نمونه قرارداد تخریب ساختمان و نکات قوانین تخریب ساختمان و قرارداد تخریب دیوار چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/17
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تخریب ساختمان

قرارداد تخریب ساختمان از انواع قرارداد پیمانکاری است. در ادامه برای روشن‌تر شدن موضوع، داستانی در مورد یکی از مشتریانمان برای شما تعریف می‌کنم. با من همراه باشید.

آقای اکبری از مشتریان قدیمی رکلا است. کارش ساخت و ساز ساختمان‌های تجاری و مسکونی است. از مدت‌ها پیش با هم همکاری داشتیم و قراردادهای کاریشان را تنظیم می‌کردیم. در بسیاری از کارها نیز به عنوان مشاور حقوقی در کنارشان بودیم. چند وقتی بود که از سایر همکارانشان، خبر ناخوشی احوال آقای اکبری را می‌شنیدیم ولی به طور دقیق از او خبری نداشتیم. بابت اشنایی و همکاری طولانی مدتمان و به رسم ادب، جویای حالشان شدیم و فهمیدیم که مدتی است ناخوش است و استراحت می‌کند.

چند روزی از احوال پرسی تلفنی ما گذشته بود که بی‌خبر به رکلا آمدند. دیدارشان برایمان بسیار خوشایند بود. به استقبالشان رفتم و به دفتر دعوتشان کردم. مرد جوانی همراهیشان می‌کردند که با اینکه قد و قامت بلندتری داشتند ولی از جهت صورت به شدت شبیه به آقای اکبری بودند. با آقای اکبری و همراهشان وارد دفتر شدیم. جویای حالشان شدم و از اینکه دوباره می‌دیدمشان ابراز خوشحالی کردم. آقای اکبری گقتند که چندان حال و روز خوبی نداشتند و بیماری سختی را پشت سر می‌گذارند. البته الان رو به بهبودی هستند و سرحال‌تر از روزهای گذشته‌اند. آقای اکبری همانطور که از حال و احوالشان صحبت می‌کردند، به مرد همراهشان اشاره کردند و برای آشنایی بیشتر با ما، معرفیشان کردند. گفتند که امیر ، پسر بزرگشان است. تا قبل از بیماری مستقلا در پروژه‌ها فعالیت می‌کرده و در مسائل حقوقی و قراردادها دخالتی نداشته است.

آقای اکبری اظهار داشتند که می‌خواهند ما همکاریمان را با پسرشان ادامه دهیم و مسئولیت امضای قراردادها نیز به‌عهده پسرشان است. یک سری کارهای حقوقی و نامه‌نگاری‌ها داشتند که لیست کردیم تا برایشان انجام دهیم.

نمونه قرارداد تخریب ساختمان

تنظیم نمونه قرارداد تخریب ساختمان word و pdf

آقای اکبری بعد از صحبت‌های معمول اولیه و کارهای کوچکی که دربارشان صحبت کردیم، گفتند که می‌خواهند نمونه قرارداد تخریب ساختمان word و pdf برایشان تنظیم کنیم. آقای اکبری گفتند که ساختمانی قدیمی را خریداری کرده‌اند و می‌خواهند که برای تخریب آن پیمانکاری بگیرند تا بعد از تخریب برای ساخت ساختمان جدید تصمیم بگیرند. در مرحله اول می‌خواهند که عملیات تخریب ساختمان انجام شود.

همچنین آقای اکبری درخواست کردند که این فرم خام قرارداد تخریب ساختمان به اسم پسرشان تنظیم شود و پسرشان به عنوان کارفرما در قرارداد حضور داشته باشند. همچنین بیان داشتند که نمی‌خواهند قرارداد تخریب و بازسازی باشد و فقط قرارداد تخریب سازمان را در نظر دارند، و هنوز برای بازسازی تصمیمی نگرفته‌اند. به آقای احمدی این اطمینان خاطر را دادم که حتما تمام نکاتی را که گفتند در قرارداد تخریب ملک اعمال می‌کنیم.

قوانین تخریب ساختمان

آقای اکبری تشکر کردند و گفتند که سابقه همکاریمان ثابت کننده حسن انجام کارمان است و به ما اطمینان دارد. صمیمانه تشکر کردم. بلند شدم که چند نمونه از قراردادهای تخریب دیوار و نمونه فرم خام قرارداد تخریب ساختمان را که برای مشتریان دیگرمان تنظیم کرده‌ بودیم (با رعایت کامل محرمانگی اطلاعات) بیاورم و نشانشان بدهم. اینکار باعث می‌شود دید بهتری به موضوع قرارداد داشته باشند و بهتر بتوانند خواسته‌های خود از قرارداد را به یاد بیاورند و بیان کنند.

چند نمونه از نمونه قرارداد تخریب ساختمان word را نیز، روی مانیتور به ایشان نمایش دادم. آقای اکبری تشکر کردند و گفتند که میخواهند قبل از وارد شدن به بحث فرم خام قرارداد تخریب ساختمان ، اطلاعاتی درباره قوانین تخریب ساختمان به پسرشان بدهم و در این‌باره برایش از قوانین تخریب ساختمان و نکات حقوقی این کار بگویم. پسر آقای اکبری هم گفتند که تا حدودی مراحل کار را می‌دانند، اما می‌خواند از نظر حقوقی و قانونی کاملا در جریان قرار بگیرند.

الزامات قانونی و حقوقی در قوانین تخریب ساختمان

به پسر اقای اکبری توضیح دادم که همانطور که در جریان هستید، تخریب می‌تواند خسارت‌های زیادی به همراه داشته باشد. همچنین خطرات احتمالی مانند خطر ورود آسیب به شهروندان، اموال عمومی و شخصی و سلامت جامعه و محیط زیست را نیز دربردارد. توجه به حفظ سلامت و ایمنی افراد و اماکن اولین الویت اول در تخریب ساختمان است. بند دوازدهم مقررات ملی ساختمان، ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا ، بیان می‌کند که؛ هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد، تخریب نامیده می شود. بسیار پیش می‌آید که ساختمان و مراکز قدیمی نیاز به تعمیر و مرمت یا بازسازی مجدد داشته باشند. حتی بسیاری پیش می‌آید به دلیل تغییر کاربری، نیاز به تخریب کامل و ساخت مجدد باشد. در هر صورت، تخریب، در امر ساختمان سازی و پروژه‌های ساختمانی بسیار متداول است.

تخریب غیراصولی سال‌های پیش

متاسفانه در سال‌های گذشته و در دهه‌های اخیر شاهد یک سری تخریب‌های غیر اصولی بوده‌ایم. تخریب غیر اصولی می‌تواند خطرات بی شمار جانی و مالی داشته باشد. تخریب غیر اصولی حتی در بازسازی مجدد نیز مشکل ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند به ساختمان‌ها و بناهای اطراف و مجاور نیز صدمات زیادی وارد کند. نا آگاهی به اصول اولیه تخریب، استفاده از نیروی غیرمتخصص و آموزش ندیده، سهل انگاری در مراحل اجرایی کار و نداشتن آیین نامه قانونی و برخورد قانونی شدید با متخلف، از عواملی هستند که میزان و تعداد تخریب‌های غیر اصولی را افزایش می‌دهند. همین تخریب‌های غیر اصولی مانند یک دومینو می‌توانند در ابعاد بزرگتری ایجاد خسارت و ضرر و زیان کنند.

در مبحث12 قانون مقررات ملی ساختمان بر اساس آیین‌ نامه حفاظت کارگاه‌های ساختمانی وزارت کار و امور اجتماعی، یک سری قوانین برای تخریب بیان شده است. البته این قوانین نیز بیشتر بر حفاظت و ایمنی در کار تاکید دارند. در این آیین نامه ، آموزش و روش‌هایی برای شیوه تخریب بیان نشده است.

اقدامات پیش از قرارداد تخریب ملک یا قرارداد تخریب دیوار

قبل از شروع و اقدام به تخریب باید یک سری اقدامات انجام شود.

  1. در مرحله اول، باید معلوم شود که تخریب به وسیله چه چیزی انجام می‌شود. تخریب را می‌توان به دو صورت مکانیکی یا با مواد منفجره انجام داد. همچنین باید شرایط زمین، دیوارها و اسکلت ساختمان و ساختمان‌های مجاور را نیز بررسی کرد.
  2. کارفرما باید مجوزهای لازم جهت تخریب را از مراجع ذیصلاح دریافت کند.
  3. قبل از شروع به کار باید پلکان‌ها، گذرگاه‌ها و نردبان‌ها مشخص شوند. در محل نصب شوند و چند بار مورد آزمایش قرار بگیرند تا از امنیت آن‌ها مطمئن شوید.

آیین نامه تخریب ساختمان

قوانین و مقررات تخریب ساختمان در آیین نامه تخریب ساختمان آمده است. این آیین نامه بخش‌هایی را شامل می‌شود که در هر بخش، تعدادی ماده قانونی وجود دارد. این بخش‌ها عبارتند از:

  1. ماده‌های قانونی درباره پیش از شروع به عملیات تخریب؛
  2. ماده‌های قانونی درباره اصول کلی تخریب؛
  3. ماده‌های قانونی درباره تخریب و برچیدن دیوارها؛
  4. ماده‌های قانونی درباره تخریب و برچیدن طاق‌ها؛
  5. ماده‌های قانونی درباره تخریب و برچیدن اسکلت فلزی ساختمان؛
  6. ماده‌های قانونی درباره تخریب دودکش‌های بلند، برج‌ها و سازه‌های مشابه.

تنظیم قرارداد تخریب ساختمان (قرارداد تخریب دیوار)

بعد از توضیحاتم درباره الزامات قانونی و حقوقی و قوانین تخریب ساختمان ، پسر آقای اکبری، به نشانه رضایت، سری تکان داد و تشکر کرد. آقای اکبری گفت که برای پروژه نیازمند به قرارداد تخریب ملک هستند و خواست که برای پسرش درباره قرارداد تخریب ساختمان توضیحاتی بدهم. توضیحاتم را اینگونه شروع کردم که؛ همان طور که می‌دانید ساخت و ساز دارای مرحله‌های متفاوتی است و در هر مرحله، نیازمند نیرویی متخصص برای انجام کار است. همانطور که در جریان هستید قرارداد تخریب و گودبرداری با یک دیگر تفاوت دارند. هرچند که به دلیل همزمانی این کارها ممکن است یک پیمان کار هر دوکار را به‌عهده بگیرد و قرارداد، تحت عنوان قرارداد تخریب و خاکبرداری ساختمان ، نامیده شود، ولی این دو مسئله با هم یکی نیستند. هرچند در زمان‌هایی با هم انجام می‌شوند.

نحوه نوشتن قرارداد تخریب ساختمان (قرارداد تخریب دیوار)

قرار شد بحث را به سمت نحوه نوشتن قرارداد تخریب ملک ببرم و توضیح دهم که فرم خام قرارداد تخریب ساختمان را چگونه برایشان تنظیم می‌کنیم. برای آقای اکبری و پسرش توضیح دادم که قرارداد تخریب ساختمان نوعی قرارداد پیمانکاری است. یعنی شما تخریب بنا یا ساختمانی را به کسی می‌سپارید و او موظف به انجام آن می‌شود. در مقابل، شما نیز موظف به پرداخت هزینه و مبلغ توافقی می‌شوید.

عنوان قرارداد تخریب ساختمان

توضیح دادم که اولین چیزی که در فرم خام قرارداد تخریب ساختمان نوشته می‌شود عنوان قرارداد است. عنوان مختصر و کوتاه ، موضوع قرارداد را مشخص می‌کند. برای مثال قرارداد آن‌ها با عنوان « قرارداد تخریب ساختمان» نوشته می‌شود.

مشخصات طرفین در قرارداد تخریب ساختمان

برای آقایان اکبری توضیح دادم که لازم است پیمانکار پروژه نیز تشریف بیاورند. زیرا که قرارداد مربوط به آن‌ها به عنوان کارفرما و پیمانکار است. در بخش مشخصات، اطلاعات کاملی از هر دو طرف قرارداد نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق منزل، شماره تماس و کد پستی. همچنین در این بخش، طرفین قرارداد را، با نوشتن کلمه پیمانکار و کارفرما در مقابل نام هر کدام، مشخص می‌کنیم.

موضوع قرارداد تخریب ساختمان

توضیح دادم که طبق گفته خودتان، موضوع قرارداد کلیه عوامل، تخریب ساختمان است. همچنین بعد از تخریب، باید تمامی آجرها و آهن آلات و مصالحی که سالم از تخریب بیرون آمده‌اند دسته بندی شوند. موضوع، نوع کار و شرایط کار را به طور کامل مشخص می‌کند.

محاسبات و مشخصات کلی قرارداد تخریب ساختمان

در این بند از قرارداد تخریب ملک ، مشخصات فنی و تکنیکی پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از محاسبه، به طور کامل بیان می‌شوند و درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود.

هزینه قرارداد تخریب ساختمان

در این بخش، هزینه‌های تخریب محاسبه شده و نوشته می‌شود. هزینه‌ها در دو مرحله محاسبه می‌شود:

  1. در مرحله اول تمامی هزینه‌ها به طور کلی محاسبه شده و مبلغ کل هزینه‌ها نوشته می‌شود.
  2. در مرحله بعدی، هزینه هر بخش از تخریب به طور مجزا محاسبه می‌شود و نوشته خواهد شد.

اسناد و مدارک قرارداد تخریب ساختمان

در این بخش از قرارداد، تمامی اسناد و مدارک قرارداد آورده می‌شود. با اشاره به خود قرارداد که نوعی از اسناد قانونی به شمار می‌رود، کلیه اسناد و نقشه‌ها و دستورالعمل‌ها نوشته می‌شود. این اسناد و مدارک، به عنوان جز لاینفک قرارداد محسوب می‌‎شود و رعایت کردن آن‌ها ضروری است.

مدت زمان انجام قرارداد تخریب ملک

در این بخش از قرارداد، مدت زمانی که برای انجام پروژه تخریب لازم است نوشته می‌شود. پیمانکار موظف است در زمان مشخص شده، کار را به اتمام برساند. اگر کار، بیشتر به طول انجامید، مدت بیشتر قرارداد، برای پیمانکار جریمه‌هایی در پی دارد.

تعهدات پیمانکار

در این بخش از قرارداد تخریب ساختمان ، تعهدات و انتظارات و شرایط کارفرما، برای پیمانکار نوشته می‌شود. هم تعهداتی که به موجب قرارداد و نوع کار به عهده پیمانکار قرار می‌گیرد و هم تعهداتی که به صورت توافقی بین کارفرما و پیمانکار انجام شده است. پیمانکار مسئولیت افرادی را که برای انجام این پروژه در اختیار می‌گیرد را نیز بر عهده دارد.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از قرارداد تخریب ملک است که در بانک قرارداد رکلا قرار گفته است.

نمونه قرارداد تخریب ساختمان

تعهدات کارفرما

در این بخش، تمامی تعهدات کارفرما نوشته می‌شود. تعهداتی در زمینه حمایت مالی از پروژه، تامین منابع مالی، ابزار و وسایل و مکان مناسب برای استراحت افرادی که در پروژه مشغول به کار هستند و کلیه شروط و توقعاتی که پیمانکار از کارفرما انتظار دارد. شاید بتوان گفت مهمترین انتظاری که از کارفرما وجود دارد و در قراردادهای پیمانکاری مورد توجه قرار می‌گیرد موضوع نحوه پرداخت مبالغ قرارداد است.

موارد فسخ قرارداد تخریب ملک

معمولا قراردادها را نمی‌توان یک طرفه فسخ کرد. اگر یک طرفه برای فسخ قرارداد اقدام شود، شخصی که این کار را کرده است باید خسارت بپردازد. قرارداد باید یا در زمان مشخص به پایان برسد یا با توجه به حقوق طرف مقابل و با توافق طرفین، به پایان برسد. در این بخش مواردی ذکر می‌شود که اگر اتفاق بیافتد، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

سایر بندهای قرارداد

همچنین قرارداد شامل بندهایی مانند؛ نظارت، تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه، بررسی درصد پیشرفت پروژه و مصالح کار، دستگاه نظارت و مالیات پروژه نیز می‌شود.

تعداد نسخه‌های تخریب ساختمان (قرارداد تخریب دیوار)

معمولاً این قرارداد در دو نسخه آماده می‌شود. یکی در اختیار پیمانکار و دیگری، در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. آقای احمدی و پسرش از توضیحات کاملی که درباره قرارداد تخریب ساختمان دادم تشکر کردند. به دلیل آنکه، زمان طولانی مشغول به صحبت بودیم، از آن‌ها خواستم که از خود پذیرایی کنند. آقای اکبری گفت که پیمانکار خوبی برای اینکار سراغ دارد و تا هفته آینده برای نوشتن قرارداد نهایی مجدد تشریف می‌آورند. البته به ایشان گفتم که نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توانیم به صورت تلفنی هم سفارش ایشان را دریافت کنیم و نهایتاً فایل دیجیتال نمونه قرارداد تخریب ساختمان word (قابل ویرایش یا doc) و pdf (قابل چاپ) را برای آن‌ها بفرستیم. اقای اکبری بعد از تشکر و کسب اجازه از جا بلند شد و به رسم ادب آن‌ها را تا در ورودی بدرقه کردم.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا قرارداد تخریب ساختمان را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

اگر روابط کاری شما پیچیدگی زیادی دارد و لازم است که برای این پروژه پیمانی شروط و تعهدات خاصی در نظر گرفته شود، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. با استفاده از این سرویس خدمات، می‌توانید مسئولیت نگارش قرارداد اختصاصی خود را به مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا بسپارید. در فرآیند نوشتن قرارداد، با متخصصان رکلا گفتگو خواهید کرد و می‌توانید در رابطه با شروطی که برای قرارداد در نظر گرفته‌اید نیز، با آن‌ها مشورت و گفتگو کنید. استفاده از خدمات به شما کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان ممکن، قرارداد مناسب خود را در اختیار داشته باشید.

همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای دریافت این خدمت، روی متن نارنجی رنگ قبل بزنید.

دریافت قرارداد کامل

برای استفاده از این قرارداد روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد تخریب ساختمان
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
کمالی
thumb_up_alt
سلام. ما یک دیوار مشترک در حال ریزش داریم. برای تخریبش تصمیم گرفتیم با همسایه، شراکتی تخریب و بازسازی کنیم به نحوی که به حریم تجاوز نشه. نمونه قرارداد فی مابین چطور باشه خوبه؟ ممنونم.
00:16
20 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما باید با طرف مقابل، قرارداد مشارکت مدنی تنظیم کنید. این قرارداد مطابق با توافق طرفین تنظیم میشه. بنابراین شما این حق رو دارید که تمام نگرانی‌های خودتون رو در متن قرارداد منعکس کنید.
13:24
19 آذر 1399