در مصاحبه کاری حسابدار چه می‌گذرد؟ (چند نکته مهم که باید پیش از مصاحبه بدانید!)

-
بروزرسانی:1401/05/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مصاحبه کاری حسابدار

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع در مورد مصاحبه کاری حسابدار صحبت کنیم. در گذشته، کسب و کارها توسعه چندانی پیدا نکرده بودند و برای انجام امور مالی خود، از دفتر و چرتکه استفاده می‌کردند اما با مرور زمان و توسعه جریان مالی سازمان‌ها، تأمین و ارائه اطلاعات مالی به مدیران، ضرورت پیدا کرد و به موجب آن، افرادی متبحر با برخورداری از علم حسابداری، وارد میدان شدند. این حرفه از این حیث دارای اهمیت است که فعالان در آن، اطلاعات به دست آمده از جریان‌های مالی شرکت، اعم از درآمدها، سود و زیان، مالیات شرکت و غیره را دسته بندی می‌کنند. سپس این اطلاعات را در اختیار مدیران و سایر ذینفعان قرار می‌دهند.

تصمیمات بعدی شرکت یا سازمان، محاسبه بودجه و پیش‌ بینی‌های آینده، با توجه به اطلاعات به دست آمده از حسابدار، اتخاذ می‌شود. از این رو، حضور این شخص به منظور پیشرفت در هر حرفه‌ای، ضروری است.

آشنایی ابتدایی با این سمت کاری

حسابداری به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن، صورت‌های مالی شرکت به حسابدار تحویل داده خواهد شد. این داده‌های خام توسط او، طبقه‌ بندی و پردازش می‌شوند، تجزیه و تحلیل بر روی آن‌ها‌ صورت ‌می‌گیرد و در نهایت، در قالب گزارشات مالی، به دست مدیران و ذینفعان می‌رسند تا تصمیمات مهمی درباره عملکرد شرکت اخذ شود. لذا این حرفه، یکی از مشاغل مهم و جدایی ناپذیر در هر کسب و کاری، به حساب می‌آید. ناگفته نماند که این حرفه، با تنش و استرس همراه است و با کوچک‌ترین بی دقتی، امکان دارد هزینه گزافی به شرکت تحمیل شود.

به چه کسی حسابدار می‌گویند؟

حسابدار فردی است که مسئولیت ارائه گزارش‌های مالی شرکت یا سازمان به مدیریت را به عهده دارد. در واقع این شخص، داده‌های خام مالی شرکت را ثبت می‌کند و بعد از پردازش بر روی این داده‌ها، آن‌ها را به صورت گزارش مالی ارائه می‌دهد که مبنایی برای تصمیم‌ گیری مدیران و سایر ذینفعان از جمله مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران و غیره باشد.

حسابدارها معمولا به واسطه انواع قرارداد کاری حسابداری (برای مطالعه و آشنایی بیشتر با این قرارداد، روی لینک بزنید) با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف همکاری می‌کنند. علاوه بر این شیوه از همکاری، ممکن است که حسابداران پروژه‌هایی را به صورت پیمانی به عهده بگیرند. در مقاله قرارداد حسابداری ، به صورت اختصاصی درباره حسابداری به صورت پیمانی توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک، مطالب بیشتری درباره آن مطالعه کنید.

مصاحبه کاری حسابدار

حسابداری جزء مشاغل مهم و کاربردی در هر سازمانی است. لذا برای اشتغال در این حرفه، رقابت زیادی بین افراد وجود دارد. از طرفی مصاحبه کاری، روشی رایج برای گزینش افراد در ادارات و سازمان‌ها است و بهترین روش برای شناخت فرد متقاضی و جذب او به شمار می‌آید. از طریق مصاحبه، می‌توان به ویژگی‌ها، توانایی‌ها و خواسته‌های متقاضیان پی برد. به دلیل رقابت تنگاتنگی که برای به دست آوردن این سمت کاری وجود دارد، متقاضیان به منظور پذیرش و فعالیت در شرکت یا سازمان خواستار نیرو، باید با سربلندی از مصاحبه کاری حسابداری بیرون بیایند.

در این مقاله، مصاحبه کاری حسابدار را به اقدامات قبل از مصاحبه، حین و بعد از آن، تقسیم‌ بندی می‌کنیم و درباره هر کدام توضیح خواهیم داد.

آمادگی متقاضی قبل از مصاحبه کاری حسابدار

شرط اول برای شرکت در مصاحبه کاری حسابدار این است که مدرک تحصیلی و سابقه کار مرتبط در رزومه شما از سمت کارفرما تأیید شود. البته این دو مورد به تنهایی برای پذیرش فرد متقاضی در شرکت یا سازمان مربوطه تضمینی ایجاد نمی‌کند. بلکه فرد باید در روز مصاحبه، عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. در واقع برخورداری از مدرک تحصیلی و پاسخ مناسب و صحیح به همه سوالات تخصصی مصاحبه، تضمینی برای قبولی و فعالیت در شرکت مربوطه نیست. بلکه نحوه رفتار، صحبت کردن، اعتماد به نفس و غیره، شانس قبولی در مصاحبه کاری را افزایش می‌دهد.

اقدامات حین مصاحبه کاری حسابدار

در مصاحبه کاری حسابداری سوالات عمومی یا پرسش‌های مرتبط با شخصیت متقاضی، اعم از محل سکونت، حقوق پیشنهادی، آگاهی از توانایی و مهارت‌های او از قبیل توانمندی در برقراری ارتباط، مدیریت زمان، توجه به جزئیات و غیره و همچنین سوالات تخصصی راجع به این حوزه پرسیده می‌شود. لازمه دریافت بازخورد مثبت از مدیر شرکت در این قسمت، کنترل اضطراب، برخورداری از صداقت و شفافیت در پاسخ دهی به سوالات است.

در این بخش، برخی از سوالات عمومی و روانشناختی مصاحبه کاری حسابدار را ذکر می‌کنیم:

  1. دلیل علاقه به رشته حسابداری چه بوده است؟
  2. بزرگ‌ترین چالشی که در این کار با آن دست و پنجه نرم کرده‌اید، چه بوده است؟
  3. چه ویژگی باعث تمایز شما و دیگر متقاضیان می‌شود؟
  4. در سِمَت پیشین خود، برای کاهش هزینه‌های سازمان چه رویکردی را در پیش گرفته‌اید؟
  5. از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار هستید؟
  6. در موقعیت‌های کاری قبلی، از چه تمهیداتی برای بهینه‌ سازی روند امور استفاده کرده‌اید؟

همچنین در ادامه برخی از سوالات تخصصی مربوط به مصاحبه کاری حسابدار را نیز شرح می‌دهیم:

  1. آیا تا به حال از سیستم EBR استفاده کرده‌اید؟
  2. نرم‌افزارهای حسابداری که به آنها تسلط دارید را نام ببرید؟
  3. سرمایه در جریان چیست؟
  4. سرمایه در جریان منفی چیست؟
  5. صورت‌های مالی چیست؟
  6. میزان سرقفلی در چه شرایطی بیشتر می‌شود؟
  7. اگر مدیر مالی سازمان بودید، چه ترفندی برای پیشرفت در حرفه خود، مطرح می‌کردید؟
  8. سه روش متداول بودجه‌ بندی چه چیزهایی هستند؟

در مصاحبه کاری حرفه حسابداری چه کنیم؟

روز مصاحبه، علاوه بر ارائه رزومه و سابقه فعالیت مرتبط، رفتار حرفه‌ای و نحوه برخورد متقاضی، مهمترین فاکتور به منظور موفقیت در یک مصاحبه کاری به حساب می‌آید. به همین دلیل، به اختصار در مورد برخی از مهمترین ویژگی‌های رفتاری در حین مصاحبه، توضیح خواهیم داد:

  1. حضور به موقع در محل مصاحبه؛
  2. صحبت کردن با اقتدار و با لحنی آرام؛
  3. پوشیدن لباس رسمی و به دور از زرق و برق؛
  4. برخورداری از صداقت و خودِ واقعی بودن؛
  5. به همراه داشتن مدارک مورد نیاز از قبیل مدارک شناسایی، تحصیلی و گواهینامه‌های مربوط به مهارت‌های گذرانده شده؛
  6. کسب اجازه به منظور ورود به اتاق مصاحبه، نشستن و برخاستن؛
  7. پرسیدن سوالات خود، بعد از به اتمام رسیدن سوالات مصاحبه کننده.

بعد از اتمام مصاحبه کاری حسابدار باید چه کاری انجام داد؟

احتمال اینکه نتیجه مصاحبه در همان روز به فرد متقاضی اعلام شود، خیلی کم است زیرا مدیر معمولا مصمم خواهد بود که رزومه همه متقاضیان را مطالعه کند و در نهایت، تصمیمی مناسب، مبنی بر انتخاب بهترین فرد ممکن اتخاذ کند. متقاضی هم بایستی ضمن کسب تجربه از این مصاحبه، خود را برای مصاحبه‌های بعدی آماده کند. به عبارت دیگر، حفظ سعه صدر در این مرحله، از اهمیت زیادی برخوردار است. شما این حق را دارید که از طریق مراجعه حضوری یا تماس تلفنی، نتیجه مصاحبه را جویا شوید اما این پیگیری، باید به گونه‌ای باشد که شکل مزاحمت به خود نگیرد.

مهارت‌های عمومی مورد نیاز برای این حرفه

در این قسمت توانایی‌ها و مهارت‌هایی که فعالان این حوزه به منظور انجام وظایف خود، باید از آن‌ها برخوردار باشند را شرح می‌دهیم:

  1. تسلط به نرم‌ افزارهای حسابداری و آفیس به خصوص اکسل؛
  2. توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها؛
  3. مهارت در برقراری ارتباط مؤثر با مدیر و سایر ذینفعان به منظور ارائه پیشنهادات سازنده در مورد بودجه، گزارشات مالی و غیره؛
  4. توانایی یافتن راه حل در رابطه با مشکلات ناشی از بی‌ دقتی در انجام امور؛
  5. بررسی روند انجام امور به صورت منظم و اولویت بندی شده؛
  6. برخورداری از روحیه نوآورانه و ارائه راه‌ حل‌های خلاقانه در مواقع خاص؛
  7. آگاهی کامل از نکات مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی؛
  8. آشنایی کامل با روند انجام مکاتبات اداری.

پیشنهاد می‌کنیم

در هر سازمانی، مدیر به منظور اخذ تصمیم صحیح و اصولی، باید از جریانات مالی شرکت اطلاع داشته باشد. شخص حسابدار، مسئول ارائه گزارش‌های مالی به مدیر است. بنابراین انجام امور حسابداری برای هر کسب و کاری امری واجب و اجتناب ناپذیر خواهد بود. اگر تمایل دارید در این حرفه فعالیت کنید، باید علاوه بر برخورداری از مدرک دانشگاهی و مهارت‌های مرتبط با این حرفه، از نکات حقوقی آن نیز اطلاعات کافی کسب کنید.

خوشبختانه وب سایت رکلا توانسته است در این راستا، به متقاضیان این حرفه در خصوص تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، کمک زیادی کند. ضمن آنکه می‌توانید سوالات حقوقی خود را در خصوص روابط کاری مرتبط با این حوزه، در زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت، پاسخگوی سوالات شما باشیم.

قرارداد کار حسابداری

برای دریافت قرارداد، اینجا بزنید.

دانلود نمونه قرارداد کار حسابداری
نمونه قرارداد کار حسابداری

قرارداد پیمانکاری حسابداری

برای رفتن به صفحه دانلود این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری حسابداری
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات