داشتن شریک خوب است یا بد ؟! (اگر یک شریک خوب می‌خواهید، با دقت بخوانید!)

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
شریک خوب

مطابق با شرایط اقتصادی موجود، هر چقدر هم که فردی در زمینه شروع یک کسب و کار توانمند بوده و ایده‌ای خوب داشته باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که در طول مسیر کاری خود به کمک دیگران نیازمند شود. بنابراین داشتن شریک برای راه اندازی کسب و کاری نو پا، قطعا نقش مهمی در پیشرفت آن خواهد داشت البته اگر با شناخت کافی انتخاب شود چرا که اگر طرف مقابل، فردی نامناسب باشد قطعا باعث می‌شود که کسب و کار شما آینده روشن و موفقی نداشته باشد. علاوه بر این، حتی ممکن است خسارت‌های زیادی نیز برای شما متحمل شود.

از این رو، داشتن یک کسب و کار موفق و شراکتی تا 90 درصد به افکار و عقاید هم فکر نیاز دارد. در واقع، شناخت کافی از اهداف و درخواست‌های متقابل، هموراه یکی از عوامل اصلی شراکت بوده است. با این حال، گاهی امکان دارد افراد در اثر تجاربی تلخ که در محیط اطراف خود شنیده و دیده‌اند، از داشتن شریکی خوب امتناع کنند در حالیکه اگر کسب و کار خود را با کمک مالی و فکری شخصی دیگر پیش ببرند، مطمئنا خیلی زودتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید. بنابراین داشتن شریک خوب ، در اغلب مواقع بسیار سودمند و کارآمد است. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم پیش از امضای قرارداد و شروع همکاری با شریک خود، این موارد را در نظر داشته باشید.

پیش از تنظیم و امضای قرارداد مشارکت مدنی ، این موارد را در نظر داشته باشید و برای انتخاب یک شریک خوب، ارزیابی انجام دهید.

شریک خوب است یا بد

مسلما برخوردار بودن از یک همراه خوب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کسب و کار حرفه‌ای و موفق محسوب می‌شود چرا که ممکن است هر کارآفرینی، مخصوصا کارآفرینان مبتدی، با وجود داشتن اهداف بلند مدت، در میانه راه نیز هم از لحاظ فکری و هم از نظر مالی، به کمک شخصی دیگر در کنار خود نیازمند شوند. حال اگر فردی که به عنوان شریک انتخاب می‌شود شخصی درست و پایبند به چارچوب و قوانین توافق شده نباشد نه تنها آن کسب و کار پیشرفتی نخواهد داشت بلکه به احتمال زیاد در اثر ورشکستگی و سقوط ، خساراتی سنگین هم به بار خواهد آورد.

از این رو انتخاب شریک، یکی از قدم‌های مهم است که هر شخص کارآفرین باید نسبت به آن حساسیت و دقت زیادی داشته باشد. با این اوصاف، باید گفت در وهله اول، انتخاب شریک خوب یا بد ، تا حدود زیادی به میزان آگاهی و همچنین دقت طرفین بستگی دارد. در ادامه بعد از اطمینان از شریک خوب، می‌توانید با او قرارداد شراکت کاری بین دو نفر را امضا کنید.

آیا شریک خوب است ؟

همانطور که در مطالب فوق هم ذکر شد، داشتن شریک، آن هم برای کسب و کارهایی که اهدافی بلند مدت در برنامه خود دارند، بسیار خوب و مفید خواهد بود البته در شرایطی که شرکا دارای ویژگی‌های مشترک و هم جهت باشند. به عبارت دیگر، شما باید قبل از انتخاب شریک خیلی دقیق، دیدگاه و عقاید طرف مقابل را مورد بررسی قرار دهید و یک شناخت کلی اما عمیق از او به دست آورید چرا که این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به پاسخی روشن و واضح برای این سوال خود که آیا شریک خوب است یا بد ؟! برسید.

چرا اغلب کارآفرینان در انتخاب یک شریک خوب شکست می‌خورند؟

می‌توان به جرائت گفت یکی از دلایلی که باعث می‌شود اغلب کارآفرینان از گرفتن یک همراه جهت ارتقاء و پیشرفت کسب و کار خود بپرهیزند نداشتن آگاهی کافی از ویژگی‌های یک شریک خوب است چرا که بدون شناخت و تحقیق لازم فردی را به عنوان شریک کسب و کار خود انتخاب می‌کنند و بعد از مدتی نه چندان کوتاه هم در اثر مشکلات ناشی از همان شخص در کسب و کار خود شکست می‌خورند.

بنابراین باید گفت شریک خوب یا بد ، می‌تواند نتیجه یکه عدم شناخت کافی و یا یک انتخاب عجولانه و سهل انگارانه باشد که در هر دو مورد اگر فرد با آگاهی عمل کند، قطعا با انتخابی درست و موثر می‌تواند در کسب و کار خود به موفقیت‌های بزرگی برسد چرا که ایده‌ای که با همکار و همفکری دو یا چند نفر هم عقیده اجراء شود به نسبت کسب و کاری فردی، مطمئنا نتایج مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت.

چند اصل مهم درباره یک شریک خوب

در ادامه این مقاله، به چند اصل مهم درباره شریک خوب اشاره می‌کنیم:

اعتماد و صداقت از مهمترین مولفه‌های یک شریک خوب

شاید یکی از اساسی‌ترین پایه‌های یک شراکت خوب، داشتن اعتماد و صداقت کافی بین طرفین باشد. به عبارت دیگر، وقتی دو نفر با صداقت و همدلی تصمیم می‌گیرند ایده‌ای را عملی کنند، قطعا خیلی کم پیش می‌آید که فرد در میانه کار، رفیق نیمه راه شود و بعد از کسب تجارب و سوابق کافی، در رقابت با شریک سابق خود، کسب و کاری جداگانه راه اندازی کند. بنابراین داشتن صداقت و اعتماد علاوه بر اینکه از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند، از این مزیت نیز برخوردار است که باعث می‌شود افراد با همدلی و راستی در راه شکوفایی اهداف مشترک خود تلاش کنند.

داشتن عشق و قدرت تصمیم گیری

از جمله نکاتی که باید هنگام شریک شدن با اشخاص دیگر در نظر داشته باشید این است که فرد انتخابی شما، به کسب و کار مورد نظر شما، عشق و علاقه کافی داشته باشد. به‌گونه‌ای که با تمام علاقه، برای پیشرفت و ارتقاء اهداف مشترکتان تلاش کند. شخصی که تنها به خاطر تامین منافع شخصی خود پیشنهاد شما را پذیرفته باشد، شریک خوبی برای شما نیست. یکی دیگر از ویژگی‌های یک شریک خوب این است که بتواند در مواقع اضطراری و بحرانی، با تحلیل‌های درست و سنجیده، تصمیماتی کاربردی و مفید بگیرد.

صرفا سرمایه گذار نباشد

شاید اعتقاد برخی از کارآفرینان این باشد که یک شریک خوب تنها باید سرمایه نقدی زیادی را همراه خود داشته باشد. در حالیکه سرمایه نقدی فقط بخشی از یک شراکت خوب و با دوام است. بنابراین باید علاوه بر میزان سرمایه، در خصوص مسائل مهم دیگر مانند نقاط اشتراک در تفکرات و دیدگاه‌های طرف مقابل، تخصص و مهارت‌های مکمل و مناسب، توانایی برقرار کردن ارتباط موثر، و مهم‌تر از همه، داشتن علاقه به موضوع کسب و کار نیز به توافق برسید و درباره آن‌ها گفتگو کنید.

تنها امضاء کننده یا کارپذیر نیست

از ویژگی‌های یک شریک خوب، لزوما این نیست که به طور مداوم در کنار شما بوده و در هر تصمیم گیری نقش داشته باشد بلکه یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های یک همراه خوب این است که همواره یک فضای مورد اعتماد و مناسب برای تیم اجرایی سازمان فراهم کند. در واقع، می‌توان گفت حمایت و ایجاد بستری مناسب از طریق تصمیم گیری درست برای رشد و شکوفایی یک کسب و کار، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شریک خوب است.

همچنین نیازی نیست شریک ما حتما در سازمان حضور داشته و یا کارپذیر آنجا باشد، در همین حد که از لحاظ فکری و مالی همراهی و حمایت کند، می‌توان او را شریکی خوب و مفید دانست. البته این موارد تا حدودی مستلزم رعایت این نکته است که شما در همان ابتدا مشخص کرده باشید که چه توقعات و انتظاراتی از یکدیگر دارید.

شریک خوب ، شریک زیان هم هست!

مسلما هر کسب و کاری نه فقط در شروع، بلکه در میانه و حتی در اوج رشد هم ممکن است با شکست و زیان‌هایی رو به رو شود که در چنین شرایطی، شریک خوب مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، شما باید در همان ابتدا که قصد انتخاب همراه یا همراهانی را دارید، به طور شفاف و روشن بپرسید که آیا فرد مورد نظر در مواقعی که احتمال دارد در اثر مشکلاتی، کسب و کار دچار خسارت و زیان شود، توانایی و تحمل کافی جهت پذیرش و ادامه کار را دارد؟

بپرسید که آیا در زمینه همراهی شما در کسب و کار مشترکتان اهدافی بلند مدت دارد یا تنها برای مدتی کوتاه برنامه ریزی کرده است؟ آیا فقط به دنبال سود و منافع شخصی است یا موفقیت و ثروت مشترک؟ تمامی این سوالات و موارد، از جمله عواملی هستند که باید در هنگام انتخاب یک شریک خوب، در نظر بگیرید چرا که دانستن این موارد نقش بسیار موثری در روند موفقیت آمیز کار و هدف شما خواهد داشت.

داشتن شریک خوب به معنای تبعیت کامل شریک از شما نیست!

شاید در اغلب مواقع دیدگاه برخی از کارآفرینان نسبت به داشتن یک شریک خوب این باشد که شخص مقابل به طور کامل تحت امر آن‌ها قرار گیرد. به عبارتی، هیچ فکر و نظری از خود نداشته باشد که در این صورت، قطعا این شراکت برای مدت بسیار کوتاهی دوام خواهد داشت زیرا فارغ از اینکه هر انسانی دیدگاهی متفاوت دارد که باید تحت هر شرایطی محترم شمرده شود، این احتمال نیز وجود دارد که نظر و انتقاد او موجب رشد و نوآوری در کسب و کار شما باشد. در واقع، تفکر انتقادی اگر به درستی بیان و پذیرفته شود نه تنها باید مورد استقبال قرار گیرد بلکه در صورت تحلیل و توجه کافی، ممکن است زمینه لازم را برای ارتقاء و توسعه کسب و کار شما نیز فراهم کند.

مهم است بدانید

در این مقاله نکاتی مفید و کاربردی در راستای انتخاب یک شریک خوب بیان شد که مطالعه آن را به هر شخص کارآفرینی توصیه می‌کنیم زیرا همانطور که قبلا اشاره کردیم، هر کسب و کاری، ممکن است در یک بازه زمانی به یک هم فکر و همراه مالی نیازمند شود. بنابراین دانستن این نکات می‌تواند برای علاقمندان به این شیوه از همکاری، کاربردی و مفید باشد.

پیشنهاد می‌کنیم در راستای انتخاب یک شریک خوب ، از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی رکلا استفاده کنید. در ادامه، این امکان نیز برقرار است که برای تنظیم قرارداد اختصاصی این شراکت، از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

شما می‌توانید با زدن روی تصویر زیر، یک فرم خام از شراکت نامه را تهیه و دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امید صفائی
thumb_up_alt
من قبلاً با پسر عموم شریک بودم و خیاطی و پارچه فروشی داشتیم الان 7 ساله جدا شدیم و من در یک مغازه دیگه خودم صاحب کار خودمم اون هم به همان طور و دوباره میخواهیم شراکت کنیم و یه کارگاه بزرگ تر بزنیم آیا این کار را انجام بدم یا نه؟
23:08
07 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در خصوص این موضوع باید به چند جنبه توجه داشته باشید که عمده این جنبه‌ها با توجه به تخصص ما در حوزه قراردادها، در محور توجه ما قرار گرفته است. نخست آنکه باید شراکت گذشته خود را از ابتدا تا انتها بررسی کنید و ببینید چه مسائلی در شراکت قبل، باعث پایان یافتن آن همکاری شده است. در صورتی که دلیلی برای خاتمه همکاری وجود نداشته است یا آن جنبه‌ها در حال حاضر کم رنگ و بی‌اهمیت شده است یا می‌توان آن جنبه‌ها را از طریق تنظیم یک قرارداد کامل و جامع سر و سامان داد و از بروز اختلافات احتمالی آینده جلوگیری کرد، می‌توانیم بگوییم که شروع شراکت شما با هدف توسعه کسب و کار فعلی، تصمیم خوبی است. در این حالت، حتما از یک متخصص مرتبط با امور قراردادها به ویژه قراردادهای مرتبط با مشارکت، مشورت بگیرید تا تصمیم شما، کاملا عاقلانه و با لحاظ تمام جنبه‌های کاری باشد زیرا ما می‌دانیم که تا این لحظه نیز برای کار خودتان زحمت زیادی کشیده‌اید.
19:20
08 تیر 1402