نمونه قرارداد کاری با کارمند برای آژانس هواپیمایی را با رعایت چه نکاتی بنویسیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار آژانس هواپیمایی

قرارداد کار آژانس هواپیمایی قراردادی است که مدیران و صاحبان آژانس‌های هوایی به وسیله آن، کارمندان و نیروهای کار مورد نیاز خود را استخدام می‌کنند. نمونه قرارداد کار در آژانس هواپیمایی نوعی از قرارداد کار است که به طور ویژه مورد استفاده آژانس‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد. آژانس‌های هواپیمایی در زمینه ارائه خدمات مسافرتی، تهیه بلیط، تورها و گروه‌های توریستی، رزرو بلیط و هتل و… فعالیت می‌کنند. مدیران و مالکان آژانس هوایی نفش واسطه‌ای و مهمی در صنعت جذب توریست و گردشگری دارند و این کار را با معرفی و هماهنگی با تورهای مقرون به صرفه ایجاد می‌کنند.

بسیاری از آژانس‌های هوایی نیز علاوه بر ارائه خدمات معمول، در زمینه ایجاد تورهای مناسب نیز فعالیت می‌کنند. بدون شک آژانس‌های هواپیمایی برای رقابت با رقبای هم صنف خود نیازمند کارمندان مختصص، فعال و پویاتری هستند. استخدام و به کارگیری نیروی کار در آژانس‌های هوایی نیز نوعی قرارداد استخدام محسوب می‌شود و باید دارای شرایطی باشد. به این منظور، مدیران این بخش، از نمونه قرارداد کاری با کارمند برای آژانس هواپیمایی استفاده می‌کنند.

نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی چیست؟

زمانی که یک شرکت یا موسسه مانند آژانس هواپیمایی اقدام به جذب و استخدام نیرو می‌کند، برای ثبت قانونی این ارتباط، نیازمند سندی معتبر و قانونی است. نمونه قرارداد کارمند آژانس هواپیمایی ، همان سند مکتوب و معتبری است که می‌تواند مورد استفاده کارفرما و کارمندان قرار بگیرد. فرم قرارداد کار آژانس هواپیمایی براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. این قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره نیروی کار و شرایط کاری او و همچنین ارتباطش با مدیریت و سازمان است. (اطلاعاتی مانند مشخصات فردی، سمت و جایگاه شغلی، مسئولیت‌ها، شرح وظایف، تعهدات، حقوق و مزایا، نحوه انجام کار، مدت و نوع قرارداد و موارد مهم دیگر)

فرم قرارداد استخدام آژانس هواپیمایی مشخص می‌کند که نیروی کار در آژانس هوایی استخدام شده است و ملزم به انجام تعهداتش است. هرگونه عدم وفای به عهده یا کم کاری و کوتاهی در انجام وظایف و مسئولیت‌ها خطا محسوب می‌شود و کارفرما می‌تواند با استناد به متن قرارداد از کارفرما شکایت کند. این حق به همین ترتیب برای کارفرما نیز وجود دارد. در مجموع نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی سندی از شروع یک همکاری و ایجاد رابطه میان کارفرما و کارمند است.

انواع نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی

برای تنظیم این قرارداد با پرسنل و کارمندان می‌توان از انواع قرارداد کاری استفاده کرد. انتخاب نوع قرارداد به سمت شغلی و نیاز موسسه وابسته است. به طور کلی انواع نمونه قرارداد کارمند آژانس هواپیمایی عبارتند از:

  1. نمونه قرارداد کار در آژانس هواپیمایی به صورت دائم
  2. نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی برای کار معین
  3. نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی به صورت قرارداد کار موقت یا کار با مدت معین

علاوه بر موارد بالا، کارفرما می‌تواند در ابتدای کار و در زمان شروع همکاری از قراردادهای کار آزمایشی یا آموزشی نیز استفاده کند. معمولا این دو نوع قرارداد به این منظور استفاده می‌شود که کارفرما بتواند مهارت کارمند را بررسی کند یا اگر لازم است که بخشی از کار به کارمند آموزش داده شود، در طول مدت قرارداد آموزشی، آموزش انجام شود. در مقابل کارمند نیز با محیط کار و نحوه انجام آن و شرح وظایفش آشنا می‌شود و می‌تواند با اطمینان بیشتری برای پیوستن به موسسه تصمیم بگیرد. این قراردادها معمولا بسیار کوتاه مدت هستند و در ادامه به یکی از انواع قراردادهایی که ذکر کردیم تبدیل می‌شوند. انتخاب نوع قرارداد به مدیریت و مالک آژانس بستگی دارد اما باید مظابق با قانون کار و قرارداد کار باشد.

نگاه قانون به این قرارداد

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی نوعی از قرارداد کار است که از قانون کار پیروی می‌کند. قراردادی که به صورت رسمی میان آژانس هواپیمایی و کارمند تنظیم می‌شود. قانون کار درباره قرارداد کار توضیح داده است و ماده 7 می‌گوید:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در مقابل دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

براساس این تعریف، طرفین نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی را کارفرما و کارگر می‌نامیم. قانون مدنی در ماده‌هایی به تعریف این دو اصطلاح نیز پرداخته است. ماده 2 از قانون کار در تعریف کارگر می‌گوید:

کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند

همچنین ماده 3 قانون کار، کارفرما را اینگونه تعریف می‌کند:

کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

اهمیت آشنایی با نحوه نوشتن نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی

چه مدیر آژانس هواپیمایی باشید یا شخصی باشید که می‌خواهید به عنوان کارمند یا نیروی کاری وارد این آژانس شوید، لازم است که اطلاعاتی درباره محتوای فرم قرارداد کار آژانس هواپیمایی داشته باشید. اطلاعات شما درباره محتوای این قرارداد به شما کمک می‌کند که به حقوق خود آگاهی پیدا کنید و به طور صریح و روشن از مسئولیت‌ها و وظایفی که به ‌عهده دارید آگاه شوید. شرایط خاص قرارداد ممکن است به نوعی باشد که در آینده برای شما مشکل ایجاد کند. بنابراین باید به خوبی درباره هر چیزی که در قرارداد نوشته شده است، آگاهی داشته باشید.

شرح وظایف و نوع کار برای کارمند نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی

در ادامه، به مواردی از شرایط و وظایفی که یک کارمند در قرارداد به عهده می‌گیرد اشاره می‌کنیم:

  1. باید اطلاعات مناسب و لازم برای سفر را در اختیار مشتری بگذارد.
  2. کارمند آژانس هواپیمایی باید به خوبی آگاه باشد و بتواند با توجه به شرایط مشتری، بهترین برنامه ریزی را به او ارائه کند.
  3. کارمند باید میزان پیش پرداخت را مشخص و دریافت کند.
  4. اگر برای پروازها تغییری صورت بگیرد یا پرواز غیر منتظره لغو شود، کارمند باید در سریعترین زمان به مشتری خبر بدهد.
  5. کارمند باید اسناد و مدارک مراجع را بررسی کند و اگر ایرادی داشته باشد در سریعترین زمان به اطلاع او برساند.
  6. کارمند باید آراسته باشد و اخلاق و شئونات اسلامی را رعایت کند.

تاریخ در قرارداد کار آژانس هواپیمایی

تاریخ قرارداد براساس نوع قرارداد مشخص می‌شود. در این بخش لازم است که درباره مدت زمان حضور نیروی کار در قرارداد توضیح دهید. اگر قرارداد شما یک قرارداد کار دائم است که هیچ! اما اگر قرارداد به صورت موقت یا در انواع دیگر تنظیم شود، لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان آن در متن قرارداد بیاید. طرفین موظف هستند که تا پایان قرارداد در آن باقی بمانند و برای انجام موضوع قرارداد تلاش کنند.

ساعت کار در قرارداد کار آژانس هواپیمایی

اداره کار بر اساس قانون کار، مقدار ساعت مشخصی را برای کارکنان در نظر می‌گیرد. براساس قانون کار، میزان ساعت کاری در یک روز 7 ساعت و 22 دقیقه است. کارفرما نمی‌تواند بیشتر از این مقدار در روز یا در طول هفته برای نیروی کار تعیین کند، مگر زمانی که برای فعالیت‌های بیشترشان اضافه حقوق در نظر بگیرد.

حق السعی در قرارداد کار آژانس هواپیمایی

حق السعی یا حق الزحمه دقیقا مبلغی است که کارفرما در ازای هر ماه کار به کارمند و پرسنل خود پرداخت می‌کند. اداره کار مبلغی را به عنوان پایه حقوق در نظر گرفته است و همه قراردادهای کار مطابق با آن میزان، تنظیم می‌شود. بعد از به توافق رسیدن درباره میزان حق السعی باید نحوه پرداخت آن نیز مشخص شود.

مزایای نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی

علاوه بر حقوق مشخص شده در قرارداد، کارمند از مزایایی قانونی نیز برخوردار است که باید به او پرداخت شود. این مزایا در قانون مطرح شده‌اند. برای مثال حق مسکن، حق اولاد، حق مرخصی، حق ماموریت و از همه مهم‌تر حق بیمه، از حقوقی هستند که به عنوان مزایا باید در اختیار کارمند این مجموعه قرار بگیرند. مطابق این قرارداد، کارفرما ملزم است که این تعهدات مالی نسبت به پرسنل خود را پرداخت کند.

برای مطالعه بیشتر در این خصوص، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مزایای قانون کار را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

این قرارداد نوشته شده است و در بانک قرارداد قرار دارد. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

از طرف دیگر، در صورتی که قصد تنظیم قرارداد اختصاصی دارید، روی اینجا بزنید و وارد صفحه تنظیم قرارداد شوید. ضمن آنکه شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک قبل بزنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کامل شوید.

نمونه قرارداد کار آژانس هواپیمایی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات