قرارداد تعمیرات کولر یکی از انواع مهم قراردادهای پیمانکاری است!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تعمیرات کولر

لازم بود مقاله‌ای در مورد قرارداد تعمیرات کولر بنویسیم! این قرارداد مانند قرارداد کانال سازی کولر از جمله قراردادهای کاربردی است که به صورت قرارداد پیمانکاری تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد تعمیرات کولر و به طور ویژه، نمونه قرارداد تعمیر کولر گازی از جمله قراردادهایی است که کاربرد زیادی برای مناطق گرمسیر دارد. یکی از دلایل کاربردی بودن این قرارداد، گران بودن تهیه دستگاه کولرهای جدید است. بنابراین چه در مصرف شخصی و خانگی و چه برای مصرف در محیط‌های بزرگ‌تر و ساختمان‌های مجهز به کولر، نیاز به رسیدگی، سرویس و نگهداری وجود دارد. این وظیفه و مسئولیت توسط کارفرما به پیمانکار که شخصی متخصص در زمینه تعمیر و سرویس کولر است، سپرده می‌شود.

زمانی که دستگاه کولر تهیه می‌شود یا زمانی که مدتی به دلیل تغییر فصل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مجدد قصد استفاده از آن را داریم یا حتی زمانی که کولر مورد نظر دچار مشکل یا خرابی باشد، لازم است که تعمیر و سرویس کولر را به تعمیرکار متخصص بسپاریم. تعمیرکار متخصص، با در نظر گرفتن نوع و مدل کولر و با دانش و تخصصی که در اختیار دارد، اقدام به تعمیر کولر خواهد کرد. کولرها می‌تواند دچار اختلالات در کارکرد یا خرابی‌هایی مانند مشکلات بادگرفتگی، صدای زیاد، اتصالات برقی، تعویض خازن در کولرهای گازی، نیاز به تعویض فیلتر و… شود. وظیفه سرویس و تعمیر انواع کولر به وسیله تنظیم قرارداد تعمیرات کولر به پیمانکار سپرده می‌شود.

اهمیت تعمیر و رسیدگی به کولر

از مهمترین دلایل استفاده از قرارداد سرویس و نگهداری کولر گازی ، کاهش مصرف برق ساختمان است. اگر کولرهای آبی و کولرهای گازی به موقع رسیدگی و تنظیم شوند، از خراب شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود و علاوه بر این، تاثیر فوق العاده‌ای در کاهش مصرف برق و بهبود کارایی کولر دارد. به همین دلیل است که به طور معمول در شهرهایی که از کولرها بیشتر استفاده می‌شود، هر ساله عملیات سرویس و نگهداری و تعمیر انجام می‌شود. حتی اگر در شهرهایی باشید که استفاده کمتری از کولر دارید احتمالا از این خدمات هر دو سال یک بار استفاده کرده‌اید.

قرارداد تعمیرات کولر دقیقا چه قراردادی است؟

این قرارداد کاربردی، سندی مکتوب از واگذاری مسئولیت رسیدگی، سرویس و نگهداری کولرها به تعمیرکار کولر است. براساس این قرارداد، کارفرما مالک کولر است یا ساختمان و مجموعه‌ای دارد و می‌خواهد که سرویس دستگاه‌های کولر آن را به تعمیرکار بسپارد. در مقابل، پیمانکار تعمیرکاری است که دوره‌های آموزشی لازم در این زمینه را طی کرده است و آموزش‌های لازم را دیده است. در زمینه قرارداد نگهداری کولر گازی یا قرارداد سرویس و نگهداری کولر گازی ، تعمیرکار باید دوره تعمیر کولرگازی را گذرانده باشد و آموزش‌های مورد نیاز را دریافت کرده باشد. با گذراندن دوره به تعمیرکار مدرک و گواهی از مراکز فنی و حرفه‌ای داده می‌شود و با آن مدرک می‌تواند مدرکی از اتحادیه صنایع برودتی کسب کند.

تعمیرکار با در دست داشتن مدرک و با تنظیم نمونه قرارداد تعمیر کولر گازی ، می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. قرارداد نگهداری کولر گازی سندی قانونی و معتبر است که در اختیار طرفین قرار می‌گیرد. در صورت بروز خطا یا مشکل، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد شکایت خود را به مراجع قضایی و واحد صنفی مورد نظر اعلام کنند.

آیا قرارداد تعمیرات کولر قانون خاصی دارد؟

قرارداد تعمیرات کولر از نگاه قانون مدنی در گروه قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد و با توجه به قانون مدنی تنظیم می‌شود. در این قرارداد، کارفرما مسئولیت رسیدگی و تعمیر و سرویس کولر را به پیمانکار می‌سپارد. قرارداد از جمله قراردادهای نامعین در قانون مدنی است. نامعین بودن قرارداد تعمیرات کولر به این معنی است که در متن قانون مدنی قاعده و اصولی برای تنظیم این قرارداد و شرایط آن تعیین نشده است. بنابراین طرفین آزادی بیشتری در تنظیم آن دارند. کارفرما و پیمانکار می‌توانند به هر طریقی که می‌خواهند در زمینه قرارداد با هم توافق کنند. برای اثبات اعتبار و درستی آن نیز می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی استناد کنیم. ماده 10 قانون مدنی که به آزادی قراردادها معروف است، تنظیم انواع قراردادها را معتبر می‌داند. براساس این ماده به شرط رعایت قانون و عرف، مانعی برای تنظیم قراردادهای خصوصی وجود ندارد.

لازم بودن این قرارداد

یکی از بزرگترین دغدغه‌های کارفرما و پیمانکار، استمرار در اجرای قرارداد است. کارفرما می‌خواهد تضمینی وجود داشته باشد که پیمانکار، پروژه را به اتمام برساند و تعمیر کولر را رها نکند. از طرفی پیمانکار نیز به دنبال تضمینی است که در میانه تعمیرات، کارفرما قرارداد را بر هم نزند. یکی از ویژگی‌های مثبت قراردادهای پیمانکاری، لازم بودن آن‌ها است. ویژگی مهم قرارداد لازم یا به بیان بهتر لازم بودن یک قرارداد، وجود نوعی ضمانت برای اجرای آن است. لازم بودن به این معنی است که طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و برای اجرای موضوع آن تلاش کنند. عمل خلاف تعهدات از سمت طرفین خطا محسوب می‌شود و می‌توانند از شخص خاطی شکایت کنند.

نحوه نوشتن موضوع قرارداد تعمیرات کولر

موضوع قرارداد شامل اجرای عملیاتی مانند تعمیر، رسیدگی و سرویس انواع کولر است. بررسی وضعیت کولرها و رسیدگی به تعمیرات و کارهای مربوط به آن به وسیله این قرارداد به پیمانکار سپرده می‌شود. این بخش از قرارداد درباره تعداد کولرهای مورد نظر و مکان آن‌ها و عملیاتی که لازم است روی آن‌ها اجرا شود، توضیح می‌دهد. در حقیقت موضوع قرارداد، همان کاری است که پیمانکار اجرای آن را به عهده می‌گیرد. در این قرارداد، سرویس و تعمیر کولر موضوع اصلی است.

محاسبات و جزئیات فنی در قرارداد تعمیرات کولر

از موارد مهمی که به بهتر اجرا شدن قرارداد کمک بسیاری می‌کند، مشخصات فنی پروژه، جزئیات و محاسبات آن است. ویژگی‌های فنی کولر، شرایط ساختمانی که کولر در آنجا راه اندازی می‌شود و موارد مهم دیگری که به نوعی مشخصات فنی پروژه تعمیر کولر محسوب می‌شود، در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود. این اطلاعات و مشخصات در اختیار تعمیرکار کولر قرار می‌گیرد تا براساس آن، اقدام به انجام موضوع قرارداد کند.

مبالغ قرارداد تعمیرات کولر

مبلغ قرارداد یا میزان حق الزحمه‌ای که در این بخش از قرارداد تعیین می‌شود، مبلغی است که کارفرما باید بعد از اتمام کار، در ازای انجام آن به پیمانکار بپردازد. کارفرما می‌تواند تعیین کند که مبلغ مشخص شده را به چه صورتی به پیمانکار پرداخت کند. در این زمینه لازم است که هر دو طرف به توافق برسند. به طور معمول در قراردادهای پیمانکاری، مبلغ قرارداد به صورت اقساطی پرداخت می‌شود. به این ترتیب که مبلغی در ابتدای کار پیمانکار، مبلغی در میانه پروژه و باقی مانده مبلغ در انتها پرداخت خواهد شد. کارفرما می‌تواند مبلغی را بابت ضمانت حسن انجام کار در نزد خود نگه دارد و بعد از تایید نهایی و اطمینان از نتیجه کار تعمیرکار کولر، آن مبلغ را به پیمانکار پرداخت کند.

وجه تضمین در قرارداد تعمیرات کولر

اگر پیمانکار بدون دلیل موجه نتواند موضوع قرارداد را به اتمام برساند یا در انجام آن وقفه ایجاد کند، به ازای هر روز دیرکرد در تحویل موضوع قرارداد، مشمول پرداخت خسارت خواهد شد. در این بخش از قرارداد، مبلغ مشخصی برای هر روز دیرکرد تعیین می‌شود. در انتهای پروژه این مبلغ یا از پیمانکار اخذ خواهند کرد یا از حق الزحمه او کسر می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم

شما می‌توانید این قرارداد را مطابق با شرایط و خواست خود، تنظیم و استفاده کنید. برای این منظور، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با زدن روی لینکی که مشخص شده است، می‌توانید به صفحه مربوط به ثبت درخواست بروید، و سفارش خود برای نگارش قراردادی که در نظر دارید را ثبت کنید.

سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدمات مجموعه رکلا است که می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات ذهنی شما در خصوص مسائل حقوقی مرتبط با قرارداد باشد.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

با امضای این قرارداد می‌توانید با یک شخص حقیقی در خصوص اجرای پروژه مورد نظرتان توافق کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
احسان حسن زاده
thumb_up_alt
یه نمونه قرارداد برای نصب کولر می‌خوام. میخوام با نصابام قرارداد ببندم.
15:03
15 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با توجه به اینکه قطعا مساله بیمه یکی از نگرانی‌های شما است، لطفا درخواست خود را در بخش «تنظیم قرارداد» ثبت کنید تا همکارانم با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.
18:13
16 دی 1400