است و این مدت قبل از اجاره، با توافق طرفین تعیین می‌شود. طرفی که آمبولانس را اجاره می‌گیرد، بابت در اختیار داشتن آن و مالکیت موقت آن، مبلغی را به عنوان کرایه به موجر می‌پردازد. از این رو به اجاره نامه آمبولانس در اصطلاح کرایه کردن آمبولانس نیز می‌گویند.

موارد استفاده از نمونه قرارداد اجاره امبولانس

قرارداد اجاره آمبولانس در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به مواردی که آمبولانس کرایه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره می‌کنیم:

  1. ممکن است یک مرکز درمانی هزینه خرید یک آمبولانس را نداشته باشد. در این زمان، آمبولانس را از مراکز درمانی بزرگتری که تعدادی آمبولانس دارند، به اجاره می‌گیرد.
  2. در مانور‌ها مانند روز اهدای خون یا بعضی زمان‌های خاص در طول سال، لازم است که آمبولانس‌هایی در مناطقی حضور داشته باشند. در این زمان که برای زمان مشخصی نیاز به آمبولانس است، می‌توان آمبولانس را اجاره کرد.
  3. گاهی شاهد این مساله هستیم که بعد از فوت شخصی، بازماندگان قصد دارند که فرد فوت شده را برای خاکسپاری به شهر دیگری ببرند. در این زمان نیز می‌توان آمبولانس را کرایه کرد.
  4. گاهی شخص مصدوم و بیمار، به دلخواه خودش تمایل دارد که بیمارستان عوض کند یا از شهری به شهر دیگر منتقل شود. در این زمان نیز آمبولانس می‌تواند این کار را برایشان انجام دهد.
  5. از آنجایی که انتقال ابزار و وسایل به مناطق محروم مشکل است. تعدادی از کادر درمانی که برای نجات مردم و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق دور افتاده می‌روند می‌توانند با آمبولانس تا حدودی شرایط را برای خدمات رسانی مهیا کنند. در این زمان هم ممکن است که آمبولانس اجاره شود.

نگاه قانون به نمونه قرارداد اجاره آمبولانس

ماده ۴۶۶ قانون مدنی می‌گوید: «اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

قرارداد اجاره آمبولانس

نحوه نوشتن اجاره نامه آمبولانس

بعد از صحبت درباره نمونه قرارداد اجاره آمبولانس ، در ادامه به شرح یک نمونه اجاره نامه آمبولانس می‌پردازیم.

اطلاعات و مشخصات طرفین

در این بخش از قرارداد، باید مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد نوشته شود. اگر شخص حاضر در این قرارداد شخص حقیقی باشد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او را در این بخش می‌نویسیم و اگر شخص حاضر در قرارداد حقوقی باشد، به مواردی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره می‌کنیم. نمونه قرارداد اجاره آمبولانس مانند هر قرارداد دیگری یک سند قانونی محسوب می‌شود و نوشته شدن اطلاعات در آن از واجبات است.

موضوع اجاره یا مورد اجاره

مورد اجاره در واقع همان آمبولانسی است که شما به اجاره می‌گیرید یا اجاره می‌دهید. مورد اجاره همان موضوعی است که این قرارداد به خاطر آن نوشته و تنظیم شده است. در قرارداد نوشته می‌شود که یک دستگاه آمبولانس بدون راننده به اجاره گرفته شده است. این آمبولانس برای خدمات درمانی و پیشگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبلغ نمونه قرارداد اجاره آمبولانس

در این بخش از قرارداد، مبلغ مشخصی که طرفین روی آن توافق کرده‌اند به صورت کلی نوشته می‌شود. اما نحوه پرداخت افراد با توجه به شرایط آن‌ها و توافقشان با مالک متفاوت است.

مدت نمونه قرارداد اجاره آمبولانس

لازم است که مدت قرارداد در این بخش نوشته شود. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد باید تعیین شده باشد. بعد از اتمام زمان، قرارداد خود به خود تمام می‌شود. در بازه زمانی قرارداد، طرفین قرارداد موظف به انجام تعهداتشان در زمینه قرارداد هستند.

تعهدات مستاجر در نمونه قرارداد اجاره آمبولانس

تعهداتی که در جریان قرارداد به عهده مستاجر است در این بخش نوشته می‌شود. مانند:

  1. اگر خسارت و زیانی به آمبولانس برسد، مستاجر مسئول آن خواهد بود و باید خسارت آن را بپردازد.
  2. مستاجر متعهد می‌شود که آمبولانس را در محیط امن و در محل مناسب پارک کند.

تعهدات مالک در نمونه قرارداد اجاره آمبولانس

همانطور که درباره تعهدات مستاجر گفتیم، لازم است که تعهدات موجر یا مالک نیز در قرارداد به درستی تعیین شود. در این بخش، تعهدات مالک نوشته می‌شود. به عنوان مثال، مالک متعهد می‌شود که خودروی موضوع اجاره، یک اتومبیل سالم و فاقد نقص فنی است و در صورت مشاهده خلاف این امر، ایشان موظف است در اسرع وقت، اختلال به وجود آمده را رفع کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اجاره خود را به ما بسپارید. برای تهیه قراردادی مختص به شرایط خود، روی لینک تنظیم قرارداد بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. همچنین اگر تمایل دارید در خصوص روابط کاری خود با یک مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو داشته باشید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

متن کامل قرارداد

این قرارداد کامل را با زدن بر روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره آمبولانس
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد حسین
thumb_up_alt

با تشکر از شما… مطلب مفیدی بود.

12:28
29 مرداد 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

خواهش می‌کنم. در خدمت شما هستیم.

16:44
10 اردیبهشت 1399