اصولی که یک کارمند آژانس هواپیمایی باید درباره شغل خود بداند!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/07/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارمند آژانس هواپیمایی

یکی از موقعیت‌های شغلی که می‌توان آن را از جمله مشاغل محبوب و در عین حال جذاب دانست، کارمند آژانس هواپیمایی است. به دلیل اینکه شاغلین این حوزه کاری از مزایایی همچون سیر و سفر از طریق ماموریت‌های محول شده برخوردار هستند و همچنین به واسطه جایگاه اجتماعی این شغل در دید عموم مردم، می‌توانیم این موقعیت کاری را از جمله موقعیت‌های شغلی محبوب در نظر بگیریم. علاوه براین، فعالیت در این حرفه به مهارت‌های منحصر به فردی مانند تسلط به زبان‌های خارجه نیاز دارد. در حال حاضر به واسطه افزایش سفرهای هوایی، این حرفه نیز رونق و اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. افرادی که تمایل دارند تحت عنوان کارمند آژانس هواپیمایی فعالیت کنند، می‌توانند با هر نوع تحصیلات، به فراگیری آموزش‌های لازم این حرفه بپردازند تا با کسب مهارت‌های مربوطه، شاغل شوند. البته در ادامه بیشتر درباره وظایف کارمندان آژانس هواپیمایی توضیح خواهیم داد.

در ابتدا، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع فعالیت کاری خود، حتما از تمام جوانب این حرفه شناخت کافی به دست آورید. مهم است بدانید که برای اشتغال در آژانس هواپیمایی و شروع به کار کارپذیر، میان او و آژانس یک قرارداد کار امضا می‌شود. آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی این قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید از حقوق و مزایایی که به واسطه این شغل به شما تعلق می‌گیرد، مطلع باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله قرارداد کار آژانس هواپیمایی را مطالعه بفرمایید.

کارمند آژانس هواپیمایی چیست ؟

کارپذیری که به عنوان کارمند در یک آژانس هواپیمایی مشغول به کار می‌شود، در واقع کارمند آژانس هواپیمایی است. این موقعیت شغلی شرایط کار کارمندی دارد و مسلم است که به واسطه ماهیت فعالیتی که در این آژانس‌ها انجام می‌شود، کارمندان آن باید از اطلاعات دقیقی درباره چگونگی رزرو و فروش بلیط، تورهای مسافرتی و مسائل تخصصی دیگر مطلع باشند.

اگر بخواهیم به طور کلی وظایف کارمند آژانس هواپیمایی را شرح دهیم، می‌توانیم مواردی نظیر فروش بلیط، رزرو کردن هتل‌های داخلی یا خارجی، ارائه ویزا، فروش و عرضه تور، برنامه ریزی سفرها و غیره را توصیف کنیم. از آنجا که کارمندان موظف هستند خدماتی در حوزه سفر و مسافرت به اماکن مختلف، به مشتریان خود تحویل دهند، از این رو باید علاوه بر دانش و مهارت‌های مختص این حرفه، اطلاعات خود را درباره شهرها و کشورهای سیاحتی و زیارتی نیز افزایش دهند. فارغ از این موارد، یک کارمند آژانس مسافرتی در ایران، برای اینکه بتواند در کار خود عملکردی مطلوب و منحصر به فرد ارائه دهد، ضروری است حداقل به زبان انگلیسی یا زبان عربی تسلط کافی داشته باشد.

تحصیلات لازم برای کارمند آژانس هواپیمایی

اگرچه استخدام در این موقعیت شغلی مستلزم تحصیلات خاصی نیست و افراد می‌توانند با هر نوع مدرک تحصیلی در این حرفه موفق شوند (در صورتی که دوره‌های آموزشی مربوطه را گذرانده باشند) اما با این حال، کسانی که در رشته‌های مرتبطی مثل مدیریت گردشگری، هتلداری، بازرگانی و غیره تحصیل کرده‌اند، امکان موفقیت بیشتری در این حیطه خواهند داشت. البته بیان این نکته نیز دارای اهمیت است که در حال حاضر، اغلب شرکت‌های مسافرتی، افرادی را استخدام می‌کنند که از اشتیاق و علاقه زیاد و همچنین مهارت‌های لازم این حرفه، برخوردار باشند.

بنابراین، هر فردی که بتواند علاوه بر علاقه شخصی، مهارت مورد نیاز این شغل را داشته باشد، قطعا به محض شروع فعالیت به موفقیت‌های دلخواه خود خواهد رسید. اغلب آژانس‌های مسافرتی، ساعات کاری تمام وقت دارند و همینطور در اکثر این آژانس‌ها، کارمندان موظف هستند با لباس فرم حاضر شوند. ضمن اینکه باید یادآور شد غالب کارمندان مجموعه‌های مسافرتی را بانوان تشکیل می‌دهند.

شرایط و نحوه شرکت در دوره‌های آموزشی برای این دسته از کارپذیران

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، اگرچه فعالیت در شرکت‌های مسافرتی به رشته تحصیلی به خصوصی نیازمند نیست اما با این حال، متقاضیان موظف هستند مهارت‌هایی که برای فعالیت در این حوزه لازم است را فرا گیرند. متقاضیان می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، ابتدا فعالیت خود را از واحدهای فروش تور آغاز کنند. همچنین برای افرادی که تمایل دارند در قسمت عرضه بلیط کار کنند نیز این امکان فراهم است که از طریق موسسات مختلف، در این زمینه آموزش‌ ببیند. در نظر داشته باشید با وجود اینکه گرفتن مدارک و گواهی‌های مربوطه ضروری نیست اما می‌تواند در گزینش شما از سوی شرکت‌ها و همینطور در میزان موفقیت کاری شما، تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

حقوق و مزایای کارمند آژانس هواپیمایی

میزان دستمزد‌ و مزایای شرکت‌های مسافرتی، غالبا در ابتدای شروع فعالیت فرد بر اساس قوانین اداره کار خواهد بود. یعنی دستمزد پایه شخص طبق تعرفه‌ای پرداخت خواهد شد که شورای کار برای تمام کارپذیران تعیین کرده است. با این وجود،‌ اکثر آژانس‌های هواپیمایی برای اینکه کارکنان خود را به فروش بیشتری تشویق کنند در قرارداد با آن‌ها، درصدی از میزان فروش را به عنوان پاداش یا پورسانت در نظر می‌گیرند. در صورت تمایل برای کسب آگاهی بیشتر از نکات قانونی و حقوقی انواع قراردادهای کاری، می‌توانید مقاله « قرارداد استخدام » را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

از دیگر مقالات مرتبطی که مطالعه آن را برای شما به عنوان یک کارمند ضروری می‌دانیم، مقاله مزایای شغلی قانون کار است. با زدن روی لینک می‌توانید به صفحه اختصاصی این مقاله وارد شوید و در خصوص تمام مزایای اجباری قانون کار مطالعه کنید. آگاهی از این اطلاعات هم برای کارمند آژانس هواپیمایی ضروری و کاربردی است و هم باید به اطلاع کارفرما و مدیریت آژانس برسد. شما می‌توانیم با آگاهی از مزایایی که از آن برخوردار هستید، برای دریافت حق کارمندی خود، مطالبه گر باشید. همچنین با آگاهی از این حقوق، می‌توانید در مصاحبه‌های کاری، در خصوص این موارد نیز گفتگو کنید.

کارمند آژانس هواپیمایی برای عملکرد مطلوب خود به چه مهارت‌هایی نیازمند است؟

کارکنان یک مجموعه مسافرتی، برای اینکه بتوانند مسئولیت‌های محول شده را به درستی و در چهارچوب موسسه مربوطه انجام دهند باید ابتدا مهارت‌های کاربردی و ضروری این حرفه را کسب کنند. قابلیت‌های تمام اشخاص مورد نظر، قبل از استخدام به طور دقیق ارزیابی می‌شود. با این حال، برخوردار بودن از ویژگی‌ها و مهارت‌های مناسب برای این حرفه در کنار انجام صحیح وظایف کارمند آژانس هواپیمایی ، از جمله مهمترین عوامل موفقیت در این حرفه خواهد بود. برخی از ضروری‌ترین این قابلیت‌ها و مهارت‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد:

  1. تسلط به زبان انگلیسی و عربی؛
  2. توانایی برقراری ارتباط و تعامل سازنده و موثر با مشتریان؛
  3. آشنایی و شناخت به نرم‌افزار‌های مربوطه؛
  4. تسلط به مهارت‌های بازاریابی و فروشندگی؛
  5. توانایی راهنمایی درست و صحیح مشتریان؛
  6. پاسخگویی با صبر و بردباری به سوالات مشتریان؛
  7. برخورداری از روحیه منعطف و انگیزه زیاد در محیط کار.

وظایف کارمندان آژانس هواپیمایی

اشخاصی که در این حرفه فعالیت دارند معمولا متناسب با نوع شرکتی که در آن کار می‌کنند باید مسئولیت‌های متعددی را انجام دهند در واقع، یک کارمند آژانس هواپیمایی وظیفه دارد که در تمام ساعات کاری خود، اقداماتی موثر را در راستای پیشبرد اهداف آژانس مورد نظر به کار گیرد. حال، میزان موفقیت این اهداف تا حدود زیادی به نحوه انجام وظایف کارمندان آژانس هواپیمایی بستگی دارد چرا که یکی از پایه‌های اصلی پیشرفت هر شرکت مسافرتی، چگونگی عملکرد کارکنان آن است.

بنابراین، کارمندان نقش قابل توجهی در میزان توسعه و رشد یک آژانس مسافرتی دارند که بخش قابل توجهی از آن نیز منوط به نحوه انجام صحیح وظایف و مسئولیت‌هایی است که به آن‌ها محول خواهد شد. با توجه به توصیفات پیشین، برای اینکه به صورت واضح‌تر با این مسئولیت‌ها آشنا شوید، در ادامه برخی از مهمترین و در عین حال کاربردی‌ترین آن‌ها را ارائه خواهیم کرد:

  1. انجام صحیح و به موقع امور محول شده؛
  2. رفتار مودبانه و محترمانه با مشتریان و همچنین برخورداری از مهارت‌های ارتباطی در این راستا؛
  3. ارائه خدمات مناسب به مشتریان به توجه به درخواست و نیاز و شرایط خاص هر مشتری؛
  4. گفتگو با مشتریان به صورت دلالی یا فروشندگی نباشد تا مشتریان احساس نکنند که به آن‌ها بی احترامی شده است؛
  5. ثبت و ارائه گزارشات از میزان فعالیت تمام ساعات کاری به مدیر مربوطه.

توجه به ابعاد حقوقی این موقعیت شغلی

شناخت کافی از نکات قانونی و حقوقی حرفه‌ای که در آن مشغول می‌شوید، در کنار دانش و مهارتی که برای انجام آن کار دارید، ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند برای موفقیت در هر موقعیت شغلی سودمند باشند. از این رو مطالعه و تحقیق درباره این نکات برای شما کاربردی و ضروری خواهد بود. در این مقاله در خصوص مهارت‌های لازم و شرایط کلی و عمومی فعالیت در این موقعیت شغلی توضیح دادیم. علاوه بر این موارد، برای آگاهی و کسب اطلاعات درباره نکات حقوقی این حرفه، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم رکلا بهره‌مند شوید.

از طرف دیگر، مدیران آژانس‌های هواپیمایی، برای تهیه و امضای قرارداد استخدام با پرسنل خود، می‌توانند از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی تیم حقوقی رکلا استفاده کنند.

قرارداد کار آژانس هواپیمایی

برای استخدام پرسنل آژانس هواپیمایی خود، این قرارداد را تهیه و استفاده کنید.

نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی
دانلود نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات