نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی را چه زمانی و با چه شرایطی تنظیم کنیم؟

-
بروزرسانی:1401/11/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی

قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی یکی از انواع گوناگون قرارداد مشارکت است که با توجه به رشد گسترده صنعت توریست تقاضای بالایی پیدا کرده است. این قرارداد در قانون کشور ما تحت حمایت ماده ۱۰ قانون مدنی شکل می‌گیرد و از اعتبار برخوردار می‌شود. مطابق این ماده زمانی که دو یا چند شخص بخواهند قراردادی میان خود منعقد کنند، می‌توانند مواد آن را مطابق توافقات خود تکمیل کنند.

این توافقات تا جایی اعتبار دارد که مخالف مواد و چارچوب قانون حاکم نباشد. قرارداد شراکت آژانس هواپیمایی علاوه بر قانون مدنی تابع قانون تجارت نیز هست. برای انعقاد این قرارداد در مرحله بعد نیاز به ثبت یک شرکت دارید که بتوانید از طریق آن، مأموریت و رسالت آژانس هواپیمایی خود را انجام دهید. یک نکته جذاب برای متقاضیان نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی در زمان ثبت شرکت این است که بهتر است از شرکت با مسئولیت محدود استفاده کنند. این شرکت مسائل کمتری را به نسبت سایر شرکت‌ها برای موسسین به دنبال دارد.

از تمام ریزه کاری‌ها و امور لازم برای تکمیل نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی آگاه هستید؟

اجازه دهید چند دقیقه‌ای را در این خصوص با هم صحبت کنیم. قطعاً بعد از مطالعه متوجه می‌شوید که زمان مفیدی را سپری کرده‌اید. با تیم را کلا همراه باشید.

پیش نیاز اساسی برای نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی

قبل از هر چیز باید بدانید که این قرارداد، یک قرارداد شراکت به حساب می‌آید. مشارکت مدنی در ارتباط با قرارداد شراکت آژانس هواپیمایی یک قرارداد کاری است که بین طرفینی که ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد منعقد می‌شود. طی این قرارداد، طرفین آورده‌های مالی یا معنوی خود را به صورت نقدی یا غیرنقدی به صورت مشاع برای انجام فعالیت مشخص، مثلا مشارکت در آژانس هواپیمایی ، برای مدت مشخص و با هدف کسب سود استفاده می‌کنند.

با انعقاد قرارداد مشارکت مدنی:

  1. میزان آورده نقدی و غیر نقدی هر شریک به طور کامل مشخص می‌شود و همین آورده، مبنای سهم الشرکه قرار می‌گیرد و سود و زیان هر شخص محاسبه می‌شود.
  2. ترازنامه و دفاتر مالی و شرایط مفاصا حساب تعیین می‌شود.
  3. شرایط کلی حاکم بر قرارداد مشخص می‌شوند.
  4. مسئول پرداخت قبوض و مالیات و بیمه تعیین می‌شود.
  5. شرایط فسخ و انحلال به طور کامل تعیین می‌شود.
  6. بحث مهمی که در این قرارداد مطرح است حفظ اطلاعات و محرمانگی داده است. این بند از قرارداد مشارکت پس از نوشتن قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی ، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حفظ اطلاعات آژانس و اسناد تجاری از سوی تمام شرکا لازم است. اشخاص می‌توانند برای این منظور، ضمانت اجرایی نیز تعیین کنند که به موجب آن، در صورتی که هریک از طرفین، اطلاعات را افشا کند، مجبور به پرداخت خسارت خواهد شد. البته در این مورد می‌توانید یک قرارداد عدم افشای اطلاعات را به قرارداد مشارکت ضمیمه کنید.

قرارداد شراکت آژانس هواپیمایی

مجوزهای لازم برای ثبت آژانس هواپیمایی

  1. ابتدا یک مکان مناسب برای انجام امور آژانس تهیه کنید. زیرا ارائه مدرک‌های ملک (اعم از مالکیت یا استیجاری یا ودیعه) برای اخذ مجوز لازم است. این ملک باید بین ۴۰ تا ۷۰ متر باشد. البته با توجه به وسعت آژانس و نیروهای فعال در آن می‌تواند وسیعتر باشد.
  2. سِمَت اشخاص را به طور دقیق مشخص کنید. یکی از این سمت‌ها مدیریت فنی در آژانس هواپیمایی است. این اشخاص باید برای دریافت مجوز، مشخص شده باشند. برای این شخص خصوصیاتی در نظر گرفته شده است. مثل تابعیت ایرانی، عدم اعتیاد و سوء پیشینه، حداقل ۳ سال سابقه فعالیت مفید و مرتبط، نداشتن شغل دیگر که مانع انجام فعالیت می‌شود و سایر خصوصیات.‌
  3. در ارائه نشانی دقیق دفتر و انتخاب نام مناسب برای آن دقت کنید. نامی که برای آژانس هواپیمایی انتخاب می‌کنید از قواعد نام گذاری پیروی کند.
  4. بخش آخر، سپردن تضمینی حداقل به ارزش ۵۰ میلیون ریال است.

امور لازم برای ثبت شرکت

  1. نوع شرکت که قصد تشکیل آن را دارید، مشخص کنید. شرکت‌ها در قانون تجارت انواع مختلفی دارند که به تبع این موضوع، شرایط متفاوتی نیز بر هر کدام از آن‌ها حاکم است. برای مثال اگر قصد ایجاد شرکت با مسئولیت محدود دارید (همان طور که گفته شد این شرکت برای صاحبان و متقاضیان مشارکت مدنی از محبوبیت بالایی برخوردار است) نیاز به تایید کارشناس برای ارزیابی آورده‌ها نخواهید داشت.
  2. یکی از موارد مهم که در زمان ثبت شرکت باید به آن توجه کنید، بحث اساسنامه است. این اساسنامه به سازمان هواپیمایی ارسال می‌شود، پس بهتر است که نسخه نهایی و ویرایش شده‌ آن را تحویل دهید. بعد از طی تمامی مراحل می‌توانید نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی را جهت جذب سرمایه منعقد کنید.

مبلغ سرمایه گذاری و سهم الشرکه

طرفین برای مشارکت در این قرارداد باید آورده‌های خود را در این قسمت از متن بنویسند. این آورده می تواند مادی یا غیر مادی (مثل ایده یا تخصص) باشد، همچنین می‌توانند آورده‌های خود را به شکل نقدی و غیر نقدی نیز تحویل دهند. برای مثال یکی از طرفین می‌تواند محل استقرار شرکت را تامین کند یا تجهیزات لازم مثل صندلی، میز یا سایر وسایل را فراهم کند. شخص دیگر می‌تواند وجه نقد پرداخت کند، شخص دیگر می‌تواند با تخصصی یا ایده سرمایه‌گذاری انجام دهد.

ارزش این آورده‌ها باید تعیین شود، زیرا مبنای سود یا زیان اشخاص قرار می‌گیرد. سهم الشرکه به عنوان مهمترین بخش از قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی شناخته می‌شود. طرفین می‌توانند سهام ممتاز و سهم عادی داشته باشند. البته زمان دریافت سود در انواع سهم نیز متفاوت است. برای مثال سود به سهام ممتاز زودتر تعلق می‌گیرد. سهم الشرکه اشخاص قابل انتقال است و می‌توانند آن را به فرد دیگر واگذار کنند یا آن را بفروشند.

تعهدات قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی

طرفین در زمان نوشتن قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی متعهد به انجام اعمالی می‌شوند که به موجب عضویت در شرکت، باید به آن عمل کنند. برای مثال به موجب تعهدات این بخش، ممکن است هریک از طرفین مسئول آموزش نیروی انسانی یا جذب نیروی با تجربه شوند. شما می‌توانید تمام تعهدات مورد انتظار خود را در این بخش از قرارداد بنویسید. یکی از بخش‌های مهم و اختلاف ساز قرارداد، همین بخش است.

مدت قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی

زمان شروع و خاتمه قرارداد باید به طور دقیق نوشته شود. قبل و بعد از زمان اعتبار قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی طرفین هیچ الزامی به انجام تعهدات خود ندارند. البته بعضی از تعهدات طرفین بعد از پایان قرارداد نیز همچنان باقی است، برای مثال حفظ محرمانگی اطلاعات آژانس هواپیمایی که بعد از اتمام قرارداد نیز همچنان وجود خواهد داشت.

منظور از تضمین در این قرارداد چیست؟

ممکن است هر یک از شرکا بخواهد زودتر از مدتی که برای اعتبار نمونه قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی در نظر گرفته شده است، از آن خارج شود و این فعالیت را بدون توجه به نظر سایر اعضا انجام دهد که در این صورت امکان دارد اقدام او آثار زیان‌ باری برای اشخاص دیگر به دنبال داشته باشد. برای این ‌که تا حد امکان از انجام چنین عملی جلوگیری شود، در متن قرارداد، مبلغی را به عنوان تضمین تعیین می‌کنند که می‌تواند در قالب چک، سفته یا وجه نقد باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، متشکل از وکلا و مشاوران ارشد حقوقی، این افتخار را خواهد داشت که وظیفه تنظیم قرارداد مشارکت شما را به عهده بگیرد. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی عبارت مربوط به آن بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در فرصت مناسب و اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای گفتگو با مشاوران و وکلای با تجربه تیم رکلا، هر کجا که هستید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

اگر به یک فرم خام قرارداد مشارکت مدنی نیاز دارید، می‌توانید با زدن روی تصویر آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات